بازدید 8285
۱

پاروسمی؛ مشکلی جسمانی پس از ابتلا به کرونا

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حس بویایی و چشایی ۴۷ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ دچار تغییر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 16 November 2021

پاروسمی؛ مشکلی جسمانی پس از ابتلا به کرونا

به گزارش «تابناک»، حس بویایی برخی افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ دچار تغییر می‌شود به این وضعیت بویایی پریشی یا پاروسمی گفته می‌شود.

افرادی که پاروسمی (Parosmia) را تجربه می‌کنند حس بویایی آن‌ها مثل قبل قوی نیست، نمی‌توانند بوهای خاص را تشخیص دهند و ممکن است گاهی اوقات بوهای غیرمعمول و ناخوشایند را تشخیص دهند. پاروسمی ممکن است با علائم دیگر بیماری کووید -۱۹ مانند آبریزش بینی یا گرفتگی بینی همراه باشد.

گروهی از محققان به منظور بررسی تغییر حس بویایی در میان افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند و ۲۶۸ فرد مبتلا به پاروسمی را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حس بویایی و چشایی ۴۷ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ دچار تغییر شده است. علاوه بر این، تغییر حس بویایی افراد شرکت کننده در مطالعه بین ۱۰ روز تا سه ماه ماندگار بوده است.

همه افراد مورد ارزیابی قبل از ابتلاء به بویایی پریشی یا پاروسمی حس بویایی خود را به صورت کامل یا نسبی از دست داده بودند. بیش از ۷۵ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه تغییر حس چشایی را تجربه کردند در حالی که تنها ۰.۷ درصد افراد از علائمی مانند گرفتگی و آبریزش بینی رنج می‌بردند.

گروهی دیگر از پژوهشگران ۱۹۵ کادر درمان که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند، ۱۲۵ نفر از این افراد اختلال در حس بویایی را تجربه کردند، در حالی که ۱۱۸ نفر از اختلال در حس چشایی رنج می‌بردند. محققان به این نتیجه رسیدند که ۸۹ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه طی شش ماه به صورت کامل یا جزئی بهبود پیدا کردند.

منبع: ایمنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خیلی حس بدی هست. پسر من 15 سالشه و دچار همین مشکل شده. تو یه ماه و نیم گذشته عمدتا پنیر خورده، چون تقریبا همه چیز براش بوی تعفن میده؛ الان هم به شدت لاغر شده و خیلی نگرانشیم اما همه پزشکان فقط بیان صورت مساله رو بلدن و نتونستن کمک خاصی بکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی