بازدید 10688

۵ شهر برتر جهان از نظر سیستم حمل و نقل عمومی

آلودگی هوا نه تنها شهرهای بزرگ را غیرقابل تحمل کرده، بلکه کره زمین را نیز غیرقابل زیست خواهد کرد. مطالعه‌ای علمی نشان داد اگر هر شهروند جای خودروی شخصی با اتوبوس یا قطار رفت و آمد کند می‌تواند به نجات خود و زمین کمک شایان توجهی کند؛ اما سیستم‌های حمل و نقل عمومی در جهان چه وضعیتی دارند؟
کد خبر: ۱۰۸۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ 15 November 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، مطالعات اخیر نشان داده است که اگر فردی مسیر ۳۲ کیلیومتری روزانه خود را به جای خودروی شخصی با اتوبوس یا قطار طی کند، می‌تواند میزان انتشار دی اکسید کربن، CO۲، سالانه خود را به میزان ۹ کیلو در روز یا بیش از ۲۱ هزار کیلوگرم در سال کاهش دهد و این دقیقا چیزی است که به نجات کره زمین کمک خواهد کرد.

اما ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی یکی از دلایل استفاده مردم از وسائل نقلیه شخصی است؛ شاید عجیب باشد اما برخی شهرهای بزرگ در کشورهای مدرن و ثروتمندی مانند آمریکا حتی یک اتوبوس ساده نیز برای حمل و نقل عموم مردم ندارند! در واقع اصلا سیستم حمل و نقل عمومی ندارند.

وسایل حمل و نقل عمومی علاوه بر کمک به زندگی روزانه و کاهش آلودگی هوا، برای گردشگران نیز بسیار کارآمدند و در کاهش هزینه‌های سفر و افزایش ارتباط با فرهنگ عمومی مردم تاثیر به سزایی دارند. در بین شهرهای مهم جهان، رتبه اول کیفیت حمل و نقل عمومی از نظر کارآمدی، تمیزی و کاربردی برای توان‌یابان به سئول، کره جنوبی، تعلق می‌گیرد:

۵ شهر برتر جهان از نظر سیستم حمل و نقل عمومی | سیستمی برای نجات زمین

۱.سئول، کره جنوبی

با حدود ۲.۶ میلیارد مسافر در سال که هزینه‌ای کمتر از یک دلار برای هر سفر خود می‌پردازند، کوریل، یا سیستم متروی کره، آنقدر تمیز است که احتمالا می‌توانید یک وعده غذای خود را کف مترو بخورید و در مورد آن احساس خوبی داشته باشید. قطارها طبق برنامه حرکت می‌کنند و معمولا برای رسیدن آنها مدت زیادی منتظر نمی‌مانید. ترافیک در سئول می تواند بسیار دیوانه کننده باشد، بنابراین استفاده از مترو همیشه یک گزینه عالی است.

۵ شهر برتر جهان از نظر سیستم حمل و نقل عمومی | سیستمی برای نجات زمین

۲. سانتیاگو، شیلی

شهر سانتیاگو یکی از پیشرفته‌ترین و راحت‌ترین سیستم‌های حمل و نقل در آمریکای لاتین را دارد و ویژگی خاص آن سیستم تهویه مطبوع فوق‌العاده آن است. این مترو با بیش از ۱۰۰ ایستگاه در حال حاضر، بهترین راه برای غلبه بر گرما و ترافیک این شهر بزرگ است.

۳. توکیو، ژاپن

سیستم ریلی عمومی در توکیو با گذر از بیش از سیصد کیلومتر مسیر، مسلما یکی از برترین‌های جهان است. شهرهای بسیار پرجمعیت ژاپن حتی جای کافی برای خانه سازی ندارند چه برسد به ماشین سواری! در چنین شرایطی قطارهای تمیز، ساکت و به موقع ژاپن انتخاب اول مردم هستند. خدمه ایستگاهی نیز به معنای واقعی کلمه به مردم کمک می‌کنند تا مانند ماهی‌های ساردین، در ساعات شلوغی وارد قطار شوند.

۵ شهر برتر جهان از نظر سیستم حمل و نقل عمومی | سیستمی برای نجات زمین

۴. مادرید، اسپانیا

شنیدن اینکه مادرید یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل‌ عمومی را نه تنها در اروپا، بلکه در جهان دارد، غیرمعمول نیست. این سیستم شامل مترو، قطارهای سبک شهری، قطارهای حومه‌ای و اتوبوس می‌شود. حمل و نقل عمومی در این شهر علاوه بر ایمن و تمیز بودن، کاملا مقرون به صرفه و پرسرعت است. شما می‌توانید سراسر مادرید (شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت) را در حدود ۲۰ دقیقه طی کنید.

۵ شهر برتر جهان از نظر سیستم حمل و نقل عمومی | سیستمی برای نجات زمین

۵. شانگهای، چین

اتصال فوق‌العاده قطارهای مترو و اتوبوس به هم در شانگهای باورنکردنی است و این زندگی در شهری که هر گوشه آن به دیگری متصل است را بسیار آسان کرده؛ همه چیز در دسترس است: از دوچرخه‌ گرفته تا قطار شهری، اتوبوس، کشتی و حتی مسیر پیاده‌روی .دیدن مناظر شهر در تمام طول مسیر در کنار سیستم حمل و نقل اقتصادی استفاده از تاکسی را در این شهر بزرگ به حداقل رسانده است.

علاوه بر این پنج شهر برتر، پاریس، برلین، تایپه و دبی نیز از نظر سیستم حمل و نقل درون شهری و عمومی به عنوان شهرهای بسیار پیشرفته و دسترس‌پذیر شناخته می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی