مخالفت مجلس با تقاضای دولت؛ لایحه حذف ارز ترجیحی متوقف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند؛ این نخستین تقاضای ‌دو فوریت دولت سیزدهم از مجلس یازدهم است که با مانع پارلمان مواجه شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ 14 November 2021
مخالفت مجلس با تقاضای دولت؛ لایحه حذف ارز ترجیحی متوقف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند؛ این نخستین تقاضای دو فوریت دولت سیزدهم از مجلس یازدهم است که با مانع پارلمان مواجه شد.

به گزارش تابناک، چهارشنبه هفته گذشته (۱۹ آبان) حجت السلام و المسلمین ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی لایحه «تامین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت قشرهای آسیب‌پذیر» را به مجلس با قید دو فوریت ارائه کرد.

لایحه‌ای که قبل از مطرح شدن آن در صحن علنی، با حواشی متعددی همراه بود؛ از مخالفت نمایندگان در قالب تذکرات متعدد و مصاحبه با رسانه‌ها درباره تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی درباره پس گرفتن این لایحه. در واکنش به این حواشی، روز گذشته، سید نظام موسوی سخنگوی هیات رییسه گفت که دولت فعلا درخواستی برای استرداد لایحه حذف ارز ترجیحی از مجلس نداشته است.

در نیمه دستور کاری امروز صحن علنی، یکباره بررسی تقاضای دو فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی یا همان لایحه «تامین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت قشرهای آسیب‌پذیر» در دستور مجلس قرار گرفت.

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در توضیح این لایحه گفت: طبق این لایحه ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌ها، گندم و دارو تخصیص می‌یابد؛ به عبارت دقیق‌تر در صورت مجوز مجلس، ارز ترجیحی صرفا برای دارو، تجهیزات پزشکی و گندم تا پایان سال اختصاص می‌یابد. درباره نهاده‌های دامی میزان یارانه‌های پرداختی مستقیم صرف حمایت از محرومان می‌شود و به ۴ دهک عدد بیشتری تا سقف ۶۰ میلیون ریال پرداخت می‌کنیم.

او این را هم اضافه کرد که میزان یارانه پرداختی نیز بر اساس مجوز مجلس خواهد بود، برای امسال ۲۷۰ هزار میلیارد ریال اجازه می‌خواهیم که از مابه‌التفاوت صرفه‌جویی مستقیم به مردم پرداخت شود تا بتوانیم پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای موضوعات مد نظر خود داشته باشیم.

در مخالفت با فوریت، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در کاهش تورم و رساندن آن به زیر ۵۰ درصد تاثیرگذار بوده است؛ پس حذف ارز ترجیحی بدون روش‌های جایگزین درست نیست. افزایش یارانه ۴۵ هزار تومان برای جمعیتی از کشور و به دنبال آن آزاد کردن قیمت‌ها شوک جبران ناشدنی است.

او ادامه داد: در حوزه معیشت نتوانستیم قدم‌های موثری برداشته و مرتب شاهد افزایش بیشتر هزینه‌ها و فشار‌ها به اقشار مختلف به ویژه قشر آسیب پذیر جامعه بوده ایم؛ پس ما باید به جای شوک درمانی، به دنبال تقویت ارزش پول ملی باشیم. این روش در این مقطع و اوضاع کنونی، قطعا به صلاح نیست و باعث تورم بی رویه و غیرقابل کنترل خواهد شد.

شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان مخالف دیگر فوریت گفت: معیشت مردم برای ما مهم است. سوال ما این است ما که درخواست دولت را تصویب کرده ایم و دولت نیز بیشتر از میزان مصوب ارز ۴۲۰۰ تومانی را برداشت کرده، پس چرا آثار این ارز در زندگی مردم مشخص نیست و هر روز قیمت کالا‌های اساسی در حال افزایش است؟ چه کسی ضمانت می‌کند که ۴ میلیارد دلار دیگر بدهیم و اتفاق کنونی بار دیگر نیفتد؟ نمایندگان در این خصوص از دولت حساب بکشید و پشت سر قانون دو فوریتی را تصویب نکنید و مطمئن باشید، اگر درست حساب کشی می‌کردید اگر متوجه شدیم که بیت المال چگونه تنظیم شده به نتیجه می‌رسیدیم.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر به عنوان موافق گفت: در حال حاضر اولویت افزایش حمایت از کالا‌های اساسی و ارز ترجیحی برای نهاد‌های دامی است، زیرا به دلیل افزایش قیمت جهانی، دولت مجبور شده نسبت به انجام این کار اقدام کند. از طرف دیگر، اغلب کارشناسان معتقدند ارز ترجیحی تاکنون تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته؛ بنابراین، باید این مسیر غلط را مدیریت کرد.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه نیز در مقام دومین موافق فوریت بیان کرد: رای به دو فوریت این لایحه، به معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست؛ پس رای منفی به دو فوریت بدان معناست که مجلس گندم، دارو و نهاده‌های دامی را به عنوان یک اولویت نمی‌شناسد، این در حالی است که دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازی به مصوبه مجلس ندارد و ما با این رأی می‌خواهیم از جایگاه قانونی مجلس صیانت کنیم.

با وجود تمامی این مباحث، نمایندگان با دو و یک فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند تا بنا بر گفته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس به صورت عادی در دستور مجلس قرار گیرد.

علاوه بر این، مجلس در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌های اسلامی تصویب کرد که هیات مرکزی نظارت در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزد‌ها و تایید یا ابطال انتخابات در چهارچوب این قانون، رأی نهایی و قطعی را صادر می‌کند و این رأی قابل شکایت و رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست.

در جریان بررسی اصلاح قانون مجازات اسلامی، علاوه بر تعریف مصادیق و تعاریف قمار و شرط بندی در فضای مجازی و حقوقی، تصویب شد که هر شخص، مکان یا هر نوع فضای حقیقی یا مجازی برای قماربازی یا شرط‌بندی یا برگزاری بخت‌آزمایی دایر یا اداره کند، به حبس درجه شش محکوم شود.

همچنین حبس درجه چهار و جزای نقدی معادل سه تا شش برابر ارزش اموال مذکور برای اعمال مجرمانه قمار با بیش از یک میلیارد تومان در نظر گرفته شد. اگر هر شخص، ابزار مخصوص قماربازی را تولید، معامله، عرضه، حمل یا نگهداری کند، به جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی یک تا سه برابر ارزش اموال و عواید حاصل از جرم، هر کدام بیشتر باشد، محکوم می‌شود؛ علاوه بر این حبس و جزای نقدی برای تبلیغ یا ترویج این نوع اقدامات مشخص شد، بدان معنا که اشخاصی که دیگران را به هر نحو در این اقدامات تشویق یا دعوت کند، به حبس و جزای نقدی درجه هفت محکوم می‌شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۴
آفرین به این مجلس شجاع خخخخخ
رییس سازمان برنامه و بودجه اومده مجلس می گه یارانه بشه دویست هزار . عقل هم خوب چیزیه اصولا یاران احمدی نژاد تو کار یارانه نقدی اند و تورم این کار رو هم اصلا مد نظر ندارن .
واقعا برای این دولت متاسفیم یعنی نمیخواد حتی به گندم و دارو هم ارز ترجیحی بده اگه واقعا اینقدر مشکل داره تا شب جمعه ای براش جمع کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
فقط دو رویی و ملّوّن بودن تندروهای جبهه پایداری ها

که زمان روحانی چقدر بر علیه ارز ترجیحی توهین و

تبلیغات منفی کردند مشخص شد و رفت !!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
شما که می‌گفتیددلار جهانگیری بده و ....،حالا که مخالف حذفشین،پس درود به شرف جهانگیری که کارش درست بوده!!!!
چقدر هیاهو کردید برای دلار 4200 تومانی و معروفش کرده بودید به دلار جهانگیری !!!!!
از دو حال خارج نیست این رفتار شما ، یا فقط از روی خصومت کور جناحی بوده و یا از روی نا آگاهی از مشکلات
در هر حال ملت هزینه این رفتار تفرقه افکنانه را می پردازد و مملکت هر روز در منجلاب ساخته دست نادانان فرو میرود . افسوس که کار از دست اهل فن خارج شده و هرکسی خود را صاحب نظریه صحیح میداند . البته اینکه از رانت این ارز سوء استفاده شود همیشه باید نگران و مراقب بود .
امثلا می خوان بگن ما مستقلیم ...برو بابا
این همه انتقاد از ارز 4200 تومانی آقای جهانگیری شد و آنرا عامل بدبختی مردم دانستند و حالا آنرا به بهانه افزایش نیافتن قیمتهای کالاهای اساسی حذف نکردند...
خدایا از این همه سیاسی کاری و جناح بازی خسته و بیزاریم...
این هم ز مجلس انقلابی و شجاع آدم با دیدن این مجلس یاد يك پهلوان می افتد که پيش دلاك رفت و گفت بر شانه‌ام عكس يك شير را رسم كن. پهلوان روي زمين دراز كشيد و دلاك سوزن را برداشت و شروع به نقش زدن كرد. اولين سوزن را كه در شانة پهلوان فرو كرد. پهلوان از درد داد كشيد و گفت: آي! مرا كشتي. دلاك گفت: خودت خواسته‌اي, بايد تحمل كني, پهلوان پرسيد: چه تصويري نقش مي‌كني؟ دلاك گفت: تو خودت خواستي كه نقش شير رسم كنم. پهلوان گفت از كدام اندام شير آغاز كردي؟ دلاك گفت: از دُم شير. پهلوان گفت, نفسم از درد بند آمد. دُم لازم نيست. دلاك دوباره سوزن را فرو برد پهلوان فرياد زد, كدام اندام را مي‌كشي؟ دلاك گفت: اين گوش شير است. پهلوان گفت: اين شير گوش لازم ندارد. عضو ديگري را نقش بزن. باز دلاك سوزن در شانة پهلوان فرو كرد, پهلوان فغان برآورد و گفت: اين كدام عضو شير است؟ دلاك گفت: شكم شير است. پهلوان گفت: اين شير سير است. عكس شير هميشه سير است. شكم لازم ندارد.
دلاك عصباني شد, و سوزن را بر زمين زد و گفت: در كجاي جهان كسي شير بي سر و دم و شكم ديده؟ خدا هرگز چنين شيري نيافريده است.
شير بي دم و سر و اشكم كه ديد اين چنين شيري خدا خود نافريد.

حالا این داستان مصداق مجلس به اصطلاح انقلابی است که با اولین سوزن که در استای اصلاح اقتصاد کشور و عدالت در پرداخت یارانه ها است از ترس رانت خوارانکه تامین کننده اصلی هزینه های تبلیغاتی آنها هستند با دو فوریت که نه حتی با یک فوریت حذف دلار معروف به جهانگیری مخالف است نامیندگان که بلا شیر بودند حالا موش شده اند
ببینید آقای روحانی شش ماه قبل چی گفت دلار ۱۵ هزار تومان یعنی اینها جمع بندی کرده بودن برای دلار ۱۵ هزار تومانی ولی الان شده ۲۸ هزار تومان تقریبا دو برابر این افزایش قیمت کاذب و به نفع دولت هم هست و اونایی که دلار دارن چرا مذاکرات رو بی دلیل ۷ ماه متوقف کردید یه جا به جایی ساده بین روحانی و رییسی نباید اینقدر به زندگی مردم آسیب میزد
شدیم یه کشور تشریفاتی و پر هزینه روحانی تا چه روزی رییس جمهوره ۱۲ مرداد خوب تا ۱۲ مرداد صبر کنید که رییسی میاد واکسیناسیون رو شروع میکنیم خوب تو چرا صبر میکنی کار خودت رو انجام بده مذاکرات هم همینه دقیقا باید ۸ آذر شروع بشه میبینی مردم گرفتارن دو ماه زودتر شروع کن
فقط زمان روحاني همه حلال ها حروم بود؟؟؟ مگ همين مجلس نميگفت ارز جهانگيري مملكت رو بدبخت كرده؟؟؟
حرکت مجلس محترم خوب بود من بیسواد میخواستم ببینم این همه از مردم و معیشت خانوار گفتنددر این خصوص کینه غرزوری میشود تصمیم خوبی بود
انگار ارز ۴۲۰۰ هم خیلی بیراه نبوده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر