بازدید 3813

۲۰۵ نفر در استان تهران دچار گاز گرفتگی شدند

سرپرست مرکز اورژانس تهران گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری تا روز گذشته (جمعه) در استان تهران، ۲۰۵ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان تهران شدند.
کد خبر: ۱۰۸۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴ 14 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مرکز اورژانس تهران، دکتر صالح طبری، در این باره افزود: با شروع فصل سرما و استفاده شهروندان از بخاری های گازسوز، حوادث گازگرفتگی در این فصل افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: علائم مسمومیت با گاز بی رنگ و بی بو و کشنده مونوکسید کربن سردرد، سرگیجه، تهوع، تپش قلب، تنگی نفس و علائم سرماخوردگی و کاهش هوشیاری است.

رییس مرکز اورژانس تهران به شهروندان توصیه کرد به محض مشاهده علائم ،حتما از تهویه مناسب محیط و سیستم ایمنی وسیله گرمایشی اطمینان و موارد را به اورژانس ۱۱۵ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بوست که منبع تولید این گازبه طور عمده، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی معمولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراین بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافتهای مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها از دیگر علایم گاز گرفتگی ذکرشده، باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی ‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل