بازدید 18154
۱

سوز سرما لرزه بر تن ماسوله انداخته است

این روزها که سوت آغاز بارش برف در ارتفاعات گیلان به صدا درآمده، سوز و سرمای برف لرزه بر تن ماسوله‌ای‌ها انداخته و باعث شده که مهمترین مطالبه آنان از دولت برخورداری از نعمت گاز طبیعی باشد.
کد خبر: ۱۰۸۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵ 14 November 2021

عکس آرشیوی است.

«ماسوله» شهری که شاید کمتر ایرانی باشد نامش را نشنیده یا به آن سفر نکرده، شهری در دل جنگل‌های گیلان که از بافت و معماری خاصی برخوردار بوده و در فصول مختلف میزبان طبیعت‌گردان و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

ماسوله به دلیل بافت جنگلی و کوهستانی حتی شب‌های تابستان نسبتا سرد و خنکی دارد و از اواسط شهریور ساکنین ماسوله‌ لوازم گرمایشی خود را آماده می‌کنند. این روزها که سوت آغاز بارش برف در ارتفاعات گیلان به صدا درآمده، سوز و سرمای برف لرزه بر تن ماسوله‌ای‌ها انداخته است.

اما آنچه که این روزها به بزرگترین دغدغه و مهمترین مطالبه ساکنین این شهر تاریخی تبدیل شده، برخورداری از نعمت گاز شهری است که با توجه به بافت و اهمیت میراثی ماسوله گازرسانی به این شهر شرایط و ضوابط خاصی را میطلبد.

اردشیر روحی، یکی از ساکنین ماسوله در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط فعلی گرمایشی ماسوله می‌گوید: در حال حاضر هر خانوار ماسوله‌ای دارای سهمیه ۲۲۰ لیتر نفت و ۴ کپسول گاز مایع در طی یک ماه است که با توجه به سرمای شدید و سوز برفی که کوه‌های اطراف را پوشانده، این سهمیه‌ها کافی نیستند علاوه‌بر این به دلیل اینکه اغلب ساکنین ماسوله افراد با میانگین سنی بالا هستند بوی نفت یا حمل کپسول برای ما سخت و طاقت فرساست.

وی افزود: با توجه به اینکه اکثرا سن بالا و بیمار هستند و حتی جانباز شیمیایی داریم که تحمل بوی نفت را ندارند به همین دلیل مجبور هستیم از کپسول گاز استفاده کنیم و با وجود سرمای شدید و مصارفی نظیر پخت و پز، فراهم کردن گرمایش منازل و استفاده از آبگرمکن هر کپسول تا ۴۸ ساعت کفایت می‌کند.

روحی در پاسخ به این سوال که هزینه هر کپسول چقدر تمام می‌شود؟ تصریح کرد: هزینه هر کپسول ۲۵۰۰۰ تومان است اما هزینه حمل برای هر خانوار با توجه به موقعیت منزلش فرق می‌کند و برای حمل با فرغان این هزینه تا ۴۵۰۰۰ تومان متغیر است.

این ساکن ماسوله‌ گفت: در حال حاضر بالغ بر ۴۰۰۰ کپسول ال.پی.جی در ماسوله وجود دارد که بمب متحرک است، سال گذشته جنب هتلی در ماسوله انفجار کپسول داشتیم، حتی ماه قبل یک خانه بخاطر نفت آتش گرفت، با توجه به اینکه درحال حاضر جلوی هر خانه در ماسوله یک بشکه ۲۲۰ لیتری نفت وجود دارد، این هشدار است.

سوز سرما لرزه بر تن ماسوله انداخته است

وی با بیان اینکه از اواسط شهریور تا اردیبهشت سرما داریم، ادامه داد: ماسوله با توجه به اینکه بین کوه‌ها محصور است، شدت و سوز سرما در اینجا بسیار بیشتر از مناطق جلگه‌ای است، لذا سهمیه چهار عدد کپسول برای ما کافی نیست، با توجه به اینکه گاز شهری تا پنج کیلومتری ماسوله آمده در خواست ما این است که گاز لوله کشی به ماسوله هم برسد.

روحی در پاسخ به این سوال که مصالح خانه‌های ماسوله امکان لوله کشی گاز را می‌دهد؟ گفت: در ماسوله ۹۷۵ خانه داریم که جنس خانه‌ها یا سنگ یا آجر فشاری است و فقط سقف خانه‌ها نمای چوب دارند و از این نظر مشکلی برای گازرسانی نداریم.

این ماسوله‌ای اضافه می‌کند: ماسوله به عنوان یک شهر تاریخی در کشور و دنیا مشهور است، دومین شهر تاریخی زنده جهان لقب گرفته و حتی اخیرا هم به عنوان شهر کامل در کشور معرفی شده، تمام این‌ها به این دلیل است که مردم در این شهر زندگی و امرار معاش می‌کنند. اکثر خانه‌ها حتی در فصل زمستان میزبان گردشگران است که استقبال از آنان خصوصا در این فصول نیاز به لوازم گرمایشی مناسب دارد.

وی ادامه می دهد: منبع درآمد ماسوله‌ای‌ها حضور توریست و گردشگران است و ما به دنبال این هستیم که این سرمایه را حفظ کنیم؛ ماسوله را به عنوان شهر گردشگرپذیر جهانی می‌شناسند که تنها تقاضای ساکنین ماسوله گازرسانی است و برای این کار هم آمادگی خود را برای انجام هر کمکی اعلام می‌کنیم.

روحی بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند «در هر برنامه‌ای پیوست عدالت را رعایت کنید»، لذا از دولت انقلابی و جهادی تقاضا داریم که بتوانند این عدالت را برای ماسوله‌ای‌ها به انجام برسانند تا ما هم بتوانیم بدون دغدغه میزبان خوبی برای گردشگران باشیم.

وی با بیان اینکه گازرسانی به اورامان در کردستان که به هزار ماسوله معروف است، باعث دلگرمی و امیدواری ما شد، خاطرنشان کرد: اورمان در منطقه‌ای مابین سروآباد، دلزی و کماله قرار دارد. بعد از سال ۶۱ و اوایل سال ۶۲ که اورامان توسط سپاه پاسداران آزاد شد، اولین تیمی که برای بازسازی اورامان آنجا حضور پیدا کرد گروهی از جهادسازندگی گیلان بودند، من هم این افتخار را داشتم در سن ۲۱ سالگی به عنوان یک جهادی گیلانی در روستای اورامان مستقر شدم، احداث مدرسه، حمام و شعبه نفت و دیگر کارهای عمرانی آن منطقه را جهاد گیلان انجام داد؛ اکنون باعث خوشالی است که مردم اورامان از این نعمت خدادادی برخوردار شدند اما چطور ماسوله هنوز نتوانسته از نعمت گاز برخوردار شود؟

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه پیگیری‌هایی در این راستا شده؟ افزود: جا دارد از تلاش‌ها و پیگیری‌های مهندس اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان قدردانی کنم، طی دیداری که اخیرا با ایشان داشتیم عنوان کردند که «در حال انجام کارهای مطالعاتی و دریافت نقشه جامع شهر از شهرداری هستیم و پیگیری‌ها انجام می‌گیرد».

روحی تاکید کرد: همه ما ساکنین ماسوله آمادگی کمک هم در بخش اجرایی و هم در بخش کارشناسی را داریم و فقط باید مسئولین ما همت کنند تا ما هم از این نعمت خدادادی برخوردار شویم.

پیگیر مطالبات مردم شهر ماسوله هستیم

حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به سابقه گاز رسانی در گیلان، اظهار کرد: گازرسانی در گیلان قدمتی بیش از ۳۰ ساله دارد و در تمام این مدت به اشکال مختلف گازرسانی انجام گرفته، حتی در آخرین تقسیمات کشوری که در استان رقم خورد مجدد در گازرسانی پیشگام بودیم و روستای گازدار به شهر گازدار تبدیل شد که از آنها می‌توان به خمام، طاهرگوراب، ضیابر و لیسار اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه در حال حاضر تمامی شهرهای استان و بیش از ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان هم گازدار هستند، افزود: اکنون شرکت گاز گیلان در استان وظیفه تامین ۷۵ درصد انرژی استان را دارد و به عبارتی بیش از سه چهارم جمعیت استان را تامین انرژی می‌کنیم که بخشی هم توسط وزارت نفت تامین انرژی می‌شوند.

اکبر در خصوص گازرسانی به شهر ماسوله، گفت: شهر ماسوله هم یکی از شهرهای مهم و با سبقه تاریخی است که در کشور و حتی جهان شناخته شده می‌باشد، اما هیچ استانداردی برای گازرسانی به شهر ماسوله نداریم.

وی در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه گازرسانی به اورامانات انجام شده، نمی‌توان از همان الگو در ماسوله استفاده کرد؟ تصریح کرد: همکاران ما از گیلان برای بازدید از پروژه گازرسانی به اورامانات رفتند و بررسی میدانی کردند و اطلاعات لازم هم جمع آوری شد، برنامه ریزی برای بازدید مجدد گروه فنی مهندسی در اورامان پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان بیان کرد: مهمترین اصل برای هر خدمات رسانی، ایمنی جان مردم ماست؛ قرار نیست خدماتی ارائه دهیم که منجربه تهدید جان و سلامت مردم شود. براین اساس با توجه به بافتی که شهر ماسوله دارد، از لحاظ میراثی به مجوزهای خاصی نیاز دارد. اما با این حال مقرر شده از شهرداری و سازمان برنامه و بودجه نقشه شهر را دریافت و بررسی کنیم.

اکبر با اشاره به اینکه فرآیند مطالعاتی گازرسانی به ماسوله در حال انجام است و باید میزان بار مصرفی را در نظر بگیریم، ادامه داد: گازرسانی به ماسوله باید در دو مرحله انجام ‌گیرد، مرحله اول گاز رساندن به ورودی شهر ماسوله و مرحله دیگر گاز رسانی به خود شهر ماسوله است که هر کدام شرایط و فرآیند متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه گازرسانی به شهر ماسوله با توجه به اینکه استانداردی ندارد، فرآیند سخت و پیچیده‌ای است، خاطرنشان کرد: در همین راستا مقرر شده مکاتبه‌ای با همکاران کمیته استاندارد ملی گاز داشته باشیم تا بازدیدی میدانی از شهر و نقشه‌های مربوطه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان گفت: در هر جا از مناطق صعب‌العبور یا مرزی گرفته تا شهرها و حتی صنایع که گازرسانی صورت می‌گیرد، تحت یک الگو و استاندارد معین است؛ اما برای این بافت هیچ استانداردی نداریم.

اکبر ادامه داد: برای ما و همکاران ما گازرسانی به نقاط محروم و صعب العبور روستایی یک افتخار است که خصوصا نتیجه آن در این فصل مشهود خواهد بود.

وی گفت: خدای نکرده قصد نداریم به مردم و ساکنین ماسوله وعده نادرست دهیم اما اطمینان می‌دهیم که پیگیر مطالبات آنها هستیم و بعد از انجام کار مطالعاتی و تحقیقاتی، باید سراغ تامین منابع مالی برویم. ماسوله با توجه بافت فوق‌العاده خاصی که دارد به خودمان اجازه نمی‌دهیم بافت آن را تخریب کنیم، حتی تخریبی که منجربه آباد کردن می‌شود، لذا این کار یک همت تیمی و جمعی را میطلبد که نماینده شهرستان فومن و مسئولین استانی هم پیگیر هستند تا انشااله کاری که درست است را به انجام برسانیم.

شاید بتوان خانه‌های کوچک ساکنان ماسوله را با نفت یا هیزم گرم کرد اما این کار برای مهمانپذیرها و هتل‌ها آن هم در فصول سرد غیرممکن است. این موضوع باعث شده گردشگری در فصول سرد سال در ماسوله کم رونق باشد، از طرفی استفاده از وسایل گرمایشی برقی هم با توجه به هزینه آن، مقرون به صرفه نیست!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
باسلام
اگربه هرعلتی نمیشود گازرابه داخل بافت ماسوله برد می توان باایجادموتورخانه های مرکزی درمجاورت روستا ویانقاط مناسب درداخل آن آب گرم رابه خانه ها رساند مشابه بسیاری ازشهرهای سردسیردراروپا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی