بازدید 6197

پایان چهارمین دور گفتگو‌های راهبردی آمریکا و قطر

آمریکا و قطر در پایان چهارمین دور گفتگو‌های راهبردی خود در واشنگتن اعلام کردند که طرفین برای تداوم گفتگوی مستمر، مشارکت و همکاری بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰ 13 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد: دو طرف از این فرصت برای گرامی داشتن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین آمریکا و قطر در سال ۲۰۲۲ استقبال کردند و به موضوعات منطقه‌ای و جهانی و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های بهداشت، کمک‌های بشردوستانه، توسعه بین‌المللی، کار و حقوق بشر، همکاری امنیتی، تغییرات آب و هوا، تجارت و سرمایه‌گذاری، فرهنگ و آموزش پرداختند.
بر اساس این بیانیه مشترک، دو کشور بر تعهد خود تحت اعلامیه مشترک همکاری امنیتی سال ۲۰۱۶ برای ارتقای صلح و ثبات، مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌های دفاعی پایدار تاکید کردند.
آمریکا از میزبانی قطر از نیرو‌های آمریکایی، همکاری در عملیات‌های افغانستان و تلاش‌ها برای ارتقای تاسیسات و زیرساخت‌های پایگاه هوایی العدید برای مقابله با چالش‌های کنونی و آینده قدردانی کرد.
بر اساس این بیانیه مشترک، هیات‌های دو کشور همچنین در مورد روابط قوی فروش تسلیحات نظامی خارجی که توانایی، ظرفیت و قابلیت همکاری نیرو‌های مسلح قطر را گسترش می‌دهد، گفتگو کردند.
دو طرف چندین قرارداد از جمله محافظت از منافع آمریکا درافغانستان از سوی قطر و تفاهمنامه میزبانی از افراد در معرض خطر به دلیل وضعیت در افغانستان امضا کردند.
بر اساس این بیانیه، مقامات آمریکا و قطر در مورد چالش‌ها در افغانستان و همکاری میان دو کشور در مورد انتقال بیش از ۶۰ هزار شهروند آمریکایی، افراد مقیم، دارندگان روادید مهاجرتی ویژه و افغان‌های در معرض خطر از طریق قطر به آمریکا گفتگو کردند.
در بیانیه مشترک آمریکا و قطر با بیان اینکه دو طرف درباره تحولات سیاسی منطقه از جمله سوریه، یمن و شاخ آفریقا به تبادل نظر پرداختند، آمده است: آمریکا و قطر به شدت نگران کرانه باختری و غزه هستند و به همکاری با یکدیگر برای بهبود شرایط انسانی و اقتصادی ادامه خواهند داد.
بر اساس این بیانیه، واشنگتن و دوحه در مورد اهمیت دستیابی به راه حل دو کشور برای حل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین گفتگو کردند.
در بخشی دیگری از بیانیه مشترک قطر و آمریکا در خصوص مبارزه با تروریسم آمده است که دو کشور بر مشارکت امنیتی دوجانبه خود از جمله در زمینه همکاری‌های اجرای قانون، هوانوردی و امنیت مرزی، مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز، مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از امضای دو توافق با همتای قطری خود خبر داد و اعلام کرد در اولین توافق، قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد بود.
بلینکن روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر در واشنگتن افزود که امروز ما دو توافق جدید امضا می‌کنیم. اولین توافق، قطر را به عنوان حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد کرد.
وی اضافه کرد که قطر در سفارت خود در افغانستان یک بخش آمریکا ایجاد خواهد کرد تا خدمات کنسولی ارائه دهد و همچنین بر وضعیت تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در افغانستان نظارت کند.
این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که طالبان افغانستان را در ماه اوت تحت کنترل خود درآورد. در حالی که نیرو‌های تحت رهبری ایالات متحده پس از بیست سال درگیری عقب‌نشینی کردند، آمریکا و کشور‌های غربی به دنبال راه‌های مناسب برای تعامل با طالبان هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل