مجلس علیه شفافیت/نظارت بر رفتار نمایندگان هم رد شد!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر با ایجاد شفافیت مخالفت کردند، این بار نوبت به اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان رسید که کلیات آن در مجلس رد شد!
کد خبر: ۱۰۸۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳ 03 November 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر با ایجاد شفافیت مخالفت کردند، این بار نوبت به اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان رسید که کلیات آن در مجلس رد شد!

به گزارش تابناک، امروز نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون رفتار نمایندگان مخالفت کردند؛ طرحی که بنا بر ماده یک آن «نمایندگان ملزم به رعایت شئون نمایندگی هستند. شأن نمایندگی بدین معناست که افعال، گفتار و نوشتار نماینده در داخل و خارج از مجلس اعم از حضوری و مجازی، نباید مغایر با قانون، موازین شرع، اخلاق حسنه و اقتضای جایگاه نمایندگی باشد.»

همچنین در ماده ۳ آمده است: «اعطای هرگونه هدیه با هر مقدار ارزش مالی به نمایندگان یا اشخاص معرفی شده توسط آنان، از سوی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و مستتثنیات آن یا مدیران آن دستگاه‌ها ممنوع است.»

یکی دیگر از مواد این طرح «ارائه توصیه‌نامه توسط نمایندگان یا از طرف ایشان برای خود و بستگان درجه یک سببی و نسبی آنان و سایر نمایندگان، در رابطه با دریافت تسهیلات، امور مالیاتی، امور اداری و استخدامی، دعاوی حقوقی وکیفری و اداری، مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن ممنوع است.»

محمدحسین بحرینی رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در توضیح این طرح گفت: ما در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، شاهد بودیم که بعد از پایان دوره نمایندگی نهاد‌های نظارتی برخی از نمایندگان را به جرم تخلفات مالی و اخلاقی محکوم کرده است. چرا ما نباید از درون خودمان حراست کنیم. در این قانون به صراحت آمده است که نمایندگان مجازند با رعایت شئونات در خصوص تمام مسائل عمومی صحبت کرده و شفاف سازی کنند و بحث محدود سازی نمایندگان مطرح نیست. با تصویب این قانون و نظارت دقیق بر رفتار نمایندگان، دیگر دشمن نمی‌تواند به مجلس و نمایندگان حمله کند.

او اضافه کرد: این طرح کمک می‌کند اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی اجرایی شود و حتی نمایندگان مجازند در چارچوب قوانین مذکور به بیان مسائل عمومی و شفافیت بپردازند لذا تصویب آن به توپ بستن مجلس نیست.

با وجودی که محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت که طرح در صورت تصویب کلیات به کمیسیون برای اعمال اصلاحات ارجاع می‌شود، نمایندگان به طور ملی با این طرح مخالفت کردند.

علاوه بر این، غلامرضا ملابیگی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شده بود، رییس قوه قضاییه علاوه بر ملابیگی، محمد هادی راجی را هم به مجلس معرفی کرده بود که ملابیگی توانست نظر مجلس را جلب کند.

ملابیگی در توضیح سوابق خود گفت: بالغ بر بیست سال سابقه کار قضایی که ۱۶ سال آن را در دیوان عدالت اداری بوده است را دارم. خدمت در مناصب قضایی، همچنین در دیوان عدالت اداری باعث شده است که تجربه‌ای در خصوص موضوعات قضایی داشته باشم.

همچنین راجی نیز توضیح داد: خود را پرورش یافته مجلس می‌دانم و با تجربیات به دست آمده در چهارده سال گذشته و گذراندن مدارج علمی و عملی، آشنایی کامل با امور قوه مقننه و شورای نگهبان دارم. شورای نگهبان دارای شأن و منزلت والایی در نظام حقوقی و سیاسی کشورمان است که این جایگاه همواره باید حفظ و تقویت شود؛ حفظ استقلال این جایگاه یکی از مواردی است که در این راستا باید به آن توجه شود. این استقلال باید توسط اعضای شورا نیز مورد توجه قرار بگیرد.

لایحه مقاوله نامه بازرسی کار، لایحه مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و پروتکل و مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و لایحه موافقتنامه اقتصادی و تجاری دولت‌های ساحلی خزر نیز تصویب شد.

انتشار لیستی از اسامی نمایندگان مخالف لایحه رتبه بندی معلمان در فضای مجازی با واکنش تعدادی از نمایندگان مواجه شد تا جایی که علی نیکزاد نایب رییس انتشار این لیست را بی اخلاقی دانست و تاکید کرد که مجلس و دولت در تلاش هستند که براساس اعتبارات موجود لایحه رتبه بندی را اجرایی کنند و کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز پیگیر این مساله هستند.

رییس مجلس نیز گفت که انصافا همکاران ما در مجلس برای رتبه‌بندی معلمان یک اتفاق نظر واحد داشته و از معدود مواردی بود که لایحه بالای ۲۰۰ رای داشت که در سابقه مجلس کم‌نظیر است. رتبه‌بندی معلمان در اولویت مجلس شورای اسلامی است و این نوع شایعه‌ها کذب محض و اطلاعات غلط است.

یکی دیگر از موضوعات مهم امروز مجلس، صحبت‌های قالیباف در نطق پیش از دستور بود؛ او از تذکر مقام معظم رهبری به مجلس سخن گفت و توضیح داد: رهبر معظم انقلاب درباره رسانه‌ای شدن اسم افراد در پی گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس تذکری داده اند و خواستار جبران موضوع شدند. ایشان در حاشیه نامه‌ای که در آن به رسانه‌ای شدن گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه، اعتراض شده است، مرقوم فرمودند: شکایت بجاست، نباید پیش از اثبات جرم، موضوع را رسانه‌ای می‌کردند، دنبال کنید و به نحوی جبران شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، این تذکر که حاکی از اهمیت توجه به حق الناس است، نه تنها برای همکاران اینجانب در مجلس بلکه برای تمامی صاحبان رسانه‌ها و تریبون ها، به ویژه تریبون‌های رسمی و همچنین همه فعالان عرصه‌های اجتماعی و رسانه‌ای می‌تواند فصل الخطاب قرار گیرد و نشان می‌دهد تا زمانی که جرمی به اثبات نرسیده است، ذکر نام افراد مجاز نیست. به نوبه خود از همه همکارانم می‌خواهم ضمن جبران گذشته در گزارش های کمیسیون ها، نطق‌ها و تذکرها، نسبت به رعایت این رهنمود جدی باشند و امیدوارم دیگر تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور و همچنین فعالان رسانه‌ای که خود را ملتزم به رعایت رهنمود‌های رهبر انقلاب می‌دانند، نیز در رعایت این مساله کوشا باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۹
این هم از مجلس مردمی و انقلابی !!!!!!!!!!
جالب یه سری خدا شناس و انقلابی برای مردم قانون هایی رو تصویب میکنن که برای شفافیت خودشان لازم اجرا نیست و رد میشه کجای مسلمانی اینه
زندگی در کشور اجوج و ماجوج
متاسفم .... كاش به اينا راي نميدادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
مگه رای دادی!؟؟
شما رزومه کاری هر نماینده ای رو نگاه کنی ، می بینی شفافیت یعنی اینکه اگر قوهقضائیه مستقل باشد باید کاری بکند
از اين نمايندگان توقعي بيش از اين نبود !مثلا اينها ميخواهند الگوي ما باشند !
مجلس انقلابی باید هم اینگونه باشد سریع، قاطع، انقلابی!!!! نظارت بر رفتار نمایندگان!! چه معنی می‌دهد!؟
آقا چند نفر آنجا جمع شدن برای خودشان حال می‌کنند دیگر!! خدایی هم بخواهی زندگی خودشان است نظارت چیه!؟
دور هم دیگر خوش بگذرانید!! به قول مسعود خاتمی نماینده مجلس تا ما هم برویم دنبال ناز و کرشمه خودمان
جناب آقای رییسی ریاست مجترم جمهوری اسامی ایرا ن
سلام علیکم
نظام جمهوری اسلامی مرهون وبرگرفته اندیشه رهبر بزرگ ما امام خمینی( ره) وخون شهیدان است.
مابازنشستگان صندوق باز نشستگی کشوری وبهداشت شاهد این هستیم که حضرتعالی در همه وقت نزد مردم هستیدودر جهت رسالتی که بدوش گرفتید خدمت می نمایید واز افراد بی نظیر در عرصه خدمت هستید .ولی کسانی هستند که دارند در حیطه کارشان کوتاهی از قانون میکنند واز کارشناسان کار شکن استفاده می کنند .در این راستاما بازنشستگان کشوری وبهداشت با توجه به موارد ذیل خواهان برکناری ریس صندوق بازنشستگی و وزیر تعاون رفاه اجتماعی و و وزیر بهداشت وکارشناسان فنی قدیم وجدید مغرض شان هستیم:
دلایل وجود مشکل وخلاف قانون شان که باید ریس صندوق بازنشستگی و وزیر تعاون رفاه اجتماعی و و وزیر بهداشت وکارشناسان فنی قدیم وجدید برکنار شوند ودر تفحص مجازات شوند
قر آن مجید می فرمایند:
"إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسَن" خدا به عدل و احسان فرمان می‌دهد(نحل /90)
خضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند
توصيه به عدالت
استعمل العدل، و احذر العسف و الحيف، فان العسف يعود بالجلاء و الحيف يدعو اءلى السيف
عدل و دادگرى را به كار بند، و از روز گويى و ستمگران برحذر باش؛ زيرا زور گويى ملت را به جلاى وطن وا مى دارد و ستم مردم را به قيام مسلحانه فرا مى خواند.
باستحضار میرساند باستناد بند ب از ماده ۲۰ برنامه پنجم توسعه و ماده یک احکام دائمی برنامه های کشور مجموعه کارکنان حوزه بهداشت ودرمان تابع قوانین و مقررات هیات امنایی منحصر به خود وحقوق و مزایا را برابر آیین نامه های مصوب هیات امنا دریافت و تابع ق م خ ک نمیباشند و از نظر جدول حقوق با سایر دستگاهها متفاوت و کارکنان متناسب با جدول حقوقی خود کسورات مربوطه راپرداخت میکنند که با این اوصاف متاسفانه در جدول به اصطلاح همسان سازی مهر ماه ۹۹ که با در نظر گرفتن ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه و در اجرای تبصره ۳ الحاقی به ماده ۳ آیین نامه اجرایی بند های الف و ب تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور ،موضوع بند ۶ تصویب نامه شماره ۷۴۲۶۴/ت/۵۸۰۳۶ مورخه ۹۹/۷/۱ هیات محترم وزیران و ابلاغیه شماره۲۴۱۸۶۳ مورخ ۹۹/۷/۲ روسای سازمانهای اداری و استخدامی و برنامه و بودجه انجام و اجرایی شد، توجه ای به شرایط خاص این حوزه نداشته و بازنشستگان این مجموعه باسایر دستگاههای تابع قانون مدیریت خدمات کشوری همسان و از بخش قابل توجه ای از مزایای قانونی خود (فوق العاده سختی کار؛حق اشعه؛جذب هیات امنا؛ فوق العاده های مدیریت و.......)که۳۰سال تمام بابت آن کسورات پرداخت کردن محروم شدند۰ و این مشکل موجب نارضایتی و اعتراض شد که نهایت
به دنبال اعتراضات مستمر و پیگیری های متعدد از جمله سایر دستگاههای مشمول احکام دائمی به نواقص جدول ،نهایت طی دستورالعمل شماره ۴۶۱۰۴۰ مورخه ۹۹/۸/۲۸ مشترک دو سازمان اداری استخدامی و برنامه و بودجه ؛ صندوق بازنشستگی کشوری را مکلف به اصلاح احکام با رعایت ۹۰ درصد شاغل مشابه هر دستگاه ( اضافه شدن ضریب ۱/۱۵)نمودکه در این راستا احکام سایردستگاههای ذینفع که تحت فشار و تجمع صورت گرفت اصلاح شدولی خواسته بازنشستگان این حوزه مسکوت ماند
مابازنشستگان صندوق باز نشستگی کشوری وبهداشت خواستار اجرای قانون وعدالت فوری هستیمتا از فشارهایی که به ما تحمیل نمودند کاهش یابد چون به ما رحم طبق قانون ننمودند وخیانت نمودند
.ما خواهان برکناری ریس صندوق بازنشستگی و وزیر تعاون رفاه اجتماعی و و وزیر بهداشت وکارشناسان فنی قدیم وجدید مغرض شان هستیم
هرچه به ضررشان است رد می کنند برعکس هرچه به نفع با شد تایید می کنند مانند وام اتومبیل حق دفتر
الان میان میگن این طرح ده سال پیش رد شده بوده و ربطی به ما نداره!!!
مجلس انقلابی تشکر تشکر
مجلس شفافیت تشکر تشکر
مجلسی های "دو دو" تشکر تشکر
خوب خودتون رو لو دادید تشکر تشکر
دمشان گرم زنده باشن انشالله !!!!!
دستمریزاد به زحمتکشان مجلس !!!
با همین سیاست وضع مملکت به اینجا رسیده نه؟؟؟؟؟
توقع داشتید تصویب کنند . اصلا اینها برای انجام موارد منع شده نصمیم گرفته اند که نماینده شوند
مردم ساده و زودباور که گول اینها رو خوردن و بهشون رای دادن تا تو مجلس برن و مشکلات معیشتی و غیر معیشتی رو حل کنن غافل از اینکه خود این افراد مشکل هستن
يعني از اين بهتر نميشه
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ............................
بعد همینا گیر میدن به دوزار حقوق کارمند رده پایین و یا افزایش نمیدن یا میگن توو سایت ثبت بشه همه ببینن
مجلسیا انقدر فداکارن که فقط دنبال صیانت از مردم هستن .
نظر درخور بدیم که سانسور کنی ؟
دیگه شرم و حیا رو قورت دادید نه ؟؟؟؟
پس چرا مردم باید همه چی روشفاف اعلام کنند نماینده مگه کیه که باید هرکاری بخواد بکنه این یعنی من هرکاری دلم بخواد میکنم به کسی هم ربطی نداره
مجلس انقلابی مورد تایید...
آنچه مجلس باید تصویب کند
1. هر گونه اشتغال نمایندگان بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس، به مدت 5 سال، منوط به اخذ مصوبه از کمیسیون مرتبط با موقعیت شغلی ای است که قرار است در آن شاغل شوند و به کارگیری نمایندگان بدون اخذ این مصوبه تخلف محسوب شود.
2. شأن نمایندگان تقنین و نظارت است و صدور هر گونه توصیه نامه توسط نماینده به هر مقصدی باید متوقف شود و فرقی بین منسوبین و غیرمنسوبین نباید باشد. (نماینده به جایگاه تقنینی و نظارتی خود برگردد)
3. نماینده ملزم باش گزارشی از ملاقاتها، دریافت ها و نسخه دوم هر گونه مکاتبه با عنوان نماینده و گزارشِ تلاش افراد برای تهدید و تطمیع خود را، برای بایگانی و ارسال به نهادهای ذیربط به مجلس ارائه کند. (بر مبنای خوداظهاری)
خدایا تو مملکت مون داره چی میگذره، هر هر کاری خواست میکنه و هیچکس جلو دارشون نیست!,اون از،قانون عدم اعلان دارایی مسیولان و این،هم از نمایندگان اصول گرا
اگر از کسی نمیترسیید از خدا بترسید
چرا ایقد از شفاف سازی هراس دارید نمایندگان ملت ؟؟؟؟؟؟
مجلس انقلابی! این بود تیمت؟
یه عمر سره کاریم...
این بنده خدا مجلسی ها منظورشان شفافیت برای سایرین است والا خودشان که نعوذ بالله شفاف شفاف هستند درست مثل سنگ گرانیت مشکی
مگر نمایندگان در داخل و خارج مجلس چکار میکنند که با نظارت بر رفتارشان مخالفت کردند .؟ آ ضمننا چنین قوانینی را باید کسان دیگر تصویب کنند نه نمایندگان . خب مغلوم است که انها قوانین که بر علیه خودشان باشد تصویب نمی کنند .
مشکل امروز مملکت ما بحث ذینفع بودن است ، از خود فرد می خواهیم بر ضد خود رای دهد و نتیجه کاملا مشخص است . باید بازنگری اساسی در قانون اساسی شود .
احسنت... یک اقدام انقلابی دیگر از مجلس!
خدای بهترین نمایندگان درجه 3 جهان را داریم . انواع و اقسام مالیات برای مردم جوابگو نبودن به کسی و انواع خلاف مال نمایندگان
مملکت از پدرانشان به ارث رسیده خوب حق دارند هر کاری خواستند بکنند. قانون جمعی کیلو چند.
دست گلتون درد نکنه ! با هم آخرین شاخه های امید ملت را بچینید و دور بریزید !
برای شما که مهم نیست هر اتفاقی بیفتد شما حاجی حاجی مکه ، این ملت بی نواست که باز وسط معرکه گیر میفته !
مجلس خیلی انقلابی . نه بلکه خیلی خیلی خیلی انقلابی رو هم فهمیدیم
مجلس انقلابی
اصل کار اشتباهه.چرا مجلس باید درباره تحقیق از خودش نظر بده و اگه اجازه نده این کار رد بشه؟؟مثلا فرض کنید پلیس بره از یک متهم اجاره بگیره بگه خونه اش رو بگرده.چرا این کار بدون رای گیری به جایی مثل قوه قضاییه سپرده نمیشه؟؟
مجلس‌با این‌ نمایندگان‌ و روش انتخاب آنها وهن‌ ملت با اصالت ایران است !
چرا مجلس انقلابي و مردمي """به اصطلاح خودشان """ از شفاف سازي و نظارت بر رفتا خود فرار مي كند ؟؟؟؟
جالبه. خودشون رای می دهند که کارهای خودشون شفاف نباشه هرکاری خواستند بکنند و کسی سر از کارشون در نیاره .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی