بازدید 24290

اولین خودرو تمام برقی ایرانی در خیابان‌های تهران

پس از دریافت استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری، بالاخره اولین خودرو تمام برقی ایران، با نام تجاری «یوز» راهی خیابان‌های تهران شد.
کد خبر: ۱۰۸۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵ 03 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، روز گذشته تصویری از اولین خودرو برقی ایرانی، در خیابان‌های تهران به یکی از داغ‌ترین پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و به شدت مورد توجه کاربران مجازی قرار گرفت. خودرویی برقی و دو سرنشین که به تازگی مجوز شماره‌گذاری دریافت کرده و حالا راهی خیابان‌های پر ازدحام تهران شده و در مرکز توجه مردم قرار گرفته است. در این گزارش با این خودرو برقی ایرانی بیشتر آشنا شوید.

ماجرای ساخت و طراحی این موتور سیکلت چهارچرخ برقی به ۶ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین توانستند با تکیه بر دانش فنی خود طراحی و ساخت اولین خودرو برقی ایرانی را با نام «یوز» به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تاسیس کنند و پس از پنج سال تلاش و فرازو نشیب استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کنند.

تا اینکه چند روز پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از دریافت مجوز شماره‌گذاری برای اولین خودرو برقی ایرانی خبر داد و گفت: «: خودرو برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود و خواهید دید که خودرو زیبایی است.»

او در ادامه گفته بود: « خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.»

خودرو برقی یوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

خودرو برقی یوز که توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده است مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ kw را دارا است و با هر بار شارژ در حدود ۳ و ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد به اندازه یک اتو، برق مصرف می‌کند. این خودرو با هربار شارژ توانایی پیمایش مسیری ۱۰۰ کیلومتری را دارد اما درسفرهای درون شهری در جایی مانند تهران می‌تواند روزانه ۶۰ کیلومتر مسیر را طی کند.

این موتور چهارچرخ دو نفره است و وزنی معادل ۴۸۰ کیلوگرم دارد و می تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. یوز ایرانی حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد.این خودرو برقی برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز مشکلی ندارد. نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. علاوه بر این درب های آن به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و... از دیگر مشخصات و ویژگی‌های این خودرو است.

این خودرو برقی از ۹۰۰ قطعه تشکیل شده است که علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از ۹۰ قطعه ساز داخلی و افرای با تخصص‌های مختلف در ساخت آن مشارکت داشته اند. به صورت کلی حدود ۸۵ درصد از قطعات این محصول در داخل کشور ساخته شده و مابقی آن از خارج کشور تهیه شده‎ است.

یوز ایرانی چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مزایای مهم خودرو برقی نسبت به خودرو احتراقی کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت است تا حدی که این مزایا موجب شده است برخی از کشورها و دولت‌ها به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرند.

علاوه برکاهش آلودگی در کلانشهرها، کم حجم بودن و ابعاد کوچک این خودروهای برقی، رانندگی آسان و کاهش خطر رانندگی و پایداری از جمله مزایای این خودروهای تمام برقی دانش بنیان است که در صورت تولید انبوه برای مصرف‌کنندگان آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت دانش بنیان «پاراکس موتورز» نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین ۷۰۰۰ تا ۸۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش می‌رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵۰۰۰ یورو به هزینه آن اضافه کرد. اما تلاش می‌شود خودرو تمام برقی یوز با قیمت کمتری به بازار عرضه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۴
درود بر ایران و ایرانی
ارزش خرید نداره.370 ملیون بدی اینو بخری؟طرف میاد میندازه پشت ماشین میبردش
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
میندازه تو فرغون میره چرا تو ماشین؟
تلاش می شود با قیمت کمتری به بازار عرضه شود!!!!
از همین جمله میزان داخل سازی خودرو عیان است
دروغ در ایران از نان شب واجب تر شده
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
فقط ظاهر سازی !!!
با سیلی صورت را سرخ نگه می داریم
مثل واکسن مصبت بار برکت !!!
بسیار خوشحالم اگر واقعا این خودرا مدل برقی ایرانی باشد. اما کاملا این مدل رنو است که سالها در بازار جهان به فروش می رسد. شاید باطری اش ایارنی باشد ولی کدام باطری و چند کیلومتر می توان رانندگی کرد؟ یا یک ماست برقی کودکان است؟ انشاالله که واقع تکنولوژی این ماشین به ظاهر رنو فرانسوی ایرانی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
این خودروی برقی نیست، موتور برقیه.
بسیار عالی است
چقدر خوب بود که این یوز کپی ماشین برقی رنو با نام "Renault's electric car "Twizy نبود. حد اقل ظاهر را کپی نمی کردید.
یعنی واقعا این موتور رو خودرو گفتید بعد هم گفتید زیبا!!!! ما نابینا ما هیچی ندیده !!! خوبه اینترنت هست و گرنه می گفتید زیباترین خودروی دنیا
دم متخصصان ایرانی بابت ساخت چنین خودرویی گرم

ولی از انتهای مقاله این نکته بر همکام تفهیم میگردد که در حال برچسب زدن هایی به این خودرو بابت بالا بردن هر چه بیشتر قیمت آن هستند
که از مقایسه قیمت آن با نمونه های خارجی و .... البته فقط مقایسه قیمتی و نه کیفیتی و خدماتی
در ایران بر اساس ریال که هر روز ارزش خود را از دست میدهد درآمد داریم و بر اساس دلار و یورو هزینه های زندگی را پرداخت میکنیم مسئولین هم هر روز از ما توقع همکاری و کمک و صرفه جویی دارند فرزندان مسئولین پول بیت المال را در کشورهای غربی حیف و. میل میکنند و از سفره انقلاب فربه میشوند مسئولین با واردات اجناس بنجل از چین هر روز پولدار تر میشوند نمایندگان ، دولتی ها و مسئو.لین رده اول کشور هر روز در حال برخورد با غرب و باج دادن به چین و روسیه هستند
کاسبان تحریم خجالت بکشید
پاسخ ها
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
اشتباه منفی دادم
این خودرو کپی رنو twizey فرانسه است که از سال 2012 در حال تولید است.
اگر کسی 13 هزار یورو داشته باشه میره خودرویی میخره که بتونه باهاش تمام افراد خانواده رو مسافرت ببره! برای ترویج استفاده از این خودروها و مزایای استفاده از آن باید خود دولت و شهرداریها دست به کار بشن و مثل همین دوچرخه های بیدود با شارژ بشه استفاده کرد.
ایمنی این خودر به دلیل قدرت مانور کم حتی از موتورسیکلت کمتر است. و در آینده تبدیل به معزل جدیدی خواهد شد.

حداقل میبایست برای استفاده قوانین خاصی ایجاد کرد . مثلا ممونوعیت تردد در بزرگراه ها و جاده ها
طراحیش بد نیست! برای تهرون که جا پارک پیدا نمیشه هم سایزش خوبه
چه باحاله.
چقدر مسخره
اولين خودرو برقي كشور در زمان آقاي احمدي نژاد رونمايي شد كه به دليل عدم حمايت سرمايه گذاران، به مرحله توليد انبوه نرسيد.
قیمت خودرو بی باتری 7000 یورو .... قیمت باتری 5000 یورو !!
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
باتری آپشنه
تا حالا ماشین بدون موتور خریدین که بایستی 80حدود % قیمت خودرو را برای باتری بدید
500 میلیون تومن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یوز ایرانی!
چیزی به اسم تولید تمام ایرانی وجود ندارد.
این اگه خودرو هست چرا پلاک موتو روشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از پلاکش هم مشخصه موتور برقیه نه خودروی برقی.
سال 88 یک خودروی برقی عالی نه یک چیز فانتزی مثل این ساخته شد و خانم ابتکار ( رئیس سازان محیط زیست طی ینامه ای که سازنده منتشر کرد گفته بود که خودروی برقی اقتصادی نیست و آینده ندارد ) و مدیران وقت حمایت نکردند و سازنده رو آنقدر اذیت کردند که ماشینش رو انداخت توی سد کرج و فیلامش رو پخش کرد و بعد رفت آلمان برای اونها ساخت. اون موقع شرکت تسلا هنوز تاسیس نشده بود و ایران حرفی برای گفتن می تونست داشته باشه در صنعت خودروی برقی. الان فاصله مون خیلی زیاد شده و همه بخاطر واردات بنزین و کسانی است که از رانت آن سود می بردند و ظاهرا بستگان خانم ابتکار در این موضوع دست اندر کار هستند ( همسر یا پسرشون این طور شنیده ام).
اگه داخلی ساز هست دیگه چرا به یورو قیمت اعلام میکن؟
اگه با قیمت حداکثر 50 میلیون تومان ارائه بشه مفید خواهد بود. بیشتر از اون نمیصرفه.
حداقل طوری طراحی میکردیدکه یک زن وشوهرو2تابچه جابگیرن تاازسوارشدن خانواده های کم درآمدروی موتورسیکلت جلوگیری شودوشاهدتصادفهای دلخارش نباشیم.
ماشین برقی کودکان مدتهاست در بازار وجود داره قیمتش هم حدود 2 میلیون تومان هست یک عدد هم باطری 12 ولت میخوره ضمنا قیافش هم از این ماشین خیلی بهتره
پراید که کارایی بیشتری داره ....
خودروی تمام کپی ایرانی که 85% قطعاتش تولید داخله ولی قیمتش یوروییه!!! طراحی بیرونش هم که کامل از رنو کپی شده. حداکثر سرعتشم که در هاله ای از ابهامه. ما هم که باور می کنیم.
60 کیلومتر برای تهران کافی نیست. باید حداقل دوبرابر این بود که برای طولانیترین راههای تهران هم، اگر کسی بخواد بره سرکار و برگرده، کفایت کنه.
تازه بازهم برای کسیکه مثل از کرج می آد و میره، کافی نیست.
اما اکر بردش به 300 کیلومتر برسه، واقعا مفیده.
با این میشه رفت سرکوچه یا حداکثر، تا بازار میوه نزدیک، خرید کرد و برگشت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی