بازدید 10698

مجوز «مصرف اضطراری داوطلبانه» واکسن‌های «فخرا» و «کووپارس رازی» صادر شد

نکته قابل تامل در خصوص مجوز‌های صادره برای مصرف این دو واکسن، امضای مجوز‌ها توسط محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت است که روز گذشته و طی حکمی با امضای بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، فرد دیگری جانشین وی در این سمت شده است!
کد خبر: ۱۰۸۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 31 October 2021
تابناک اجتماعی
مجوز «مصرف اضطراری داوطلبانه» دو واکسن ایرانی دیگر کووید ۱۹ صادر شد؛ واکسن‌های «فخرا» و «کووپارس رازی.»

به گزارش «تابناک»؛ سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان طی دو نامه جداگانه، مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه دو واکسن تولیدی داخل علیه ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ را صادر کرد؛ واکسن‌هایی که به دو روش متفاوت تهیه شده‌اند، اما هر دو از طریق «تزریق عضلانی» مصرف می‌شوند.

 
مجوز «مصرف اضطراری داوطلبانه» واکسن‌های «فخرا» و «کووپارس رازی» صادر شد

بر اساس مستندات منتشر شده، واکسن «فخرا» که محصول شرکت «میلاد دارو نور» در زیرمجموعه وزارت دفاع تولید شده، بر پایه ویروس غیرفعال گشته ساخته شده و واکسن «کووپارس رازی» که محصول موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است، واکسنی نوترکیب است که بر پایه پروتئین s ساخته شده و افزون بر دو دوز تزریقی، دوز سومی هم دارد که استنشاقی است.

مجوز «مصرف اضطراری داوطلبانه» واکسن‌های «فخرا» و «کووپارس رازی» صادر شد
 
محمدرضا شانه‌ساز در حالی مجوز واکسن‌های فخرا و رازی را با عنوان «معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو» امضا کرده که دیروز با حکم وزیر (تصویر بالا) از کار برکنار شد و بهرام دارایی جانشینش شد!
برای دیدن حکم در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید
نکته قابل تامل در خصوص مجوز‌های صادره برای مصرف این دو واکسن، امضای مجوز‌ها توسط محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت است که روز گذشته و طی حکمی با امضای بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، فرد دیگری جانشین وی در این سمت شده است! اتفاقی عجیب که باید منتظر ماند و دید پاسخ مسئولان به آن چیست؟!

این در حالی است که هر دو واکسن یاد شده، در حال پشت سر گذاردن مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود هستند و بر اساس مجوز‌های صادره برای مصرف اضطراری شان، تاکید شده که تولیدکنندگان این واکسن‌ها، متعهد به تکمیل مستندات و این فاز کارآزمایی بالینی شده اند و مسئولیت هرگونه عوارض احتمالی ناشی از تزریق واکسن تولیدی شان را برای شش ماه پذیرفته اند!
 
مجوز «مصرف اضطراری داوطلبانه» واکسن‌های «فخرا» و «کووپارس رازی» صادر شد

ابهاماتی که افزون بر آنها، اعتراضات رسمی و غیر رسمی این واکسن سازان به پیش خرید نشدن محصول تولیدی شان بر خلاف رویه اعلام شده توسط وزارت بهداشت را هم باید افزود که پاسخ رئیس قبلی سازمان غذا و دارو به آن‌ها (همان رئیسی که دیروز با فرد دیگری جانشین شد، اما امروز مجوز‌های این دو واکسن را امضا کرده!)، ارائه پیشنهاد انجام این پیش خرید به متولی خرید واکسن در زیرمجموعه وزارت بهداشت بود.

ماجرایی که اطلاعی از فرجام آن نیست؛ هرچند صدور مجوز مصرف اضطراری این دو واکسن ممکن است در نتیجه آن تاثیرگذار باشد؛ با این یادآوری که واکسیناسیون کرونا در کشورمان به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و دپوی بالغ بر ۵۰ میلیون دوزی واکسن وارداتی، مانعی بزرگ برای خرید هر واکسنی است؛ چه تولید داخل باشد و چه هر واکسن نام آشنایی در جهان!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
كسي كه اينارو نميزنه حتي اگه كمبود واكسن مي بود، احتمالا واسه اين نامه كلي پول بي زبون از بيت المال ميگيرن،
بابا تموم شده ! چه مجوز اضطراریی ؟ مجوز اضطراری مال زمانی است که واکسن دیگری ئر جهان وجود نداشته باشد !
امیدوارم واقعا داوطلبانه باشه.
مسئولین بسم الله
ملت را سرکار گذاشته اند و خودشان هم تماشاچی شده اند!!!
قرار بود از برکت واکسن برکت و بقیه واکسن‌ها عده ای زندگی‌شان پر از برکت شود که الحمدالله شد بقیه هم اهمیتی ندارد!!!
شرکت‌های معتبر دارو سازی به مرحله تولید قرص ضد کرونا رسیده اند و قرار است تا پایان سال جاری میلادی وارد بازار مصرف شود بعد ما هنوز گرفتار مجوز اضطراری!!!
خدا بده برکت آقای مخبر!!!!!!!!!! که به زندگی خیلی‌ها برکت دادی
واقعاً چه کسی داوطلبانه این محلول های ناشناخته سیاسی-تبلیغاتی-مالی را بدون هیچگونه شواهد منتشر شده به بدنش می زند؟
بعداً مثل برکت معلوم میشه که همون سینوفارم بوده با برچسب ایرانی!
خب چه نیازی بود که حرص زده شود و بیش از اندازه واکسن به ایران وارد و دپو شود در حالی که میشد و می شود تا اندازه ای پیش بینی کرد که روند واکسیناسیون در کشور به چه گونه است و در داخل هم ظرفیت تولید واکسن داخلی موجوده و از آن طرف امکان واردات به مرور زمان از واکسن سازهای جهانی آسان تر می شود. به نظرم نباید ارز مملکت صرف واردات واکسنی شود که امکان ساخت آن با کیفیت مشابه در کشور وجود دارد. استفاده از ظرفیت داخلی (البته به صورت کاملا درست و سنجیده) هم باعث صرفه جویی ارزی می شود، هم افزایش توان فناوری، ساخت و علمی/پژوهشی متخصصان ایرانی و هم ایجاد اشتغال و هم کاهش وابستگی به خارج در صورت اعمال تحریم و غیر آن. مدیریت را باید اصلاح کرد ...
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی