بازدید 20531
۶

وزیر لبنانی چه گفت که منجر به خشم عربستان و متحدان سعودی شد؟/ یک بحران دیپلماتیک در پیش است؟

به دنبال اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن و نقش عربستان و امارات در آن، تنش‌های دیپلماتیک میان لبنان و عربستان و برخی متحدان سعودی بالا گرفته است. در همین حال، شبکه "ام‌تی‌وی" به نقل از منابع سعودی اعلام کرد: ما با یک بحران دیپلماتیک شدید به دلیل اظهارات قرداحی مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 28 October 2021

وریر لبنانی چه گفت که منجر به خشم عربستان و متحدان سعودی شد؟/ یک بحران دیپلماتیک در پیش است؟

بین الملل تابناک: به دنبال اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن و نقش عربستان و امارات در آن،‌ تنش های دیپلماتیک میان لبنان و عربستان و برخی متحدان سعودی بالا گرفته است.

منابع خبری اظهاراتی را به نقل از جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان منتشر کردند که در آن جنگ ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرده است.

این اظهارات در جریان مصاحبه با برنامه "پارلمان مردم" از شبکه الجزیره مطرح شد و قرداحی طی آن گفت که انصارالله یمن در مقابل تجاوزات عربستان و امارات از خودشان دفاع می‌کنند.

در همین حال، شبکه "ام‌تی‌وی" به نقل از منابع سعودی اعلام کرد: ما با یک بحران دیپلماتیک شدید به دلیل اظهارات قرداحی مواجه هستیم.

شبکه "الجدید" لبنان نیز در این باره گزارش داد که نشانه‌های شکل گیری یک بحران دیپلماتیک عربی به دنبال اظهارات قرداحی به چشم می‌خورد.

این موضوع نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان را بر آن داشت تا توضیحاتی را در این باره ارائه دهد.

وی در این باره بر پافشاری لبنان بر حفظ پیوندهای روابط با تمامی همسایگان خود و به ویژه برادران عرب تاکید کرد.

میقاتی افزود: این اظهارات مربوط به زمانی است که قرداحی منصب وزارت اطلاع رسانه را عهده دار نشده بود و این اظهارات قابل قبول نبوده و همچنین بیانگر موضع دولت لبنان به ویژه در مسئله یمن و روابط آن با برادران عرب در عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) نیست.

قرداحی نیز در این باره گفت: قصد توهین به عربستان و امارات را نداشتم و من نسبت به ملت و رهبران آنها علاقه و وفاداری قائل هستم.

واکنش شورای همکاری خلیج فارس

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در خصوص جنگ یمن و نقش عربستان و امارات در آن را به طور کامل رد و از وی درخواست عذرخواهی کرد.

به گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، نایف فلاح مبارک الجحرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را که "بیانگر درک و فهم ضعیف و کوتاه و مطالعه و برآورد سطحی از حوادث یمن است، کاملاً مردود می‌باشد."

در این بیانیه همچنین ادعا شده است، "دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان خواست تا به وقایع تاریخی رجوع کرده و آنها را برعکس جلوه نکند و دنباله آنها را بخواند تا میزان حمایت گسترده کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان از ملت یمن در تمامی زمینه‌ها برای او روشن شود که هدف از آن دستیابی به یک راهکار فراگیر برای بحران یمن طبق اصول سه‌گانه ابتکارعمل شورای همکاری خلیج فارس، نتایج گفت‌وگوی یمنی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است."

الحجرف، دفاع وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از جنبش انصارالله یمن را محکوم کرد و خواستار عذرخواهی قرداحی به خاطر اظهاراتش شد.

وی تاکید کرد که دولت لبنان باید موضع خود را در قبال این اظهارات توضیح دهد.

واکنش تند عربستان

وزارت خارجه عربستان سعودی اولین واکنش رسمی خود به اظهارات «جورج قرداحی» در انتقاد از جنگ علیه یمن را نشان داد. این وزارتخانه در بیانیه ای مدعی شد که اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان مردود است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه تند خود علیه وزیر اطلاع رسانی لبنان مدعی شده است: اظهارات قرداحی حمایت آشکار از شبه نظامیان یمنی است! اظهارات قرداحی با اصول و موازین دیپلماتیک در تعارض بود.

وزارت خارجه عربستان در بخش دیگری از بیانیه خود مدعی شده است: قرداحی به صورت آشکار به عربستان سعودی و ائتلاف مشروع آن در یمن هجمه برده است! گفتنی است، پیشتر عربستان سعودی در اعتراض به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان، سفیر بیروت در ریاض را احضار کرده بود.

پس از هجمه‌های داخلی رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی، نوبت به «عبد الرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی رسید تا به صورت گسترده وزیر اطلاع رسانی لبنان را در فضای مجازی مورد حمله قرار دهد. این شاهزاده سعودی که از اظهارات قرداحی در انتقاد از جنگ یمن به شدت عصبانی و خشمگین بود، در فضای مجازی ضمن به سخره گرفتن سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان، گفت: قرداحی گفته است که در اظهاراتش قصد توهین به عربستان و یا امارات را نداشته است. من خطاب به او می گویم: آیا تو خودت احمق هستی و یا ما را احمق فرض کردی؟

همچنین روزنامه «عکاظ» گزارش کرد، گروه رسانه‌ای «ام بی سی» (متعلق به سعودی) تصمیم گرفت که دفاتر خود در لبنان را ببندد و تجهیزاتش را به ریاض منتقل کند.

در پیروی از مواضع عربستان، وزارت خارجه بحرین در اعتراض به اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در دفاع از مقاومت ملت یمن، سفیر این کشور را احضار و نامه اعتراض آمیزی تسلیم وی کرد.

وزارت خارجه امارات نیز در اعتراض به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان سفیر این کشور را احضار و اعلام کرد که اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان بر خلاف آداب دموکراتیک است.

واکنش صنعاء

در این این حملات به وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، یک منبع در دفتر نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن «عبدالعزیز بن حبتور» با جرج قرداخی در مقابله با این حملات ابراز همبستگی کامل کرد.

این منبع به خبرگزاری «سبأ»، گفت، حمله‌ای که رسانه‌های سعودی و بوق‌های آن علیه یک شخصیت رسانه‌ای و ملی‌گرا که به انسان‌دوستی و حرفه‌ای بودن به دور از هوس و منافع یا گرایش‌های شخصی معروف است، محکوم است.

منبع مذکور در ادامه به نیابت از ملت مقاوم یمن از موضع حکیمانه قرداحی و درخواست وی برای توقف جنگ طالمانه به یمن قدردانی کرد و گفت، اموال کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی مساوی با یک قطره از خونی نیست که در جبهه‌ها در دفاع از عزت و ملت یمن ریخته می‌شود.

وی افزود، کسانی که به یمن حمله و آن را آواره و نیز ملت یمن را محاصره کردند حتما پشیمان خواهند شد.

اتحادیه اصحاب رسانه در یمن نیز در بیانیه‌ای با جرج قرداحی اعلام همبستگی کرد و در ادامه خواستار تحرک رسانه‌ای عربی و بین‌المللی گسترده برای افشای جنایات ائتلاف سعودی و آمریکایی در طول هفت سال گذشته علیه ملت یمن شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
لعنت بروهابیت نجس العین
حالا با اره تکه تکه اش می کنید؟
یکی تو لبنان به یکی دیگه تو عربستان یه چیزی گفته. ما چرا ذوق می کنیم؟ خدا میدونه چرا. کاش یک خبر خوب در مورد ارزان شدن می شنیدیم که همگی با هم شادی می کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
فکر کنم از نظر شما فقط اقتصاد علم هست و بقیه بوق!مثلاً پخش فوتبال هم نباید اتفاق بیفته چون تاثیری در ارزانی نداره، مطب پزشکان رو هم ببندیم چون اونم تاثیر ندارن!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
این لبنانی‌ها زرنگتر ازین حرفان، یه چی میگن ما ذوق کنیم نفت و بنزین مجانی بفرستیم براشون،
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
چرا ذوق نکنیم؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان