بازدید 6747

آژانس از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را به یکی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته تزریق کرده که غیر سانتریفیوژ‌هایی است که در نطنز تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۸ 26 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از رویترز، ایران هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی را مطلع کرد که به صورت موقت تزریق اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را به یک «تک ماشین و آبشار‌های میانی، بدون هیچگونه جمع آوری محصولات» آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس افزود که تزریق اورانیوم به یک سانتریفیوژ آی-‌آر۶ در ایران را که محصول آن جمع‌آوری نشده راستی آزمایی کرده است.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

پنجم اسفند ماه پارسال نیز ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران حالی منتشر می‌شود که علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران قرار است برای گفتگو‌های برجامی با مقامات اتحادیه اروپا راهی بروکسل شود. او فردا وارد بروکسل خواهد شد و روز چهارشنبه با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ملاقات خواهد کرد.

باقری امروز در توئیتی پیش از انجام این سفر بیان داشت: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی