بازدید 4769
در واکنش به کودتا در خارطوم؛

آمریکا‌کمک‌۷۰۰‌میلیون‌دلاری‌به‌سودان‌را‌متوقف‌می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن اقدام ارتش سودان اعلام کرد هرگونه تغییر اجباری دولت انتقالی مردمی سودان روابط دوجانبه با آمریکا را به خطر می‌اندازد و به دلیل این تحولات، آمریکا کمک اقتصادی ۷۰۰ میلیون دلاری خود برای سودان را متوقف می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵ 26 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: این کمک‌ها برای انتقال قدرت به صورت دموکراتیک در سودان درنظر گرفته شده بود.
وی اضافه کرد آمریکا اقدامات شبانه نیرو‌های ارتش سودان را محکوم می‌کند. بازداشت مقامات غیر نظامی و دولتی از جمله نخست وزیر سودان، انتقال قدرت به یک دولت دموکراتیک را تضعیف می‌کند.
ند پرایس تاکید کرد دولت انتقالی مردمی باید فوری احیا شود. همانطور که در اعتراضات مسالمت آمیز ۲۱ اکتبر نشان داده شد، این دولت نماینده اراده مردم سودان است.
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد مقات ارتش باید هرچه زودتر تمام مقامات سیاسی را آزاد، امنیت آن‌ها را تضمین، دولت انتقالی مردمی را کاملا احیا و از هرگونه خشونت علیه معترضان خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، معاون سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به وقت محلی با بیان اینکه آمریکا عمیقاً از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر تسلط نظامی بر دولت انتقالی سودان نگران است، خواهان آزادی فوری نخست وزیر سودان شد.
کارین ژان پیر روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ایالات متحده آمریکا عمیقاً از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر تسلط نظامی بر دولت انتقالی سودان نگران است. ما اقدامات ارتش را رد می‌کنیم و خواهان آزادی فوری نخست وزیر و سایر افراد از حصر خانگی هستیم.
این مقام کاخ سفید اضافه کرد: ما اقدامات ارتش را رد می‌کنیم و خواهان آزادی فوری نخست وزیر و سایر افراد از حصر خانگی هستیم.
وی اضافه کرد اقدامات امروز در تضاد کامل با اراده مردم سودان و آرمان‌های آن‌ها برای صلح، آزادی و عدالت است.
وی تصریح کرد آمریکا به حمایت قوی از تقاضای مردم سودان برای انتقال دموکراتیک قدرت در سودان ادامه می‌دهد و به ارزیابی بهترین روش کمک به مردم سودان برای دستیابی به این هدف ادامه خواهد داد.
خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی از حمله گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و بازداشت خانگی او خبر دادند. به گزارش الجزیره، هویت این افراد نظامی مشخص نیست.
گزارش‌هایی هم از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است. منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند
عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.
دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی