بازدید 13207

گرفتاری شهروندان ایران در مرز بلاروس

تعدادی از ایرانی ها در مرز بلاروس با کشورهای لهستان و لیتوانی گرفتار شده اند و نیاز به کمک دارند.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵ 25 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، آنها قصد داشتند به صورت غیرقانونی و از مسیر زمینی از طریق بلاروس وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند اما با عبور از مرزهای بلاروس، پلیس مرزی لهستان و لیتوانی اجازه ورود به آنها را نمی دهند.

این شهروندان ایرانی در میان چند صدنفر از کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان هستند. چند روز است آب و غذای آنها تمام شده و مورد خشونت و کتک کاری پلیس مرزی بلاروس، لهستان و لیتوانی قرار گرفته اند.

براساس گزارش منتشر شده توسط بی بی سی، این شهروندان ایرانی در جنگل های مرزی هستند؛ منطقه به شدت سرد است و برای گرم کردن و رفع تشنگی و گرسنگی و دیگر نیازهای خود با مشکل مواجه اند. از آب جوی برای رفع تشنگی استفاده می کنند. ماموران مرزی اجازه نزدیک شدن به مرز برای کمک به این پناهجویان را نمی دهد.

دولت لهستان در خط مرزی با بلاروس منطقه هشدار نظامی ایجاد کرده و اجازه نزدیک شدن به دیگران را نمی دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به شرایط بد شهروندان ایرانی در مرز بلاروس گف که وزارت امور خارجه و سفارت ایران در بلاروس در این باره پیگیری کرده اند.

او درخصوص آخرین وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس و لیتوانی گفت: اطمینان داریم دولت بلاروس در چارچوب روابط دوستانه تهران-مینسک همکاری لازم و کافی برای رفع مشکلات این اتباع ایرانی را خواهد داشت.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس و لیتوانی اظهار گفت: متعاقب اطلاع وزارت امورخارجه از موضوع، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ماموریت یافت با فوریت این موضوع را پیگیری نماید. بر این اساس سفارت بلافاصله در تماس با وزارت خارجه و دیگر نهادهای ذیربط بلاروسی، اقدام به کسب اطلاعات تکمیلی درخصوص وضعیت هم وطنان گرفتار در مرز بلاروس - لیتوانی و حل مشکلات آنها نمود. در طی این تماس‌ها، سفارت خواستار همکاری نهادهای ذیصلاح بلاروسی برای دسترسی به اتباع ایرانی گرفتار در مرز و رسیدگی فوری به وضعیت آنها گردیده است.

خطیب زاده تاکید کرد: با توجه به اهمیت و فوریت موضوع، تلاش شده با افراد گرفتار ارتباط مستقیم برقرار شود که بر همین اساس علاوه بر تماس تلفنی سفیر با یکی از اتباع گرفتار شده، صبح امروز هیاتی از سفارت جهت رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی و تمهید شرایط بازگرداندن آنها به میهن عازم منطقه مرزی بلاروس- لیتوانی شد که بر اساس گزارش های دریافتی هم اکنون در منطقه مرزی به سر می برد و در تعامل با مرزبانی منطقه ای، در تلاش است در اسرع وقت مشکلات هموطنان گرفتار را مرتفع نماید.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: سفارت کشورمان بطور مستمر در تماس با نهادهای ذیربط بلاروسی بوده و نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران از وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرز را رسما به اطلاع طرف بلاروس رسانده است. ضمن آنکه این موضوع از طریق سفارت بلاروس در تهران نیز پیگیری شده است.

خطیب زاده در پایان عنوان کرد: اطمینان داریم دولت بلاروس در چارچوب روابط دوستانه تهران-مینسک همکاری لازم و کافی برای رفع مشکلات این اتباع ایرانی را خواهد داشت. وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تا رفع مشکل این هموطنان این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۴
یعنی مسئولین نمیخان از خودشون بپرسن ایرانیا اونجا چی کار می کنن. ؟؟؟؟؟
خیال کردند زرنگ هستند گول دولت بلاروس رو خوردند که از اونجا وارد اتحادیه اروپا بشن.
در کل مردم گول اینگونه سفرهای پر خطر رو که حداقلش گرسنگی و خستگی و تحقیره و حداکثرش تجاوز و مرگه هست رو نخورند. به چه قیمتی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
اجاره یه دو خوابه تو محله متوسط تهران دویست پیش ماهی ده تومنه گرسنگی و تحقیر تو ایرانه
بر باعث و بانی این آوارگی ها لعنت
غصه و ناراحتی آدم از اینکه شهروندان کشور بزرگ ایران کشور ثروتمند ایران این روزها در میان مرزهای کشورهایی گیر افتاده اند

کشور هابی که تا دیروز نیازمند کمک و همیاری ایران بودند کشورهای فقیر و نداری که هیچ حرفی در اقتصاد بین الملل برای گفتن ندارند
کشورهایی که تا دیروز بخشی از شوروی بودند کشورهای تازه استقلال یافته این درد را به که باید گفت آیا کسی هست پاسخ دهد چرا شهروندان ایران باید در میان این کشورها سرگردان و آواره باشند آیا هویت و حیثیت ایرانی برای شما مهم است آیا تا به حال شنیده اید شهروندان کویتی بحرینی اماراتی ترکیه آذربایجانی به چنین سرنوشت بار و مصیبت باری گرفتار آیند آیا دیدنی ایرانیان آواره در جنگل های سرد و تاریک بدون آب و غذا باعث این نخواهد شد که غرور ملی شما جریحه دار شود
البته اگر غرور ملی داشته باشید
البته اگر ایران برایتان مهم باشد
ما نه تنها دنیای شما را میسازیم آخرتتان را هم میسازیم با اجاره خانه های نجومی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
دلخوش نباشید
باید افغان ها رو هم کمک کنیم برگردند ، فکر نکنم طالبان در توانش باشه این موضوع رو پیگیری کنه و کاری براشون انجام بده.
اونجا راه خوبی برای رفتن به اروپا نیست دوستان نکنید این کارا رو
کاری کنید که از کشور در نرند. آنها بر نمی گردنند.
اون خانم مجری که میگفت هرکی که نمیخواد بزاره بره لطفا جواب بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
اون خانم خودش مرفه بی درد جامعه هست
اون موقع که زینب گفت اگه نمیخواین برین به کشور دیگه دلار یازده تومن بود
اگه مشکل قانونی ندارید چرا این راه رو انتخاب کردید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر