بازدید 6806

کابینه جدید ترودو سه شنبه معرفی می‌شود

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا سه شنبه از کابینه خود رونمایی می‌کند در حالی که وعده داده برابری جنسیتی و توزیع مناسب منطقه‌ای را در این کابینه در نظر داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸ 25 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از سی بی اس نیوز، دلایل زیادی برای تمایل نمایندگان مجلس به عضویت در کابینه وجود دارد، از جمله فرصت برای قدرت و نفوذ بیشتر. همچنین وزرا ۸۸ هزار و ۷۰۰ دلار علاوه بر حقوق پایه سالانه نمایندگان که ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ دلار است دریافت می‌کنند و از خودرو و راننده رسمی هم برخوردار می‌شوند.

در اینجا به چند واقعیت جالب در مورد کابینه کانادا و تشکیل آن اشاره شده است:
وزیران بر اساس توصیه نخست وزیر به فرماندار کل، توسط شورای خصوصی ملکه (بریتانیا) منصوب می‌شوند. در قانون اساسی آمده است که این هیئت - که شامل وزرای کابینه گذشته و دیگر کانادایی‌های برجسته مانند روسای سابق مجلس عوام است - برای کمک و مشاوره به نظام پادشاهی است. عضویت در این گروه منحصر به فرد مادام العمر است مگر اینکه انتصاب توسط فرماندار کل به توصیه نخست وزیر لغو شود.

هیچ چیزی مانع از آن نمی‌شود که یک نخست وزیر فردی را به کابینه معرفی کند که قبلاً در مجلس عوام کرسی نداشته با این حال، معمول است که چنین وزیرانی به سرعت در مجلس یا سنا کرسی پیدا کنند.

وزیران نیازی ندارند که تخصص خاصی در کارنامه خود داشته باشند. برای مثال، وزیر کشاورزی نیازی ندارد که بداند نحوه اداره مزرعه به چه صورت است. با این وجود، تصور اینکه یک نخست وزیر، وزیر دادگستری و دادستان کلی را معرفی کند که وکیل نیست، دشوار است.

در حالی که عضویت در کابینه به عنوان یک گام احتمالی برای نخست وزیری تلقی می‌شود، دو نخست وزیر اخیر -ترودو و هارپر- قبل از به دست گرفتن قدرت، به عنوان وزیر یا در دولت، خدمت نکرده بودند. برایان مولرونی هجدهمین نخست وزیر کانادا نیز قبل از نخست وزیری هرگز به عنوان وزیر یا در دولت خدمت نکرده بود.

در عین حال پانزده نفر از ۲۳ نفری که تاکنون به عنوان نخست وزیر در کانادا خدمت کرده‌اند، سابقه کار قبلی به عنوان وزیر را در کارنامه خود داشته‌اند.

به نظر می‌رسد وزارت دارایی بهترین کرسی برای کسانی است که آرزو‌های بلندتری دارند. پنج وزیر دارایی سابق نخست وزیر شدند.
چندین نخست وزیر نیز در حالی که در راس دولت خدمت می‌کردند، برخی کار‌های کابینه را به عهده گرفتند.

ژان چارست رکورد جوانترین عضو کابینه را در کانادا اختیار دارد. او ۲۸ ساله بود که مالرونی در سال ۱۹۸۶ او را به عنوان وزیر امور جوانان معرفی کرد.

کارینا گولد، وزیر توسعه بین‌المللی فعلی، ۲۹ ساله بود که اولین بار در سال ۲۰۱۷ به عنوان وزیر نهاد‌های دموکراتیک به کابینه معرفی شد. انتصاب وی باعث شد او جوانترین وزیر زن کابینه شود.

تعداد وزرا در حلقه داخلی یک نخست وزیر در طول سال‌ها از ۱۳ تا ۴۰ نفر متفاوت بوده است.

کابینه‌ای که ترودو در ژانویه معرفی کرد، ۳۷ وزیر را از جمله خود وی شامل می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل