بازدید 6000

از سرگیری فعالیت مریخ‌نورد چینی‌ها

قبل از خاموشی موقت مریخ نورد ژورونگ، این مریخ نورد نزدیک به ۱۱۰۰ متر از سطح مریخ را طی کرده بود و در وضعیت خوبی بود. این مریخ نورد (با ارتفاع ۱.۸۵ متر) که اکنون چندین میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، ششمین مریخ نوردی است که از این سیاره بازدید کرده است
کد خبر: ۱۰۸۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲ 23 October 2021

به گزارش تابناک و به نقل از چاینادیلی، به گفته سازمان ملی فضایی چین، مریخ‌نورد ژورونگ و مدارگرد ماموریت تیان‌ون ۱ پس از یک ماه توقف عملیات خود را از سر گرفتند.

 چندی پیش خورشید، فعالیت پروژه‌های جاری در سیاره سرخ را به تعویق انداخت و همه‌ی مریخ‌نوردهای موجود روی این سیاره به "حالت ایمن" وارد شدند. دلیل این کار این بود که خورشید در رویدادی به نام "مقارنه خورشیدی مریخ"(Mars solar conjunction) در حالت قرارگیری میان زمین و مریخ بود که این اتفاق، مانع از برقراری همه ارتباطات مستقیم می‌شد و ارتباط بین فضاپیما و زمین را به شدت مختل می‌کرد.

حال سازمان ملی فضایی چین روز جمعه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که کنترل کننده‌های این ماموریت، سیستم ردیابی، ارتباط و کنترل مدارگرد و مریخ نورد ژورونگ را مجددا متصل کرده‌اند.

این مریخ‌نورد بخشی از مأموریت "تیان‌ون-۱" چین است. ماموریت "تیان‌ون-۱" چین که از یک مدارگرد، فرودگر و مریخ‌نورد تشکیل شده است، در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شد.

"چو یینگژی"(Chu Yingzhi) معاون پروژه مدارگرد تیان‌ون-۱ در این باره گفت: فرایند خاموشی خورشیدی هر ۲۶ ماه یک بار اتفاق می‌افتد و همه کاوشگرهای مریخی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

"ژانگ رونگ جیائو"(Zhang Rongqiao) ، طراح ارشد ماموریت تیان‌ون-۱ از سازمان فضایی ملی چین گفت که مریخ نورد ژورونگ باز هم به فعالیت و کاوش خود به سمت جنوب مریخ و ناحیه‌ای به نام یوتوپیا پلانیتیا ادامه خواهد داد. مدارگرد نیز برای انجام یک بررسی سراسری سنجش از راه دور در سیاره سرخ وارد مدار جدیدی خواهد شد و به کار خود در زمینه انتقال سیگنال‌های بین ژورونگ و زمین ادامه خواهد داد.

چو گفت: هنگامی که مدارگرد در اوایل ماه نوامبر وارد مدار جدید شود، همه هفت دستگاه علمی آن اعم از طیف‌سنج معدنی مریخ و دوربین با وضوح بالا آن فعال خواهند شد تا اطلاعاتی در مورد ساختارهای زمین شناسی مریخ، نوع خاک موجود در مریخ، محیط‌های فضایی و جوی و لایه یونیده و سایر عناصر مهم مریخ جمع آوری کنند.

ژانگ نیز در انتها افزود: قبل از خاموشی موقت مریخ نورد ژورونگ، این مریخ نورد نزدیک به ۱۱۰۰ متر از سطح مریخ را طی کرده بود و در وضعیت خوبی بود. این مریخ نورد (با ارتفاع ۱.۸۵ متر) که اکنون چندین میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، ششمین مریخ نوردی است که از این سیاره بازدید کرده است. پنج مریخ‌نورد دیگر توسط ایالات متحده به سوی این سیاره پرتاب شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان