بازدید 6154

جان کری به عربستان می‌رود

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری نماینده این کشور در امور آب و هوا در روز‌های یکشنبه و دوشنبه آینده (۲۴ و ۲۵ اکتبر/ دوم و سوم آبان) به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۹ 22 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرتا، وزارت خارجه آمریکا، هدف از این سفر را تعامل با مقامات دولتی و رهبران بخش خصوصی عربستان در تلاش برای حل بحران آب و هوا کرد و افزود کری در طول حضور خود در ریاض در اجلاس ابتکار سبز خاورمیانه شرکت خواهد کرد.
وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد گفتگو‌های کری باعث تقویت تلاش‌های دیپلماسی دو جانبه و چند جانبه آمریکا در آستانه بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) می‌شود.
قرار است اجلاس ابتکار سبز خاورمیانه با حضور رهبران و سران دولت‌های جهان و نمایندگان آن‌ها طی روز‌های ۲۳ تا ۲۵ اکتبردر عربستان سعودی برگزار شود.
کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت آمریکا مساله تغییرات اقلیمی را در اولویت و مرکز سیاست خارجی و امنیت داخلی این کشور قرار می‌دهد.
در بیانیه کاخ سفید آمده است تنها در سال ۲۰۲۱، آتش سوزی‌های گسترده در غرب آمریکا، در منطقه مدیترانه و شرق روسیه شدت گرفت. اروپا، چین و هند با سیل شدید روبرو شدند و جهان با سطح بی سابقه‌ای از خشکسالی روبرو شده است. بر اساس نظر جامعه علمی، فعالیت‌های انسانی به طور مستقیم به تغییرات آب و هوایی کمک کرده است.
دولت آمریکا با اشاره به اینکه انسان به نقطه‌ای رسیده است که نمی‌تواند برخی از تغییرات سیست آب و هوا را به حالت اولیه آن بازگرداند گفت: در این راستا آمریکا مساله تغییرات اقلیمی را در اولویت و مرکز سیاست خارجی و امنیت داخلی این کشور قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) نیز از ۱۰ آبان تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و فعالان حامی مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می‌شود.
این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که ساکنان کره خاکی درگیر بحران‌های شدید اقلیمی و زیست محیطی، انتظار‌های بیشتری از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان برای مقابله با این بحران‌ها دارند.
کشور‌های ثروتمند که یک دهه پیش وعده دادند یکصد میلیارد دلار در سال برای کمک به کشور‌های آسیب پذیر به منظور سازگار کردن خود و انتقال به انرژی پاکتر فراهم می‌کنند، هنوز از عمل به هدف سال ۲۰۲۰ خود بازمانده اند.
کارشناسان نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می‌دانند.
دولت انگلیس اعلام کرده که پس از ۲۰۳۵ هیچ گونه دیگ بخار گازسوزی نصب نخواهد شد و از سال آینده (۲۰۲۲) خانوار‌ها خواهند توانست با دریافت کمک هزینه‌ای به مبلغ هفت هزار دلار، دیگ‌های بخار گازسوز را با پمپ‌های گرمایشی دارای انتشار کم کربن، جایگزین کنند. هر چند منتقدان می‌گویند که بودجه ۶۲۲ میلیون دلاری اختصاص یافته به این برنامه در سه سال آینده، تنها برای ۹۰ هزار خانوار کفایت می‌کند

سازمان ملل به دنبال آن است که دمای زمین بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش نیابد. به گفته دانشمندان، برای دستیابی به چنین هدفی، لازم است تا انتشار جهانی کربن تا پایان این دهه ۴۵ درصد پائین‌تر از سطح سال ۲۰۱۰میلادی باشد. صرف‌نظر از دوره کوتاه‌مدت قرنطینه کرونا، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است.

این درحالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۳۹۶ از توافق اقلیمی پاریس خارج شد که انتقادات زیادی را در داخل و خارج آمریکا در پی داشت.

تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس، بی اعتنایی به تلاش جامعه بین المللی در مدیریت یکی از مهمترین رویداد‌های مخاطره آمیز برای حیات سیاره زمین است که از سوی ابرقدرت هایی، چون خود آمریکا ایجاد شده است؛ نقش کشور‌های صنعتی از جمله آمریکا در تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین به مراتب بیش از کشور‌های جهان سومی است که نقش چندانی در بروز و ظهور این فجایع زیست محیطی نداشته اند.
پیمان پاریس پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی ذیل «کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲» به تصویب رسید.
گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از نتایج مخرب صنعتی شدن کشور‌ها و افزایش تولید گاز‌های گلخانه‌ای است که کشور‌ها را از دهه ۷۰ میلادی (متعاقب کنفرانس استکهلم) و دهه ۹۰ (کنفرانس ریو) بر آن داشته است نسبت به موضوعات زیست محیطی با اهمیت بیشتری برخورد کرده و در قالب پیمان‌های زیست محیطی نظیر کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲ و پیمان پاریس ۲۰۱۵ با متعهد کردن کشور‌ها گامی در جهت مهار میل افسارگسیخته کشور‌ها به توسعه و توجه دادن به هنجار‌های زیست محیطی بردارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی