بازدید 4366

انتقاد دبیر کل سازمان ملل از وضعیت زنان در جهان

دبیر کل سازمان ملل با انتقاد از وضعیت زنان در جهان گفت: بیایید شرایط را برای حقوق زنان تغییر دهیم و به نیمی از انسانیت فرصت ساختن صلحی که همه ما به دنبال آن هستیم، بدهیم.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴ 22 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست زنان، صلح و امنیت افزود: زنان سازندگان صلح، تحول آفرین و فعالان هستند. آن‌ها در حال میانجی گری و مذاکره با گروه‌های مسلح هستند و برای حقوق زنان و انسجام اجتماعی در جوامع خود مبارزه می‌کنند.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت:، اما اغلب اوقات، زنان در حاشیه فرایند‌های رسمی صلح باقی می‌مانند و تا حد زیادی از اتاق‌های تصمیم گیری حذف می‌شوند.

گوترش افزود: ما دیگر نمی‌توانیم نیمی از بشریت را از صلح و امنیت بین المللی حذف کنیم. عدم تعادل قدرت بین زن و مرد همچنان پایدارترین نابرابری در جهان است.

وی اضافه کرد: در میانمار، جایی که زنان از دیرباز نیروی صلح بوده اند- از جمله در جنبش نافرمانی مدنی - به دلیل نگرانی‌های امنیتی پس از کودتای نظامی بخش زیادی از سازمان‌های زنان مجبور به تعطیلی عملیات خود شدند. اکنون بسیاری از زنان میانماری مخفیانه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

گوترش ادامه داد: در اتیوپی، گزارش‌های وحشتناکی در مورد استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی شنیده می‌شود. دبیر کل سازمان ملل افزود: به رغم تلاش‌های شجاعانه، زنان یمنی همچنان از روند کلی سیاسی توسط طرف‌های درگیر کنار گذاشته می‌شوند. دولت اخیر یمن نتوانست حتی یک وزیر زن معرفی کند که در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بود.

گوترش گفت: در افغانستان، دختران و زنان شاهد تغییر سریع حقوق خود که در دهه‌های اخیربه دست آورده اند، هستند. از جمله این حقوق محروم شدن دختران از نشستن در کلاس‌های درس است.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: ما باید برای حقوق زنان مبارزه کنیم. ما می‌خواهیم مشارکت کامل و برابر زنان در هر جنبه‌ای از زندگی را به سرعت دنبال کنیم. این شامل فرایند‌های صلح و تحولات سیاسی می‌شود. سال گذشته، تنها ۲۳ درصد از نمایندگان سازمان ملل در فرایند‌های صلح زن بودند.

وی افزود: به عنوان مثال، در لیبی و سوریه شاهد بودیم که اقدامات با اهداف جسورانه، اصول و مشوق‌های جامع می‌تواند راهی موثر برای افزایش مشارکت زنان در میانجیگری و روند‌های صلح باشد و در افغانستان سازمان ملل متحد به حمایت و دفاع از حقوق زنان و دختران در همه تعاملات با مقامات موقت طالبان ادامه خواهد داد.

گوترش تاکید کرد: ما به برابری کامل جنسیتی کامل از جمله از طریق تعیین سهمیه ها، انتخابات، اصلاحات در بخش امنیتی، خلع سلاح و نظام‌های عدالت نیاز داریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی