بازدید 19377

شگفت‌زدگی از سرعت واکسیناسیون در ایران به روایت آمار و یک نگرانی بزرگ!

«سرعت واکسیناسیون در ایران، غربی‌ها را کاملا شگفت‌زده کرده است»؛ وزیر بهداشت در حالی چنین جملاتی را مطرح می‌کند که نیم‌نگاهی به آمار‌های واکسیناسیون، روایت متفاوتی را نشان می‌دهد و مشکلاتی را برملا می‌سازد که ضرورت دارد به قید فوریت رفع شوند، وگرنه روند واکسیناسیون در کشورمان نزولی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰ 19 October 2021
تابناک اجتماعی
«سرعت واکسیناسیون در ایران، غربی‌ها را کاملا شگفت‌زده کرده است»؛ وزیر بهداشت در حالی چنین جملاتی را مطرح می‌کند که نیم‌نگاهی به آمار‌های واکسیناسیون، روایت متفاوتی را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ از بیست و یکمین روز بهمن ماه ۱۳۹۹ که برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان آغاز شد تا به امروز، ۲۵۳ روز می‌گذرد و در این بازه، فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم؛ از پشت سر گذاشتن موج سهمگین چهارم شیوع بیماری در کشورمان در فروردین امسال تا موج مرگبار پنجم که هنوز پس لرزه هایش ادامه دارد و پایان نیافته است.

درباره محدوده زمانی بزرگی، نزدیک به ۸.۵ ماه سخن می‌گوییم که در ابتدای آن سرعت واکسیناسیون به شدت کند بود تا جایی که در ۶۵ روز ابتدایی، تنها کمی بیش از ۴۶۲ هزار دوز واکسن تزریق شد (میانگین روزانه ۷۱۰۰ دوز)، بعد کمی شتاب گرفت و به میانگین تزریق روزانه ۱۰۰ هزار و در ادامه، ۲۰۰ هزار دوز واکسن در روز رسید و در ادامه دچار سکته‌ای محسوس گشت و حتی تا آستانه توقف پیش رفت.

احتمالا نیاز به مرور نباشد که کمبود واکسن و تاخیر‌های پیاپی در واردات آن و همچنین بدعهدی کشور‌های تولیدکننده، چه بر سر روند واکسیناسیون در کشورمان آورد و بعد در ادامه مسیر و با تغییر دولت، چه گشایشی در روند واردات این محصول مهم رقم خورد، اما مرور این پیشینه، مقدمه‌ای ضروری برای تحلیل وضعیت فعلی واکسیناسیون در کشورمان است؛ وضعیتی مطلوب که البته سوالاتی مهم پیرامون آن مطرح است.

در شرح وضعیت کنونی برنامه واکسیناسیون علیه کویید در کشورمان، همین بس که تا به امروز بالغ بر ۷۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده که رهاورد آن واکسینه شدن کامل (یعنی تزریق دو دوز واکسن) ۲۶ میلیون تن از هموطنان‌مان بوده است؛ تکمیل واکسیناسیون نزدیک به ۴۰ درصد جامعه هدف واکسیناسیون در ایران که ۶۶ میلیون تن (کل جمعیت ۱۲ سال به بالای کشورمان) است.
 
تزریق روزانه واکسن در کشورمان از ابتدای شهریورماه تا به امروز، روند متعادل و حتی رو به رشدی نشان می‌دهد، اما این همه واقعیت نیست.
تزریق روزانه واکسن در کشورمان از ابتدای شهریورماه تا به امروز، روند متعادل و حتی رو به رشدی نشان می‌دهد، اما این همه واقعیت نیست.

اکنون کافی است که بدانیم در هفته‌های اخیر به طور میانگین، روزانه بالغ بر ۱.۲ میلیون دوز واکسن تزریق می‌شود تا روند واکسیناسیون در کشورمان مطلوب‌تر به نظر برسد و تحقق وعده اتمام واکسیناسیون در کشورمان تا پایان سال جاری و حتی زودتر، دهه فجر (مطابق وعده وزیر بهداشت)، دست یافتنی جلوه کند؛ دورنمایی که دقت در آمار‌ واکسیناسیون بر آن قلم تردید می‌کشد!

برای درک این موضع می‌بایست کمی در آمار‌ها دقیق‌تر شویم و مثلا آمار واکسیناسیون در شبانه روز اخیر را مرور کنیم که حکایت از تزریق یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۶۳۷ دوز واکسن دارد؛ عددی که شامل تزریق ۴۱۷ هزار و ۵۱۵ دوز اول و ۸۴۹ هزار و ۱۲۲ دوز دوم است، که معنای آن، کاهش چشمگیر ورودی افراد به برنامه واکسیناسیون و افزایش شمار خروجی‌ها از این برنامه با دریافت دوز دوم است. (برای مطالعه آمار تفکیکی هر روز به اینجا بروید)

این روندی است که طی روز‌های گذشته هم مشاهده می‌شود؛ تزریق ۴۸۲ هزار دوز اول در مقابل ۹۸۷ هزار دوز دوم در روز دوشنبه هفته جاری، ۴۵۹ هزار دوز اول در مقابل ۸۲۶ هزار دوز دوم در روز یکشنبه، ۳۰۱ هزار دوز اول در مقابل ۵۲۶ هزار دوز دوم در روز ابتدای هفته جاری و... این در حالی است که مثلا در روز ۱۵ مهر، ۶۲۱ هزار دوز اول و ۳۸۴ هزار دوز دوم تزریق شده بود که نشان از برتری شمار ورودی‌ها به نسبت شمار خروجی‌های واکسیناسیون داشت.
 
تزریق روزانه دوز اول واکسن از ابتدای شهریورماه تا به امروز، حکایت از کاهش آمار واکسیناسیون در آینده نزدیک دارد.
تزریق روزانه دوز اول واکسن از ابتدای شهریورماه تا به امروز، حکایت از کاهش آمار واکسیناسیون در آینده نزدیک دارد.

بیایید کمی ماجرا را ساده‌تر کنیم؛ آمار واکسیناسیون عبارت است از شمار افرادی که برای دریافت دوز اول مراجعه می‌کنند و آن‌هایی که پیشتر دوز اول را دریافت کرده و برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه می‌کنند. اکنون اگر بدانیم تعداد افرادی که برای دوز اول مراجعه می‌کنند، به مرور کاسته شده، نتیجه غایی چیزی جز کاهش تعداد تزریق واکسن در آینده نزدیک خواهد بود؟

برای مثال می‌شود به این نکته اشاره کرد که احتمالا در نیمه آبان ماه، نزدیک ۶۰۰ هزار نفر (همان‌هایی که در نیمه مهر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند) برای دریافت دوز دوم مراجعه خواهند کرد، در حالی که در هفته آخر آبان ماه، تعداد این دست مراجعین به کمتر از ۵۰۰ و حتی ۴۰۰ هزار خواهد رسید. دورنمایی ناگریز که تنها راه جلوگیری از وقوع آن، افزایش شمار مراجعان دریافت دوز اول واکسن است.

اینجاست که وضعیت واکسیناسیون در کشورمان که مطلوب به نظر می‌رسید، تا حدی نگران کننده جلوه می‌کند، به ویژه اگر بدانیم به زودی با موج ششم شیوع ویروس و بیماری در کشورمان مواجه خواهیم بود که یکی از نتایج جانبی آن، کاهش میزان مراجعه برای واکسیناسیون خواهد بود؛ شرایطی که احتمالا تحت تاثیر عوامل زیادی به وجود آمده که نیازمند ریشه یابی و رفع است، از جمله کمبود واکسن‌هایی مانند آسترازنکا و حتی کووایران برکت که سرگردانی برخی هموطنان مان را به دنبال داشته است.
 
تزریق روزانه دوز دوم واکسن از ابتدای شهریورماه تا به امروز؛ این نمودار در آینده نزدیک سقوطی چشمگیر خواهد داشت.
تزریق روزانه دوز دوم واکسن از ابتدای شهریورماه تا به امروز؛ این نمودار در آینده نزدیک سقوطی چشمگیر خواهد داشت.

به این ایرادات، وعده‌های مسکوت مانده‌ای مانند واردات واکسن جانسون اند جانسون تولید بلژیک ـ که به مانند واردات واکسن فایزر، وزیر بهداشت کشورمان وعده اش را داد و برخلاف فایزر، وارداتش منتفی اعلام نشد ـ یا حتی عرضه نشدن واکسن‌های وطنی مانند پاستوکووک یا اسپایکوژن را می‌توان افزود که بی شک در کند شدن مراجعه برای دریافت دوز اول واکسن تاثیرگذار بوده است، یا حتی مشکلات جانبی مانند برچیده شدن برخی پایگاه‌های واکسیناسیون یا کمبود پایگاه در برخی شهر‌ها و مناطق در کشورمان.

مشکلاتی که رفع آن‌ها بسیار ضروری و حیاتی است تا جایی که اگر به دستور کار ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا یا کمیته‌های زیرمجموعه آن تبدیل شود هم جای تعجب نخواهد داشت؛ اما این گونه نمی‌شود و به جایش وزیر بهداشت مدعی شگفت زده شدن غربی‌ها از سرعت واکسیناسیون در کشورمان می‌شود! ادعایی که پیشتر هم مشابه آن از زبان وزیر مطرح شده و به مانند قبلی ها، نتیجه اش هرچه باشد، رفع موانع موجود بر سر راه واکسیناسیون نخواهد بود. روندی که باید تغییر کند تا واکسیناسیون با کمترین حواشی پیش برود و از این روی، شاید بهتر است وزیر کمتر در این خصوص سخنرانی نماید!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
باز شروع شد
خدایا آیا ما در مورد وزارت بهداشت دچار امتحانیم؟
اون دولت و این دولت جفتش چرا این شکلی شده؟
در دنیای تخصصی متاسفانه کشور ما در برخورد با کرونا یکی از فشل ترین و بی برنامه ترین کشورهای دنیا بود که مردم ایران بهای ان را دادند و می دهند. در اسیا که اول شدیم. ولی خوب نمکی یا این وزیر و همه متخصصان و مسئولان سهمیه ای و نا شایسته که با ظاهر سالاری به مقام و وزارت و تخصص رسیدند باید هم بگویند ما عالی بودیم و دنیا از ما نظر و مشاوره برای کنترل کرونا خواسته و عده ای هم هورا بکشند. ولی همه می دانند چه خبر است ولی خوب. انکه زورش بیشتر و رسانه اش بیشتر هست حتما در دنیای خود اول هست!
سینوفارم...۶ ماه دیگه نتایجش مشخص میشه..شگفتی هنوز مونده عزیز جان
سلام
حرف اصلی در کلمات آخر نهفته است.
آفرین
این گزارش خیلی جالب بود ذوبمان به آمار از طرفین جای تأسف دارد و از طرف دیگر جای نگرانی. منأسفانه مسئولین همینکه آماری بدهند و بتوانند پشت آن مشکلات را پنهان کنند راضی هستند و بس. پیشنهاد میکنم خبرنگاران حوزه سلامت همین آمار ارائه شده مبدأ سؤال‌های چالشی از وزارت بهداشت قرار دهند و بخصوص وزیر بهداشت تا انتها و بدون مطرح کردن سؤال‌هایی که به نوعی پا دادن بهدمسئول مربوطه برای مطرح کردن خودشان باشد و‌جا انداختن آنچه کرده اند بعنوان بهترین کار و عمل. به عبارت دیگر به هیچ مسئولی نباید اجازه تبیین بدون استدلال ‌‌تحلیل داد.
چه شگفت زده ای همین ترکیه الان ۷۴ درصد افراد بالای ۱۸ سالو واکسینه کرده . ماهنوز به ۲۰ درصد هم نرسیدیم.
یه نگاهم به استادیوم های پر طرفدار کشورای مختلفم بندازین
آیا از نظر افزایش لحظه ای قیمت‌ها هم دچار حیرت و بهت می‌شوند یا نه؟
ایکاش یک واکسن هم برای استفاده شخصی وزرای بهداشت ما برای مبارزه با خود بزرگ بینی و خودشیفتگی و از خود متشکری نیز تهیه کنید!!!

مثلا هم نمکی و هم عین اللهی هر دو شدیدا گرفتار این بیمار یاد شده هستند .

و هیچ توجه نمی کنند که اکثریت مردم دارای امکان دسترسی راحت برای مطابقت و مقایسه تعداد قربانیان کرونا از روزانه تا کلی و کیفیت واکسیناسیون در مقایسه با سایر کشورها هستند .
دولت پوپولیستی!!!
خودت هم فهمیدی چی نوشتی؟
متاسفانه عقده مصاحبه مسئولان همه چیز را خراب می کند کدام فایزر کدام جانسون چرا ندانسته زود اظهار فضل می کنید همه زود مصاحبه می کنند نمکی هم می گفت کشورها از ما نحوه مبارزه با کرونا را می پرسند البته روزهایی که به نسبت جمعیت بیشترین تلفات را داشتیم نمی دانم ساکت شونو چه میشه
پیشنهاد می کنم دو طرح بگذارید یکی تعیین ضرب الاجل برای تزریق واکسن مجانی و اینکه بعد از تاریخ فوق هر دوز به قیمت تمام شده خواهد بود و دوم اینکه هر کس بجهت عدم تزریق واکسن مریض شود هزینه های بیمارستانی آزاد حساب می شو و بیمه هزینه نمی دهد
نمکی دوم
اقای عین‌ اللهی‌ عزیز‌ بابا‌ آنقدر دیگه می فهمیم‌ که چین‌ تمام‌ واکسنهای‌ خودشو‌ که بعلت‌ اتمام‌ واکسناسیون‌ رو دستشون‌ باد کرده‌ دارند‌ میکنند‌ تو پاچه‌ مردم‌ ما این دیگه چه شگفتی دارع‌ اخه‌ ؟؟!!! تازه‌ در موثر بودن‌ این واکسنها‌ هم شک وجود داره‌ !
مسئولین ما عاشق شعار دادن هستند.
گيلكا ميگن من مرا قربان
براتون آروزی موفقیت دارم ، کاملا وقت فراره از این مملکت
این که چیزی نیست روند کاهش جمعیت وافزایش افراد مسن وکمبود پزشک هم از کارهای وزارت بهداشته که جهان را شگفت زده کرده
یکی نیست بهش بگه " بچه بیا پایین سرمون درد گرفت "
تو مگه جزو همونا نبودی که مخالف واردات واکسن بودی ! حالا چجور متوجه شگفت زدگی غربیا شدی ؟؟؟؟
مقاله نوشتن ؟ تیتر خبری زدن ؟ مصاحبه کردن ؟
اینا فکر کردن غربی ها کار و زندگیشونو ول کردن که هر روز به ما نگاه کنن و شگفت زده شن!
هنوز از متوسط دنیا پایین تریم! چطوری شگفت زده شدن؟‌احتمالا از اینکه چجوری یه کشوری با این همه ثروت باید اینقدر دیر و کند واکسن بزنه
این چه واکسنی است که تا حالا سه نفر از اقوام بنده بعلت کرونا فوت کرده اند علیرغم واکسیناسیون کامل
نه به واکسن اجباری
تشکر. تشکر. تشکر. دنیا را انگشت به چیز کردید. تشکر
وقتی همه دنیا واکسن زدنده اند و تمام شده، یقیناً الان ما کشور اول در واکسن زدن هستیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
خیر اتفاقا بدلیل عوارض ناشی از واکسن ها تزریق و شتاب واکسیناسیون در تماتم دنیا متوقف شده و ما بر عکس جریان داریم حرکت می کنیم
این اقای وزیر مثل اینکه دنبال مسابقه است و تعریف، واقع بین باشید نه امارتان با واقعیت میخونه نه شواهد ادعای شمارو تایید می کنه برسید به وظیفه خود ،دیگران این زحمت تبلیغات رو می کشند
این همه نارسایی گزارشی از کلیت مشکلات و درصدی که تونستید از اونها حل کنید بدبد
75ملیون نفر واکسن زده اند پس چرا پیک ششم؟! آیا خود واکسن ها باعث جهش نمیشوند؟!
آقای عین اللهی شما بعنوان دبیر ستاد کرونا کشور توضیح بدهید چرا بر خلاف قانون اساسی و بر خلاف آیین نامه ها و دستورالعمل های قانونی پزشکی مصوب کردید که به اجبار کارمندان دولت باید واکسن تزریق کنند و در صورت عدم تزریق به تخلفات اداری معرفی و از ورود انها به ادارات جلوگیری می شود در هیچ کجای دنیا این اجباری که در ایران هست برای کارمندان نگذاشتند غیر از فیجی و عربستان....فکر کردید کارمند برده است که هر کاری می گویید باید انجام بدهد؟کارایی واکسن های چینی اماراتی سینوفارم به شدت زیر سئوال است و عوارض دارد ...شما پزشک هستید جواب بدهید منی که به کرونا مبتلا شدم و پادتن بیماری در بدنم هست و واکسن طبیعی در بدنم هست به چه اجباری باید این واکسن ای غیر مطمن را بزنم؟سازمان امور اداری و استخدامی نیز برخلاف صحبت های آقای رییس جمهور بخشنامه اجبار کارمندان به تزریق واکسن را ابلاغ کرد ...واقعا در ایران چه خبره؟مگر رییس جمهور نگفت چند بار که واکسن اقناعی است اجباری نیست!!!چرا اینگونه عمل می کنید؟
دکتر جون! دقیقا بگو کی شگفت زده شد.
نمی دانم چرا یاد مدیریت طلایی نمکی که می خواست برای روش های مدیریتی خود را به کشورهای دیگر بدهد! افتادم
شگفت‌زدگی از سرعت واکسیناسیون در ایران به روایت آمار و یک نگرانی بزرگ
کدام غربی ها منظورتون هست کجا چنیین چیزی رو اعلام کردن کدام روزنامه و مجله علمی همایش یا پزشک اینرو گفته
اونه در پیک جندم هستن ما در چه پیکی هستیم
ایشان احتملا خواب نما شدن
کلی گویی و مبهم گویی دو روش عالی برای دروغگویی اند!
توهمات شما رو دیگه کسی باور نمیکنه، گذشت اون دوران که هر توهمی میگفتید یه عده باور میکردند. دیگه حناتون رنگی نداره ....
۴ ساعت از روزمون رو صرف زدن واکسن کردیم، دو ساعت تو راه، دو ساعت هم تو صف، اونم صبح کله سحر راه افتادیم، ۳۰ نفر رو زدند، شانس آوردیم، ده دیقه دیرتر رسیده بودیم، بهمون نمیرسی. خوووووب شگفتزده شدی؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر