بازدید 26503

شوتی‌ سوارانی که جان می‌گیرند و جان می‌دهند

استان کهگیلویه و بویراحمد با 90 درصد کوهستان و داشتن جاده های ناهموار و پیچ در پیچ از جمله استان‌های کشور است که ورودی‌ و خروجی‌های آن در کوتاهترین زمان ممکن جان مسافران‌شان را می‌گیرد و هر روز شاهد انتشار اخبار ناخوشایند مرگ و میر در محورهای ارتباطی آن هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 17 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، تردد در محور‌های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد زمانی سخت‌تر می‌شود که " شوتی‌ها" تبدیل به " ارابه‌های مرگ " بشوند و در یک چشم به هم زدن و لایی کشیدن، جان خود و چندین نفر دیگر را طعمه مرگ کنند.

سرعت بالا، پلاک‌های مخدوش و غیرخوانا، ظاهر خاص خودرو، رانندگی در نیمه‌های شب و راننده‌های ناپخته‌ای که گویا ترسی از پیچ‌های تند جاده و از تاریکی و گشت‌های پلیس ندارند، ویژگی تمامی خودرو‌های شوتی است که حالا به ارابه‌های مرگ جاده‌های استان کهگیلویه وبویراحمد معروف شده‌اند.

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌تازند

این ارابه‌های مرگ با افزایش حجم قاچاق کالا و اوضاع بد اقتصادی و رکود بازار، بازارشان گرم شده و با سرعت‌هایی بالایی که در ذهن کسی نمی‌گنجد این جاده‌های سخت و خطرناک را تسخیر کرده اند.

ارابه‌هایی که سکان دار آن‌ها جان می‌دهند و جان می‌گیرند، فکر و ذهن‌شان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شب‌شان را تأمین کنند. این ارابه‌ها به خودرو‌های شوتی معروفند، خودرو‌هایی که رانندگان آن در قالب حمل‌کننده کالا‌های قاچاق خطرات بی‌شماری را برای مردم رقم می‌زنند و برای لقمه نانی، مرگ را اول به خود و خانواده هایشان و بعد به دیگران هدیه می‌دهند.

بیشتر جوانانی که وارد خط خودرو‌های شوتی می‌شوند بهتر از دیگران به خطرات این شغل کاذب و خطرناک آگاه هستند، اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق کالا، سختی این کار را به جان می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان باوجود نیرو‌های انتظامی و بازرسی بازهم با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزینی شمال به جنوب کشور و همسایگی با پنج استان مهم از جمله اصفهان، شیراز، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یکه تازی شوتی سواران است.

شوتی‌هایی که مرگ برایشان معنایی ندارد

مسیر‌های یاسوج- اصفهان، یاسوج - بابامیدان فارس، تنگ سرخ - یاسوج و تمامی مسیر‌های استان به جاده‌های امن و بدون دردسر خودرو‌های شوتی مبدل شده، گواه این ادعا افزایش تعداد این خودرو‌ها برای رساندن کالا‌های ممنوع به صاحبان آن است. اما آن گونه که به نظر می‌رسد تلاش جدی برای ایجاد گلوگاه‌های دایمی که سد راه این خودرو‌های شوتی باشد، نشده است.

راکبان خودرو‌های شوتی که نوع حرکت‌شان در مسیر‌ها با سرعت زیاد، آرامش هر راننده و مسافری را برهم می‌زند، جان خود را بر کف دست می‌گذارند تا محموله قاچاق را برای به دست آوردن مبلغی پول به دست صاحبان کالا برسانند. این رانندگان جوان برای فرار از بیکاری و بی پولی دل به جاده‌های پر از خطر می‌زنند تا شب لقمه نانی را برای زن و بچه هایشان به سوغات بیاورند.

خودرو‌های شوتی، علاوه برحمل کالای قاچاق، در وقوع بسیاری از تصادفات جاده‌ای به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش دارند و در بسیاری از موارد و بعد از وقوع تصادف، اگر جان سالم از حادثه بیرون آورند، جهت حفظ بار قاچاق از صحنه فرار می‌کنند.

یک راننده شوتی که تمایلی به معرفی نام خود ندارد می‌گوید: برای تردد با مشکلات زیادی در جاده‌ها روبرو هستیم و برای اینکه راجع به حضور " پلیس " و یا " گشت‌های " دیگر در جاده‌ها به همدیگر اطلاع دهیم در یک پیامک فقط از کلمه " سفید " استفاده می‌کنیم و وقتی می‌نویسم " سفید "، یعنی اینکه جاده تحت کنترل پلیس و یا سایر گشت‌ها نیست.

وی به ایلنای یاسوج گفت: واقعیت این است که برای انتقال کالا‌های قاچاق مجبورم در جاده‌ها با سرعت بالا رانندگی کنم. بار‌ها نیز در این رفت و آمد‌ها شاهد از دست دادن جان همکارانم و مسافرانی هستم که در این جاده تردد می‌کنند.

این راننده شوتی، مهم‌رین دلیل انجام این کار خطرناک را " بیکاری " می‌داند و تأاکید می‌کند: مگر کسی دوست دارد صبح که از خانه بیرون می‌رود غروب خبر مرگش به خانه برسد؟ بیکاری مجبورمان می‌کند تن به چنین کاری بزنیم.

او که سابقه سال‌ها شوتی‌گری را در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت اصفهان و بنادر جنوبی دارد، اظهارداشت: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است جزء اینکه قبل از حرکت و یا در طول مسیر با اسکورت‌ها از قبل هماهنگ کرده باشد.

وی گفت: راننده " شوتی " حق ندارد در مسیر برای دست‌شویی رفتن یا بنزین زدن و حتی آب خوردن توقف کند و " چرت زدن و آهسته حرکت کردن " معنایی ندارد و سرعت یک ماشین " شوتی " نباید در جاده‌های استان کمتر از ۱۷۰ کیلومتر باشد.

این راننده " شوتی " با تاکید براینکه ما دست انداز، پیچ، چاله چوله، سرعت گیر، سبقت ممنوع، سبقت مجاز و کنترل با دوربین نمی‌شناسیم، خاطرنشان کرد: هیچ جاده‌ای در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد از " دست شوتی‌ها " در امان نیست، اما چه کنیم که برای سیر کردن شکم زن و بچه‌هایمان باید از جان خود بگذریم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد، خودرو‌های شوتی را ناامن کنندگان جاده‌های استان دانسته و می‌گوید: برای مقابله با خودرو‌های شوتی در استان و جلوگیری از قاچاق کالا برپایی ایستگاه بازرسی دائمی نیاز است.

گلوگاه مشخصی در مقابل خودرو‌های شوتی وجود ندارد

مدیرکل تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره به ایلنا می‌گوید: استان کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان‌های مرکزی و تهران قرار دارد و بیشترین میزان کالای قاچاق از این مسیر انتقال داده می‌شود.

براتعلی صالحی با تاکید براینکه هیچ امنیتی در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از دست شوتی‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: تاکنون ایست‌های بازرسی موقتی در جاده‌های استان برپا شده، اما گلوگاه مشخصی در مقابل خودرو‌های شوتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ خودروی شوتی در جاده‌های ارتباطی این استان در حال تردد بوده و جاده‌های استان را ناامن کرده‌اند، یادآورشد: عبور این خودرو‌های شوتی به ویژه در جاده یاسوج به اصفهان سبب وقوع سوانح رانندگی بسیاری در این مسیر شده و جان مردم را تهدید می‌کنند.

صالحی گفت: با توجه به ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر شخصی مرتکب قاچاق کالا وارز و حمل یا نگهداری شود علاوه بر ضبط کالا یا ارز به جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود.

کشف و ضبط بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در یک‌سال گذشته

فرمانده نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اظهار تاسف روند نگران کننده شوتی‌ها در جاده‌های استان، خاطرنشان کرد: اغلب حمل بار قاچاق در استان توسط خودرو‌های شوتی صورت می‌گیرد و این افراد علاوه بر وارد کردن خسارت به اقتصاد داخلی، مشکلات فراوانی را در محور‌های مواصلاتی به وجود می‌آورند.

سردار کیقباد مصطفایی به ایلنا گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در یک سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شده و البته نیروی انتظامی استان در مبارزه با قاچاق کالا با افراد مُتخلف قاطعانه برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته حدود یکهزار خودروی حامل کالای قاچاق در استان توقیف شده است، اظهار داشت: در این رابطه بیش از دو هزار نفر دستگیر، بیش از ۲ هزار فقره پرونده تشکیل و تحویل مراجع قضایی شد.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: قرار گرفتن استان به عنوان بخشی از محور کریدور شمال به جنوب موجب شده تا برخی از مُجرمین مواد مخدر و قاچاق کالا از این محور مواصلاتی اقدامات خلاف قانون مرتکب شوند.

سیدعلی ملک حسینی با اشاره به دو طرفه بودن و عرض کم اغلب جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: رانندگان موسوم به " شوتی " به شکل خطرناکی اقدام به رانندگی در این محور مواصلاتی می‌کنند و سرعت بالای این خودرو‌ها تاکنون موجب صدمات جبران ناپذیری مانند مجروحیت و فوت هموطنان شده است.

وی با بیان اینکه برخورد قاطع با خودرو‌های شوتی را در دستور کار قرار داده ایم، اظهارداشت: در هر شرایطی که این دست از خودرو‌ها با بار قاچاق گرفته شوند جهت رسیدگی به تعزیرات معرفی می‌شوند.

شوتی‌ها در صورت دستگیری تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند

این مقام قضایی گفت: افراد دستگیر شده تحت عنوان مُجرمانه اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی "تعزیرات" تحت تعقیب و محاکمه قرار می‌گیرند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد تاکیدکرد: علاوه بر برخورد قاطع با این افراد که مشکلات و ناامنی‌هایی ایجاد می‌کنند و امنیت عمومی را به مخاطره می‌اندازند جرم قاچاق کالا برای آنان نیز منظور می‌شود.

ملک حسینی افزود: مجهز شدن همه جاده‌های اصلی و شریانی کهگیلویه وبویراحمد به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت خودروها، افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودرو‌های حادثه‌ساز، اختصاص خودرو‌های تیز رو به پلیس آگاهی، انجام هر چه بیشتر کار فرهنگی، اجرای گشت‌های منسجم‌تر و استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه‌ها از جمله مهم‌ترین راهکار‌هایی است که می‌توان برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و برخورد با خودرو‌های موسوم به " شوتی " به کار گرفت.

وی گفت: همه دستگاه‌های مرتبط باید تدابیر ویژه‌ای برای برخورد قانونی با متخلفان در این ارتباط اندیشید تا دیگر در جاده‌ای، جان و امنیت کسی به خطر نیفتد و به دنبال آن اقتصاد کشور نیز دچار آسیب و تهدید نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۴
برای شناسایی شوتی ها دوربینهای جاده ای را چک کنند و اتوموبیلهای که سرعت بیشتر از 140 -150 دارند را شناسایی کنند و اگه توی یه مدت کوتاه چندبار با این سرعت از این محور عبور کرد یعنی شوتی است و بار قاچاق داره
پاسخ ها
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
من مثبت دادم ولی باید علت العلل این موضوع رفع شود.مشکل اقتصادی است و نیازمند اقدامات ساختاری در حکمروایی کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
نیازی به این کارا نیست برادر، ماشین شوتی از صد فرسخی قابل تشخیصه، کسی هم کاری به کارشون نداره
سلیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
دوست عزيز با پلاكهاي مخدوش اينكار رو مي كنند . خوب نخوندي متن رو ؟ چه جوري بايد شناسايي شوند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
بله عزیزم شما هم تئوری و فکر مسئولین کشور توذهنتون هست که خیلی راحت می بینی. ماشین شوتی همشون پلاکها دستکاری شده هستند و اغلب مخدوش.صاحب ماشین مشخص نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
عقل کل شوتی ها پلاک ندارن اکثرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
بار شوتی ها از بنادر بوشهر به شکل قانونی بعنوان کالای ته
لنجی وارد میشه و برای آن تعرفه پرداخت میشه
خدا خیر نده باعث و بانی بیکاری جوانان
فقر را حل كرده ايد؟
بجاي معلول به فكر علت باشيد؟ مگر قرار نبود هم دنياي مردم را درست كنيد و هم دين مردم را؟
مملکت نیست - یک کشور بی قانون که همه کارها رو نادیده و مخفی میکنیم
وقتی نمیتوانید شغل ایجاد کنید ، باید شاهد چنین چیزهایی هم باشیم
لنچهاوکشتی هایی راکه بارقاچاق رابه راحتی واردبندرمیکنندراشناسایی کنیدتاازاین پدیده شوتی گری خلاص بشیم
مقاومت كنيد
اما چه کنیم که برای سیر کردن شکم زن و بچه‌هایمان باید از جان خود بگذریم!!! تو داری جان بقیه رو به خطر می اندازی نادان !!! پر رو هم شده اند در اینستاگرام پیج های متعدد دارند برای هم کل کل هم می کنند . تازه افتخار به شوتی بودن می کنند . مردمانی با فرهنگ ضعیف از یکی دو قومیت خاص که اصولا هیچ کارفرهنگی روی آنها نشده طی دهه های اخیر و این بحث بی کاری توجیه است. اکثرشان از این کار لذت می برند و حتی مفتخر هستند. اجبار نان کجا بود بابا !!
تا مشکل بی پولی و بیکاری حل نشه داستان همینه.جاده ماهشهر تا اندیمشک وحشتناکه.پلیس جلوی ماشین منو که تویوتای 2117 هست میگیره گاهی توی اتوبان خلیج فارس ماهشهر به اهواز اما اصلا کاری با اونها ندیدم داشته باشن
قابل توجه پلیس راهنمایی و رانندگی شخصا به دفعات زیاد شاهد ترد همین خوردوها به سرعت بالا و بدون پلاک در اتوبان برگراره قم به اراک بوده ام و پلیس هم هیچ اقدامی نکرده است .
سلام بارها شده در اتوبان قم و تهران شاهد عبور و مرور با رانندگی وحشتناک اینها بوده ام و چند بار با پلیس تماس گرفته ام
راهکار جلوگیری از کار شوتی ها بستن جاده نیست ایجاد شغل است، چرا مسئولین عادت دارند صورت مسئله را پاک کنند تا راحت باشند چرا مسائل را ریشه ای حل نمی کنندتا بحران ایجاد نشود چرا مشکلات جوانان تبدیل به گره های کور شده گره ها را با گره های جدید نمیشود باز کرد چرا مسئولین با تصمیمات غلط و غیر کارشناسی هر مسئله ای را تبدیل به بحران می کنند، بحرانهای اجتماعی و اقتصادی کشور ما را فرا گرفته که اگر مدیران شایسته و کاربلد و شجاع و دلسوز داشتیم که همه درست در جای خودشان بودند امروز آه ملت چنین فراگیر و غم انگیز نبود.
اینا جالبه که پلاک ها شون رو دست کاری که نه، اصلا کاملا می کنن می ذارن کنار
پلیس هم فقط تماشاگره
اختصاص خودرو‌های تیز رو به پلیس آگاهی ؟؟؟

مگر قراره فیلم سینمایی بسازند ؟! ؛ برای کنترل تردد گلوگاه لازم است نه خودرو تیزرو !!
هيچ اراده اي براي مقابله با شوتي ها وجود نداره با پلاك مخدوش و يا بدون پلاك از جلوي پليس راه رد ميشن و كسي هم كاري به كارشون نداره
اصلا اگه اين شوتي ها نباشن كالاهاي قاچاق تخليه شده در بنادري مثل بندر گناوه چطور در كل كشور پخش بشن ؟ پس اون آقا زاده يا ارگاني كه پشت قاچاق كالاست خودش نميخواد و اجازه نميده كه شوتي ها برچيده بشن. وگرنه كافيه پليس راه هر خودرويي كه ظاهرشو تغيير داده دستگير و به پاركينگ ببره
همه اين كالاها قاچاق نيست
بسياري كالا تحت عنوان ته لنجي وارد بنادر مي شود حال ايا وقتي بازارفروشي دربنادر ندارند ميباست كجا براي فروش كالا خود انتخاب كنند؟
بهترنيست دولت بازارهاي جنوب جهت دسترسي راحت همه شهرها سامان دهد تا ازاين طريق هم كاسبي سالم رونق گيرد وهم به قول شما شوتي نداشته باشيم
پس نتیجه می گیریم که باید جاده ها رو تبدیل به اتوبان کنیم که پیچ و خم زیادو وحشتناکن داشته باشن
احتمالا بعی ها ح حساب می گیرند و به قول بعضی ها فیفتی فیفتی یعنی پنجاه پنجاه وگرنه ما که ریگی را در آسمان و زم را در عراق پیدا میکنیم خیلی باید بعضی ها مشنگ تشریف داشته باشند که این شوتی ها بدون پرداخت حق حساب کارشان را ادامه دهند .
کالاهای ته لنجی با این خودروها پخش میشه که حجم آن هم به نسبت مصرف کشور بسیار کم هست اما چرا برای کالایی که از بنادر کوچک تحت نظر گمرک و سازمان بنادر میاد میگن قاچاق صرفا بعلت تفسیر متفاوت قانون هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار