بازدید 4343

پایان مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه

رسانه‌ها روز یکشنبه از پایان مذاکرت گروه طالبان با هیات آمریکایی در دوحه قطر و آغاز مذاکرات این گروه با نمایندگان اتحادیه اروپا خبر دادند.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷ 10 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "رویترز"، زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که برای چندین سال در گفتگو‌های صلح افغانستان حضور داشت، در هیأت آمریکایی حاضر در دوحه حضور ندارد.

طالبان امروز در اولین نشست گفت و گوی مستقیم با هیات آمریکایی بعد از خروج نیرو‌های ایالات متحده از افغانستان به واشنگتن هشدار داده بود که دولت موقت افغانستان را تضعیف و بی‌ثبات نکنید.
هیات آمریکایی شامگاه شنبه برای نخستین بار پس از خروج نیرو‌های وشنگتن از افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کردند.

وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد که در دیدار با مقام‌های آمریکایی، درباره روابط کابل و واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان، رعایت حریم هوایی افغانستان و مسائل دیگر گفتگو شد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امورخارجه طالبان تصریح کرد: در این نشست بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و عمل به توافقنامه دوحه و احترام به حریم هوایی افغانستان مورد تاکید قرار گرفت.
وزارت امورخارجه آمریکا در این باره اعلام کرد که تشکیل حکومت فراگیر و خروج شهروندان آمریکا و همکاران محلی این کشور از افغانستان، از محور‌های این سفر است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این دیدرا درباره به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت (به طالبان) نیست. ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا به حقوق تمام مردم افغانستان از جمله زنان و دختران را رعایت کنند و حکومت فراگیر با پشتیبانی همه احزاب تشکیل دهند. آمریکا می‌خواهد به طالبان فشار آورد تا برای سازمان‌های کمک‌رسان امکان دسترسی به مناطقی را که نیاز به کمک دارند، فراهم کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان