بازدید 8152

سفرهای استانی رئیس جمهور فایده دارد؟

آقای رییسی همان روزی که رای اعتماد به کابینه نهایی شد، بلافاصله و پس از حضور در بهشت‌زهرا با کارکنان آنجا دیدار و سپس عازم اهواز شد. عده‌ای آغاز به اعتراض کردند که این‌ها نمایش است.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 10 October 2021

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: در چهل روز گذشته و پس از اخذ رای اعتماد تاکنون ۶ سفر استانی از سوی آقای رییسی انجام شده است. انتخاب استان‌ها هدفمند است، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر.

آقای رییسی همان روزی که رای اعتماد به کابینه نهایی شد، بلافاصله و پس از حضور در بهشت‌زهرا با کارکنان آنجا دیدار و سپس عازم اهواز شد. عده‌ای آغاز به اعتراض کردند که این‌ها نمایش است.

بنده در توییتی از هر دو دیدار و سفر برای آغاز سیاست‌ورزی اعتمادزا دفاع کردم. البته اضافه کردم که باید با دستاورد‌های عینی و ملموس تکمیل شود والا نتیجه‌ای نخواهد داشت.

اکنون که سفر‌ها هفتگی شده است، گمان می‌کنم در مسیر نادرستی قرار گرفته است. اگر این سفر‌ها می‌توانست مشکلی را حل کند، باید در دوره احمدی‌نژاد کمترین مشکل را می‌داشتیم. اگر این سفر‌ها موجب محبوبیت و اعتبار می‌شد، هیچ‌گاه سال ۱۳۹۲ کسی رای نمی‌آورد که در نقطه مقابل او تعریف شده بود. سفر‌های استانی شرط لازم و نه کافی برای اداره جامعه است و به‌طور مشخص سفر‌های استانی و پرداختن به مسائل مردم و حل آن‌ها خلاف منطق اداری است. این بی‌معنی و غیرممکن است که رییس‌جمهور برای حل مسائل مردم به مناطق برود. نمایندگان او و نظام اداری بسیار بزرگ او ده‌ها و صد‌ها برابر شخص او موظف و قادر به حل امور هستند و اگر در این کار تعلل می‌کنند یا ناشی از ناکارآمدی آنهاست یا فقدان امکانات یا موانع قانونی وجود دارد.

هدف از سفر‌های استانی حل مسائل مردم و شنیدن اعتراضات و مشکلات آنان نیست که این کار از طریق نظام نمایندگی و رسانه‌ای باید منتقل شود. به علاوه حل هر کدام از آن‌ها فرآیند‌های اداری و کارشناسی دارد که با حضور یک نفر حتی رییس‌جمهور نیز حل نخواهد شد.

آنچه گروه جدید توجه ندارند، تفاوت زیاد میان شرایط کنونی با شرایط سال ۱۳۸۴ است. در سال ۱۳۸۴ اصولگرایان بدون کارنامه اجرایی بودند و در ۳ تیر مجموعه بزرگی از جمله هاشمی را در انتخابات شکست داده و یک جامعه و اقتصاد به نسبت رو به راه و قانونمند را تحویل گرفته بودند. جامعه‌ای که محصول دولت اصلاحات بود و از همه مهم‌تر درآمد‌های کلان نفتی داشتند که در حساب ذخیره ارزی برای‌شان به ارث گذاشته بودند و در سفر‌های استانی بریز و بپاش می‌کردند و به هر کس پولی می‌دادند و هزاران نفر را دنبال خودرو‌های خود به خیابان می‌کشیدند. الان هیچ کدام از آن شرایط نیست. مشکلات آنقدر زیاد است که حتی فهم عادی آن‌ها نیز از توان مدیران خارج است، چه رسد به حل آنها. پولی در بساط دولت نیست.

دولت باید به سفر برود بلکه مالیات و منابع درآمدی دیگری را تامین کند و به قول معروف هشت بودجه دولت گرو نه آن است و بالاخره دولت از یک انتخاباتی بیرون آمده که همه سعی در مسکوت گذاشتن آن دارند.

به همین علت است که دیگر نمی‌توان مردم را برای استقبال به صف کرد، بلکه مردم معترض هستند و هر دو فیلم منتشر شده له و علیه این سفر‌ها به نحوی این واقعیت را نشان می‌دهد. رفتاری که در سفر بوشهر هم تکرار شد.

دیگر گذشت آن زمانی که مردم علاقه‌ای به دیدن سیاستمداران داشته باشند یا برای آنان شعار دهند، بدون اینکه دستاورد ملموسی برای آنان داشته باشد. نکته بسیار مهم دیگر که باید مورد توجه دولت قرار گیرد، این است که مشکلات مردم گرچه عینی و ملموس و از نظر خودشان جزیی است، مثلا یک جا آب ندارند، یک جا فاضلاب ندارند، جای دیگر فقر است و...، ولی راه‌حل‌ها در سیاستگذاری‌های کلان است؛ بنابراین غرق شدن در مشکلات موردی هر استان و هر شهرستان و روستا، جز اینکه از حل آن‌ها عاجز و کلا خسته و فرسوده و ناامید می‌شوید، نتیجه ملموس دیگری نخواهد داشت. مهم‌تر اینکه از پرداختن به مسائل کلان اقتصاد کشور غافل خواهید شد.

خیلی روشن و بدون ابهام باید گفت که وقت و توان و ذهن هر یک از ما محدود است. باید آن‌ها را در موضوعاتی صرف کنیم که بهره‌وری بیشتری دارد. به‌طور قطع ترجیح دارد که آقای رییسی با راه‌حل‌های مسائل کلان کشور آشنا شوند تا موضوعات خرد و موردی که تعداد آن‌ها هزاران است. ورود به هر کدام از آن‌ها ذهن و جسم را خسته و فرسوده می‌کند. باید نظام اداری خود را برای انجام مشکلات موردی قدرتمند کرد نه اینکه شخص رییس‌جمهور دست به کار شود.

آخرین نکته‌ای که در این یادداشت می‌خواهم اشاره کنم، دو فیلم از سفر پنجم ایشان منتشر شد که یکی تک و دیگری پاتک آن بود، جالب اینکه هر دو حاوی نکته مشترکی بودند. اینکه مردم به صورت جمعی و با سر و صدا و جلوی خودروی رییس‌جمهور نشستن مطالبه خود را با داد و قال طرح می‌کنند، در حالی که قرار است مردم از طریق نمایندگان شهر و روستا در شورا‌ها و مجلس و رسانه‌ها حرف بزنند. چرا باید با توده مردم بدون نمایندگی وارد گفتگو شد؟ اساسا چنین گفت‌وگویی ممکن نیست. اگر مردم نماینده واقعی داشتند، احتیاج به سفر این مجموعه افراد دولتی به اقصی‌نقاط کشور نبود، کافی بود دو نماینده بیایند و مطالبات مردم را مطرح کنند.

حاشیه‌هایی که در این سفر‌ها دیده می‌شود، تمامی هم نخواهد داشت و در صورت ادامه سفرها، بیشتر هم خواهد شد، ناشی از ویژگی‌ها و تفاوت‌های ذکر شده سفر‌های کنونی با سفر‌های گذشته که در ابتدای یادداشت ذکر شده است. به نظرم همین چند نکته را داشته باشید تا کم‌کم محصول نهایی این سفر‌ها را با یکدیگر درو کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۰
سفرهای آقای رئیسی هيچ فایده ای ندارد مشکلات عیان است و همه آن را می دانند
سفرهای استانی (در بهترین حالت، و اگر به پوپولیست تعبیر نشود) یعنی رسیدگی به مطالبات خرد. اما رئیس جمهور مجری برنامه های کلان است که برآیندش رسیدگی به مطالبات خرد است. اساسا یک نفر نمی تواند به مطالبات 80 میلیون نفر رسیدگی کند اصلا در 4 سال می توان تا 80 میلیون فقط شمرد؟
به نظر من حضور بیش از اندازه شخصی رئیس جمهور جز از بین بردن تمرکز ایشان بر مشکلات مردم، و اتلاف وقت در این برهه حساس، فایده دیگری ندارند. معمولا انتقادها از دولت جدید پس از ۶ ماه شروع می‌شود و ایشان باید کارنامه قابل قبولی در این مدت داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
چرا 6 ماه؟ ایشان فرمودند در مدت کوتاهی میتوان شرایط را بهبود بخشید. هنوز تغییر و تحولی در راستای شعارهای پر طمطراق دولت در ایام انتخابات دیده نمیشود
مملکت از تحریم و نبود روابط بین الملل رنج میبرد. توی استانها هیچ خبری نخواهد شد اگر این موضوع حل نشود.
خیر
پاسخ ها
غروب دلگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
اگر راست می گویند اول هزینه هر سفر را شفاف اعلام نموده سپس دستاورد های آن را که توسط مردم تایید شده بیان نمایند نه اینکه خودشان از دستاوردها و رفع موانع و مشکلات بگویند و صدا وسیما هم غلو نماید.
فایده اش هزینه تراشی برای ملت و انتقال کروناست.
مشکلات مردم در اقصی نقاط کشور مشترک است و همه مسعولین هم میدانند .تورم وبیکاری مشکل اصلی تمام مردم ایرانه وبا سفر استانی هم حل نخواهد شد .مشکلات می بایست از طریق فرمانداریها و استانداریها جمع آوری و منتقل شود . البته که فعلا مشکل اصلی مملکت هم خالی بودن خزانه هست و بقول ما کندن مو از کف دستی که جای رویش مو نیست محال است.
فایده اش اینست که اطرافیان حق ماموریت میگیرند و کلی هزینه هم روی دست کشور میگذارد خرج ایاب و ذهاب زیاد میشود و مردم از نزدیک متوجه میشوند که رییس جمهور هم امد ولی مشکلشان حل نشد!!!!!!!!!!!
عزیزم جنس کار دولت از نوع تدبیرست و مغز ست و باید به حل مشکلات اساسی کشور مثل برجام و تدوین سیاستهایی که باعث تسهیل چرخ تولید شود و ووو نه از جنس پا و دویدن
خیر. بی مایه فتیر است.
هنوز هیچ حرکت خاصی از دولت مشاهده نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
ظرف چها روز شصت میلیون واکسن تزریق شده کوری نمی بینی
آقای رئیسی را انسان درست و دلسوزی میدانم ولی اگر ایشان فقط بتواند ساز و کار مالیاتی را در این کشور عادلانه کند، از صدها سفر استانی نتایج بیشتری برای قشر محروم دارد
برای یادگیری و آموزش شخص ایشان خوب است ولی ما باید یک تا دو سال دیگر هم صبر کنیم تا ایشان با دولتمداری و کشورداری آشنا شوند؟ چهل است مسئولان در حال آموزش و یادگیری و سعی و خطا هستند
معلومه ایشان را هم کم کم به دیوانسالاری و تشریفات علاقه مند میکنند. هر چه میگذرد سفرهای ایشان رسمی تر و تشریفاتی تر میشود. از جنس همان سفرهای روسای جمهور سابق. ایشان خیلی کارها میتوانند بکنند که اثر آنها به مراتب بیشتر از سفرهای استانی و حل مشکلات فرد به فرد توسط رئیس جمهور است. مثلا کوچک سازی دولت، کاهش دیوانسالاری، حذف واحدهای بی فایده و هزینه زای ستادی در استانداری ها، وزارتخانه ها و سازمانها، عدالت در پرداختها، مالیات ثروتمندان و غیره. این کارها هیچ ربطی به تحریمها ندارد و اصولا در راستای همان شعارهای عدالت طلبانه ایشان در ایام انتخابات است.
مشکل در از بین رفتن اخلاق و ارزشها در جامعه است که رئیس جمهور فرد قابل اعتمادی برای فرستادن و گوش کردن مشکلات مردم ندارند که دلسوزانه مثل خودشان وارد عمل شود. حتی فاصله معاون اول تا رئیس جمهور هم خیلی زیاد است و معاون اول سعی میکند به سبک و سیاق دولتمردان تکنوکرات و کت و شلواری فقط از پشت میز و در تهران به اصطلاح امورات را رتق و فتق کنند و عمده وقتشان را به جلسات با خواص و بزرگان بپردازند تا یکوقت پرستیژ معاون اولیشان خدشه دار نشود. حالا به این نتیجه میرسیم که هر مدیر با سابقه ای بی برو برگرد نباید در دولت نقشی نداشته باشد.
اقاي رئيسي فكر ميكند كابينه را معرفي كرد
ديگر كارش تمام شده است و اقاي مخبر كارها را انجام ميدهد
و ايشان هم به ديدار مردم ميرود
و مردم هم با ديدن ايشان ارام ميشوند
لابد منظور ایشون اینه که مانند مرد میدان خودشان(حسن روحانی)از داخل دفتر بنشینید و امور را نظارت و فرماندهی کنند...علی برکت اله.البته توجه به توصیه های افراد اعم از دلسوزی یا قصد دیگر هم خوب است.
فقط در راستای وقت تلف کردن و منحرف کردن ذهن مردم از وضعیت فلاکت بار کنونی است؛ البته نباید از نتایج آن که با هر سفر چند درصد به تورم افزوده و چند هزار نفر به زیر خط فقر می روند و ... نیز چشم پوشی کرد!!!
حمایتهای جناحی و عدم همراهی با ملت نتیجه وضعیت کنونی است!!! البته که مردم واقعیت را لمس می کنند!!!
رئیس جمهور را قبول دارم و از او دفاع میکنم. مشکل در اطرافیان رئیس جمهور است که با ایشان همراه نیستند و جلوی شایسته سالاری را میگیرند. رئیس جمهور هم که بنده خدا یک تنه نمیتواند همه افراد شایسته را شناسایی کند.
بله كه دارد

قديمي ها گفتن
براي من و تو آب نميشه
براي عده زيادي كه نان ميشه.........................................
هر روز گرانی بیشتر کمر ملت را از روز قبل میشکند و ایشان مشغول تفریح هستند... متاسفانه حتی از وظایف ریاست جمهوری اطلاعی ندارند چه برسد که قصد اجرا هم داشته باشند...چند ماه است برمسند قدرت نشسته اند و خروجی زیر صفر...
با سلام - مدیریت در سطح کلان خصوصا ریاست جمهوری یک مملکت بسیار سنگین و نیاز به تخصص و تمرکز ویژه دارد
قطعا استفاده از تئوری ها و مباحث مدیریت که در تمام دنیا تجربه شده راه گشای نحوه عملکرد یک مدیر و به عبارتی ریاست جمهور خواهد بود ... لذا در صورتی که در ساختار کلی نظام و دولت چیدمان مسئولیت ها و مدیران زیر مجموعه به نحو مطلوب انجام شود و شرح وظایف و تعهدات هر یک از مسئولین مشخص شود مسلما نیازی نیست مدیر کلان مملکت هر هفته و هر ماه برای دیدن مشکلات به هر استان همراه با کلی وزیر و معاون و نماینده حضور پیدا کند ایکاش به جای این حرکات نمایشی مسئولین به فکر این مملکت و مردم بوده و از این همه تجربیات چهل و اندی هم کیشان خود درس عبرت گرفته و راه های خطای گذشتگان را تکرار نکنند ... در تعجب می مانم که ایا دولتمردان ومسئولین ما این شیب خطرناک قطار ترمز بریده مملکت و مردم را در زمینه های اقتصادی ؛ فرهنگی ؛ مذهبی ؛ اجتماعی را واقعا نمی بنند -- گاهی به فکر فرو می روم و با خود می گویم شاید اینان از گوشت و خون این مردم نیستند و دعا می کنم که اینطور نباشد
حداقل حاصل نیم قرن حکومت دینی را از نزدیک مشاهده می کننتد.
احه درروستای ما معمولا خانمهای پیر هر 5-6نفر جلوی درب منزل یکی میشینند وسبزی پاک میکنند ودختراینوشوهر میدن پسراونو زن میدهند تایکساعت مانده به ظهر سریع دوتا تخم مرغ نیمرو میکند بخورد شوهروفرزندان میدهند ازاینطرف فرزندانش سوهاضمه گرفتند وازطرفی شوهرش دلش خوشه زن دارد کارملت ایران هم این شده سفراستانی که هیچ دردی را دوا نمیکند بله مثل طبس دوتا تشک ودوتا پتو برای کارگران انهم نه ازجیب دولت از جیب پیمانکار هزینه میکنند وصداوسیمای جبلی هم با اب وتاب تصویرمیکشد رئیس جمهور مردمی متاسفانه اقای رئیسی مردعمل نیست
یک بار رفتن در یک استان در طول یک دوره مدیریت لازم است.
سایت یک طرفه تابناک تو که نظرات موافق خودت را انتشار میدی چرا زیر خبرها ت نظر خواهی میذاری
واما سفرهای استانی مگر مشکل حل می کنه ؟؟؟
خوبه مثل همگروه شما هشت سال زیر کولر ومبل بود و گفت علی برکت الله وخودمشکلات رو حل کرد وبعد هشت سالم یک ویرانه سرتاسر تورم ۵۸ درصد و صنعت خوابیده تحویل داد وجدان کجاست ؟؟؟؟؟ ۸سال خرابه ویرانه تحویل شد حالا توقع ابادی ۲ ماهه هست ؟؟؟؟؟
علی برکت الله زیر کولر کجا مرد میدان کجا
یادش بخیر که در دوران جنگ همه مرد میدان بودند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر