بازدید 6844
مصاحبه با رئیس هیئت اجرایی نهمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

جزییات انتخابات نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

میزان مشارکت اعضا در انتخابات دوره هشتم حدود ۱۷.۵ درصد بوده که رقم بسیار پایینی از نظر میزان مشارکت است. با توجه سهولت کامل برای رأی‌گیری از طریق گوشی‌های همراه یا کامپیوتر‌های شخصی و در عرض چند دقیقه، میزان مشارکت بسیار بالایی را می‌طلبد. در سایر استان‌ها اغلب این میزان مشارکت بیش از دو برابر دوره قبل بوده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 09 October 2021

جزییات انتخابات نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

حسن مهرآمیز، رئیس هیئت اجرایی نهمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی جزییاتی درباره انتخابات اعضای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان را بیان کرد.

با توجه به برگزاری انتخابات اعضای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور، بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای با رئیس هیئت اجرایی انتخابات استان داشته باشیم که به شرح ذیل تقدیم حضور خوانندگان محترم می‌گردد.

 

۱)هیئت اجرایی انتخابات چند نفر هستند و چطور انتخاب می‌شوند؟

بر اساس بند ۶۲ آیین نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این هیئت توسط اداره کل راه و شهرسازی استان انتخاب می‌شود که در استان ما تعداد آنها ۷ نفر است که وظیفه برگزاری انتخابات را دارند.

 

۲) از چه تاریخی این هیئت در استان آذربایجان شرقی انتخاب شده‌اند؟

طبق همان ماده، هیئت اجرایی انتخابات باید ۴ ماه قبل از اتمام هر دوره هیئت مدیره، انتخاب و تشکیل شود که از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ این هیئت تشکیل گردیده است.

 

۳) چه کارهایی تا حال صورت گرفته است؟

ماده ۶۳ آیین نامه مذکور، اقدامات و وظایف هیئت اجرایی را در هفته اول در ۸ بند تعیین نموده که از ثبت نام داوطلبین و اعلام شرایط آنها گرفته تا اخذ مدارک لازم و اطلاع‌رسانی را شامل می‌شود و در ماده‌های بعدی بررسی مدارک و تطبیق آنها با شرایط و احراز صلاحیت و اعلام اسامی داوطلبین، جزو وظایف قانونی این هیئت تعیین شده است. مرحله رأی‌گیری و شمارش آرا و تعیین اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت مدیره زیر نظر دستگاه نظارت هر استان آخرین کار هیئت اجرایی است که بخش عمده‌ای از این مراحل در طول چند ماه گذشته صورت گرفته است؛ به طوری که حدود ۳۵ جلسه و در مجموع ۱۸۰ ساعت وقت برای امورات مذکور صرف شده است.

 

۴) اصولاً چند نفر عضو در سازمان نظام مهندسی وجود دارد و تعداد اصلی و علی‌البدل هیئت مدیره در استان چند نفر هستند؟

طبق آخرین آمار ۳۴۰۸۸ نفر عضو در آمار سازمان هستند که با کسر نفرات انتقالی و متوفی ۳۲۸۱۶ نفر عضو فعال اعلام شده است که بر اساس ماده ۶۰ اصلاحی آیین‌نامه مذکور، تعداد اعضای اصلی هیئت مدیره برای استان ما ۱۵ نفر است که برای گروه عمران ۸ نفر، تأسیسات ۳ نفر و معماری و شهرسازی ۴ نفر تعیین شده است. گروه عمران به سه رشته عمران، نقشه‌برداری و ترافیک، گروه تأسیسات به دو رشته برق و مکانیک و گروه معماری و شهرسازی به دو رشته معماری و شهرسازی تقسیم می‌شوند.

جزییات انتخابات نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

۵) تعداد داوطلبین ثبت‌نامی و احراز صلاحیت شدگان در نهمین دوره چند نفر بوده اند؟

جمعاً ۹۸ نفر نامزد هیئت مدیره بودند که تا این تاریخ ۸۰ نفر از آنها احراز صلاحیت شده و مابقی یا انصراف داده‌اند و یا از نظر تطبیق با ضوابط و مقررات توسط هیئت اجرایی یا مراجع چهارگانه استعلامی احراز صلاحیت نشده‌اند.

 

۶) در مورد تاریخ انتخابات و نحوه ر‌أی‌گیری هم توضیح دهید.

تاریخ قطعی انتخابات روز دوشنبه ۱۹ مهرماه و از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ عصر تعیین شده که ساعات آن بر حسب شرایط قابل تمدید است و نوع رأی‌گیری به صورت کاملاً‌ الکترونیکی و بدون حضور فیزیکی در محل‌های رأی‌گیری است.

 

۷) پروسه رأی‌گیری الکترونیکی چگونه تعریف شده است؟

اولاً شرکت مجری انتخابات به صورت الکترونیکی، از شرکت‌های معتبر و با سابقه بومی استان انتخاب گردیده و نرم‌افزار مربوطه طبق ضوابط تعریف شده از سوی حراست وزارت راه و شهرسازی، صلاحیت‌های فنی و امنیتی لازم را اخذ نموده و در روز انتخابات با ارسال پیامک عادی به شماره‌های تلفن همراه ثبت شده در سامانه نظام مهندسی ساختمان، سامانه انتخاباتی با عنوان hamava-en.ir معرفی و با کلیک روی آن و وارد نمودن کد ملی و رقم‌های آخر شماره عضویت و کد امنیتی، رمز یکبار مصرف ۸ رقمی اخذ و انتخاب کاندیداهای موردنظر صورت خواهد گرفت و در نهایت طی پیامکی کد رهگیری و ثبت رأی اعلام خواهد شد.

 

۸) ترکیب ۸۰ نفر کاندیداهای احراز صلاحیت شده برای انتخاب چگونه است؟

از تعداد ۸۰ نفر مذکور تعداد ۴۱ نفر رشته عمران، ۲ نفر رشته ترافیک، ۳ نفر رشته نقشه‌برداری، ۸ نفر رشته برق، ۷ نفر رشته مکانیک، ۱۶ نفر رشته معماری و ۳ نفر هم رشته شهرسازی هستند که به ترتیب ۶ نفر از رشته عمران، یک نفر از رشته ترافیک، یک نفر از رشته نقشه‌برداری، ۲ نفر رشته برق، یک نفر رشته مکانیک، ۳ نفر رشته معماری و یک نفر رشته شهرسازی به عنوان اعضای اصلی انتخاب خواهند شد. اعضای علی‌البدل به تعداد یک نفر در هر رشته طبق ضوابط تعریف خواهد شد.

 

۹) چرا بعد از اعلام لیست ۷۵ نفر اسامی داوطلبین، اسم ۵ نفر دیگر به تدریج اضافه شد؟

۵ نفر مذکور جزو افراد تأیید صلاحیت‌شده هیئت اجرایی بودند که در لیست ۷۵ نفره اعلامی دستگاه محترم نظارت درج نشده بودند که بعداً توسط دستگاه نظارت و حراست اداره کل راه و شهرسازی به تدریج اعلام گردید و هیئت اجرایی نیز اسامی آنها را اعلام نمود.

 

۱۰) توصیه شما به داوطلبین یا کاندیداهای محترم چیست؟

توصیه عمده رعایت شیوه‌نامه تبلیغاتی اعلامی است که احترام به سایر کاندیداها و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در تبلیغات انتخاباتی است. قطع هرگونه تبلیغات حتی در فضای مجازی ۲۴ ساعت قبل از شروع انتخابات یعنی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱۸ مهرماه، تأکید می‌شود. پرهیز از تجمع و لابی‌گری در مقابل ساختمان‌های نظام مهندسی و دفاتر حقوقی و یا احتمالاً سالن‌های اجتماعات و پذیرایی و رستوران‌ها در روز انتخابات هم که جزو تخلفات انتخاباتی است، طی اطلاعیه‌ای تذکر داده شده است.

جزییات انتخابات نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی

۱۱) توصیه به اعضای محترم سازمان به عنوان رأی‌دهندگان؟

از نظر کمیت، حضور حداکثری و شرکت در این انتخابات سرنوشت‌ساز برای تمامی اعضای محترم مورد انتظار است. میزان مشارکت اعضا در انتخابات دوره هشتم حدود ۱۷.۵درصد بوده که رقم بسیار پایینی از نظر میزان مشارکت است. با توجه سهولت کامل برای رأی‌گیری از طریق گوشی‌های همراه یا کامپیوترهای شخصی و در عرض چند دقیقه، میزان مشارکت بسیار بالایی را می‌طلبد. در سایر استانها اغلب این میزان مشارکت بیش از دو برابر دوره قبل بوده است.

از نظر کیفیت حضور نیز انتخاب گزینه اصلح، متعهد، متخصص و باسواد، دارای تجربه و دانش فنی همراه با سلامت نفس و امانتداری و دارای انگیزه‌های خدمت صادقانه و پرهیز از پارامترهای قومی و رفاقتی است؛ زیرا که همه اعضای محترم، هدفی جز اعتلا و ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی و بهره‌مندی اعضا از خدمات سازمان ندارند و این آرمان جز با انتخاب مدیران لایق، شایسته و دلسوز امکان‌پذیر نیست. تجربه‌های گذشته باید چراغ راه آینده باشد.

 

۱۲) تذکراتی در خصوص مسائل فنی و جزئیات پروسه رأی‌گیری به رأی‌دهندگان دارید؟

- قبل از روز انتخابات کاندیداهای مورد علاقه خود را با علم و آگاهی انتخاب کنید.

- مدت زمان پیش‌بینی شده در نرم‌افزار ۱۵ دقیقه است که کاملاً کفایت می‌کند و با آرامش خاطر رأی دهید.

- فیلترشکن یا VPN مانع ورود به سامانه انتخاباتی است که باید قبلاً خاموش شود.

- تایپ به صورت فارسی یا لاتین مقدور خواهد بود.

- ۵ بار شانس دریافت رمز یکبار مصرف ۸ رقمی وجود دارد و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

- ۴ دقیقه فرصت برای دریافت رمز یکبار مصرف تعیین شده است.

- در ساعات اولیه انتخابات به دلیل استفاده از پهنای باند تعریف شده، ترافیک و حجم استفاده احتمالاً بالا خواهد بود و باید با لحظاتی صبر و تحمل رأی خود را بدهید.

- دکمه تصحیح و امکان اصلاح گزینه‌های انتخابی وجود دارد.

- فیلم آموزشی سامانه در هنگام رأی‌گیری و حتی قبل از آن قابل رؤیت است.

- IP اعضای محترم خارج از کشور به دلایل امنیتی مسدود است.

- هرگونه سؤال فنی و تخصصی و یا سؤالات عمومی و پیشنهاد و انتقاد و گزارش تخلفات احتمالی با شماره تلفن گویای ۳۵۵۴۸۶۰۰ قابل طرح است و هیچ نیازی به حضور فیزیکی نیست.

- مطالعه اطلاعیه شماره ۸ درج شده در سایت سازمان مؤکداً توصیه می‌شود.

- روز دوشنبه ۱۹/۷/۱۴۰۰ سازمان در مرکز استان و شهرستان‌ها تعطیل خواهد بود.

- نتایج انتخابات پس از پایان رأی‌گیری قابل احصاء و آگهی عمومی است.

 

۱۳) جمله آخر؟

اعضای هیئت اجرایی در چند ماه گذشته زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و با دقت بالا نسبت به انجام وظایف خود همت نموده‌اند که از تمامی آنها آقایان مهندسین ساسانی، علیزاده نظمی، مدرسی، حسن‌زاده، پیراهنیان و خلیفه، نهایت تشکر و امتنان را داشته و از دستگاه محترم نظارت استان علی‌الخصوص مدیر کل محترم راه و شهرسازی استان، آقای مهندس سلطانی، به عنوان رئیس دستگاه نظارت تقدیر و تشکر می‌نمایم. ضمناً از عوامل فنی و اجرایی علی‌الخصوص آقای مهندس محرم‌زاده و ریاست فعلی سازمان نیز به لحاظ همکاری‌های انجام گرفته در طول چند ماه گذشته نهایت تشکر و امتنان را دارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل