بازدید 14193
پیمانه اقتصادی

سقوط ارزش سهام فیسبوک با اختلال جهانی در اینستاگرام و واتساپ/ زاکربرگ ۷ میلیارد دلار ضرر کرد/ توصیه وزیر نفت به دولتمردان اروپایی و آمریکایی: درس عبرت بگیرید و تحریم ایران را لغو کنید

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد چشمگیر ارزش سهام عدالت، صنایع پیشرو در بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ کدامند؟ دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند، قیمت اوراق مسکن افزایش یافت، طلای سیاه به ۸۲ دلار نزدیک شد، نخست وزیر انگلیس: کمبود سوخت، گاز و غذا تا کریسمس ادامه می‌یابد و تورم همسایه ایران روز به روز بیشتر از دیروز را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ 05 October 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد چشمگیر ارزش سهام عدالت، صنایع پیشرو در بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ کدامند؟ دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند، قیمت اوراق مسکن افزایش یافت، طلای سیاه به ۸۲ دلار نزدیک شد، نخست وزیر انگلیس: کمبود سوخت، گاز و غذا تا کریسمس ادامه می‌یابد و تورم همسایه ایران روز به روز بیشتر از دیروز را در بر دارد.

سقوط ارزش سهام فیسبوک با اختلال جهانی در اینستاگرام و واتساپ

توئیتر ایندیپندنت: به دنبال اختلال چندین ساعته جهانی در فیسبوک و اپلیکیشن‌های تحت پوشش آن، اینستاگرام و واتساب، سهام این شرکت با سقوط سنگینی روبه رو و این اختلال باعث شد تا رئیس ارشد بخش تکنولوژی فیسبوک رسماً از کاربران این شبکه عذرخواهی کند.

زاکربرگ ۷ میلیارد دلار ضرر کرد

نیوزویک: با گذشت بیش از سه ساعت از قطعی سرویس‌های فیس‌بوک، نت‌بلاکس ضرر وارده به اقتصاد جهانی را در این مدت، ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. این در حالی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، هم تا کنون با ضرر هفت میلیاردی مواجه شده و به جایگاه پنجمین ثروتمند جهان سقوط کرده است.

سهام آمریکا سقوط کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب وال‌استریت (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر افزایش سود اوراق قرضه، این هفته خود را با سقوطی سنگین آغاز کردند. افزایش سود اوراق قرضه آمریکا باعث شد، موجی برای خروج سرمایه‌گذاران از سهام تکنولوژی به وجود بیاید. به رغم جهش بزرگ سهام شرکت دارویی مرک، سازنده داروی خوراکی کرونا، میانگین صنعتی داوجونز ۳۲۳.۵۴ واحد سقوط کرد و به ۳۴,۰۰۲.۹۲ واحد بازگشت. اس‌اندپی با سقوطی ۱.۳ درصدی به ۴,۳۰۰.۴۶ واحد رسید و کامپوزیت نزدک که سهام تکنولوژی وزن سنگینی در آن دارند، ۲.۱ درصد سقوط کرد و به ۱۴,۲۵۵.۴۸ واحد بازگشت. سود اوراق قرضه ده ساله آمریکا آمریکا، دیروز تا ۱.۴۸ درصد رشد کرد و باعث شد سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند اپل، مایکروسافت، آمازون و نتفلیکس به شدت سقوط کنند.

رشد چشمگیر ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۷۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۹ درصد معادل ۱۳۵ هزار و ۳۸۷ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۴۰۶ تومان رسیده است.

رشد چشمگیر ارزش سهام عدالت ۱۲ مهر| دلیل رشد سهام عدالت چه بود؟

صنایع پیشرو در بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ کدامند؟

عبدی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا پایان سال اقبال بازار سهام بیشتر به سمت کدام صنایع خواهد بود، گفت: از دو منظر باید این موضوع را بررسی کرد؛ در ابتدا گروه پتروشیمی از جمله صنایعی است که در نیمه دوم سال نگاه سهامداران  را به سمت خود جلب می کند. وی به علت افزایش اقبال سهامداران برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: در صنعت پتروشیمی از یک بعد شاهد افزایش قیمت های جهانی مانند متانول و PVC هستیم و از طرف دیگر زمینه افزایش نرخ ارز فراهم است؛ بنابراین، این دو موضوع در کنار یکدیگر باعث می شوند تا شرکت های وابسته به محصولات پتروشیمی، همگی از این شرایط منتفع شوند و سود معقولی را در اختیار سهامداران این صنعت قرار دهند.

عبدی معتقد است، از طرفی دولت می تواند از از ارزآوری گروه پتروشیمی استفاده و بخشی از منابع ارزی خود را تامین کند. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دولت تمایل دارد تا شرکت های پتروشیمی با رشد و سودآوری بیشتری همراه شوند و ارز بیشتری را وارد کشور کنند، گفت: این موضوع به عنوان مزیتی بسیار مهم تلقی می شود که شرکت های پتروشیمی در مقایسه با دیگر شرکت ها از آن برخوردارند. به گفته وی، با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی عمدتا صادرکننده هستند؛ بنابراین کنترل دستوری قیمت این محصولات در دستور کار نیست که این موضوع به عنوان دیگر عامل رشد این صنعت تلقی می شود. عبدی خاطرنشان کرد: صنعت پالایشی از دیگر صنایعی است که می توان برای سرمایه گذاری به آن تکیه کرد، با افزایش حاشیه سود و رویکرد مطلوب دولت به این صنعت نسبت به دولت های قبل، رشد این صنعت مورد توجه قرار خواهد گرفت. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با در نظر گرفتن انضباط پولی دولت در شش ماه دوم سال، تک سهم هایی در بازار وجود دارند که از افزایش سرمایه از محل دارایی ها و اخبار مربوط با آن، شرکت‌ها رشد می‌کنند.

دلار در صرافی های بانکی ثابت ماند

در پایان معاملات روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۹۳۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۴۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، بدون تغییر بود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به قیمت ۳۱۲۸۴ تومان از مردم خریداری و در مقابل با ثبات نسبت به روز قبل، به نرخ ۳۱۹۱۶ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

توصیه وزیر نفت به دولتمردان اروپایی و آمریکایی: تحریم ایران را لغو کنید

جواد اوجی وزیر نفت کشورمان پس از پایان بیست و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) با بیان اینکه ایران آماده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن بحران انرژی ایجاد شده در دنیا را حل کند، گفت: افزود: توصیه من به تصمیم‌گیرندگان آمریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به وجود آمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند. وی ضمن اشاره به بحران کمبود انرژی در جهان و بیان اینکه همانطور که مطلع هستید در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا مردم دغدغه تأمین سوخت را دارند، تصریح کرد: افزایش چند باره قیمت گاز در اروپا که در پی پایین آمدن سطح ذخیره‌سازی‌های این سوخت پاک به وقوع پیوست، بی‌سابقه بوده است. وزیر نفت جهش چند برابری قیمت سوخت در اروپا و آمریکا و کمبود سوخت در جایگاه‌های عرضه انگلستان را تنها بخشی از نگرانی‌های جهان برای تأمین انرژی دانست و گفت: افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها در این کشورها به وضوح بر معیشت آنها تأثیر منفی داشته و سبب نارضایتی‌ها و اعتراض‌های به حقی در این کشورها شده است. اوجی گفت: درست است که ما را تحریم کردند اما این تحریم‌ها دامن کشور خودشان را هم گرفته است، بارها جمهوری اسلامی اعلام کرده است که ما حاضریم با افزایش تولید و صادرات نفت خام این مشکلات را برطرف کنیم.

قیمت اوراق مسکن افزایش یافت

آخرین قیمت اوراق مسکن حاکی از آن است که متاهل های تهرانی برای اخذ وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید بیش از ۷۱ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که این مبلغ در حدود دو هفته قبل حدود ۵۸ میلیون تومان بود. 

طلای سیاه به ۸۲ دلار نزدیک شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز سه‌شنبه، به رشد دیشب خود که به دنبال بیانیه اوپک پلاس آغاز شده بود، ادامه داد و قیمت نفت خام برنت به ۸۲ دلار نزدیک شد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، پس از جهش ۲.۵ درصدی دیشب به دنبال بیانیه اوپک پلاس، تا ساعت ۱۰:۲۵ به وقت تهران، ۰.۱۸ درصد دیگر رشد کرد و به ۸۱.۴۱ دلار رسید. این شاخص صبح امروز توانست برای لحظاتی تا ۸۱.۷۷ دلار بالا برود. قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، به دنبال جهش ۲.۳ درصدی دیشب، تا این لحظه، ۰.۱۶ درصد دیگر رشد کرد و به ۷۷..۷۸ دلار رسید. این شاخص صبح امروز توانست موقتاً تا ۷۷.۹۹ دلار بالا برود. سازمان کشورهای صادرکننده سوخت، اوپک و متحدان خود شامل روسیه، که به اوپک پلاس معروف هستند، دیشب با رد گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد افزایش فراتر از انتظار تولید این گروه برای تأمین نفت مورد تقاضای بازار، اعلام کردند طبق همان توافق قبلی تنها به صورت تدریجی تولید نفت خود را افزایش خواهند داد و فشارهای هند و آمریکا برای بالا بردن تولید را نادیده گرفتند. قیمت‌های نفت خام تا به اینجای امسال، بیش از ۵۰ درصد رشد کرده و این افزایش قیمت کشورهای مصرف‌کننده نفت خام را در مورد فشارهای تورمی که می‌تواند بر روند ریکاوری اقتصادی آنها تأثیر بگذارد، نگران کرده است.

نخست وزیر انگلیس: کمبود سوخت، گاز و غذا تا کریسمس ادامه می‌یابد

راشاتودی: نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون، می‌گوید کمبود رانندگان کامیون که به تازگی اقتصاد انگلستان را مختل کرده و باعث شده است پمپ بنزین‌ها بدون بنزین و فروشگاه‌ها بدون مواد غذایی بمانند، تا کریسمس طول خواهد کشید. گفته‌های بوریس جانسون، تأکیدی بر اظهارات صدراعظم، ریشی سوناک، بود که در گفت‌وگو با خبرنگاران پابرجا ماندن کمبود مواد غذایی فروشگاه‌ها تا ۲۵ دسامبر را رد نکرد. جانسون در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: گفته‌های ریشی در همه موارد درست است، البته در این مورد مشکلات ما بیشتر مربوط به تنش‌ها و فشارهایی است که به رشد اقتصاد ما وارد آمده است. جانسون در ادامه گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات جاری با بازگشت به مهاجرت کنترل نشده از اروپا به انگلستان ندارد.

سقوط تولید خودرو در انگلستان به علت کمبود تراشه

طبق داده‌های انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل انگلستان، تولید خودروی این کشور در ماه آگوست ۲۷ درصد سقوط کرده و به ۳۷,۲۰۰ واحد رسیده است. در حالی که تولید خودرو برای بازارهای داخلی انگلیس در ماه گذشته ۳.۳ درصد رشد کرد، تولید خودروی مخصوص صادرات با سقوط سنگین ۳۲.۵ درصدی روبرو شد. در ماه آگوست حدود ۲۹,۲۰۰ خودروی اسمبل شده در انگلستان به کشورهای دیگر صادر شدند. صادرات خودروی انگلیس به بازارهای مهمی شامل استرالیا، آمریکا و چین بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد. صادرات خودروی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا وضعیت بهتری داشت و ۴.۹ درصد سقوط کرد. از هر ۱۰ خودروی صادر شده انگلیس ۷ خودرو به بازار اروپا فرستاده شده است. سقوط صادرات و تولید خودروی انگلیس تحت تأثیر کمبود جهانی تراشه کامپیوتری و تعطیلات تابستانی کارخانجات خودروسازی اتفاق افتاد. با این حال از آغاز امسال کل تولید خودروی انگلیس تا این لحظه ۱۳.۸ درصد از دوره مشابه سال قبل بیشتر شده و به ۶۸۹,۶۰۷ خودرو رسیده است. ۸۳.۲ درصد از این خودروها صادر شده‌اند.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۸ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

تورم همسایه ایران روز به روز بیشتر از دیروز!

نرخ تورم ترکیه در آستانه عبور از ۲۰ درصد قرار گرفت. به نقل از خبرگزاری دیلی صباح، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به سپتامبر به ۱۹.۵۸ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۰.۲۳ درصد بیشتر شده است. این نرخ، بیشترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در سه سال اخیر محسوب می شود. اقتصاد ترکیه از زمان شیوع کرونا تحت فشار زیادی قرار گرفته، چون بخش های کلیدی آن از جمله گردشگری دچار مشکل شده است. در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۲۸.۷۹ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، لوازم منزل با تورم ۲۳.۲۷ درصدی و حمل و نقل با ۲۰.۲۱ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لباس و پوشاک با ۴.۷۲ درصد و ارتباطات با ۴.۲۱ درصد بوده است. از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۶.۷۶ درصد رسید. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در این ماه ۱.۲۵ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱۳ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است. متوسط نرخ تورم ترکیه در دو سال گذشته ۱۱.۲۳ درصد بوده که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است. مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.

عقبگرد طلا تحت تاثیر تقویت دلار

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی تحت تأثیر تقویت ارزش دلار افت کرد که تداوم نگرانی از تورم، قیمت‌ها را نزدیک به بالاترین سطح یک هفته‌ای نگاه داشت. تا ساعت ۱۱:۱۷ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۵۱ درصد افت کرد و به ۱,۷۶۰.۴۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۴۰ درصد کاهش یافت و به ۱,۷۶۰.۸۰ دلار رسید. شاخص دلار ۰.۲۲ درصد در برابر ارزهای دیگر جهان تقویت شد و سود ارواق قرضه آمریکا تا ۱.۴۶ درصد بالا رفت. بالا رفتن ارزش دلار باعث می‌شود قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شده و با افت تقاضای خرید قیمت آن پایین بیاید. از سوی دیگر بالا رفتن سود اوراق قرضه باعث می‌شود میل به خرید سرمایه‌ای غیر سودده، مانند طلا، در بین سرمایه‌گذاران فروکش کند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
بابا‌ ایول‌ وزیر‌ نفت‌ !!!!! حالا‌ که نمیتونه‌ کاری‌ بکنه‌ اقلا‌ شمشیر‌ را از رو‌ می بنده‌ و چهارتا‌ رجز‌ میخونه‌ !
همه چی رشد کرد navپالایش هم رفت بالا ۱۰ تومن خب ابطال کنن این صندوقو وقتی نمیتونن ادارش کنن پول مردم رو بدن بعد یکسال صبر قرار بود سرمایه ما باشا شده بدبختی ما
اگر کشور ما ده تا پتروپالایشگاه داشت به جای صد میلیون دلار درامد یک میلیارد دلار درامد داشت اقای زنگنه همی قطر عربستان شدن صادر کنند مواد پتروپالایشگاهی چقد به کشور خسارت زدید اونم از کرسنت که یقتم نمیگیرن
الان در همه این سال ها یک نفر تو اروپا یا آمریکا هست که ذره ای از رفاهش بخاطر تحریم ایران کم شده باشه؟ بازی رو شش بر هیچ باختن و مردم ایران رو به بردگی و افلاس انداختن و از اروپایی ها و امریکایی ها میخوان درس عبرت بگیرن!!!
شما ناراحت اروپا و آمریکا نباش ،یک نگاه تو خود ایران بکن تورم داره ونزوئلا را هم پشت سر میذاره
افرین به وزیر نفت! چه ابهتی! وزرای قبلی بلد نبودند مثل شما اولتیماتوم بدهند.
من از طرف دولتمردان اروپایی و آمریکایی می گم
چشم
شما هم عبرت بگیرید و از ایران برید.
۶.۵ میلیارد دلار ضرر از مال شخصی یکنفر در چند ساعت ؟؟؟

همین مقدار از پول مردم ایران فقط توسط یک زن اختلاس شد و به کانادا گریخت ولی صدای تابناک و بقیه در نیامد ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
وزیر نفت ایران جایگاه خودش را با معلم دینی و اخلاق جابجا کنه بهتره .
واجب است زاکربرگ تحت پوشش بنیاد مستضعفان قرار گیرد
سلام
احتراما کسي که خرما ميل ميکند نبايد ديگران را از آن منع کند.
تورم کشور ما که طبق آمار هاي رسمي از 40 در صد فراتر رفته نبايد سخن از وصف منفي تورم ترکيه بزبان آوريم.و ....
دقیقا قرار هست از چی درس عبرت بگیرند و تحریمها رو لغو کنند?!!
وزیر نفت گفت: افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها در این کشورها(اروپایی و امریکایی) به وضوح بر معیشت آنها تأثیر منفی داشته و سبب نارضایتی‌ها و اعتراض‌های به حقی در این کشورها شده است!

جوک سال
کاشکی وزیر محترم نفت توضیح میداد که درس عبرت چی را می‌گرفت
وزیر نفت جناب جواد اوجی ، با این بیانیه که پدر ابر قدرتها و کشورهای عربی را درآورد !!!!!!

واقعا چقدر ما دلمان خوش است !!!!!!؟؟؟؟؟
اقتصاد بدون نفت
کی باید عبرت بگیره؟ ما یا اونا؟
جناب اوجی: کاش شما هم از کره شمالی عبرت بگیرید و دست از هسته‌ای شدن بردارید! این جهان نیست که با شما مشکل داره بلکه این شما هستید که با تمام کشورهای دنیا مشکل دارید!! چشمها را باید شست.
جالبه کسی که خودش نیازمند رفغ تحریمهاست داره به تحریم کننده هشدار میده
باید امور رو به دست آدمهای عاقل داد
جناب اوجی به کارت برس بجای رجز خوندن. وظیفت اینه که نفت تولید و صادر کنی نه وزیر خارجه باشی.
چرا وزير نفت مثل رئيس جمهور به اروپا و امريكا دستور نميدهد.
فرداقراراست مانورمشترک نظامی درخاک دوکشورهمسایه صورت گیرد چیزی که درهمه دنیامعمول وطبیعی است ولی وای
بخال ماکه دلارترقی میکندواجناس گرانتر میکند ارزش پول ما بابادهوا‌کم میشود بهمت مدیران اقتصادی کارکشته ای که داریم فقط شماقیمت دلارراازفردا باچندروزقبل مقایسه کنیدبعرض مان میرسید
پیام دهنده ای که درباره کرسنت نوشتی
تو کرسنت گاز فلرها را میخواستند بفروشن به هر حال این گاز می سوخت وقتی هم قرارداد را ایران یک طرفه لغو کرد گاز فلرها براش کاری نکردن که جایگزین بشه فرقی هم نمی کرد که دارن با چه قیمتی کم و زیاد می فروشن فقط دود عدم بستن قرار داد بصورت فیزیکی رفت تو چشم مردم منطقه و بصورت مجازی در چشم کل مردم
تا وقتی تعامل سازنده با همه دنیا نداشته باشیم و با علم و دانش روز حرکت نکنیم... وضعیت بهتر نخواهد شد...!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار