بازدید 8482
۵

واکسن زده‌‎‌ها ناقل کرونا نیستند

پزشکان متخصص می‌گویند افراد پس از دریافت واکسن ناقل ویروس نیستند، اما حتی با وجود واکسیناسیون ممکن است به عفونت کرونا مبتلا شوند و در این صورت می‌توانند ناقل ویروس باشند.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳ 02 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، باتوجه به این که از حدود یک‌ماه گذشته و با تأکید وزیر بهداشت مبنی بر اینکه اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد، آبان‌ماه امسال در موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد، این اقدام با واردات واکسن کرونا، سرعتی با شیب تند در همه گروه سنی به‌خود گرفت. اکنون جمعیت افرادی که واکسن زده‌اند، بیش از گذشته است،

بنابراین آگاهی بخشی درباره دوران پساواکسن از ضروریات است که البته به‌گفته کارشناسان در اطلاع‌رسانی و تغییر باور غلط ایمنی پس از تزریق بسیار ضعیف عمل شده که این امر به شیوع بیشتر کووید -۱۹ دامن زده است. باید دید با توجه به اینکه بسیاری از افراد بعد از دوز دوم واکسن ماسک‎های خود را کنار گذاشته و از زدن آن خودداری می‌کنند و حتی به‌راحتی در بین مردم حضور می‎یابند، در دوران پساواکسن چه اقداماتی باید انجام داد و افراد واکسن زده چه مسئولیتی در قبال جامعه و حتی افراد واکسن نزده دارند. آیا واکسن باعث انتقال به بیماری به افراد واکسن نزده می‌شود؟ در گزارش پیش‌رو تلاش شده تا نظر پزشکان متخصص درباره واکسن کرونا و اقداماتی که افراد در دوران پساواکسن باید انجام دهند، بیان شود.

واکسن بیماری را انتقال نمی‌دهد
افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، هنگام تزریق واکسن ناقل این بیماری نیستند. براساس اطلاعاتی که دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی مطرح می‎کند، باید گفت که ماهیت واکسن کرونا با خود ویروس کرونا متفاوت است. در ساخت واکسن به زبان ساده از تکه یا بخش‌هایی از این ویروس استفاده شده و این تکه‌ها یا بخش‌ها نمی‌توانند بیماری کرونا ایجاد کنند، بنابراین کسی که واکسن کرونا تزریق کرده، ناقل این بیماری نیست و جای نگرانی برای اعضای خانواده این فرد وجود ندارد.

در برخی موارد نادر، این احتمال هست که افراد قبل از تزریق واکسن آلوده شده باشند و پس از تزریق واکسن علائم بیماری را نشان دهند، پس در این میان بیماری آنها ربطی به واکسن کرونا ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند، برخی واکسن‌ها تا ۸۵ درصد و برخی تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند، بنابراین احتمال ابتلای این افراد به کرونا وجود دارد. تفاوت در این است که این افراد به نوع شدید کرونا مبتلا نمی‌شوند و اگر بیمار شوند علائم بیماری در آنها به‌صورت خفیف بروز خواهد کرد. بنابراین تزریق خود واکسن کرونا بیماری ایجاد نمی‌کند و افراد با تزریق واکسن نمی‌توانند ناقل بیماری کرونا باشند، اما احتمال ابتلای افرادی که واکسن زده‌اند به ویروس کرونا وجود دارد و این افراد درصورت ابتلا می‌توانند ناقل کرونا باشند. توصیه می‌شود افرادی هم که واکسن زده‌اند همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند تا از انتقال این بیماری به دیگران پیشگیری کنند.

زدن ماسک فراموش نشود
محققان تأکید می‌کنند بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، تا حد زیادی بدن در برابر ویروس مقاوم می‌شود. با این حال تا کامل ‌شدن اطلاعات از ایمنی واکسن در جامعه، همه افراد باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی استاندارد شامل استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه هوا و قرارنگرفتن در محیط‌های شلوغ و پرتردد را رعایت کنند. یکی از پزشکان متخصص عفونی که در دوران کرونا مسئولیت سازمانی نیز داشته، می‎گوید: «افرادی که واکسینه شده‎اند، می‌توانند آلوده شوند و بدون نشان دادن علائم بیماری این آلودگی را به دیگران منتقل کنند و حتی ناقل و حامل ویروس شوند».

این پزشک متخصص، ایمنی را به دو گروه فردی و اجتماعی تقسیم می‌کند و معتقد است افرادی که واکسن می‌زنند، بعد از دوز دوم ایمنی فردی‌شان در حدی است که بیمار نشوند، اگر بیمار شدند بیماری شدید نگیرند، اگر بیماری شدید گرفتند منجر به بستری در بیمارستان و مرگ آن‎ها نشود. اما باید تا زمانی که جامعه به آن پوشش ایمنی جمعی نرسیده که چرخه انتقال بیماری بشکند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. پس از واکسن وظیفه اجتماعی همه ما این است که تا اعلام رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به از بین رفتن چرخه کرونا کمک کنیم.

نکات بهداشتی حتما رعایت شود
باوجود این که متخصصان می‌گویند افراد واکسن زده ناقل نیستند و می‌تواند به زندگی عادی خود در کنار اطرافیان ادامه دهند اما به‌دلیل اینکه هنوز بیماری کرونا ریشه‎کن نشده است، بسیاری از پزشکان همچنان هشدار می‎دهند و معتقدند که مردم باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند. به‌گفته دکتر حسین کیوانی، متخصص ویروس‌شناسی پزشکی هر چند بعد از واکسن احتمال انتقال ویروس وجود ندارد اما باید پروتکل‎های بهداشتی را رعایت کنند، چون با توجه به اینکه احتمال ابتلا به کرونا در آنها دور از انتظار نیست، درصورت ابتلا، به نوع بدخیم ویروس دچار می‌شوند بنابراین باید در وهله اول به‌دلیل حفظ سلامت خود همچنان پروتکل‎های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک را جدی بگیرند اما اگر به ویروس مبتلا شدند مانند سایر بیماران، ناقل هستند.

به‌گفته این پزشک متخصص نمی‌توان احتمال داد یک فرد تا چه اندازه ناقل ویروس است. شاید واکسن برای فرد ایمنی ایجاد کند و علائمی از بیماری در او ظاهر نشود، اما این فرد هنوز ممکن است ناقل ویروس باشد و سرایت ویروس از او به افرادی که واکسن دریافت نکرده، ایجاد مشکل کند؛ بنابراین بهتر است تا مشخص‌شدن وضعیت، از رفت‌وآمدهای خانوادگی و به‌ویژه نزدیک‌ شدن به سالمندان خانواده دوری کنید. شروع تزریق واکسن فرایندی جدید بوده و هنوز وجوه مبهمی از آن وجود دارد. از طرفی، تزریق واکسن در برخی افراد ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند و آنها همچنان در معرض ابتلا و حتی بستری‌شدن در بیمارستان و خطر مرگ قرار دارند.

از آنجا که واکسن‌ها به‌طور کامل خطر ابتلا به ویروس یا انتقال آن را کاهش نمی‌دهند و خطر شیوع ویروسی جدید هنوز وجود دارد، محققان معتقدند تغییرات واقعی در الگوهای سفر تا زمانی که به‌طور سراسری اعلام شود، پرخطر بوده و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد. با هر وسیله‌ای هم قصد سفر دارید، حتی با وجود تزریق واکسن، حتما طبق شیوه‌نامه‌های جدید از دو ماسک استفاده کنید که قادر است تا ۹۶ درصد خطر انتقال ویروس را کاهش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
تیتر کاملا غلط انداز بود و همه قبل از خوندن نتیجه متن را میدانستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
واقعا چشم بسته غیب گفته کارشناس
من هم ویروس نگیرم ناقل نیستم ولی اگر بگیرم ناقل هستم
این چه تیتری هست که زدید... افراد ممکنه با خواندن تیتر تصورات اشتباه کنند. همین الانم هم خیلی ها بعد از زدن واکسن دیگه رعایت نمیکنند.
تابناک، لطفاً در تیتر زدن دقت کن، داری پیام غلط به مخاطب میدی، بهتر بود مینوشتی: واکسن زده ها هم میتوانند ناقل کرونا باشند.
بله کاملا با دوستان بالا موافقم
تیتر درست اینه:
واکسن زدن باعث انتقال کرونا نمی شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم