بازدید 42225
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

مرغ ارزی حسن روحانی یک پا داشت/ ارز پاشی چهره زشت خود را نشان داد/ روی سیاه دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ جهش ثبت سفارش با دلار دولتی/ زورگویی بانک مرکزی به جایی نرسید و دلار دوباره چند نرخی شد

استدلال موافقان دلار ۴۲۰۰ تومانی این بود که واردات با این قیمت، راه را بر تورم مهار ناپذیر می‌بندد. اما رشد نابرابری‌های درآمدی، رشد رانت خواری، رشد فساد و به بند کشیدن صادرکنندگان و مجادله نابرابر بانک مرکزی با صادرکنندگانی که حاضر نبودند دلار خود را ارزان بفروشند، نتایج زشت این ارز پاشی بود.
کد خبر: ۱۰۷۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 02 October 2021

مرغ ارزی حسن روحانی یک پا داشت/ ارز پاشی چهره زشت خود را نشان داد/ روی سیاه دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ جهش ثبت سفارش با دلار دولتی/ زورگویی بانک مرکزی به جایی نرسید و دلار دوباره چند نرخی شد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیش از سه سال از تولد دلار ۴۲۰۰ در اقتصادمان می‌گذرد. در این مدت با وجود تمام وعده‌های حمایتی از سوی دولت دوازدهم، شاهد بیراهه رفتن میلیارد‌ها دلار منابع ارزی کشور بودیم و هرگز خبری از ثبات قیمت کالا‌های اساسی که قرار بود، با دلار ۴۲۰۰ تومانی، تضمین شود، نبود و در عوض بسیاری از سودجویان از این بستر ارزی بهره‌مند شدند و در پوشش تأمین نیاز داخلی و ضروری مردم به واردات کالا‌های غیرضروری اقدام کردند.

حال با نگاهی به گذشته می‌توان برآورد کرد که بیش از ۶۰ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومانی تا به امروز به نوعی به هدر رفته است؛ هرچند در یکی دو سال گذشته، دایره تخصیص این منابع با ارزش ارزی برای واردات کالاها، محدودتر شد، باز هم خبری از کاهش و حتی ثبات قیمت کالا‌های اساسی همچون مرغ و نیاز‌های ضروری مردم نبود. در این میان، سال گذشته در زمان بودجه ریزی برای سال ۱۴۰۰، میزان تخصیص ارز ترجیحی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و کالا‌های اساسی، به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ۸ میلیارد دلار مصوب شد.
 
دکتر حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره اظهار داشت: آن‌هایی که توفان ارزی اوایل دهه ۱۳۹۰ در دو سال آخر ریاست محمود احمدی نژاد بر قوه مجریه را تجربه کرده بودند، بارها به دولت روحانی هشدار دادند اجازه دهد نرخ ارز‌های معتبر به ریال ایران با نرخ تورم سالانه اجازه افزایش داشته باشد، اما مرغ ارزی حسن روحانی هم یک پا داشت. او هم نمی‌خواست قیمت دلار افزایش یابد و در نتیجه با این روش می‌خواست راه را بر افزایش قیمت کالا‌ها ببندد. از سوی دیگر، او امیدوار بود با رفع تحریم‌های اتفاق افتاده به دلیل توافق برجام، حتی نرخ دلار به ریال کاهش یابد و این راه داشت باز می‌شد که ولی الله سیف رییس وقت بانک مرکزی ترمز را کشید و اجازه نداد قیمت هر دلار به زیر سه هزار تومان برسد.

به گفته سلاح ورزی، روز‌های خوش صادرات نفت خام و کسب دلار‌های ارزی، اما در زمستان ۱۳۹۶ و با روی کار آمدن دونالد ترامپ اندک اندک به تلخی می‌گرایید. ترامپ وعده داده بود همان روزی که بر سر کار می‌آید قرارداد برجام را پاره خواهد کرد که معنایش برگشت تحریم‌ها بود.

آن گروه از کسانی که سیاست خارجی را می‌فهمیدند و دگرگونی‌ها را دنبال می‌کردند از همان زمستان انگار می‌دانستند دیگر نمی‌توان ترمز دلار را همچنان بالا نگه داشت و شروع به خرید ارز کردند.

وی افزود: در حالی که ایرانی‌های سراسر کشور به برپایی جشن نوروز دلبسته بودند، توفان ارزی بلافاصله پس از تعطیلات ۴ روزه ایران را سیاه کرد. دلار ترمز برید و ریال را به زیر کشید. در یک دوره ۱۵ روزه قیمت هر دلار به ۶۰۰۰۰ ریال رسید. در فروردین ۱۳۹۷ یک نشست تاریخی در دولت روحانی برگزار شد تا درباره دلار چاره جویی کنند.

هرچند از آن نشست تاریخی دست کم چهار روایت از زبان و قلم، ولی الله سیف رییس وقت بانک مرکزی، مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهور روحانی، آقای آشنا مشاور فرهنگی روحانی و خودش نقل شده است که چگونه تصمیم گرفته شد قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شود، این اتفاق افتاد و اسحاق جهانگیری نیز قربانی این روز مرموز شد.

استدلال موافقان چه بود؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: حسن روحانی بدون چون و چرا درباره تعیین قیمت هر دلار برابر با ۴۲۰۰ تومان و اعلام عمومی آن که هرکس هر میزان ارز می‌خواهد دولت آمادگی فروش دارد از برخی یاران مورد اعتمادش به ویژه محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه تاثیر پذیرفته بود.

وی ادامه داد: استدلال موافقان دلار ۴۲۰۰ تومانی این بود که واردات با این قیمت و نرخ‌های تعرفه با همین نرخ دلار راه را بر تورم مهار ناپذیر می‌بندد. این گروه باور داشتند و تا روز آخری که بر سرکار بودند نیز باور خود را اجرا کردند و برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی که در سال‌های بعد از شمار آن‌ها کاسته شد، دلار ترجیحی اختصاص دادند. باور آن‌ها این بود که اگر واردات و نرخ تعرفه با دلار آزاد که به زودی تا ۱۹ هزار تومان رفت و سپس در ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان برای سال ۱۳۹۷ آرام گرفت انجام شود، تهیدستان توانایی کافی برای خرید کالا‌های اساسی را از دست می‌دهند و دولت باید مزد و حقوق کارگران و کارمندان را مطابق با دلار ۱۲ هزار تومانی تعیین کند که به کسری بودجه منجر می‌شود و مارپیچ تورم به سرعت به نقاط بسیار بالا می‌رسد. در سال ۱۳۹۷، اما برگشت رژیم تحریم از سوی آمریکا دست ایران را از رسیدن به درآمد صادرات نفت نیز کوتاه کرد و دولت ناگزیر شد به مرور نرخ‌های تازه برای دلار تعیین کند.

به گفته سلاح ورزی: زورگویی بانک مرکزی برای خرید ارز صادرکنندگان به قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان نیز به جایی نرسید و ارز دوباره چند نرخی شد. نرخ‌های دولتی ۴۲۰۰ تومانی، دلار نیمایی و دلار آزاد. این استدلال چندان بی پایه نبود، اما اقتصاد را از تعادل خارج کرد و بازار‌های کار و کالا و سرمایه را از ریخت انداخت.

مرغ ارزی حسن روحانی یک پا داشت/ ارز پاشی چهره زشت خود را نشان داد/ روی سیاه دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ جهش ثبت سفارش با دلار دولتی/ زورگویی بانک مرکزی به جایی نرسید و دلار دوباره چند نرخی شد
 

روی سیاه دلار ۴۲۰۰ تومانی

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرم آباد در ادامه خاطرنشان کرد: اما روی سیاه دلار ۴۲۰۰ تومانی بلافاصله خود را نشان داد و هزاران ایرانی با گشایش اعتبار و ثبت سفارش واردات خواستار خرید دلار ۴۲۰۰ تومانی شدند. در همان دو ماه نخست معلوم شد ارزش ثبت سفارش در بهار ۱۳۹۷ ده برابر ارزش ثبت سفارش بهار ۱۳۹۶ شده است.

از همین جا بود که ارز پاشی چهره زشت خود را نشان داد. میلیارد‌ها دلار ارز ترجیحی به قیمتی کمتر از ۴۰ درصد قیمت بازار آزاد ارز به متقاضیانی که زودتر ثبت نام کرده بودند داده شد. شمار قابل اعتنایی از کسانی که موفق به دریافت ارز ترجیحی شده بودند ناسپاسی کرده و دلار‌ها را در بازار ارز آزاد فروختند و یا بخشی از آن را به واردات کالای ثبت سفارش شده اختصاص دادند و نیز کسان دیگری بودند که ارز را به بیرون از کشور انتقال داده و برنگردانند. دادگا‌هایی در این باره ظاهرا تشکیل شد، اما نتایج کیفری این ارزپاشی بزرگ و آسیب ساز هرگز برای شهروندان مشخص نشد.

از سوی دیگر تخصیص دلار ترجیحی به واردات کالا‌های اساسی تضادی بزرگ با اقتصاد مقاومتی داشت که می‌خواست ایران را از وابستگی به واردات کالا‌های اساسی نجات دهد.

وقتی ذرت با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد، ولی تولید داخلی با هزینه‌های دلار آزاد تامین می‌شد معلوم بود که واردات مقرون به صرفه است. در یک دوره سه ساله از ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ ایران آسیب جدی از ارزپاشی ترجیحی دید.

سلاح ورزی تاکید کرد: رشد نابرابری‌های درآمدی، رشد رانت خواری، رشد فساد و به بند کشیدن صادرکنندگان و مجادله نابرابر بانک مرکزی با صادرکنندگانی که حاضر نبودند دلار خود را ارزان بفروشند، نتایج زشت این ارز پاشی بود.

رفع فقر و سیاست ارزی

سیاست ارزی بدون چون و چرا از اصلی‌ترین سیاست‌های اقتصادی در ایران به حساب می‌آید؛ نیروی بزرگی که سیاست تجاری و سیاست‌های اقتصاد کلان را متاثر می‌کند؛ اقتصاد رقابتی که در پله اول اقتصاد‌های کامیاب دنیا ایستاده است و نیز دوری از فساد و رانت خواری و منطق اقتصادی حکم می‌کند که ارز را آزاد کنیم تا در نقطه تعادلی بایستد.

بدیهی است در وضعیت فعلی که عرضه ارز بسیار کمتر از تقاضای آن است، احتمال تورم بالا را می‌توان داد که به کاهش قدرت خرید فقرا منجر خواهد شد.

راه چاره هم این است که با استفاده از شرایط سیاست خارجی، محاصره اقتصادی ایران شکسته شود تا عرضه و تقاضای ارز به تعادل برسند و با آزادسازی‌های ارزی قیمت‌ها سر به آسمان نسایند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: از سوی دیگر، باید یک بار برای همیشه از نیرو‌های ورزیده جهانی برای جمع آوری اطلاعات دقیق از توزیع درآمد و شناساسایی واقعی فقرا استفاده کرد. دولت کارآمد می‌تواند با این کار و دادن یارانه مستقیم بالا به تهیدستان واقعی، چتری بر سر فقرا باز کرده و بقیه اقتصاد را آزاد کند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی!!!!!!!!!!!!!
متاسفانه مدیران اصلا نمی دانند ارزش ارز موجود در خزانه یک کشور چیست!!!
مطمئن باشید این ارز ۴۲۰۰ ارز از ما بهترون بود و به مردم عادی نرسید و هنوز هم نمیرسد.
ارزش دلارازاد ۳۰۰۰۰ تومان ان وقت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان!!!بابا اصلا پول ان را هم به هر کی دادین نستانید زشته!!!!
روحانی و بخصوص جهانگیری باید بخاطر حیف و میل بیت المال در ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی محاکمه بشوند باید مشخص بشود این حجم عظیم دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان چرا وچگونه برباد رفت؟
ارزش پول ملي در برابر دلار نياز به پشت پرده ندارد!!!

اقتصاد بيمار -فساد-رانت-و..... چنان تارو پود اقتصاد فلج ما را بهم تنيده كه با هر نسيمي تلو تلو مي خورد و به در و ديوار مي نزند.
اين نوع اقتصاد باب طبع حكومتي است كه مي خواهد با انگيزه هاي مالي و نيازهاي مالي جامعه را اداره كند.
بنظر من دولت در قیمت گذاری دلار نباید دخالت داشته باشه اما خودش باید یک صندوق قدرتمند ارز ترجیحاً دلار داشته باشه که حساب و کتاب دقیق و حساب شده داشته باشه و بیجهت ریخت و پاش نکنه و تا می تونه برای تامین مایحتاج از ریال استفاده کنه و از داخل تامین کنه و در صورت استفاده از خارج از وارد کننده با ریال خریداری کنه تا رانت بطور اصولی برچیده شود
این ۴ سال ببینیم شما چه میکنید البته همین الان معلومه خدا به دادمون برسه
بگو با ازاد سازی وباین نظریه ای که دادی مردم از نفس افتا ه رو بکلی نابود کنید دیگه
پس آقایون برای ارز 110 هزار تومنی دارن نقشه میکشن! با همین حرف بیخود بازار ازاد و لزوم رها سازی ارز برای رسیدن به نقطه تعادی باعث تورم های وحشتناک شدن و دست ردار هم نیستن. حواب دلار بلای 100 هزار تومن رو درن با ین حرفا میبینن ولی بعید میدونم دولت رییسی خام بشه
یکی از مسایل دولتها پرداختن به دولت قبلی است که حتی تا آخر دورهٔ‌مسولیت تقصیرها و ناتوانایی خود را به دولت قبلی ارجاع میدهد ،دولت مردان محترم شماها انتخاب شده اید که نواقص دولت قبلی را برطرف و اصلاحدکنی ، همه چیز دولتمردان ایران بعداز انقلاب شده دلار ، ضعف دلاری گرفته اند ؟،،،
ارز ۴۲۰۰ شبیه لطیفه است
ارز کشور الان چه نرخی دارد و ان وقت ارز ۴۲۰۰ همچنان به یکسری میدهند و جالب تر هیچ جنسی به ان نرخ در بازار موجود نمی باشد
حالا که رفت دلار رفت ۲۸۵۰۰ تورم شد ۵۰ درصد
هیچ دولتی حاضر نیست از رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی چشم پوشی کند...
خانه از پای بست ویران است
روحانی آن موقع دلیل گرانی دلار در بازار آزاد را دلالان معرفی می کرد دد حالی که در روزهای آخر سمت خود دلیل گرانی را تحریم های آمریکا اعلام کرد میگن دروغگو فراموش کاره مصداقش اینجاست ...!
سلام
مشکل دولت آقای روحانی ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود بلکه نظارت برهزینه کرد آن بود.تنها راه کنترل استفاده از کوپن بود که دولت عارش می آمد اسم کوپن را بیاورد.الآن هم تازمانی که در جنگ اقتصادی هستیم باید برای حمایت از سفره مردم از سیاستهای زمان جنگ استفاده کنیم وعار ازاین مطلب نداشته باشیم.عار این است که عده ای از مردم درتنگنای شدید معیشتی باشد وسوءتغذیه داشته باشند.عار تورم بالای چهل درصده و...
یکی از مصادیق ارز پاشی اختصاص ۲ هزار یورو به هر کد ملی هستش که ۹۹ درصد آن نصیب دلالان می‌شود با دادن سود ناچیز به قشری از مردم و آوردن اونا از مناطق محروم،همه ما شاهد هرروزه این داستان جلوی صرافی ها هستیم،یه مشت دلال از خدا بیخبر با اجیر کردن زن و بچه مردم و سو استفاده از مدارک دلار با نرخ پائین تر جمع میکنن،واقعا اختصاص ۲ هزار دلار یا یورو به هر کد ملی واقعا چه مشکلی از مردم حل میکنه،جز تربیت یه مشت دلال و مفت خور ،اونی که میخواد سفر بره مثل قبل تو فرودگاه موقع خروج ارز بدهند،من خودم شاهدیم که یه عده هر روز نزدیک دویست،سیصد هزار دلار به این طریق جمع میکنن،واقعا دولت فکر اساسی برای این قضیه بکنه،ارز مال تولید کننده هستش نه مال مردم عادی
دو لت مردان زمانی آقای روحانی سختی کشیدند تا من شما راحت باشیم واقعا دوران سختی برای دولت بود ولی اقتصاد را نگذاشت بپاشد حالا آقای رئیسی ادامه دهند دولت آقای روحانی است در سخت ترین تحریمها قعطی کالا صورت نگرفت تورم که همیشه از 55 سال پیش به این طرف بوده است هرکس هم بگویید جلو تورم را می گیرم در ایران نمی تواند این ادعا را بکند
مگر در کشور افغانستان به مردم با ارز های ارزان یارانه میدهند ؟ و یا برای سوخت و آب و برق یارانه میدهند ؟ خیر همه چیز به قیمت جهانی میباشد تا دلت بخواهد دولتی ها فاسد و رانتخوار و تولیدات آن هم ناچیز است مثل خشکبار و مواد معدنی و تورم هم ندارد اما در کشور ما با وجود اینهمه سوبسید و ارز ارزان که البته نصف آن نصیب چند نفر میشود چرا باید تورم ۵۰ درصدی داشته باشیم بیایید برای یکبار که شده این دکان ارز پاشی و یارانه سوخت و غیره را بردارید و تفاوت آنرا بصورت نقدی آنهم برای چند سال بمردم بدهید آنوقت اگر شما تورم دیدید .چون یارانه ها بجیب عده ای میرود که دلار کف بازار را جمع و از کشور خارج میکنند که اگر خزانه آمریکا را هم بیاورید باز هم دلارها را با ریال های بی ارزش جمع و از کشور خارج میکنند
فقط همین مونده از گرسنگی بمیریم.
ن ارز ترجیحی فقط در اختیار دولت باشد و با آن کالاهای اساسی وارد کند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار