بازدید 28016

علامه حسن‌زاده آملی به لقاءالله پیوست

علامه حسن‌زاده آملی عالم برجسته و شهره جهان اسلام و از متبحرین و صاحب نظران در ادبیات، ریاضی، هیات و...، پس از یک عمر خدمت به دین و دانش، دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۱۰۷۸۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷ 26 September 2021

علامه حسن‌زاده آملی عالم برجسته و شهره جهان اسلام و از متبحرین و صاحب نظران در ادبیات، ریاضی، هیات و... و مسلط به زبان‌های فرانسوی و عربی، پس از یک عمر خدمت به دین و دانش، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش «تابناک»، علامه حسن حسن‌زاده آملی، در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در آمل، یکی از روستاهای لاریجان در استان مازندران، متولد شد. او در شش سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی دروس حوزوی را آغاز کرد. ایشان ادبیات عربی و درس‌های مقدماتی را در آمل از اساتیدی مانند محمد غروی، عزیزالله طبرسی، احمد اعتمادی، عبدالله اشراقی، ابوالقاسم رجائی، میرزا ابوالقاسم فرسی و دیگران آموخت و همزمان درس‌های مقدمات حوزوی را تدریس کرد.

آیت‌الله حسن‌زاده، با اتمام دروس مقدماتی حوزه، لباس روحانیت پوشید و در ۲۲ سالگی، در شهریور ۱۳۲۹ش، برای ادامه تحصیل، وارد تهران شد. حسن‌زاده، بخش‌هایی از کتاب‌های شرح لمعه و قوانین الاصول را از سید احمد لواسانی آموخت. ایشان سال‌های طولانی در درس علامه شعرانی شرکت کرد و کتاب‌های بسیاری در فقه، اصول فقه، فلسفه، تفسیر،‌ رجال و درایه و ریاضی و هیئت و نجوم را از او آموخت کتاب‌های مکاسب، جواهرالکلام، رسائل و کفایه، شرح اشارات خواجه نصیرالدین طوسی، اسفار اربعه، تفسیر مجمع البیان، هیئت قوشچی، اصول اقلیدس، مجسطی بطلمیوس، تشریح کلیات «قانون» بوعلی سینا از جمله آن کتاب‌ها است.‏

علامه حسن‌زاده آملی به لقاءالله پیوستعلامه حسن‌زاده آملی در سمت چپ | علامه عبدالله جوادی آملی سمت راست / ۱۳۲۷ هجری


علامه حسن‌زاده از علامه شعرانی، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث دریافت کرد. همچنین با راهنمایی وی، در دروس فلسفه و عرفان و خارج فقه و اصول آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی شرکت نمود. علامه حسن‌زاده، ۱۱ سال نزد مهدی الهی قمشه‌ای، حکمت «منظومه» سبزواری، مبحث نفس اسفار و بخش‌هایی از «شرح خواجه بر اشارات» را فرا گرفت. همچنین در جلسات تفسیر قرآن او حاضر شد. آیت‌الله محمدتقی آملی، استاد درس خارج فقه و اصول علامه حسن‌زاده در تهران بوده است. علامه حسن‌زاده، شرح قیصری بر فصوص الحکم و قسمتی از اوائل طبیعیات شفای شیخ الرئیس را در درس شیخ محمدحسین فاضل تونی شرکت کرد. همچنین بخشی از شفای ابوعلی سینا را نزد میرزا احمد آشتیانی خواند.

حسن‌زاده آملی در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد. در این مدت، بخش‌هایی از کتاب بحارالانوار محمدباقر مجلسی و تمهید القواعد را نزد علامه طباطبایی خواند. همچنین در دروس فلسفی و عرفانی سید محمدحسن الهی شرکت کرد. حسن‌زاده از این دوره به نیکی یاد کرده و بخش‌هایی از تأثیرپذیری اخلاقی را به این دوره نسبت داده است. استاد دیگر او سید مهدی قاضی طباطبایی، فرزند سید علی قاضی بود که در علوم غریبه و حکمت و عرفان، شهره بود.
تدریس

علامه حسن‌زاده پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، ۴ دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه، و ۴ دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرده است. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیأت، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

علامه حسن‌زاده آملی به لقاءالله پیوست

علامه حسن زاده آملی آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی دارد و برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی چون اسفار اربعه، اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آنها شرح و حاشیه نگاشته است. او نهج‌البلاغه و کشف المراد را تصحیح کرده است. دیوان اشعاری نیز از او به جای مانده است. از ایشان حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.

به باور علامه حسن‌زاده آملی، دین، فلسفه و عرفان، با هم هماهنگ‌اند. او ادعای یونانی‌بودن فلسفه اسلامی را نادرست می‌داند؛ زیرا فیلسوفان مسلمان، اندیشه‌های فلاسفه پیش از اسلام را عمق بخشیده و پخته‌اند. به گفته سید یدالله یزدان‌پناه، از شاگردان وی، حسن‌زاده بیشترین تأثیر را از ملاصدرا و ابن عربی گرفته بود.

 

پیکر مطهر علامه حسن زاده آملی در روز اربعین تشییع می‌شود

فرماندار آمل، زمان تشییع پیکر مطهر حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را روز دوشنبه، پنجم مهرماه مصادف با اربعین حسینی در این شهرستان خبر داد.

علیرضا شریعت در حاشیه جلسه ستاد ارتحال حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی در گفتگو با مهر با، بیان اینکه تشییع پیکر مطهر آیت الله حسن زاده روز اربعین حسینی انجام می‌شود، اظهار داشت: مراسم تشییع با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و خودرویی برگزار خواهد شد. مکان دفن علامه هنوز به طور قطعی مشخص نیست و منتظریم که فرزندان علامه وصیت ایشان را اعلام کنند تا طبق وصیت علامه عمل شود.

 

اعلام یک هفته عزای عمومی در آمل

فرماندار ویژه آمل همچنین گفت: به احترام علامه حسن زاده همه برنامه‌های عمومی شهرستان آمل، یک هفته عزای عمومی خواهد بود و فضای عمومی شهر آمل کاملاً سیاه پوش خواهد شد. علامه حسن زاده متعلق به آمل و ایران نبوده و چهره‌ای فراملی است و باید در شأن این عالم بزرگوار برگزار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
خداوند رحمتشون کنن....عمر پربرکت با تعالیف بسیار.....
اللهم اغفر المؤمنین و المؤمنات
و المسلمین و المسلمات
الاحیاء منهم و الاموات
خدا بیامرزدشون
کرونا داشتند ؟
روحشان شاد
بالاخره یک هفته عزای عمومی یا تعطیل عمومی ؟ این چه جور خبر نوشتنه آخه
یک هفته تعطیل عموممی؟ آیا روح آن بزرگواربه تعطیلی یکهفته ای و به زحمت افتادن معاش مردم و ... راضی است .
روحشون شاد .انسان فرهیخته ای بودند
چقدر دیر خبر زدید!
انا لله و انا الیه راجعون طبق وصیت شون کنار قبر مادرشون در روستایی خشت سر محمودآباد آرام میگیرند
روحش شاد مرد بزرگی بود علامه به معنای واقعی کلمه
الله اکبر
عالمی عامل عارفی کامل فیلسوف و ریاضی دان بزرگ مجتهدی جامع در اقیانوس علوم پزشکی بودن سلمه ی عظیم و غیر قابل جبران است او از مفاخر جهان اسلام بودن روح پاکش با محمد و آل محمد هم حشر باشند یادشان گرامی باد خدا رحمت کند انشاءالله
خدا رحمتشون كنه و ما را در روز قيامت شفاعت كنند
خدا رحمت کند
یقینا با نیکان درگاه احدیت محشور خواهند شد این عارف بزرگ و تکرار نخواهند شد
من خدمتشون رسیدم در روستای زیبای ایرا در آب اسک
نگاه ماورایی به محیط فیزیکی داشتند
خداوند رحمتش کند. از دست رفتن چنین شخصیتهای علمی، فقهی و عرفانی از حوزه علمیه واقعا ثلمه ای بر جهان اسلام و تشیع است که اثرات آن بزودی نمایان خواهد شد. ان شاء الله با ارباب بی کفن حضرت اباعبدالله الحسین محشور گردند. روحش شاد.
روحش شاد ان شاالله که با سرورشون سیدالشهدا محشور شود
حیف شد والله!
علامه طباطبایی: آقای حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان (عج) و راهی را که حسن زاده در پیش دارد، خاک آن طوطیای چشم طباطبایی است.

علامه شعرانی: بیست سال بلکه بیشتر او را آزمودم و امتحان نمودم. در این مدت در او چیزی جز جد و اجتهاد ندیدم.

آیت اللّه بهاءالدینی: بنده زمانی بود که به خاطر مسائلی که پیش آمد، از حوزه و طلاب ناامید شدم، لیکن چشمم که به آقای حسن زاده آملی افتاد، به کلی از نظر خود برگشتم و امیدوار شدم.

رهبر معظم انقلاب: استادی کسی، همچون حضرت آقای حسن زاده آملی (دامت معالیه) که میان مراتب عالیه علمی و مقامات و فتوحات معنوی و روحی جمع کرده اند، برای هر موسسه علمی و دانشگاهی و حوزه ای مغتنم و موجب افتخار است.
خدا بیامردشون از دسته علمای واقعی بودند .
ایشان ریاضی دان بسیار برجسته‌ای بودند اگر به سایت حوزه‌ی علمیه مراجعه فرمایید می‌بینید که برروی مسائلی همچون نسبت محیط دایره به قطر آن و محاسبه‌ی سینوس با چند رقم اعشار پژوهش وتالیفات داشته‌اند.
عالمی بدون حاشیه وفاقد عناوین دولتی
نقش ایشان در مبارزه با فساد باید تعیین شود
خیلی دوست داشتم حضوری خدمتشان برسم، صد حیف میسر نشد.
در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز
چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود
آقای حسن زاده دنیا راشناخت واز فرصت دنیا برای تعالی استفاده کرد. روحشان قرین رحمت واسعه الهی باد
انسان بودند و روحشان شاد.
در تعجبم چرا کمتر از 2درصد روحانیون همچون ایشان هستند!
انشاله شفاعت ما را بکند
خدایش رحمت کند
خداوندروح مطهر ومنورش را با سیدالشهداملحق کند ان شاءالله. عالم وارسته وپاک از این دنیا رفتن وبه فموده شان ابدیت درپیش داریم هستیم هستیم تا ابد خداوند همه ماراهم بیامرزد وشفاعت ایشان بهرمندمان گرداند امین یا ربالعالمین
سلام
تو کدوم شاخه ریاضیات متخصص بودن؟ اساتید ریاضی شون کیا بودن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار