بازدید 9743
۶
نیم نگاهی به آمار‌های واکسیناسیون کرونا در ماه گذشته

تزریق بیش از ۷۸۵ هزار دوز واکسن در شهریورماه و نوید مهرماه پر واکسن

آیا در نتیجه این واردات چشمگیر، روند تزریق واکسن در کشورمان و به طور کلی، پیشرفت برنامه ملی واکسیناسیون هم چشمگیر بوده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش بهتر است تعداد واکسن‌های تزریق شده در ماه گذشته را استخراج کنیم که بیش از ۲۴ میلیون دوز بوده است؛ تزریق میانگین روزی بالغ بر ۷۸۵ هزار دوز واکسن که نسبت به ماه قبل رشد نشان می‌دهد اما...
کد خبر: ۱۰۷۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲ 23 September 2021
تابناک اجتماعی
با افزایش آمار واردات واکسن کرونا به کشورمان، روند واکسیناسیون در کشورمان شتاب گرفته است، اما این شتاب چقدر بوده و آیا قابل قبول است؟ اوضاع در ماهی که تازه آغاز شده چگونه خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، صبح امروز هواپیمایی در تهران به زمین نشست که حاوی چهارمین محموله ۵ میلیون دوزی واکسن کرونا بود. محموله‌ای بسیار بزرگ که برای نشان دادن حجمش می‌توان دست به قیاس زد و مثلا تاکید کرد که از اول بهمن ماه ۱۳۹۹ تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، کمی بیش از ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشورمان شده بود؛ کمی بیش از بار هواپیمایی که امروز رسید!

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در حدفاصل چهارماهِ یاده شده، ۱۴ محمله واکسن به کشورمان رسیده بود و مجموع این تعداد محموله روی هم، معادل محموله واکسنی بود که امروز به کشورمان رسید. مقایسه‌ای که البته به جهاتی درست نیست، اما برای نشان دادن تغییرات رقم خورده چاره‌ای جز اتکا به آن نداریم.

اکنون کافی است به واردات بیش از ۳۳ میلیون دوز واکسن در ماه گذشته (شهریور ۱۴۰۰) اشاره کنیم تا جای هیچ تردیدی نماند که واردات واکسن به کشورمان رشدی به غایت چشمگیر را تجربه کرده است. رشدی که کمترین فایده آن، خلاصی از کند شدن روند واکسیناسیون در کشورمان است که پیشتر یکی دو نوبت تجربه اش کردیم.

اما آیا در نتیجه این واردات چشمگیر، روند تزریق واکسن در کشورمان و به طور کلی، پیشرفت برنامه ملی واکسیناسیون هم چشمگیر بوده است؟ این سوال مهم تری است که برای یافتن پاسخ آن لازم است بار دیگر به سراغ آمار و ارقام برویم و بکوشیم با کنکاش در آنها، پاسخ‌های متناسبی برایش استخراج کنیم.

برای شروع این مسیر می‌شود تعداد واکسن‌های تزریق شده در ماه گذشته را استخراج کنیم که بر اساس اطلاعیه‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، حکایت از تزریق ۲۴ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۱۱۳ دوز واکسن در شهریور ماه ۱۴۰۰ دارد؛ تزریق میانگین روزی بالغ بر ۷۸۵ هزار دوز واکسن در ۳۱ روز منتهی به ظهر دیروز.

این در حالی است که همین گزارش‌ها حکایت از تزریق ۱۲ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن در مردادماه ۱۴۰۰ دارد که به طور میانگین، روزانه بالغ بر ۴۱۵ هزار دوز واکسن می‌شود. عددی که اگرچه در قیاس با میانگین واکسن تزریق شده در روز در شهریورماه، رشد نشان می‌دهد، اما به جهاتی روند رشدش کند بوده است.
 
تزریق بیش از ۷۸۵ هزار دوز واکسن در شهریورماه و نوید مهرماه پر واکسن

این را آمار واردات واکسن تا ابتدای مردادماه نشان می‌دهد که حکایت از ورود ۱۳ میلیون و ۲۵۲ هزار دوز واکسن به کشورمان دارد. وارداتی اندک که موجب شده بود تا دهم مرداد روند واکسیناسیون به شدت کند پیش برود و به طور میانگین روزانه کمتر از ۳۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شود، در حالی که از اینجا به بعد واردات سرعت گرفت و به پشتوانه آن واکسیناسیون هم شتاب گرفت.

بدین ترتیب مردادماه در حالی به انتها نزدیک می‌شد که رکورد واکسیناسیون در کشورمان بعد از ماه‌ها شکست و شاهد تزریق حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن در روز هم بودیم. اعدادی که موجب شد نهایتا میانگین تزریق روزانه در این ماه بی شباهت به یک سوم ابتدایی اش باشد و رشد چشمگیری نشان بدهد. اتفاقی که می‌شد در شهریورماه هم تکرار شود، اما آن گونه که باید، نشد.

برای توصیف آنچه در مردادماه رقم خورده، می‌شود به دو عدد خام هم اشاره کرد و تاکید کرد که در این ماه حدود ۱۳.۵ میلیون دوز واکسن وارد کشورمان شده در حالی که تعداد واکسن‌های تزریق شده نزدیک به ۱۳ میلیون دوز بوده است. اعدادی که برای ماه شهریور، واردات بیش از ۳۳.۵ میلیون دوزی در مقابل تزریق حدود ۲۴.۵ میلیون دوزی است.

وضعیتی که نشان دهنده کندی‌هایی در تزریق واکسن در کشورمان است، با این یادآوری که این کندی‌ها به زودی و در ماه جاری تا حدی جبران خواهند شد، چراکه بر اساس آمارها، در شهریورماه بالغ بر ۱۵.۵ میلیون دوز اول واکسن تزریق شده که حکایت از تزریق میانگین روزانه بیش از ۵۰۰ هزار دوز اول واکسن دارد.

نکته قابل تامل در این میان، استفاده غالب از واکسن‌هایی در کشورمان است که ۲۸ روز بعد نیازمند تزریق دوز دوم هستند و بدین ترتیب می‌شود نتیجه گرفت که در مهرماه، روزانه بالغ بر ۵۰۰ هزار دوز دوم تزریق خواهد شد و با توجه به سیل متقاضیان دریافت دوز اول، احتمالا به زودی شاهد رکوردشکنی‌های پرتعداد در آمار واکسیناسیون در کشورمان خواهیم بود.

وضعیتی که ممکن است این سوال را به دنبال داشته باشد که آیا تدارک کافی برای شتاب گرفتن واکسیناسیون اندیشیده شده یا قرار است بار دیگر شاهد کندی واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن باشیم؟ سوالی که پاسخ مسئولان کشورمان به آن، افزایش چندبرابری واردات در ماه پیش رو است تا جایی که قرار است در حدفاصل دهم مهر تا دهم آبان، ۶۰ میلیون دوز واکسن وارد کشورمان شود.

واردات هفته‌ای ۱۵ میلیون دوز واکسن که در کنار آن، شاهد افزایش عرضه واکسن‌های تولیدی کشورمان هم خواهیم بود و بدین وسیله، هیچ نگرانی‌ای برای سرعت گرفتن واکسیناسیون وجود نخواهد داشت؛ برنامه‌هایی که دورنمایشان، مهرماهی پر از واکسن و تزریق آن خواهد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مهر هنوز شروع نشده امارش حدود۵ملیون دوزه؟
سلام
شما این همه از واردات میگید و تحلیل میکنید، درباره چرایی عدم تعهد تولیدکنندگان داخلی، بویژه تولید واکسن برکت، هم گزارش و تحلیل بدید.
بعد از همه این اتفاقات پست معاون اولی خیلی میچسبد
بالاخره روزی خواهد امد که ر مسولان که بخاطر خودخواهی و رقابت سیاسی جلوی واردات واکسن کرونا گرفتن دادگاهی خواهند شد

و باید پاسخگوی چند ده هزار نفر قربانی بیشتر و میلیونها خانواده که بی سرپرست و بیمار و از هم پاشیده شدند ، باشند
الان دیگه نگران واکسن نباشید. نگران این باشید که چطور مردم را تشویق کنید که همه بیایند و واکسن بزنند.
سوال اصلی اینه چی شد بعد از یکسال حالا میشود روز ۵ میلیون وارد کرد!؟
کی‌ها مسئولند و چرا!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار