بازدید 17634
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

حذف دلار ۴۲۰۰، جراحی و آزمون بزرگ دولت سیزدهم؛ آیا دست دلالان و سودجویان قطع می‌شود؟

نماینده مجلس گفت: اگر این ارز ترجیحی حذف و تولید واقعاً رقابتی شود، دیگر نیازی به نظارت‌های پیچیده و هزینه‌های سنگین نیست. نکته غم‌انگیز ماجرا اینجاست که متأسفانه با وجود این حجم از نظارت، همچنان بخشی از این یارانه‌های پنهان سر از بازار آزاد درمی‌آورد.
کد خبر: ۱۰۷۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 20 September 2021

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر این باور است، ارز ۴۲۰۰ تومانی، علاوه بر ممنوعیت صادرات، گرفتن بهره‌وری تولید و دخالت حداکثری دولت در زنجیره تولید نتایج دیگری نداشته است. دولت باید ارز را تک نرخی کند و این موضوع نیاز به جراحی دارد. در جراحی‌های بزرگ تنش‌هایی هم به دنبال دارد که با اعطای یارانه نقدی، می‌توان تنش‌های آن را حذف کرد.

 
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جراحی و آزمون بزرگ دولت سیزدهم؛ آیا دست دلالان و سودجویان قطع می شود؟
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ قیمت‌گذاری دستوری و میزان کارآمدی آن، همواره یکی از مباحث مهم و چالش‌برانگیز در میان صاحب‌نظران و فعالان عرصه اقتصاد بوده است. سیاست ارز ترجیحی نیز که از سوی دولت قبل با هدف کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کنندگان در پیش گرفته شد، این روز‌ها به چالشی مهم برای تصمیم‌سازان اقتصادی تبدیل شده و درباره استمرار یا توقف آن در اوضاع کنونی کشور دیدگاه‌های گوناگونی ارائه شده است.

بدیهی است که هرگونه جمع‌بندی در این زمینه، باید با ارزیابی آثار و عوارض این سیاست در سال‌های گذشته صورت پذیرد و البته توجه به پیامد‌های احتمالی تغییر این سیاست نیز در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.
 
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ دکتر علی جدی، نماینده شیروان در مجلس رفتیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.

دکتر علی جدی در ابتدای صحبت‌های خود پیرامون سیاست ارز ترجیحی گفت: هرچند سیاست ارز ترجیحی با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در دستور کار قرار گرفت، عملاً موفقیت لازم در تحقق اهداف اولیه به دست نیامد و هر روز شکاف ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار آزاد بیشتر و بیشتر شد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل این ناکامی اظهار داشت: وقتی این یارانه به ابتدای زنجیره تأمین کالا تزریق می‌شود، تا زمانی که به پایان زنجیره برسد، گرفتار اتفاقات زیادی در مرحله توزیع می‌شود و در نتیجه با توجه به عدم امکان نظارت در زنجیره توزیع، سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی، عملاً نتیجه قابل توجهی برای مصرف‌کننده ندارد. در واقع با این کار فقط فضایی برای سودجویی دلالان فراهم می‌کنیم؛ هر چند منفعت محدودی هم نصیب تولیدکننده‌ها شود.
 
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جراحی و آزمون بزرگ دولت سیزدهم؛ آیا دست دلالان و سودجویان قطع می شود؟

نماینده شیروان با اشاره به وجود موارد مشابه پرداخت یارانه‌های پنهان در اقتصاد کشور، شرط پویایی اقتصاد را سامان دادن به این‌گونه یارانه‌ها دانست و درباره عدم شفافیت در پرداخت ارز ترجیحی افزود: متأسفانه محل مصرف این ارز، افراد و شرکت‌های دریافت‌کننده و کسانی که منافع این ارز به جیب آنان رفت، شفاف و مشخص نیست. وقتی شفافیت نباشد، یک فضای رانتی را برای خیلی از افراد ایجاد می‌کند. وقتی نظارت کافی بر زنجیره تأمین صورت نگیرد، مشخص نمی‌شود که آیا محصول وارده نهایتاً به دست مصرف‌کننده واقعی رسیده است یا اینکه نصف آن می‌رسد و نصف باقی‌ مانده آن معلوم نیست در بازار آزاد یا جای دیگری فروخته می‌شود؟!
 
در خیلی از موارد از جمله در بازار دارو هم می‌بینید که همین اتفاق می‌افتد؛ یعنی دارویی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود، در بازار آزاد به فروش می‌رسد یا ذرتی که با ارز ترجیحی وارد شده است، سر از بازار آزاد درمی‌آورد. این رانت‌ها و عدم شفافیت باعث شده است که مصرف‌کننده نهایی بهره‌ای از ارز ترجیحی نبرد و سود‌های کلانی نصیب فرصت‌طلبان شود.

وی با اشاره به تلاش مجلس برای حذف ارز ترجیحی از بودجه سال جاری و اختصاص این یارانه به مصرف‌کننده، خواستار ورود جدی دولت به این موضوع شده و درباره دلایل مقاومت دولت در این زمینه اظهار داشت: به هر حال، اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف بشود، قطعاً تغییر قیمتی در کالا‌های اساسی در کشور وارد می‌شود.
 
این یک امر اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توانیم بگوییم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بالاخره جراحی‌های بزرگ تنش‌هایی را هم به دنبال دارد که با اعطای یارانه نقدی، می‌توان تنش‌های آن را حذف کرد. طبیعتاً دولت هم برای به حداقل رساندن این تنش‌ها باید موضوع را مدیریت کند؛ ضمن اینکه خیلی از افرادی که خودشان در این امر نقش داشته و از این سیاست ارزی بهره‌مند می‌شوند، تلاش می‌کنند که تغییری در وضعیت موجود حاصل نشود تا به رانت‌خواری خود ادامه دهند.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر ضرورت انجام این جراحی بزرگ و اصلاح مسیر فعلی افزود: ما الان می‌گوییم، چون نهاده‌های دامی از محل ارز ترجیحی تأمین می‌شود، دامدار باید به قیمت مصوبی که می‌گوییم بفروشد و حق ندارد صادر بکند. انتقال دام او از این استان به آن استان قاچاق محسوب می‌شود و در نهایت دامدار را به بردگی گرفته‌ایم؛ ضمن اینکه اجرای دقیق این سیاست ارزی، نیازمند یک نهاد نظارتی بسیار پیچیده و تقریبا ناممکن است که هزینه‌های بسیار سنگینی را به دولت تحمیل خواهد کرد.
 
این در حالی است که اگر این ارز ترجیحی حذف و تولید واقعاً رقابتی شود، دیگر نیازی به نظارت‌های پیچیده و هزینه‌های سنگین نیست. نکته غم‌انگیز ماجرا اینجاست که متأسفانه با وجود این حجم از نظارت، همچنان بخشی از این یارانه‌های پنهان سر از بازار آزاد درمی‌آورد.
 
باید بپذیریم که بخشی از این تشتت بازار، ناشی از همین ارز ترجیحی است، زیرا آرامش در بازار دیده نمی‌شود، به‌ویژه در کالا‌های اساسی و مصرفی؛ بنابراین، اگر آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد و این ارز ترجیحی حذف بشود، قطعاً این تنش‌ها کمتر خواهد شد و شاهد ثبات در قیمت‌ها خواهیم بود.

وی در پایان درباره راهکار‌های جایگزین برای این طرح اظهار داشت: باید ارز تک نرخی شود و این یارانه پنهان را تدریجی، ناملموس و مدیریت‌شده حذف کنیم تا قیمت‌ها واقعی شود و مابه التفاوت آن به صورت یارانه‌ای به مردم تخصیص داده شود؛ یعنی باید به انتهای زنجیره یعنی به مصرف‌کننده یارانه نقدی بدهیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
در این مملکت حتی نان هم با دلار 4200 تومانی در اختیار مردم قرار نمی گیرد. لطفاً بفرمائید چه کسانی و برای چه اهدافی از دلار 4200 تومانی استفاده می کنند؟!!!!!!
متاسفانه حدود سه سال است هر مغازه ای رفتیم گفته جنس گران شده چون دلار بالای بیست تومن است. این روند همچنان ادامه دار است و هر بار گران می کنند مغازه دار می گوید ارز کالاها حذف شده و با دلار آزاد محاسبه می کنند. البته باز هم از دو سال قبل هر بار این افزایش و این توجیه ادامه داشته و حتی وقتی دلار از سی به بیست و دو تومن رسید باز بهانه حذف دلار دولتی برای گرانی بود. کی قرار است این بازی تمام شود؟ این بار هم جواب شما یک کلام است، این جراحی مانند زمان محمود احمدی نژاد و البته دو سال قبل روحانی، منجر به قطع دست و پای مردم بیچاره می شود وگرنه تاجران و دولتمردان و ملاکین بسیار هم خوشحال میشوند.
چرا دلار 1000 تومان 10 سال قبل حالا باید 27 برابر شود و دلار 4200 تومانی عامل رانت و قاچاق و هزار بدبختی دیگر!! تا چه زمانی مردم باید با افزایش قیمت ها تاوان مدیریت مسئولان را پرداخت کنند
دلالان و سودجویان مگه غریبه و ناشناسن ؟!
بنده بارهاعرض کرده ام که یارانه های مخفی به زیان کشور است وحتما"باید ازاقتصاد ملی حذف شود تااقتصاد رقابتی گردد.همچنین این نحوه پرداخت نقدی یارانه هم باید حذف بشود.اقشارآسیب پذیر شناسایی شده ویارانه نقدی بمقدارضروربه ایشان پرداخت گرددو
یکبار جهانگیری ارز را تک نرخی کرد حالا نوبت شماست؟ چرا از تجربه ها درس نمیگیرید؟ اگه به این راحتی بود تا الان ارز تک نرخی شده بود، شما دلار دولتی را گران کنی قیمت آن در بازار سریع چند برابر میشود که فاصله را حفظ کند
دلار تک نرخی بیست تومن کنید خلاص
میخواهیم بریم درزمینه تولید برق ازباد وخورشید فعالیت کنیم میبینیم دولت برق رایک سوم هزینه تولیدی برق ما میفروشه.میخواهیم در رابطه با عایق بندی واحدهای تولیدی مسکن فعالیت کنیم میبینیم ای باباقیمت گاز اینقدر ارزونه که نمی صرفه.روی مبل لم دادی داری تلوزیون تماشا میکنی میبینی لامپ اتاق بی خودی روشنه میگی مگر قبض برقش چقدرمیشه .دولتهای ماکاری کردن که این نعمت خدادادی به صورت عریان یاپنهان داره حدر میره.
خیر، ریشه دلالان خیلی عمیقتر از اونه که بشه قطعشون کرذ
فعلا که نفس مردم قطع شده است
حذف ارز 4200 شاید منجر به حذف نوع خاصی از رانتخواران شود ولی مطمئنا منجر به حذف دلالان نخواهد شد
مردم منتظر هستند آقای رئیسی هرچه سریعتر به قول های انتخاباتی خود عمل کنند و با تقویت پول ملی، دلار را به زیر کانال 20 تومن وارد کنند
آری اگر اقتصاد کشور علمی و استاندارد شود نه تنها دست سودجویان و دلالان قطع بلکه با کسری بودجه دولت مصیبت تورم نخواهیم داشت. موارد بسیار و مستند زیادی وجود دارد که مصداق کارهای غیر ضرور است و می تواند کسری بودجه را کاهش دهد که بخاطر برخی مسائل نمی توان اینجا گفت
جواب خیلی محترمانه نه است .به دلایل وبراهن زیر .با روی کارامدن رفسنجانی سیستم کوپنی حذف وازاد سازی کامل شروع شد .طی چند بار با همین استدلال ابکی ببنزین وسایر حامل های انرژی وانواع یارانه ها وباز بعداز چند نرخی کزدن ارز با سعی وهطا موقتا تک نرخی کردن بازهم درست نشد که نشد .اول باید دستمزد ها ودرامد طبقات متوسط به پائین باید متناسب با نرم جهانی شود .تولید ملی ودراندهای ملی باید افزایش یابند شرایط اقتصادی باید عادی شود وازبحران نقدینگی وخلق پول بدون پشتوانه ودزدی واختلایها وانحصارات ازاد وبانک مرکزی مستقل باندهای مافیایی خصولتی سرکوب وقوانین مزاحم حذف وبخش خثوصی هم باید بمعنی واقعی تقویت شود والا اش وکاسه همانی خواهد شد که قبلا هم بود دلال وسو استفاده چی های خودی مگر اجازه خواهند داد که اوضاع بهتر شود نفعرانها در بلبشو واقتصاد هر دمبیلی است تا یک اقتصاد سالم وشفاف نظارت شده .
اصلا چرا باید دولت از جیب مردم ارز 4200 و یا دولتی بدهد که در بین راه توسط رانت خواران حیف و میل شود.
ما یک بازار ارز داریم که کارش تبدیل ارز است و دولت هم به عنوان یکی از مشتریان این بازار باید ارز را تبدیل به ریال کند و یا برای روز مبادا در هنگام ارزانی و آرامش ریال را تبدیل به ارز و ارز را ذخیره کند. البته کاملا حساب شده و بدون وارد کردن شوک به بازار
هر جا خواست یارانه بدهد و یا حمایت کند حمایت و یا یارانه ریالی بدهد و بصورت ریالی از تولید کننده و در صورت کمبود از وارد کننده کالای اساسی بخرد و در اختیار مردم قرار دهد و اگر امکان سوء استفاده وجود داشت مستقیم به حساب مصرف کننده واریز کند مثلا برای کسی که مشکل دیابت 1 دارد از طریق بیمه و نسخه دکتر به حساب آن واریز کند
دولت باید از فعالیت های اضافی و هزینه بر و وقت گیر و دست و پاگیر پرهیز کند و بار خود را سبک کند تا بهتر بتواند مدیریت کند و خود را درگیر موضوعات و فعالیت هایی نکند که براحتی خلاصه سازی و توسط بخش خصوصی قابل انجام است و رویه غلط در پیش بگیرد و به جای یارانه ریالی یارانه ارزی بدهد که تمام هم و غم او کنترل آن باشد و هر روز درگیر قیمت مرغ و تخم مرغ شود
برای جلوگیری از تنش حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن ارز ،بجای تمرکز بر پرداخت یارانه ،دستمزد ها را واقعی کنند . پرداخت یارانه تبعات منفی زیادی دارد که کمتر از تبعات دادن ارز ترجیحی نیست
تمام حرفها که درباره دلار زده می شود بخاطر این است که می خواهید دلار ۴۲۰۰ را حذف کنید،و ببینید در جامعه حدودا چقدر مردم به حذف دلار ۴۲۰۰ موافق هستند که نکند شاید مردم عکس والعمل نشان بدهند.ولی چه بخواهید و چه نخواهید این اتفاق خواهد افتاد.
برای هزارمین بار - ارز رو تک نرخی کنید
تجربه ثابت کرده که یک عده ای خاص سودجو ورانت خوار که همه جا هم نفوذ نموده اند نخواهند گذاشت این ارز از میان برود و به نوعی راهی برای دور زدن قوانین پیدا خواهند نمود .و خودن مردم را خواهند مکید.
مگر خضر مبارک پی در اید
به یمن همتش کاری گشاید
الان ملت سالهاست جراحی میشود بدون اینکه زخمهایش التیام یابد و یا اصلاً جراحی درستی صورت گرفته باشد!
دلار 4200 تومانی را با گران کردن کالاهای مربوطه خیلی وقت است از جیب مردم حذف کرده اید! پس منتظر چه هستید؟!
این دریافت کنندگان ارز رانتی همه جا نفوذ دارند و نمی گذارند جیب مبارکشان از این دلارها خالی شود و اکثر این دلارها سر از سواحل استرالیا و کانادا و دبی و انتالیا در می اورند.
درود خدا بر آیت الله رئیسی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار