بازدید 15313

مشق‌های ناصرالدین شاه

نمایشگاه مشق‌های ناصری در مجموعه تاریخی – فرهنگی کاخ ثبت جهانی شده گلستان تهران درحال برگزاری است و این‌بار ۱۳ قطعه از نقاشی‌های ناصرالدین‌شاه قاجار در حوضخانه تالار عاج این مجموعه جهانی شده به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸ 20 September 2021

 


به گزارش تابناک به نقل از روزنامه همشهری، ناصرالدین‌ شاه قاجار عکاسی را وارد ایران کرد و خود نیز عکاس بود. سینما را نیز همین شاه قاجار به ایران آورد و در نقاشی نیز شاگرد میرزا ابوالحسن‌خان غفاری کاشانی ملقب به «صنیع‌الملک» بود.

صنیع الملک، عموی کمال‌الملک، نقاش مشهور ایران بود که در سال ۱۲۶۲ هجری‌ قمری برای آشنایی با نقاشی اروپا به ایتالیا اعزام شد و از این منظر نخستین هنرمند آموزش‌دیده ایرانی در اروپاست.

میرزا ابوالحسن‌خان غفاری کاشانی در بازگشت به ایران عنوان نقاش‌باشی را نیز گرفت، اما ناصرالدین شاه در سال ۱۲۷۸ قمری به او لقب صنیع‌الملک داد.

مشق‌های ناصرالدین شاه

ناصرالدین‌شاه اما علاوه بر عکاسی به نقاشی هم علاقه‌مند بود و نقاشی معروفی نیز به دستخط خود از صنیع‌الملک کشیده است. ناصرالدین‌شاه قاجار را شاه هنرمند نیز لقب داده‌اند.

حالا مجموعه‌ای شامل ۱۳ نقاشی از ناصرالدین‌شاه قاجار که تاکنون دیده نشده است در محلی که او از آنجا در ارگ حکومتی بر ایران فرمانروایی می‌کرد به نمایش گذاشته شده است. این نقاشی‌ها با قلم آهن و مرکب تصویر شده و طبیعت‌گرایی در آن قابل مشاهده است. طراحی‌های مدادی و رنگ‌روغن نیز در آثار ناصرالدین‌شاه وجود داشته و اکنون روزنامه همشهری داستان این نقاشی‌ها و مجموعه ۱۳ تابلوی نقاشی به قلم ناصرالدین شاه را با همکاری کاخ گلستان در شماره امروز تقدیم مخاطبان می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل