بازدید 12282
۴
حسن هانی‌زاده:

سناریوهای ضدایرانی عربستان، پاکستان و امارات

کارشناس مسائل منطقه تشکیل دولت غیرفراگیر با محوریت قوم پشتون و سرکوب آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم افغانستان از جمله زنان را نشانه عدم تغییر طالبان نسبت به ۲۰ سال گذشته دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون طالبان از سوی پاکستان، عربستان و حتی امارات تقویت می‌شود به نظر می‌رسد سناریوی آینده این است که مشابه شاکله‌ای که در یمن تحت عنوان انصارالله در مقابل عربستان ایجاد شد در افغانستان نیز شکل بگیرد و در آینده طالبان به مثابه ابزاری برای ناامنی و ناآرامی در مرزهای ایران به کار گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۷۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷ 20 September 2021

به گزارش تابناک، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اقدامات متضاد طالبان با وعده‌های اولیه از جمله تشکیل یک دولت انحصاری و غیر فراگیر، تدوین قانون اساسی بر محوریت قوم پشتون و عدم رعایت حقوق زنان و سایر اقوام گفت: سوی آمریکا و ناتو این بود که پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان و هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری و جنایات فراوان در این کشور، با یک برنامه‌ریزی تخریبی افغانستان را به صورتی شتابزده ترک کردند. در طول مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر، مسئله انتقال قدرت از سوی دولت اشرف غنی به طالبان با نظارت آمریکا مطرح شد و قرار بر این شد امارت اسلامی در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکا تشکیل شود.

طالبان همان است که بود
وی افزود: براساس وعده‌ها و اظهارات مقامات طالبان ابتدا تصور این بود که آنها نسبت به ۲۰ سال گذشته تفاوت کرده‌ و به نوعی متحول شده‌اند اما به مرور مشخص شد اهدافی که طالبان و برخی حامیان منطقه‌ای آن مانند پاکستان و عربستان دنبال می‌کند صرفا به ناامنی در منطقه و تعمیق بحران در افغانستان می‌انجامد.

هانی‌زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون طالبان از سوی پاکستان، عربستان و حتی امارات تقویت می‌شود و امارات اخیرا یک سری محموله‌های مشکوک برای طالبان ارسال کرده که در آن محموله‌ها سلاح‌های پیشرفته و جاسوسی وجود داشت به نظر می‌رسد سناریوی آینده این است که مشابه شاکله‌ای که در یمن تحت عنوان انصارالله در مقابل عربستان ایجاد شد و حدود ۷ سال در مقابل سعودی‌ها مقاومت کرده، در افغانستان شکل بگیرد و در آینده طالبان را به مثابه ابزاری برای ناامنی و ناآرامی در مرزهای ایران به کار بگیرند.

ضرورت رصد دقیق تحرکات عربستان و پاکستان در افغانستان
این کارشناس مسائل منطقه با خطرناک توصیف کردن این سناریو برای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی کشورمان باید به دقت تحرکات عربستان، پاکستان و امارات را در افغانستان رصد کنند و اجازه ندهند طالبان دولت یا امارتی تشکیل دهد که فقط پشتون‌ها در آن حضور داشته باشند و بر تشکیل دولت فراگیر و با حضور همه قومیت‌ها و مذاهب در دولت آینده افغانستان تأکید و پافشاری کند.

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر به ویژه پس از اعلام اعضای دولت جدید و غیرفراگیر، طالبان بر شدت خشونت‌های خود علیه مردم افغانستان افزوده و آزادی‌های فردی و اجتماعی به ویژه برای زنان را سرکوب می‌کند. از طرفی ممکن است رژیم صهیونیستی نیز در آینده با سوء استفاده از فضای ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، پایگاه‌هایی در نزدیکی مرزهای شرقی ایران احداث کند. لذا به اعتقاد من مجموعه عملکرد طالبان نشان می‌دهد که این گروه تنها ابزاری در خدمت اهداف آمریکا، عربستان، پاکستان و امارات با هدف ناامنی در مرزهای ایران است که باعث موج مهاجرت از سوی افغانستان به ایران خواهد شد که این امر یک چالش بزرگ برای امنیت ملی ایران است.

سیاست هوشمندانه ایران در عدم به رسمیت شناختن طالبان
هانی‌زاده درباره سیاست جمهوری اسلامی ایران در عدم به رسمیت شناختن طالبان و تأکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در این کشور از سوی طالبان و ضرورت همراه‌سازی کشورهایی مانند چین و روسیه با این سیاست برای تحت فشار قرار دادن طالبان گفت: چین، روسیه و ایران نگرانی‌های مشترک امنیتی نسبت به افغانستان با حضور طالبان و تشکیل یک امارت اسلامی غیرفراگیر دارند زیرا ممکن است این ناامنی‌ها به داخل کشورشان یا مناطق مرزی آنها و کل منطقه نیز سرایت کند و لذا سیاستی که ایران دنبال می‌کند هوشمندانه است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: از طرفی سایر قومیت‌ها مانند مجموعه احمد مسعود، خلیلی و محقق نیز باید سقف مطالبات خود را از طالبان افزایش دهند و قومیت‌های غیر پشتون اجازه ندهند طالبان یک دولت انحصاری تشکیل دهد. بنابراین ایران علاوه بر کنترل دقیق مرزهای شرقی و رصد رفت و آمدهای حامیان طالبان به افغانستان باید به همراه چین، روسیه و کشورهایی مانند تاجیکستان و ازبکستان بر موضوع تشکیل دولت فراگیر تأکید کرده و این مسئله را شرط به رسمیت شناختن طالبان قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴
حضور امریکا در افغانستان برای ایرن نعمت بود قدرش را ندانستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
حضور آمريكا در افغانستان مردم اين كشور را ساليان سال به عقب راند، تجارت مواد مخدر را به شدت افزايش داد و نفوذهاي گاه و بيگاه آمريكا و بعضي گروهها تندرو از مرزهاي شرقي را به همراه داشت.
اگر اينها را نعمت مي دانيد با شما موافقم.
برای کنترل همسایه کشوراذربایجان چه کسی را رسد کنیم ؟
قابل توجه کیهان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر