بازدید 6021

کاربرد پروفیل کلافی در ساختمان و صنایع

این مطلب را مطالعه کنید تا با کاربردهای مختلف پروفیل کلافی در ساختمان سازی و صنایع آشنا شده و همچنین نحوه محاسبه وزن پروفیل‌ و قیمت پروفیل را نیز بیاموزید.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱ 18 September 2021

صنایع مختلف از قبیل صنعت ساختمان‌سازی را امروزه نمی‌توان بدون پروفیل تصور کرد. پروفیل نوعی مقطع فولادی است که در طول، دارای مقطع ثابتی است. به عبارت دیگر، پروفیل‌ را از هر کجا که برش بزنید می‌بینید که مقطع عرضی مشابهی دارد. به خاطر همین ساختار و ویژگی است که از انواع پروفیل مثل پروفیل درب و پنجره برای ساخت قسمت‌های مختلف یک ساختمان اعم از درب و پنجره و حتی اسکلت فلزی ساختمان استفاده می‌کنند. ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا با کاربردهای مختلف پروفیل کلافی در ساختمان سازی و صنایع آشنا شده و همچنین نحوه محاسبه وزن پروفیل‌ و قیمت پروفیل را نیز بیاموزید.

کاربرد پروفیل کلافی در ساختمان و صنایع


5 کاربرد پروفیل کلافی در ساختمان

پروفیل کلافی کاربردهای مختلف در ساختمان‌سازی دارد که به چند مورد مهم آن در ادامه اشاره شده است.

⦁ ساخت درب و پنجره: مهمترین کاربرد پروفیل‌ کلافی در ساخت انواع درب و پنجره است‌. این نوع پروفیل در دسته پروفیل درب و پنجره قرار دارد و به طور خاص برای تولید انواع مختلف این قسمت از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار این نوع پروفیل درب و پنجره به گونه‌ای است که برای ثابت نگهداشتن شیشه پنجره بسیار عالی عمل می‌کند.
⦁ ساخت اسکلت فلزی: از دیگر کاربردهای پروفیل فلزی در ساخت اسکلت فلزی است. اسکلت فلزی مهمترین بخش ساختمان است و باید به بهترین شکل ممکن و از بهترین ابزار و مقاطع فولادی برای ساخت آن استفاده کرد. پروفیل کلافی از این دست مقاطع فولادی است که برای ساخت اسکلت استفاده می‌شود. قیمت پروفیل روی قیمت نهایی اسکلت ساختمان تاثیر می‌گذارد.
⦁ ساخت سقف: پروفیل کلافی در عین استحکام بسیار بالا و خاصیت جوش‌پذیری، وزن سبکی نیز دارد. بنابراین برای ساخت سقف بهترین گزینه به شمار می‌رود. 
⦁ ساخت سازه‌های صنعتی: وزن پروفیل‌ کلافی نسبت به ضخامت آن خیلی کمتر است. بنابراین برای ساخت انواع سازه‌های صنعتی مثل سوله و انبار استفاده می‌شود. معمولا برای ساخت چنین سازه‌هایی از پروفیل‌ کلافی با ضخامت بیشتر استفاده می‌کنند. برای برآورد هزینه‌ها، قیمت پروفیل در ابتدای امر بررسی می‌شود.

کاربرد پروفیل کلافی در ساختمان و صنایع

کاربرد پروفیل کلافی در صنایع مختلف

⦁ کاربرد در خودروسازی: خودروسازی از جمله صنایع بسیار پیشرفته و حساسی است که پروفیل کلافی در آن نقش به سزایی بازی می‌کند. وزن پروفیل کلافی در ضخامت های پایین بسیار کم است و برای قسمت‌های مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت پروفیل هم روی قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار است.
⦁ کاربرد در هواپیماسازی: پروفیل کلافی در ساخت هواپیما نیز کاربرد دارد. اجزای مختلف داخلی هواپیما به واسطه انواع مختلف پروفیل از جمله پروفیل کلافی ساخته شده از ورق گالوانیزه یا ورق استیل ضدزنگ می‌سازند. قطعا قیمت پروفیل کلافی گالوانیزه و ضدزنگ نسبت به نوع معمولی گران‌تر است. وزن پروفیل کلافی که برای ساخت هواپیما استفاده می‌شود باید از نوع سبک انتخاب شود.

اگر به دنبال یادگیری در خصوص نکات‌ تخصصی‌ در خصوص‌ تیرآهن‌ که‌ نمی‌دانستید حتما این مقاله را دنبال کنید

⦁ کاربرد در کشتی‌سازی: صنعت کشتی‌سازی نیز با انواع پروفیل نظیر پروفیل‌ کلافی کامل می‌شود. با وجود اینکه این نوع پروفیل با عنوان پروفیل درب و پنجره شناخته می‌شود، اما دامنه کاربردهای آن تنها محدود به درب و پنجره و ساختمان نیست. اجزای مختلف کشتی‌ها، ناوبرها، قایق‌های تفریحی و مواردی از این دست توسط پروفیل کلافی ساخته می‌شوند. وزن پروفیل کلافی روی قیمت نهایی کشتی تاثیر می‌گذارد. همچنین از انواع ضد زنگ و گالوانیزه برای کشتی سازی استفاده می‌کنند.

⦁ کاربرد در صنایع نفت و گاز: صنایع پتروشیمی و نفت و گاز صنایع بسیار خطرناک و حساسی هستند. از این نوع پروفیل درب و پنجره برای ساخت قسمت‌های مختلف تجهیزات پتروشیمی استفاده می‌کنند. از آنجا که خاصیت جوش‌پذیری این محصول بسیار بالا است بنابراین برای بخش‌های مختلفی که نیاز به جوشکاری با توان بالا وجود دارد از آن بهره می‌گیرند.

وزن پروفیل کلافی

وزن پروفیل از مهمترین معیارهای تعیین قیمت انواع پروفیل مثل پروفیل درب و پنجره است. وزن هر نوع پروفیل با توجه به سطح مقطع خود به روش خاصی محاسبه می‌شود. فراموش نشود که جدول وزن پروفیل می‌تواند بهترین راه تعیین وزن این مقطع فولادی باشد چرا که اندازه‌ها و وزن‌ها توسط متخصصین و باتوجه به ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی پروفیل ارزیابی و هر چند وقت یکبار مجددا به روزرسانی می‌شوند. اما در مواقعی که جدول وزن پروفیل در دسترس نبود، افراد می‌توانند از یک ترازوی ساده برای اندازه‌گیری یک واحد پروفیل استفاده کنند. به این ترتیب که مثلا یک‌ متر پروفیل درب و پنجره توسط ترازو اندازه گرفته می‌شود و بعد رقم به دست آمده در طول پروفیل ضرب می‌گردد. این روش نیز می‌تواند مطمئن باشد اما ممکن است همیشه ترازو در دسترس نباشد.  

روش سومی که می‌‌توان از طریق آن وزن پروفیل‌ را اندازه گرفت استفاده از فرمول مخصوص همان سطح مقطع است. مثلا برای اندازه‌گیری وزن پروفیل کلافی از فرمول زیر استفاده می‌کنند:چگالی آهن× عرض به سانتی‌متر×طول به سانتی‌متر× ضخامت به 1000 میلی‌متر فراموش نشود که از طریق وزن، می‌توان قیمت پروفیل را حدس زد. بنابراین باید در به دست آوردن وزن دقیق تلاش بسیاری کرد.

قیمت پروفیل کلافی

قیمت پروفیل براساس وزن پروفیل برآورد می‌شود. همان‌طور که گفته شد، وزن پروفیل را از جدول وزن، محاسبه به واسطه ترازو و یا از طریق فرمول برآورد می‌کنند. پس از برآورد وزن، آن را در قیمت یک واحد پروفیل ضرب می‌کنند. قیمت پروفیل کلافی و پروفیل درب و پنجره نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود. قیمت پروفیل به کاربرد آن نیز بستگی دارد. مثلا پروفیل درب و پنجره به دلیل داشتن جزئیات بیشتر از نظر قیمت نیز متفاوت است. قیمت پروفیل نه تنها به وزن بلکه به شکل ظاهری، کیفیت مواد استفاده شده، جنس مواد استفاده شده و کارخانه تولیدکننده آن نیز بستگی دارد.

جمع‌بندی

پروفیل درب و پنجره و پروفیل کلافی دو نوع از پرکاربردترین مقاطع فولادی هستند که در ساخت انواع چهارچوب درب و پنجره و خود درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروفیل‌ها البته دامنه کاربردهای گسترده‌تری دارند و در صنایع مختلف نظیر خودروسازی و مبلمان سازی نیز استفاده می‌شوند. این پروفیل ها همچنین در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارند و ضخامت آنها نیز متغیر است. همین امر باعث شده تا از این پروفیل در صنایع زیادی استفاده شود. برای خرید پروفیل درب و پنجره و پروفیل کلافی، ابتدا قیمت آنها را محاسبه و سپس به مرکز معتبر آهن مراجعه کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل