بازدید 28154
خبری جالب توجه پیرامون واکسن کرونای تولید ایران

تایید واکسیناسیون با «کووایران برکت» برای حضور در یک اجلاس جهانی

نام واکسن برکت در لیست واکسن‌هایی قرار گرفته که تزریق آن، مجوزی برای ورود به اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (به نام COP-۲۶) است که نوامبر امسال در گلاسکو برگزار خواهد شد؛ اجلاسی که میزبانی آن بر عهده انگلستان و ایتالیاست و برخی نشست‌های مقدماتی اش زودتر برگزار می شود.
کد خبر: ۱۰۷۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴ 15 September 2021
تابناک اجتماعیآیا واکسن ایرانی کرونا مورد تایید مجامع جهانی نیست و شک و شبهه‌هایی پیرامون آن وجود دارد؟ این سوالی است که حالا یک پاسخ مشخص برایش در دسترس است.

به گزارش «تابناک»؛ تزریق واکسن کرونا در ایران، در حالی از ۳۹ میلیون دوز گذشته که بر اساس آمارها، نزدیک ۴ میلیون دوز از واکسن‌های تزریق شده، سهم تولید داخلی است. سهم واکسن «کوو ایران برکت» که هرچند بسیار از وعده‌های داده شده در تولید عقب است، امیدواری‌های زیادی به سرعت گرفتن تولید آن در آینده نزدیک و کاهش نیاز کشور به واردات واکسن کرونا وجود دارد.

نکته قابل تامل پیرامون این واکسن بومی، اما شائبه هایی‌ است که برخی در خصوص اثرگذاری آن مطرح می‌کنند و برای موجه نشان دادنش، به منتشر نشدن مقاله علمی نتایج کارآزمایی این واکسن در فاز سوم اشاره می‌کنند؛ مفروضاتی که بعضی با استناد به آن‌ها نتیجه می‌گیرند که واکسن برکت مورد تایید مراجع جهانی نیست و نمی‌توان با واکسیناسیون به مدد آن، به کشور‌های دیگر سفر کرد و در مجامع جهانی حضور یافت.

این گزاره‌ای است که حالا پاسخ محکمی در رد آن در دسترس قرار دارد؛ اینکه نام واکسن برکت در لیست واکسن‌هایی قرار گرفته که تزریق آن، مجوزی برای ورود به اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (موسوم به COP-۲۶) است که نوامبر امسال (آبان ۱۴۰۰) در گلاسکو برگزار خواهد شد. اجلاسی که میزبانی آن بر عهده انگلستان و ایتالیاست و برخی نشست‌های مقدماتی مرتبط با آن زودتر آغاز می‌‌شود و البته قرار است، حضوری و مجازی برگزار شود.
 

آن گونه که فرم ثبت نام برای حضور در این اجلاس مشخص کرده، واکسن برکت از دید برگزار کنندگان این اجلاس، واکسنی معتبر محسوب می‌شود که نامش در کنار دیگر واکسن‌های شناخته شده قرار گرفته است، در حالی که سوبرانا ۰۲، واکسنی که تولید مشترک آن با کوبا در کشورمان آغاز شده و پاستوکووک نام گرفته هم در زمره واکسن‌هایی قرار دارد که واکسیناسیون با آن برای حضور در اجلاس جهانی پذیرفته شده است.

البته پیش نیاز حضور در این اجلاس، داشتن تست پی سی آر منفی نیز هست که برای مسافران برخی کشورها، دو تست در بازه زمانی چند روزه را شامل می‌شود؛ آزمایشی که باید جز شهروندان و افراد مقیم انگلستان، دیگران به انجامش تن دهند و افزون بر آن، واکسینه هم شده باشند، با این یادآوری که از جمله تدابیر اتخاذ شده برای حضار این اجلاس که از کشور‌هایی می‌آیند که واکسیناسیون در آن‌ها عقب است، تزریق واکسن به ایشان خواهد بود.

اما ملاک قرارگیری واکسن برکت در لیست واکسن‌های مورد پذیرش در این اجلاس چیست؟ یک منبع آگاه در این باره به «تابناک» می‌گوید: اساسا هر واکسنی که در مقیاس میلیونی تزریق می‌شود، از دید مراجع بین المللی مورد پذیرش قرار می‌گیرد و برکت هم دارای چنین شرایطی است. تزریق مداوم و در مقیاس بالا، موجب پذیرش واکسن برای مراجع جهانی می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا انتشار یا عدم انتشار مقاله مربوط به نتایج کارآزمایی تاثیری در این تصمیم گیری‌ها ندارد، می‌گوید: این مسائل به نوعی با بازی‌های سیاسی و تجاری گره خورده و درهم آمیخته شده است؛ ضمن اینکه روند تایید واکسن توسط مراجعی مانند سازمان بهداشت جهانی فارغ از مقاله است؛ مقاله، معیاری عمومی است، در حالی که برای WHO مستندات فنی اهمیت دارد و پیمودن روندی که بسیار مفصل است.

او در ادامه می‌افزاید: روند تایید واکسن‌ها در سازمان بهداشت جهانی به این صورت است که با پرکردن فرم‌های مخصوص و در فرمت‌های خاص شروع می‌شود و بعد به طرح پرسش‌هایی می‌رسد که تولیدکنندگان بایستی به آن‌ها پاسخ دهند. این مکاتبات ادامه می‌یابد تا پرسش‌ها تمام شوند و بعد مرحله ارزیابی مستندات آغاز می‌شود و اگر مشکلی نباشد، تایید نهایی انجام خواهد شد. این روند برای واکسن برکت هم از مدتی قبل آغاز و فرم‌های مخصوص سابمیت شده است.

اما تایید نهایی واکسن کرونا به چه معناست؟ این منبع آگاه در این باره می‌گوید: تایید نهایی واکسن برای صادرات آن و ورودش به سبد کوواکس اهمیت دارد که البته فعلا برای ما ضرورتی ندارد، چون فعلا تولیدمان کم است و کفاف نیاز داخلی را نمی‌دهد، اما با وجود این، روند کنونی در حال پیمودن است؛ هرچند به نظر می‌رسد  با تایید نهایی هم مشکل برخی با واکسن داخلی رفع نخواهد شد و دست از تخریب آن نخواهند کشید!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار