بازدید 10138
دو روایت سردفتران از دستور مهم دادستان کل کشور:

مرجع تفسیر قانون مجلس است نه دادستان کل کشور / تنظیم سند قطعی خودرو و درآمدی که برای همه سردفتران نبود!

اعتقاد داریم که این بخشنامه خلاف صریح ماده 29 است و برخلاف ماده قانونی نه می‌توانیم بخشنامه صادر کنیم و نه می‌توانیم تفسیر داشته باشیم. ماده قانونی اگر ابهام و ایراد و قابلیت تفسیر داشته باشد، مرجع تفسیر آن طبق اعلام قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است / درآمد کلان تنظیم اسناد قطعی خودرو به جیب سردفترانی که با دلالان زد و بند داشته‌اند و یا دفاتر بسیار پردرآمدی که پیرامون مراکز تعویض پلاک اتراق کرده بودند، می‌رسید و اکثر سران دفاتر از این خوان گسترده بی‌بهره بودند.
کد خبر: ۱۰۷۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸ 12 September 2021

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با تأکید بر اینکه کماکان تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی و اجباری است، با دستور صریح دادستان کل کشور مخالفت کرد.

به گزارش «تابناک» علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران امروز در برنامه پارک شهر رادیو تهران همچنان دستور صریح دادستان کل کشور مبنی بر الزامی نبودن تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مخالف قانون عنوان و تأکید کرد: "کماکان تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی و اجباری است."

خندانی در صحبت‌های خود در این برنامه با تأکید بر اینکه بحث ما اجرای قانون است و دفاتر اسناد رسمی قریب به 80 سال است که مرّ قوانین کشور را اجرا می‌کنند، گفت: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب سال 89 مجلس شورای اسلامی و مادتین 2 و 3 آیین‌نامه اجرایی آن، تکلیف ما را کاملاً روشن کرده و هیچ ابهامی وجود ندارد، آنجا می‌گوید که نقل و انتقال خودرو را دفاتر اسناد رسمی انجام دهند.

وی افزود: در این ماده قانونی، یک مقدمه‌ای برای تنظیم سند رسمی مهیا و گفته شده، خریدار قبل از اینکه به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند برود باید در مراکز راهنمایی و رانندگی حاضر شود تا بررسی اصالت وسیله نقیله، هویت مالک و پرداخت دیون معوقه و تعویض پلاک انجام و بعد از طی این فرآیند، تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. دقیقاً اسم برده شده و ما اعتقاد داریم که کماکان تنظیم اسناد خودرو در دفاتر الزامی و اجباری است و از مردم خواهش می‌کنم که قانون را اجرا کنند.

خندانی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا دادستان کل کشور مغایر قانون صحبت کرده است؟ گفت: مبنای بخشنامه دادستان محترم کل کشور رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بود که آن رأی اصلآً موضوعاً ارتباطی به اینکه آیا برای تنظیم سند خودرو به دفاتر اسناد مراجعه شود یا نه ندارد، آنجا بحث وکالتنامه‌ها بود.

وی توضیح داد: بر اساس بخشنامه چند سال قبل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محدودیت‌هایی در خصوص تنظیم وکالتنامه‌ها وجود داشت که آن هم جنبه ارشادی داشت. شکایتی به دیوان شده بود که دیوان هم آن را به درستی ابطال کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: اعتقاد داریم که این بخشنامه خلاف صریح ماده 29 است و برخلاف ماده قانونی نه می‌توانیم بخشنامه صادر کنیم و نه می‌توانیم تفسیر داشته باشیم. ماده قانونی اگر ابهام و ایراد و قابلیت تفسیر داشته باشد، مرجع تفسیر آن طبق اعلام قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است. در ماده 29 تکلیف کاملاً روشن است و اگر دادستان محترم می‌خواست تفسیری از آن ارائه شود، باید از مجلس درخواست تفسیر می‌کرد. البته اگر ابهامی وجود داشت که ما اعتقاد داریم در این قانون ابهامی نیست و تکلیف کار روشن و مشخص است. آنچه هم دادستان کل بیان کرده است، تفسیر اوست و ما آن را قبول نداریم.

وی درباره اینکه اگر مردم در دفاتر اسناد رسمی سند خودرو را تنظیم نکنند چه زیانی خواهند دید؟ گفت: الزام به تنظیم سند رسمی برای این است که اگر مشکلی برای سند شما پیش آمد مالکیت شما تثبیت شده باشد. ریاست اسبق قوه قضائیه هم بخشنامه‌ای دارد که در آن گفته؛ ملاک برای احزار مالکیت سند تظنیمی در دفاتر اسناد رسمی است و تأکید می‌کند که برگ سبز صادره از سوی راهنمای و رانندگی مبنای مالکیت در محاکم ندارد. بخشنامه ریاست قوه قضائیه به قوت و اعتبار خودش باقی است و بخشنامه خلاف آن در آن مقام صادر نشده است و محاکم را دستور دادند که از پذیرش برگ سبز خودداری کنند.

خندانی در پایان اظهار کرد: زیرمجموعه قوه قضائیه باید در مدار و چارچوب قانون حرکت کنند، دیوان عدالت اداری باید در چارچوب قانون رأی صادر کند و دادستان کل کشور هم باید در چارچوب قانون بخشنامه صادر کند. بر این اساس فکر می‌کنم به زودی این مشکل حل خواهد شد.

تنظیم سند قطعی خودرو و درآمدی که برای همه سردفتران نبود!

یک سردفتر اسناد رسمی با نگارش یادداشتی نسبت به جبهه‌گیری‌های همکاران خود در خصوص بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر الزامی نبودن ثبت سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد، واکنش نشان داد و زوایای جدیدی را از سهم‌برندگان درآمد کلان تنظیم سند قطعی خودرو معرفی کرد. متن یادداشت به این شرح است:

"صدها فرشته بوسه بر آن دست می‌زنند / کز کار خلق یک گره بسته وا کند

اقدام شجاعانه و مردمی جناب دادستان کل کشور راجع به صدور بخشنامه تاریخی مورخ 13 شهریور ماه خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور در خصوص کفایت برگ سبز صادره توسط نیروی انتظامی و الزامی نبودن تنظیم سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی حقیقتاً قابل تقدیر و تشکر است.

بی‌تردید دادستان کل کشور با این اقدام درخور تحسین که لازمه آن گذشتن و چشم پوشیدن از منافع مادی و درآمدهای هنگفت دستگاه قضاست، گامی بلند در راستای احیای حقوق عامه که سرلوحه اهم اقدامات قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی می‌باشد برداشته است.

دستور مهم و شجاعانه دادستان محترم کل کشور فصل‌الخطاب بوده و برای همیشه به مناقشات و اختلافات چندین ساله نیروی انتظامی و کانون سردفتران که هر یک خود را محق و صالح برای تنظیم سند رسمی قطعی خودرو می‌دانست و این دوگانگی باعث شده بود علاوه بر نارضایتی عمومی وجهه حاکمیت در نزد عموم جامعه آسیب ببیند پایان داد.

عمل ارزشمند و خداپسندانه دادستان کل کشور، آشکارا مسرت و شادمانی عموم مردم را در پی داشت؛ ‌زیرا علاوه بر اینکه مردم را از سردرگمی و بلاتکلیفی خلاصی بخشید، موجب شد در اتلاف وقت و زمان آنان نیز به میزان چشمگیری صرفه‌جویی شود. همچنین از تحمیل باز هزینه‌های مالی سنگین و مضاعف بر دوش آحاد جامعه که مصداق اجحاف و تحمیل تلقی می‌شود کاسته شد.

ناگفته پیداست؛ در طول سالیان سال درآمدهای کلان و سرشار ناشی از تنظیم اسناد قطعی خودرو عمدتاً یا به جیب معدود سردفتران نجومی‌دار مرفه که با دلالان حوزه معاملات خودرو زد و بند داشته‌اند واریز می‌شده و یا آنکه نصیب اندک دفاتر بسیار پردرآمد و پرازدحامی که پیرامون مراکز تعویض پلاک اتراق کرده و در مکان‌هایی مشابه بازارهای مکاره و با وضعیتی نامناسب خدمت‌رسانی به شهروندان و نامتناسب با جایگاه و منزلت سردفتران اسناد رسمی مشغول به کار بوده‌اند می‌شده است. و عملاً اکثریت سران دفاتر اسناد رسمی از این خوان گسترده و رنگارنگ محروم و بی‌بهره بوده‌اند.

بنابراین در این شرایط ویژه اقتصادی کشور، از همکاران آزاداندیش و منصف که متصف به وصف "کاتب بالعدل" هستند با توجه به توصیه‌های بزرگان دین و اخلاق که همواره به اولویت و ارجحیت منافع عمومی بر منافع خاصی و قشری تأکید داشته‌اند، انتظار است همسو و همگام با اراده مبارک و خیرخواهانه دادستان محترم کل کشور در راستای احیای حقوق عامه گام برداشته و کوچک‌ترین نگرانی راجع به کاهش درآمد خویش حاصل از عدم تنظیم سند قطعی خودرو به دل راه ندهند زیرا "ما من دابه الا و رزقها علی الله" یقیناً خداوند روزی‌رسان و رزاق کریم است و برکات و خیرات در مال و جان و دنیا و عقبای چنین سردفترانی که در اندیشه منافع جامعه مواجه با مشکلات معیشتی از منفعت شخصی و صنفی خود گذشت خواهند کرد جاری و ساری خواهد بود."

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
قبلا هم نیاز به سند محضر نبود دفترداران از ابهام قانون سو استفاده میکردند و مردم رو به زور به دفاتر اسناد میکشوندن برایک کالای منقول که به سند نیازی نیست . مثل یخچال و لباسشویی و غیره
دعوا باز هم سر پول است....
فکر کنم خود رهبری هم دستور دهند این سردفتران کوتاه نمی آیند!!
دفتر داران خیلی دارن میسوزن

چاپیدن مردم ایران بسه دیگه -
آقای خندانی شما و همفکران شما، این قوه قضاییه در شانتان نیست.شما رضاخانی میخواهید که آنچنان محکم با شما برخورد کند که جرات تخریب ارکان قوه قضاییه را نداسته باشید.
حالا میشه اسم و عنوان این سردفتر ازاد اندیش رو برا تشکر اعلام کنید؟؟؟؟
تاریخ اختراع سنگ پا کی بود هزار رحمت به سنگ پا . وافعا رو دارید .لعنت به مافیا
سردفتران زور الکی میزنند. مقاومت مذبوحانه آنها باعث میشود که در آینده بخش دیگری از درآمدهای نامشروع آنها نیز حذف شود. معتقدم حاکمیت بعد از چندین سال غفلت متوجه شده است که نباید منافع عمومی را قربانی منافع خواص کند.
سخنگوی مافیای دفترداران رو بشناسیم : علی خندانی

خیلی ناراحت شدن که دکان غبرقانونیشون بسته شده
pای بابا تمومش کنید دیگه. برا مجلس کاری نداره کار رو تموم کنه
آقای خندان این قانون زمانی تصویب شده که برگ سبزی در کار نبود و تنها سند خودرو همان بود که در دفاتر ثبت میشد بعد از برگ سبز ثبت سند در دفاتر تنها دکان دستکی برای چپو کردن پول مردم است چنابعالی هم در جایگاهی نیستید که برای مردم و مسدولیت بالادستی خط و نشان بکشید همه میدانند برای شما و همکارانتان که پول یامفت به جیب می زدید دردناک است
پول مفت چه کارها که نمیکنه.
چقدر شان اجتماعی محضردارها پایین اومد سر قضیه این تعویض پلاک و خودشون رو خراب کردن جلوی مردم
به نفع مردم هست که سند در دفتر خانه تنظیم نشود و مردم هزینه اضافی پرداخت نکنند

نفع مردم یا نفع صنف دفتر خانه مسئلیه این است

ایا رضایت مردم ملاک است یا رضایت دفتر خانه ها
فقط جمله آخر رو چند بار بخوانید تا علت طرز فکر چندین ساله ذینفعان رو متوجه بشید.
نمایندگان لطفا در راستای سلسله طرحهای صیانت از ملت، قانون کفایت برگ سبز خودرو و ثبت سند در دفترخانه رو تصویب کنن تا ببنیم دیگه این سردفتران چه بهانه ای میخوان پیدا کنن!
سلام.. کوتاه بیاید... آقاجان چرا اینقدر شما نگران اموال مردم شدید؟ مردم گرفتار قربان... برای چی می خواید هزینه اضافی رو دوش ملت بزارید...
مردم نمی خوان آقای دفتردار...
نمی خوان..
شما هم به کار خودتان برسید...
مجلس باید ورود کند و بند مورد نظر ریئس کانون دفترداران را تغییر دهد که دیگر بحثی نباشد. خیلی سخته مگه؟
ضمن تشکر از دادستان محترم کل کشور در صدور بخشنامه چون کانون و سردفتران تعارض منافع دارند لذا مخالفت می کنند لذا پیشنهاد می کنم تا در قالب اصلاحیه قانون مورد اشاره کانون سردفتران ویا قانون شماره گذاری خودرو ویا توسط مجلس این ایراد رفع تا بهانه ای برای مخالفت نداشته باشند چطور کانون توجه نمی کند سند اولیه خودرو صادره از سوی خودرو سازان قانونی و برک سبز مربوطه در حکم سند رسمی بوده و نیازی به تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی ندارد
و.......داستان کماکان ادامه دارد!
باسلام.....آقای "رئیس کانون سردفتران"جایگاه قانونی خودشان راازدادستان کل بالاترمیدانندیادائره اشراف واطلاعات خودازقوانین رابیشترازکسی که سالهای طولانی دردستگاه قضاحضورداره میدونند!!!
مشکل از قانونگذاری در مجلس است! مجلس در تصویب قوانین جدید ضمن صراحت در تدوین باید قوانین گذشته را ملغی نمایند!
متاسفانه قانون هایی که در مجلس تصویب میشه اینقدر ماده و تبصره و سوراخ ، سنبه داره که هر کسی بر اساس آن قانون رو برای خودش تفسیر میکنه و بقیه رو محکوم میکنه . ای کاش مرجعی که قانون رو صادر کرده خودش به این دعواهای حیدری ، نعمتی پایان میداد .
بااحترام،واقعا بایدبه اینهاآفرین گفت که اینقدر نگران ودلسوز جیب مبارکشان هستند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر