بازدید 4580

تحلیل روزنامه پاکستانی از دولت موقت طالبان

روزنامه پاکستانی «نیشن» ماهیت اعضای کابینه موقت افغانستان را متشکل از تندروهای قدیمی دانست و پیش بینی کرد که طالبان با چالش‌های متعددی از جمله مشروعیت از سوی جامعه جهانی روبرو است و در آینده نیز میانه خوبی با غرب نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۷۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 09 September 2021

به گزارش تابناک، ایرنا نوشت: روزنامه انگلیسی زبان نیشن چاپ شهر اسلام‌آباد روز پنجشنبه در سرمقاله خود با عنوان «امارات افغانستان»، تشکیل دولت موقت را به مثابه نشستن تدریجی گرد و غبار ناشی از خلاء سیاسی و امنیتی در این کشور دانست و نوشت: طالبان همان چهره‌های قدیمی و حتی تحت تعقیب را معرفی کرد و خبری از حضور نمایندگان از دیگر اقوام نیست.

در این سرمقاله آمده است: کابینه موقت کاملا مردانه و متشکل از همان شخصیت‌های قدیمی می‌باشد، حتی ملا محمدحسن آخوند در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد با این وجود وی دولت موقت را در افغانستان رهبری خواهد کرد.

نیشن نوشت: شگفت آور است که رهبری دولت موقت به ملاعبدالغنی برادر که نقش اصلی را برای پیشبرد دیپلماسی طالبان و نظارت بر پیمان صلح دوحه با ایالات متحده ایفا کرده بود، واگذار نشد اما از سوی دیگر سراج الدین حقانی که از سوی اف بی‌آی تحت تعقیب قرار گرفته است، به سمت سرپرست وزارت کشور گماشته شد.

این روزنامه انگلیسی زبان پیش بینی کرد: دولت موقت طالبان عمدتا متشکل از تندروهای قدیمی است که احتمالاً با غرب خوب نخواهد بود. طالبان با چالش‌های متعددی روبرو هستند که به رسمیت شناخته شدن آنان از سوی جامعه جهان یک موضوع اصلی است. در حالی که طالبان برای مقابله با نفوذ روزافزون داعش در منطقه و همچنین ایجاد رشد اقتصادی در افغانستان به این مشروعیت نیاز دارند.

نیشن خطاب به طالبان نوشت که برای این مشروعیت رفتار دولت موقت باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد به ویژه رویکرد آنان نسبت به زنان، حقوق بشر و تامین حقوق اقلیت‌ها باید در معرض دید عموم قرار بگیرد.

این روزنامه افزود: علیرغم وعده‌هایی مبنی بر اینکه رژیم فعلی طالبان با گذشته متفاوت خواهد بود، گزارش‌های خوبی از کابل مخابره نمی‌شود. راهپیمایی اخیر زنان در کابل که برای حقوق خود بیرون آمده بودند منجر به درگیری شد، و اینکه اعمال محدودیت در ادامه فعالیت کارمندان زن مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی. بنابراین باید دید که در روزهای آتی دولت موقت طالبان چگونه نقش خود را ایفا خواهد کرد و آیا چهره‌های قدیمی آماده تغییر رویکرد گذشته را دارند یا خیر.

وزارت امور خارجه پاکستان شب گذشته در واکنش به تشکیل دولت موقت در افغانستان اعلام کرد که اسلام‌آباد همچنان تحولات درحال تغییر در این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند و امیدوار است که تمامی اقدام‌ها بر پاسخگویی به نیازهای فوری مردم افغانستان متمرکز شود.

پیشتر سخنگوی دولت پاکستان گفته بود که هنوز اعلام موضع و واکنش به تشکیل دولت موقت توسط طالبان در افغانستان زود و اسلام‌آباد در حال بررسی‌ تمامی تحولات است.

طالبان روز سه شنبه پس از چند روز تاخیر که گفته می‌شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود اعضای کابینه موقت در افغانستان را اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار