بازدید 4106

توافق بر سر انتقال گاز مصر به لبنان در نشست امان

وزیران انرژی و نفت کشور‌های اردن، مصر، سوریه و لبنان در نشستی چهار جانبه با انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه (خط عربی) به لبنان موافقت کردند.
کد خبر: ۱۰۷۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲ 08 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری اردن (پترا)، در این نشست چهارجانبه که امروز (چهارشنبه) به میزبانی امان برگزار شد، «هاله زواتی» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن، «طارق الملا» وزیر نفت و منابع معدنی مصر، «بسام طعمه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه و «ریمون غجر» وزیر انرژی و آب لبنان حضور داشتند.

پس از این نشست، وزیر انرژی و منابع معدنی اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه خط عربی برای آماده‌سازی جهت انتقال گاز مصر به لبنان به اصلاحات فنی نیاز دارد، افزود: بر اساس توافق حاصل شده هر کشوری در قلمرو خود مسئولیت و هزینه‌های تعمیر زیر ساخت‌ها برای خط گاز و شبکه برق را بر عهده خواهد داشت.

«هاله زواتی» افزود: در هفته آینده نشست دیگری با حضور وزرای مربوط به بخش برق در امان برگزار می‌شود تا درباره انتقال برق اردن به لبنان از طریق شبکه سوریه تبادل نظر کنند.

وی به برگزاری جلسات فنی در حاشیه نشست چهار جانبه امروز اشاره کرد و افزود: در این نشست‌ها آماده کردن زیرساخت‌های مورد نیاز در هر کشور برای انتقال گاز طبیعی مصر به لبنان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که یک برنامه کاری واضح و جدول زمانبندی برای تحویل گاز طبیعی مصر به لبنان ارائه شود.

همچنین «طارق الملا» وزیر نفت و منابع معدنی مصر با اشاره به اینکه بالا بودن اهمیت گاز مصر برای کمک به لبنان و تامین نیاز‌های مردم آن قابل درک است، بر علاقه مندی کشورش برای حمایت از این همکاری‌ها تاکید کرد.

«بسام طعمه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه نیز گفت که پروژه خط لوله گاز عربی یکی از مهمترین پروژه‌های مشترک همکاری عربی است که از سال ۲۰۰۳ به وضوح کاربردی شدن آن تجسم یافته است.

وزیر انرژی و آب لبنان نیز در این کنفرانس خبری گفت که نیاز کشورش به گاز سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود و تماس با بانک جهانی با هدف تامین مالی خرید گاز در حال انجام است.

«ریمون غجر» اضافه کرد: این همکاری در آینده منجر به احیای یک توافق دیگر می‌شود و آن، تامین انرژی برق از اردن است که ممکن است قیمت آن در مقایسه با قیمت تولید برق در لبنان، کمتر باشد.

لبنان به دلیل سقوط قیمت لیره و کمبود ارز مورد نیاز برای واردات و کمبود سوخت مورد نیاز جهت تولید برق از کمبود شدید این انرژی رنج می‌برد.

خط حمل و نقل عربی که در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد و در سال ۲۰۰۳ اولین مقدار گاز از طریق آن صادر شد از شهر «العریش» مصر شروع می‌شود و سپس با عبور از شهر «العقبه» اردن در دریای سرخ و سرزمین‌های سوریه تا «طرابلس» لبنان ادامه می‌یابد.

این خط انتقال گاز در سال ۲۰۱۱ توسط افراد ناشناس در مصر منفجر و باعث آتش سوزی‌های گسترده شد و فعالیت آن در سال ۲۰۱۲ هنگامی که در معرض چندین انفجار دیگر قرار گرفت، توقف شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر