بازدید 10723

خاطرات کاشف آفريقا رمزگشايي شد

تاکنون تاريخدانان بايد از نسخه اي به سختي ويرايش شده از خاطرات ديويد ليوينگستون به نام «آخرين يادداشت هاي ديويد ليوينگستون» استفاده مي کردند که يک سال پس از مرگ وي در سال 1873 توسط دوستش جمع آوري و منتشر شد اما اکنون تاريخدانان قادر خواهند بود گفته هاي واقعي وي را در آخرين سفرش براي يافتن سرچشمه رودخانه نيل بخوانند.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱ 05 July 2010
اسرار تجربيات و تفکرات ديويد ليوينگستون درباره آفريقا براي اولين بار و با کمک بهبود يافتن تکنيک عکاسي چند طيفي آشکار خواهند شد.

به گزارش نيوساينتيست ، تاکنون تاريخدانان بايد از نسخه اي به سختي ويرايش شده از خاطرات ديويد ليوينگستون به نام «آخرين يادداشت هاي ديويد ليوينگستون» استفاده مي کردند که يک سال پس از مرگ وي در سال 1873 توسط دوستش جمع آوري و منتشر شد اما اکنون تاريخدانان قادر خواهند بود گفته هاي واقعي وي را در آخرين سفرش براي يافتن سرچشمه رودخانه نيل بخوانند.

ليوينگستون پزشک اسکاتلندي و کاشف اکثر مناطق مرکزي و جنوبي قاره آفريقا از جمله درياچه تانگانيکا ، آبشار ويکتوريا، رودخانه زامبز و درياچه نيامي به شمار مي رود که براي مبارزه با برده داري نيز تلاش هاي بسياري کرده است.

بيشتر نامه هاي ليوينگستون به دوستش «هوراس والر» به دليل کمبود کاغذ و استفاده از روزنامه و برگه هاي کنده شده از مجلات يا کتاب ها کاملا ناخوانا هستند زيرا وي با دستخطي نامرتب گفته ها و تفکراتش را به شکلي شتابزده ميان نوشته هاي روزنامه يا کتاب مي نوشته است.

در عين حال با گذشت 140 سال از زماني که وي اين نامه ها را نگاشته ، جوهري که وي از توت هاي وحشي به دست مي آورده و با کمک آن مي نوشته رنگ خود را از دست داده و ناپديد شده اند.

اکنون محققان با استفاده از تکنيک تصويربرداري نويني توانسته اند وضوح دست خط وي بر روي کاغذها را تقويت کرده و در عين حال به آرامي خطوط چاپي صفحات روزنامه ها يا کتاب هايي که وي بر روي آنها مي نوشته است را محو کنند. اين عمل با ثبت 12 عکس مجزا از هر يک از نامه ها و قرار دادن هر يک از آنها در معرض طول موج هاي مختلفي از نور، از ماورا بنفش آبي تا نور مرئي و مادون قرمز، انجام مي گيرد.

با قرار دادن اين 12 تصوير در نرم افزار تحليل تصويري، الگوريتم نرم افزار بهترين سايه روشن از متون نوشته شده توسط ليوينگستون را انتخاب کرده و ارائه مي کند. تاکنون از اين شيوه تصويربرداري براي بهبود دادن اسناد تاريخي آسيب پذيري از جمله نسخه خطي نظريه مشهور ارشميدس و بخشي از بيانيه استقلال آمريکا استفاده شده است.

طول موج هاي مختلف نور بخش هاي متفاوتي از متن را نمايان مي کنند و از اين رو دست نوشته‌هاي ليوينگستون در زير نور مادون قرمز بسيار آشکارتر از نور آبي هستند.

محققان ابتدا نامه اي را که در سال 1871 از روستايي دورافتاده که اکنون جمهوري کنگو نام دارد ، نگاشته شده بود را رمز گشايي کردند. نامه ها نشان مي دهند ليوينگستون در تاريخ 5 فوريه 1871 به شدت بيمار بوده و از گرماي شديد و بيماري هاي مناطق گرمسيري در عذاب بوده است.

قدم بعدي رمزگشايي از خاطرات 140 صفحه اي ليوينگستون است که به احتمال زياد تا 18 ماه آينده به اتمام خواهد رسيد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل