بازدید 15921

واکنش به ترخيص ۱۳ تن رمديسيور فاسد از گمرک

سخنگوي سازمان غذا و دارو درباره ترخيص رمديسيور‌هاي فاسد از گمرک توضيحاتي را ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۷۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸ 07 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، اختلاف سازمان غذا و دارو و گمرک بر سر محموله‌هاي رمدسيور و سرم‌هاي وارداتي در دوهفته اخير جنجال زيادي برانگيخت و چنان بالا گرفت که سازمان غذا و دارو نهايتا به سازمان بازرسي کشور از گمرک شکايت کرد. روز هفتم شهريورماه، محمدرضا شانه ساز، رياست سازمان غذا و دارو در نامه‌اي به سازمان بازرسي کل کشور، گمرک را به صدور غيرقانوني مجوز ورود داروي غيرمجاز رمديسيور هندي و سرم غيرمجاز از کشور ترکيه متهم کرد.

شانه ساز در اين نامه به اين مساله معترض شده بود که چرا با وجود آنکه گمرک اجازه ندارد مجوز ورود داروي غيرمجاز وزارت بهداشت را صادر کند، اما معاون فني گمرک در رسانه‌هاي عمومي بر ترخيص شدن اين داروها اصرار مي‌کند و ترخيص کردن اين داروهاي فاقد مجوز سلامت شهروندان را به خطر خواهد انداخت. نامه‌اي که پاسخ کمرگ به شانه ساز را درپي داشت.

«مهرداد جمال ارونقي» معاون فني گمرک در اين جوابيه اما اشاره کرده است اداره بازرسي فني دارو، در تاريخ ۴ مرداد ۱۴۰۰ و در نامه‌اي به معاونت برنامه ريزي اداره کل دارو اعلام کرده بود محموله رمدسيور شرکت هندي مورد تاييد اين اداره نيست و ريکال‌هاي متعددي در سال‌هاي گذشته، به مواردي همچون وجود رسوب، ذرات خارجي و حشره در ويال‌هاي تزريقي و تغيير رنگ و شکل اين دارو اشاره دارد، اما در کمال تعجب سازمان غذا و دارو دو روز پس از اين تاريخ و در ششم مرداد ۱۴۰۰ اجازه ترخيص محموله ۲۰۰ هزار بسته‌اي اين دارو را صادر کرده و اجازه پخش اين دارو در بازار را نيز داده است.

مساله سرم نيز از اين قرار بود که تعطيلي يک کارخانه سرم‌سازي باعث کمياب شدن اين داروي حياتي و ابتدايي شد که شگفتي و اعتراض بسياري از شهروندان را به همراه داشت. به گفته گمرک، درحالي که ۲۰ مرداد سازمان غذا و دارو از يک شرکت واردکننده دارو خواسته بود ۶۰۰ هزار عدد سرم تزريقي را به صورت فوري وارد کشور کند، پنج روز بعد دستور به ممنوعيت ترخيص همان برند سرم از سوي شرکت ديگري را صادر کرده است.

اين درحالي است که به گفته معاون فني گمرک در تاريخ يکم شهريور ماه، سازمان غذا و دارو دوباره دستور ترخيص همان سرم‌هاي دپو شده در گمرک را صادر کرده است. نهايتا اما با وجود اين مساله و همانطور که اشاره شد، شانه ساز در طي نامه مذکور به سازمان بازرسي، بابت ورود غيرمجاز اين سرم‌ها از گمرک شکايت کرد. حال سوال اين است که چرا سازمان غذا و دارو دستور ترخيص ۱۳ تن رمدسيور مذکور را پيش از اين صادر کرده بود و با وجود ممنوعيت قبلي ترخيص سرم وارداتي از يک شرکت، دوباره اجازه ترخيص آن از سوي سازمان غذا و دارو داده شده است.

ريکالِ داروهاي ترخيصي از گمرک

«کيانوش جهانپور» سخنگوي سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره ماجراي ترخيص 13 تن رمديسيورهاي فاسد از گمرک گفت: اين مطلب درست نيست، مطالب عنوان شده ناشي از اين است که دوستان از ريکال دارو و شرايط و فرآيند آن اطلاعي ندارند و طبيعي است که اطلاعي هم نداشته باشند. اگر اجازه بدهند هر دستگاهي کارويژه و کار تخصصي خودش را انجام دهد مشکلي در اين زمينه نخواهد بود و روح و روان مردم و افکار عمومي هم از اين رفت و برگشت‌هاي بي‌حاصل آزرده نخواهد شد.

او در ادامه گفت: يک فرآورده دارويي از يک برند، ممکن است سال‌ها در بازار مصرف شود. يا وارد کشور شود و هر زمان هم ممکن است بنا بر هر شبهه‌اي ريکال و جمع‌آوري شود. در اين پروسه، يک يا چند بچ و سري ساخت مشخص ريکال مي‌شوند. بعد از ريکال و جمع‌آوري يا توقيف محموله، بررسي‌ها انجام مي‌شود و چه بسا مجددا همان سري‌ساخت با احراز عدم مشکل و رفع شبهه در مورد سلامت و ايمني کالا يا GMP خطوط توليدي و… مجددا وارد بازار شود و مجوز مصرف آن صادر شود.

"ريکال" يک فرآيند مشخص و کاملا تخصصي است

جهانپور در ادامه گفت: ريکال يک فرآيند مشخص کاملا تخصصي در حوزه ماموريت سازمان غذا و داروست. نه ريکال و نه تاييد و مجوز احتمالي بعد از آن، به معناي تصميمات ضد و نقيض نيست، بلکه دقيقا اقدامي استاندارد در راستاي احراز سلامت و ايمني يک فرآورده دارويي است و اين روند نشانه دقت و جديت سازمان غذا و دارو و هر رگولاتور دارويي در صدور مجوز ورود يا مصرف دارو است.

او در ادامه گفت: شبهه عموما در يک سري ساخت يا چند سري ساخت از يک دارو است. اين دارو ريکال، جمع آوري و مجددا بررسي مي‌شود، در صورت بلااشکال بودن مجددا مجوز صادر مي‌شود. تقريبا هر هفته يک مورد ريکال و مواردي از اين دست در کشور هست و اين لزوما به معناي مشکل‌دار بودن همه فرآورده‌ها يا همه بچ‌هاي توليدي آن فرآورده يا شرکت خاصي نيست.

تنظيم کننده بازار دارو، سازمان غذا و داروست

او در واکنش به مساله ديگر مطرح شده مبني بر عدم صدور مجوز ترخيص محموله سرم وارداتي از سوي يک شرکت و درخواست سفارش واردات همان برند سرم به شرکتي ديگر در بازه زماني تقريبا همزمان، گفت: براي هر دارو به همه شرکت‌هاي واردکننده مجوز ورود داده نمي‌شود و مجوز عام واردات نيست. مجوز فوريتي به يک شرکت و براي تنظيم بازار داده شده است و اين به معناي مجوز ورود آن دارو از سوي بقيه شرکت‌ها نيست. محموله دارويي که فرآيند سفارش و صدور مجوز واردات را دريافت نکرده و اساسا ثبت سفارش نشده و مجوزي براي ورود يا ورود فوريتي آن توسط از سازمان غذا و دارو داده نشده است، قاعدتا قابل ترخيص نيست و مجوز ترخيص آن داده نخواهد شد.

او در ادامه گفت: تنظيم کننده بازار دارو، سازمان غذا و داروست. هر محموله جهت ورود بايد در تمام مراحل مجوز اين سازمان را داشته باشد. مجوز ورود يک محموله براي يک شرکت براي سايرين مجوز تلقي نخواهد شد و تشخيص موضوع با سازمان غذا و داروست. شرح وظايف و مسئوليت سازمان‌ها در قانون مشخص شده است و اگر در اين زمينه دقت شود مشکلي نخواهد بود. هر اقدامي بايد در چارچوب مقررات و آيين نامه‌هاي موجود باشد و در مراعات قانون استثنا و بهانه‌اي وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
هیچ کدومتون به فکر سلامت مردم نیستید ویک ساعت دیگه هم خبر رو تکدیب می کنید .این بازیهارو جمع کنید وبه داد مردم برسید .
پاسخ ها
جواب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
به داد مردم همیشه در صحنه
فساد در سیستم کشور که همه بخشهاش دست مافیاست داره بیداد میکنه و مردم بدبخت باید تاوانش بدهند.
سوالهای جدی و جوابهای جدیتر دیدم. آیا بهتر نیست هر کسی کار خودش را بکند؟ اینکه بدون اجازه چیزی وارد کشور می شود عجیب است و باید سازمانهای بالاسری کنترل کنند که رانت اطلاعات را چه کسی به شرکتهای متفرقه می دهد و چرا خارج از شبکه مدیریتی دارو، ثبت سفارش و واردات جریان پیدا می کند؟ آیا این یک نقص فایندی است یا ناشی از خودسرانه اقدام کردن برخی صاحبان قدرت و ثروت است؟ نمی دانم.
مردم اعصاب و ظرفیت دعواهای بورکراسی را ندارند
خواهشا این نوع دعواها را رسانه ای نکنید خودتان از مجاری های قانونی و یا اداری حل کنید
رمدسیور کشنده است.کشورها آن را ممنوع کرده اند.چرا وارد میکنید.چرا وجدانتان بیدار نمیشود؟!!
کرونا نگرفتید رمدسیورها فاسد شد! مردم عوام!!!
دولت رییسی هم امیدی بش نیست
سر این اژدهای غذا و دارو را باید قطع کرد .
وای به حال بد ما مردم
فساد بیداد میکند ادم هایی که دستشان در این کار هستند حتما حتما به سیستم بالا وصل است حالا یک میلیون و یا 10 میلیون انسان هم بمیرد برای انها فقط پول مهم است چکسی باید جلوگیری کنند سازمانهای بازرسی باید در کلیه عملیات ها باید ورود کنند باید یکسازمان بزرگ مثل وزارتخانه در تمام موارد و تمام کالا همه انچه وارد و خارج و بازار و تولیدی ها وووو......باید اختیار تام داشته باشد . راه جلوگیری در کمترین زمان انهایی که با جان و مال ملت بازی میکنند اعدام کنند
بوی رانت خبری(نیاز به سرم به زودی در یک شرکت) و انحصار(به شرکت دیگر) به مشام مردم میخوره.
فقط خدا می داند در گمرک چه می گذرد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار