بازدید 13626

آشنایی با مراحل شکایت علیه کارفرما در اداره کار

بعضی از کارگران نسبت به چگونگی شکایت از کارفرما، برای رسیدن به حقوق قانونی خود آگاهی ندارند و به همین دلیل، از احقاق حق خود صرف‎نظر می‎کنند. بسیاری از کارگرانی که دچار مشکل و اختلافی در محل کارشان می‎شوند، به دلایلی مثل عدم پرداخت حقوق ماهیانه و دیرکرد آن، عدم پرداخت پاداش، رد نکردن بیمه و… قصد شکایت از کارفرما را دارند تا بتوانند حقوق ازدست‎رفته خود را بازپس‎گیرند.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 07 September 2021

بعضی از کارگران نسبت به چگونگی شکایت از کارفرما، برای رسیدن به حقوق قانونی خود آگاهی ندارند و به همین دلیل، از احقاق حق خود صرف‎نظر می‎کنند. بسیاری از کارگرانی که دچار مشکل و اختلافی در محل کارشان می‎شوند، به دلایلی مثل عدم پرداخت حقوق ماهیانه و دیرکرد آن، عدم پرداخت پاداش، رد نکردن بیمه و… قصد شکایت از کارفرما را دارند تا بتوانند حقوق ازدست‎رفته خود را بازپس‎گیرند.

به گزارش «تابناک»؛ این موضوع در حالی است که بسیاری از کارگران به چگونگی شکایت از کارفرما واقف نیستند و به همین دلیل، از احقاق حقوق خود صرف‎نظر می‎کنند. نخستین اقدام برای شکایت از کارفرما در اداره کار، تنظیم دادخواست و ثبت آن است.

این کار در سال‎های پیش، دستی انجام می‎شد؛ یعنی کارگران به ادارات کار و مراجع صالح مراجعه می‎کردند و با راهنمایی آنان دادخواستی برای شکایت می‎نوشتند؛ اما امروزه و با گره‎خوردن تمامی امور به فناوری‎های جدید، تنظیم دادخواست نیز از طریق سامانه‎های هوشمندی مثل سامانه اداره کار انجام می‎شود.

البته هنوز هم برای دریافت راهنمایی‎هایی در این زمینه می‎توانید به اداره کار مراجعه کرده و از کارمندان آنان کمک بگیرید. نکته کلیدی که احتمال پیروزی شما را در پرونده‎ای مانند پرونده شکایت از کارفرما بالا می‎برد، وجود مستندات و مدارک معتبری است که با استناد به آن‌ها نوعی برگ برنده رو کرده‎اید.

مدارکی از جمله قرارداد کار که سندی محکمه‎پسند برای اثبات وجود رابطه میان کارگر و کارفرماست. این مدارک را نیز حتما باید ضمیمه دادخواست خود کرده و در سامانه اداره کار ثبت کنید. برای ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی، ابتدا باید در سامانه اداره کار ثبت نام کنید؛ سپس در فرم الکترونیکی مخصوصی مشخصات فردی خود و نام و آدرس کارفرما را وارد کرده، درخواست خود را نوشته و به همراه مدارک و مستندات اسکن‎شده، پیوست دادخواست کنید.

بازه زمانی قانونی طرح شکایت علیه کارفرما

قانونگذار برای قانونی‏تر شدن قضایا و رسیدگی سهل‎تر به آنها، مدت زمان خاصی را برای انواع مختلف شکایات کارگر از کارفرما تعیین کرده که خارج از آن زمان، به شکایات وارده رسیدگی نمی‎شود. مثلا اگر از کارفرمای خود به دلیل اخراج غیرقانونی و خارج از قرارداد شکایتی دارید، باید ظرف مدت یک ماه پس از اخراج، آن را در مراجع صالح طی دادخواستی مطرح کند. اگر مدت زمان یک ماهه تعیین‎شده گذشت و بعد از آن کارگر شکایت کرد، به دادخواست او رسیدگی نخواهد شد.

مرجع صالح رسیدگی‎کننده به شکایت علیه کارفرما

شعبه رسیدگی‎کننده به دادخواست هر کارگر، معمولا شعبه اداره کاری است که در محل کار کارگر قرار دارد. مواد ۱۵۷ و ۱۵۸ قانون کار در کنار اشاره به یکی از حقوق مسلم کارگر مبنی بر شکایت از کارفرما، به مراحل شکایت کارگر نیز اشاره کرده است.

مراحل ثبت دادخواست

بهتر است برای ثبت دادخواست بر اساس مراحل زیر پیش بروید؛

ابتدا باید به دنبال شعبه بیمه‎گذار خود بگردید تا از طریق آن بتوانید شعبه اداره کار و امور اجتماعی محل کار خود را پیدا کنید. سپس باید نامه‎ای از اداره کار گرفته تا به کارگزاری بیمه خود تحویل دهید. این‎گونه است که تمامی سوابق بیمه‎تان را دریافت می‎کنید و به تبع آن، ارتباطات کاری شما با کارفرما اثبات می‎شود.

در مرحله بعد باید فرم دادخواستی از اداره کار تقاضا کرده و درخواست خود را به طور مختصر، اما مفید در آن بنویسید. این فرم بیشتر در سامانه‎های مخصوص و الکترونیکی تکمیل و ثبت می‎شود.
نکته‎ای که باید به آن توجه کنید، این است که چندین درخواست را یک‎جا و در یک دادخواست عنوان نکنید، بلکه یک درخواست واحد مثل پرداخت حقوق یا رد کردن بیمه را در دادخواستتان ذکر کنید.

بعد از ثبت درخواست، اداره کار بر اساس روند قانونی، نامه سازشی صادر می‎کند که طی آن کارگر و کارفرما باید در جلسه سازشی که معمولاً دو هفته بعد از اطلاع طرفین، برگزار می‎شود، شرکت کنند. اگر سازش و مصالحه‎ای میان کارگر و کارفرما در این جلسات ایجاد نشد، پرونده مذکور در ابتدا به هیأت تشخیص ارجاع داده می‎شود. این جلسه دو هفته پس از جلسه سازش نافرجام برگزار خواهد شد.

در این جلسه که با حضور سه عضو که یکی از آنان نماینده کارگر، دیگری نماینده دولت و نفر سوم نماینده کارفرما هستند، تشکیل شده و به رسمیت شناخته و حکم اولیه صادر می‎شود. اگر هر یک از طرفین به حکم صادره اعتراضی داشته باشند، پرونده به هیأت حل اختلاف ارجاع می‎شود.

رسیدگی به پرونده در هیأت حل اختلاف، آخرین مرحله دادرسی است که در آن طرفین دعوا باید در جلسه حضور یافته و ادله و مدارکی مبنی بر بی‎گناهی خود ارائه دهند، چون این هیأت به منزله دادگاه تجدیدنظر است؛ بنابراین، رأیی که در آن صادر می‎شود، نهایی، قطعی و لازم‎الاجرا خواهد بود.

مدارک اثبات‎کننده رابطه کارگر و کارفرما

همان‎گونه که اشاره شد، برای شکایت از کارفرما در مراجع صلاحیت‏دار، نیاز به وجود مدارکی مستند و مستدل است تا به‎ گونه‎ای رابطه میان کارگر و کارفرما را اثبات کند و جای هیچ‎گونه انکاری نماند؛ مدارکی مستدل و معتبر مثل قرارداد کار منعقدشده میان کارگر و کارفرما، فیش‎های واریزی که نشانه رابطه کارگر و کارفرماست و سوابق بیمه کارگر از جمله موارک مورد نیاز است که رابطه میان کارگر و کارفرما را اثبات می‏کند.

نخستین مدرک معتبر، قرارداد کار میان کارگر و کافرماست که در آن کم و کیف کار و حقوق و مزایای کارگر دقیق قید شده است. برخی از کارفرمایان برای شانه خالی کردن از وظایف‎شان، ادعای جعلی بودن چنین قرارداد‌هایی را می‎کنند که معمولا در روند دادرسی توجه خاصی به این ادعا نمی‎شود، مگر آن که ادامه رسیدگی به شکایت وارده، منوط بر صحت قرارداد میان آن دو باشد که در این صورت تا اتمام کارشناسی و ارائه نظر کارشناسان مبنی بر معتبر یا جعلی بودن قرارداد، دادرسی متوقف می‎شود و به تعویق خواهد افتاد.

دومین مدرک، واریزی‎هایی است که کارفرما بر اساس قرارداد به حساب کارگر ریخته است که می‎تواند در قالب چک، فیش‎های واریزی صادره از بانک و ... باشند.

سومین مدرکی که می‎توان در این مورد به آن استناد کرد، حق بیمه‎ای است که کارفرما بنا بر وظیفه‎ای که قانون به او محول کرده است، باید برای کارگر، شخصا رد کند. این سند می‎تواند نقش مهمی در احقاق حق کارگر داشته باشد، زیرا از یک جهت اگر کارفرما بیمه‏ای برای کارگر رد نکرده باشد، محکوم به پرداخت بیمه و خسارت عدم پرداخت آن می‎شود. از جهتی دیگر، اگر کارفرما بیمه رد کرده باشد، رابطه کارگر و کارفرمایی میان آنان اثبات شده و ادعای کارفرما مبنی بر جعلی بودن قرارداد، رد خواهد شد.

در برخی از مواقع، کارگران به دلیل عدم اطلاع از راه‏‎های شکایت از کارفرما، از حقوق خود گذشته و به کمتر از آن قانع می‏شوند.

همانطور که گفته شد، معمولا اداره کار، نامه سازشی صادر می‏کند که کارگر و کارفرما باید در جلسه‎ای شرکت کرده و ترجیحا با یکدیگر صلح کنند.

به کارگران توصیه می‎شود که بهتر است در این جلسه با کارفرما مصالحه کنند، زیرا این‎گونه راحت‎تر به هدف خود دست می‎یابند. در غیر این صورت، پرونده ابتدا به هیأت تشخیص و در نهایت و در صورت تجدید نظر، به هیأت حل اختلاف فرستاده می‎شود.
این رأی نهایی و غیرقابل تغییر است؛ مگر به حکم دیوان عدالت اداری در صورت شکایت در آن مرجع.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
آقا! کارگر شکایت هم کرد و برنده هم شد و به کارش برگشت. ولی خب کارفرما این کارگر رو نهایتا تا پایان زمان قراردادی که با هم بستن - که اونم یکساله است- نگه میداره بعدم باهاش قرارداد دوباره نمی بنده. به همین راحتی طرف دوباره بیکار میشه! این برگشت به کار پاک کردن صورت مسئله است! اداره کار این موضوع رو خوب باید بدونه که البته میدونه کارفرما این کارگر رو نهایتا تا پایان زمانی که با هم قرارداد دارن نگه میداره و فکر دیگه باید برای این کارگر کرد!
بسیارکارخوبی میکنیدکه کارگران رابه حقوق قانونی شان آگاه میکنیدولی بسیارکاربدی است که فقط راه درگیرشدن کارگران راباکارفرمابدون آموزش راه مصالحه وفقط ازطریق زورآموزش میدهیدآخرکدام کارفرمائی اگرکارگری ازاوشکایت کنددیگر
حاضربهمکاری باوی خواهدبودمگردیوانه باشدوازطرف دیگر
کارگربخت برگشته ای که سابقه شکایت ازکارفرماداشته باشد
کدام کارفرمائی حاضر به استخدام چنین کارگری خواهدبود
حالا بهترنیست راه موفقیت کارگران رادرمحیط کارمثل انجام
کارهابه بهترین وجه پرتلاش بودن و اززیرکاردرنرفتن رایاد کارگران دهید غیرممکنست کارفرمائی کارگرپرتلاش وسخت کوشی رامرخص وکارگرتنبل وبیعاری رانگهدارداکثر‌قریب به اتفاق بیکاران جامعه افرادتنبل واززیرکاردرروهستندوتقریباتمام سخت کوشها شاغلند البته برعکس ان صحیح نیست یعنی الزاماًهرکه شاغل است پرتلاش نیست اکنون به برکت سیستم رایانه عده ای بیکاربکارمشغول شده اندوهرکسی تشدیق میشودکه باپرداخت مبلغ اندکی پول ازهرکسی میلش بکشدشکایت کند ومزاحم طرف شود وبعدهم‌که شکایتش‌بیموردبودوکلی مزاحمت ایجادکردآب ازآب تکان نمی خوردفقط افرادی به ثبت شکایت مشغولندوبعضی به تشویق دیگران به تولیدشکایت بلاخره وقتی مشاغل مفیدنیست اینهم نوعی اشتغال است
شما زحمت نکشید اینا رو یاد برخی کارگرای تنبل بدین !
همینجوریش همشون راهشو بلدن و میان یه ماه کار میکنن و بعد با حقه بازی توی اداره کار پول سه ماه حقوق و بیمه رو میگیرن ....
هرگونه و هر فرمی هم که شکایتی بکنند آخرش باز هم حق و حقوق کارگر را له می کنند اینجا ایران است سراسر پر از عدالت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
هیچ کجای دنیا مثل اینجاهرکی هرکی نیست که اداره کاربه راحتی طرف کارگرپرادعا وتنبل رابگیردوکارفرمامیتواندسریعا چنین کارگری رااخراج کند مطمئناًاگرغیرازاین بود کشورپیشرفته نمیشد
قوانین یک طرفه
حالا بگید کارها چطور از کارگر می تواند شکایت کند.
اين راهنمايي مفيد فايده نيست چون اولا همه بلدن تا اداره كار برن بجاي اين راه دوستي را ياد بده تابناك ميدوني ابن قانون مار و ترس از ابن قانون مار چه بلايي به سر جمعيت بيكار اورده؟ و ميدوني كارفرما را له كرده مارگرانًگرسنه واخدهاي توليدي و اقتصادي مخروبه كه از مارفرما دزد و ازكارگر عنصر مظلوم وا ساخته و كارگر را ياغي معرفي ميكنه وًكارفرما را اسير نيروي كار تو تمام دنبا تابع عرضه وًتقاضاست اين يك اصل هست در امريكا ٢٤ ساعت كارفرما قبلش بابد بگه من نيروي كارم را نميخوام اونوقت حداقل دستمزد را تعريف مرده بيمه ١ دلاري چين را شنيدي ؟ به كارفرما ربطي نداره بيمه مارگر كارفرما بايد خودش و مسئوليت خودش را بيمه كنه و پول بيمه روي خداقل مزد محاسبه بشه كارگر خودش بره پرداخت كنه يكي هدماتبيشتر ميخواد بيشتر بخره الان چي شده؟ مارگر ناراضي كارفرما ناراضي مارخونه حات مخروبه هزينه توليد ناجور خوب همه غرق ميشيم حالا تو راهنمايي ميكني بره خقش را بگيره خوب اگر كسي بره حداقل اينكه مارفرما خقش را ميده و يك چراغ خاموش ميشه يك ماشين بدون اپراتور ميشه بزار با خداقل ها فعلا كارگر با مارفرما كنار هم بمونن دست دوستي بدن نه اينكه بر موس دشمني بكوبي امروز مارفرما ها قد كارگرشون درامد ندارن دليلش هم اينهمه كارخونه با ماشين الات تو شهر هاي صنعتي و تعطيل محاسباتت غلطه در محصول نهايي سهم كارگر بالاي ٣٣/٣ درصد هست نگو اين سهم كمه
مدیریت محترم بخش حقوقی خبرگزاری وزین تابناک
با سلام
در خبر فوق، بخشهایی اشتباه میباشد.
1- در بخش مدت زمان، هیچ محدودیتی در طرح شکایت وجود ندارد. بازه یک ماهه صرفا برای طرح درخواست بیمه بیکاری است نه دادخواست.
2- از سال 1398 سامانه جامع روابط کار به آدرس https://prkar.mcls.goc.ir راه اندازی شده است. خواهان پس از احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نامه کاربری و کلمه عبور، طرح دادخواست را بصورت الکترونیکی و از طریق این سامانه انجام میدهد.
3- هیئتهای سازش چندین سال است که از فرآیند رسیدگی حذف شده است.
4- بهتر است با مراجعه به سایت وزارت تعاو.ن، کار و رفاه اجتماعی یا یکی از ادارات آن، گردش فرآیند را مشاهده و استفاده نمایید.
با توجه به بازدید بالای سایت وزین تابناک، بهتر است در تهیه این اخبار ابتدا با کارشناسی خبره در این حوزه مشورت گردد.
با سپاس فراوان
بنده ازم شکایتی شده که حقوق سرایدار رو ندادم رفتم میکم من نه سرایداری دارم نه نگهبانی زیر بار نمیرن میگه سرایدارته!!! میگم قراردادش یا رسیدی که براش پولی ریخته باشم‌میگن‌گفتی قرارداد نمیدی حقوق هم ندادی خلاصه ما رو محکوم به پرداخت ۱۱۹ میلیوت تومن کردن تا بعد از خرج بیش از چهل میلیون تومان تونستم حکم را نقض و باطل کنم رسیدگی اداره کار اینطوریه که فک و فامیلش یهو میشن کارمند ندانسته شما
دوستان عزیز
من در یک پیام دیگه گفتم ولی متاسفانه منتشر نشده است. این خبر اشکالاتی دارد. بهتر است اصلاح نمایید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی