بازدید 9012
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

اقتصاد را از شر دلار ۴۲۰۰ تومانی رهایی بخشیم/ بهترین تصمیم چیست؟

مرحبا معتقد است: آمار‌های اقتصادی به خوبی نشان دهنده این موضوع هستند که ثبات قیمت در بازار اتفاق نیفتاده بلکه این طرح موجب شکل‌گیری رانت و فساد کلان شده است و عملا بخش بزرگی از اندوخته ارزی کشور به هدر رفته است.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 06 September 2021
به گفته عضو کمیسون مجلس: در حال حاضر بهترین تصمیم، این است که به صورت تدریجی و پلکانی، اقتصاد را از شر ارز ترجیحی که صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کرده را رهایی بخشیم تا هم تولید در کشور رونق بگیرد هم منابع ارزی کشور به هدر نرود و هم از طریق منابع حاصل از تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز تک نرخی، با روش‌های مختلف از دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه حمایت کنیم
اقتصاد را از شر دلار ۴۲۰۰ تومانی رهایی بخشیم/ بهترین تصمیم چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با تصویب ارز ترجیحی سعی شد تا با ایجاد این القا که ارز با قیمت مناسب و به‌طور نامحدود وجود دارد فضای روانی جامعه و بازار را آرام کند، ولی بافاصله گرفتن نرخ آزاد با نرخ ترجیحی و از آنجاکه فعالین اقتصادی نسبت به وضعیت اقتصاد و قیمت و ارزش واقعی ارز اطلاع کافی داشتند؛ این سیاست تبدیل به ضد خودش شد.

این تصمیم نه‌تن‌ها باعث تثبیت بازار ارز نشده است و به معیشت مردم کمک نکرده است و نتیجتا مشکلات بسیاری را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد.

از سوی دیگر با نگاهی به گذشته می‌توان برآورد کرد که بیش از ۶۰ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومانی تا به امروز به نوعی به هدر رفته است. هرچند در یکی دو سال گذشته، دایره تخصیص این منابع با ارزش ارزی برای واردات کالاها، محدودتر شد، اما بازهم خبری از کاهش و حتی ثبات قیمت کالا‌های اساسی همچون مرغ و نیاز‌های ضروری مردم نبود.

از همین رو با غلامرضا مرحبا عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در خصوص هدف اصلی ارز ترجیحی بیان کرد: افزایش بی‌رویه قیمت ارز سبب شد کالا‌های اساسی و دارو با قیمت‌های بالایی در بازار ارائه شود. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت با تخصیص دادن ارز ترجیحی فشار اقتصادی به مردم را کاهش دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اثرگذاری این طرح گفت: با وجود این که ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی تعلق گرفت؛ اما آمار‌های اقتصادی به خوبی نشان دهنده این موضوع هستند که ثبات قیمت در بازار اتفاق نیفتاده بلکه این طرح موجب شکل‌گیری رانت و فساد کلان شده است و عملا بخش بزرگی از اندوخته ارزی کشور به هدر رفته است.

در کنار این موضوع، تولید نیز به دلیل واردات کالا با ارز ترجیحی برای کنترل بازار، ضربه بسیار بدی خورد و عملا تولیدکنندگان کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی، توانایی رقابت با واردکنندگان را نداشتند و این ارز به تولید کشور نیز رحم نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: مقدار قابل توجهی ارز ترجیحی به کالا‌هایی تخصصی داده شد که در اصل نباید به آن کالا‌ها ارز ترجیحی تعلق می‌گرفت و یا با ارز ترجیحی کالا‌هایی خریداری شد که به کشور وارد نشده و بجای آن کالا، کالا‌های دیگری را وارد کردند. حتی همین کالا‌هایی که به کشور وارد شده‌اند نیز به دلیل قاچاق معکوس به کشور‌های همسایه، عملا باعث مشکلات فراوانی نظیر کمبود این کالا‌ها در بازار شده‌اند. باید دولت سیزدهم این سیاست ارزی غلط را تغییر دهد.

مرحبا در پایان با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه هم اصرار به برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت، گفت: متاسفانه دولت در لایحه بودجه هم اصرار به برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت. با این وجود مجلس تلاش بسیاری کرد که این سیاست اشتباه ارزی را متوقف کند، ولی با توجه به عدم همراهی دولت و وابستگی که در برخی از اقلام به ارز ترجیحی ایجاد شده است قطع یک باره این طرح ممکن نبود؛ بنابراین با وجود جمع‌بندی بر حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت قبل این ارز را پابرجا نگه داشت؛ لذا در حال حاضر بهترین تصمیم، این است که به صورت تدریجی و پلکانی، اقتصاد را از شر این ارز ترجیحی که صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کرده را رهایی بخشیم تا هم تولید در کشور رونق بگیرد هم منابع ارزی کشور به هدر نرود و هم از طریق منابع حاصل از تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز تک نرخی، با روش‌های مختلف از دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه حمایت کنیم.

حذف تدریجی دلار 4200 تومانی، بهترین تصمیم سیاست‌گذار ارز کشور

حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره پیامد‌های ناگوار ارز ۴۲۰۰  اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ از همان ابتدا یعنی اردیبهشت ۱۳۹۷، موجبات رانت و فساد را برای بسیاری از واردکنندگان کالا‌های اساسی پدید آورد. در واقع پس از تصویب این راهبرد اقتصادی، کالا‌های بسیاری با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور شدند، ولی با نرخ آزاد به دست مردم رسیدند که می‌توان به گوشت و دارو اشاره کرد. قیمت کنونی این دو کالا در بازار و حتی کمیاب بودن آن‌ها، بیانگر این است که این سیاست به هدف خود که جلوگیری از نوسان قیمت‌ها بود، نرسید و در عوض سود کلانی نصیب برخی سودجویان کرد.

وی افزود: این سیاست ارزی به واسطه اختلاف بین دلار ۴۲۰۰ با دلار آزاد، معادلات و مناسبات را به هم ریخت و مخل اقتصاد ملی شد. افراد بسیاری بعد از دریافت ارز یارانه‌ای، آن را به قیمت آزاد در بازار به فروش رساندند. در این بین، عده‌ای از واردکنندگان هم اقدام به واردات کالایی مانند تلفن همراه به جای دارو کردند که نیاز اساسی مردم نبود. باید پذیرفت که سیاست ارز ۴۲۰۰ اشتباه بسیار بزرگی بود که از سوی دولت رخ داد، چون هیچ دولتی دارایی خود را با کمترین قیمت ممکن به حراج نمی‌گذارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
بهتر بکنن ده تومن تا فشار به دولت نیاد وقتی باهاش غذای سگ وارد کردن
بهترین روش خصوصی سازی شفاف اقتصاد میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
هیچ جای دنیا خصوصی نیست چقد ساده اید هم زیر نظر کامل دولت ها هستند همون هپکو را ندیدی زدند زمین
با حذف کامل دلار 4200 تومانی بهانه ای جدید برای افزایش چند برابری دوباره قیمت ها ایجاد می شود در واقع مردم برای قاچاق و رانت و مدیریت اشتباه و ... جریمه می شوند
پاسخ ها
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
ارز باید تک نرخی بشه - راه دیگه ای نیست
دولت اصرار کرد چون پیشنهاد خودش بود شما چرا زیر بار این سیاست اشتباه _از نظر خودتون_رفتین و به این رانت و فساد تن دادین؟ شاه بیت حرفاتون جمله ی آخره، یعنی میخوان با بالا بردن نرخ ارز و درآمد حاصل از فروش آن یه پول صدقه به بخشی از مردم بدین و به خیال خود مشکل اونا رو رفع کنین
شفافیت اقتصادبهترین روش در دنیا بوده که جواب داده است
در بورس شرکتی هست به نام بورس انرژی که طبق قانون ملزم به ارائه حامل های انرژی در آن هست وزارت نفت ونیرو مانند نفت بنزین و......
چرا تا الان این کار و خرید وفروش به صورت شفاف در این بورس انجام نمیشه
چه کسانی از خرید فروش در خارح از شبکه بورس سود می برن
امیدوارم با امدن دولت جدید یکبار برای همیشه این مسئله حل شود تا جلوگیری از رانت میلیارد دلاری برای افراد خاص بشه
موقع افزایش قیمت بنزین هم همین حرفها زده میشد ولی نتیجه؟
متاسفانه عده ای دوست دارند مرتبا فشار به مردم را افزایش دهند. دلار 4200 گرچه مورد سو استفاده عده ای واقع شد ولی بسیاری از مردم با توجه به استفاده از کالاهای اساسی مثل نان شمر روغن و... از آن بهره میبرند.در کشور ما همیشه برای اصلاح یک مشکل به دنبال حذف کامل هستند و همیشه مردم متضرر اصلی
حذف این نوع دلار فقط باعث گرانی شدید ارزاق عمومی بیش از پیش خواهد شد
مسائلی مثل اختصاص ارز 4200 تومانی بوضوح نشان می دهد که در اقتصاد ایران فرمول های اقتصادی که در جهان شناخته شده و تجربه شده است حاکم نیست و همه چیز اقتصاد بر مبنای سعی و خطا و دهن بینی جلو می رود
فقط یک نمونه به شما بگم که الان پروتز تعویض مفصل با ارز 4200 تومانی حدود 10 میلیون برای بیماران اب میخوره و اگه این ارز حذف بشه این پروتزها حداقل بین 50 تا 70 میلیون میشه.حال خود دانید.درمان هم مثل باقی چیزها تعطیل میشه.
بهترین تصمیم محاکمه ابداع کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی هست که به دلار جهانگیری معروف شد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
ارز چند نرخی فقط تو دولت روحانی اجرا شده جناب؟؟؟ از اول انقلاب تا زمان جهانگیری وجود نداشت؟ شمام مثل بعضیا تو ملس غیر از کلمه ی محاکمه بلدین؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
شما هم که سوزنت رو محاکمه گیر کرده،کسایی که باعث تحریم شدند( گفتند تحریم ها کاغذ پاره اند) را بایستی محاکمه کرد جانم.
.... باید در امد ارزی باشد که نیست وضع اقتصاد درست شود که هرگز با این مدیران امکان ندارد پس می ماند یک را قیمت دلار را تغییر داده و از جیب مردم خرج کنید که ان هم اخرش مشخص است،در ایران همه چیز به هم گره خورده.....
بهترین راه حل
1-حذف دلار4200تومانی
2-تک نرخی کردن ارز
3-حذف مجوز امضاهای طلای دست حضرات
4-کنترل واردات و صادرات توسط وزارت صمت
5-تعامل با دنیا
6-حذف تفکر دشمن تراشی و تشویق روابط عزت مدارانه با دنیابا اسثقلال کامل مثل ترکیه ولهستان و برزیل و آرؤانتین
7-جلوگیری از دخالت ارگانهای نظامی وابسته به حکومت ر اقتصاد کشور و واردات و صادرات
مشکل دلار یا هر ارز دیگر نیست! مشکل از آنجائی پدیدار شد که طمع مسئولان بروز کرد!
کافی بود داخل کشور واحد پول کشور که توسط مسئولان بی ارزش شد از ارزهای خارجی مانند دلار جدا گردد و تمام کالاها و محصولات تولید داخل با ارزش ریال سنجیده و در کشور رایج میشد و اجباراً آن کالاها یا مواد اولیه که باید با ارز وارد میشد بدون دخالت جو روانی در قیمت گذاری کاذب توسط دولت با ارزش واقعی کنترل میشد تا کمترین آسیب به اقتصاد کشور وارد گردد. ولی در عمل با جو روانی با 20 برابر کردن دلار آنچنان ضربه ای به کشور وارد شد که سالیان سال اقتصادی کشور نای بلند شدن نخواهد داشت!
مسئولان کشور سرمست از بی ارزش کردن پول مملکت و گرانی 20 برابری دلار توجیه شان این بود که با صادرات می توانند دلار بیشتری بدست بیاورند اما در عمل ضربات جبران ناپذیری به کشور وارد نمودند! در حالیکه می توانستند با حفظ ارزش ریال در داخل کشور با اعمال ضریبی به آن در صدور کالاها به خارج به گونه ای عمل نمایند که هم ارزش پول داخل حفظ شود و هم بدون 20 برابر شدن قیمت دلار در داخل به همان ارزش 20 برابری دلار از خارج از کشور دست یابند.

قطعاً هدف کسانیکه می خواهند از شر دلار 4200 تومانی خلاص شوند خدمت به مردم و پائین آوردن قیمت آن نیست! بلکه بدنبال تأئیدیه برای حذف آن هستند تا دلار 20 برابری را جایگزین آن نمایند و آنوقت با گران کردن صد باره کالاها به به و چهچه بزنند که اوضاع خیلی خوب شد! و دوباره روز از نو و روزی از نو! اتفاقی که از سالها قبل بارها و بارها توسط مسئولان انجام شده و تا این طرز تفکر هست همچنان ادامه خواهد یافت!
پس چرا خجالت می کشید بفرمائید دلار 4200 تومانی را گران کنید و به هدف تان برسید!
سیاست شفاف سازی تنها راهکار است . دولت گذشته هم ارز 4200 پرداخت کرد ( البته به برخی ها ) هم بازار را آشفته کرد . شما که سیستم نداری حق نداری دولت تشکیل دهید ما مالیات می دهیم که یک عده فقط استخدام شوند و خرابکاری کنند
همه دولت ها در حال آزمون و خطا
یه عده سود جو هم در حال نوسانگیری ازین تصمیمات
هیچ اراده ای هیچ زمانی برای مبارزه با فساد وجود نداشته
دادگاه های مفاسد اقتصادی، مقطعی و بدون نتیجه

فقط عمر و جوونی که دراین کشور به هدر میره
اقتصاد را باید از شر مفسدان اقتصادی نجات داد.
تا رانت خواری. نجومی بگیری و اختلاسگران باشند مملکت همین است که هست.
ارز رو تک نرخی کنید - برای هزارمین بار - جلوی رانت رو بگیرید
امکان ندارد ارز ۴۲۰۰ حذف شود همان طور که ارز ۷ تا تک تومانی که از سال ۱۳۶۰ بود تا سال ۱۳۸۰ ادامه داشت و دولت وقت یعنی دولت اقای خاتمی بوسیله مرحوم نوربخش ان را حذف کرد.
۲۰ سال ارز ۷ تومانی به عده ای خاص!!!!
ایا تاحالا کسی دیده

شخصی به خودش پشت پا بزنه تا بخوره زمین

پس دلار نون واب دار پس تا همیشه تاریخ هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس