بازدید 5767

آموزش پرورش و نگهداری غاز

در آموزش پرورش غاز بر نکات و ملاحظات مختلفی تأکید می شود که از بین آنها دما و رطوبت محیط، تهویه مناسب هوا و همینطور تغذیه، اهمیت به مراتب بیشتری دارند، که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت .
کد خبر: ۱۰۷۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 06 September 2021

پرورش غاز

ماه های بهمن و اسفند، متداول ترین زمان تخم گذاری غازها هستند. پرورش غاز خانگی را هم می توان به صورت سنتی و هم از طریق خرید دستگاه جوجه کشی انجام داد. در هر صورت، شما به تعدادی تخم نطفه دار نیاز دارید که برای این منظور یا باید شرایط لازم را برای تخم گذاری غازهای ماده فراهم کنید یا تخم های تازه و سالم را از بازار بخرید. تعداد غازهایی که پرورش می دهید، به عوامل مختلف تولید بستگی دارد که فضای در دسترس، مهم ترین آن است.

نکته مهمی که در آموزش پرورش غاز باید بدانید این است که هرچند جوجه غازها تا 72 ساعت بعد از اینکه سر از تخم بیرون آوردند، به غذا احتیاجی ندارند اما بهتر است ظرف این مدت و برای افزایش مقاومت بدن، تغذیه آنها با محلول های الکترولیت را در دستور کار قرار دهید. از روز چهارم، فرایند تغذیه اصلی غازها را شروع کنید که این کار هم دردسر خاصی ندارد. غازها علاوه بر سبزی و علف از انواع بذر و دانه، ذرت، سبوس، سویا و ... تغذیه می کنند. کیفیت غذای غاز دو هفته اول، اهمیت بسیار زیادی دارد و پس از آن برای تسریع فرایند رشد جوجه غازها می توانید خوراکشان را با استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی موجود در بازار، غنی کنید. خیس کردن خوراک جوجه ها برای ترغیب آنها به غذا خوردن در روزهای اول، راهکاری مؤثر است.

محافظت از جوجه غازها در برابر عواملی مثل استرس سرمایی، مخصوصاً در یک الی دو هفته اول از بدو تولد، اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل لازم است دمای کف محیط یا سالن پرورش را در بازه 30 تا 35 درجه سانتی گراد حفظ کنید. هرچند جزئیات آموزش پرورش غاز با توجه نژاد پرنده (تخم گذار یا گوشتی) می تواند متفاوت باشد اما اصول کار، تقریباً یکسان است و به طور کلی پرورش غاز را می توان یکی از کم دردسرترین فرایندهای پرورش پرندگان دانست.

درآمد و سود پرورش غاز

میزان درآمد و سود پرورش غاز در کنار سادگی نسبی این کار، جذابیت اقتصادیِ ورود به این حوزه را چند برابر می کند. به طور کلی، جوجه کشی و پرورش پرندگان، زمینه های شغلی سودآوری هستند که افراد مختلف به شرط داشتن فضای کافی (که لزوماً فضای زیادی هم نیست)، می توانند فعالیتشان را در آن آغاز کنند.

غازها به دلیل ویژگی های زیستی منحصربفرد، در مقایسه با پرندگان دیگر، قدرت و مقاومت بیشتری دارند که این خصوصیت، علاوه بر کاهش چشمگیر تعداد تلفات در فرایند پرورش غاز، نیاز به مراقبت ویژه از آنها را به حداقل می رساند. غازها با وجود اینکه حجم خوراک قابل توجهی دارند، اما امکان تغذیه آنها با سبزی و علوفه، خرج چندانی روی دستتان نمی گذارد. از سوی دیگر، انواع غاز اعم از تخم گذار و گوشتی، تقاضای بسیار خوبی در بازار دارند و قیمت آنها نیز چشمگیر است. این یعنی پرورش خانگی فروش غاز، نه تنها درآمد زیادی را عایدتان می کند، بلکه به دلیل هزینه کم، حاشیه سود بسیار بالایی برایتان دارد که این سود، بعضاً به چند صد هزار تومان در روز هم می رسد. رقمی که برای یک کسب و کار شخصی و خانگی، بسیار ایده‌آل است.

سود پرورش غاز

پرورش غاز همزمان با سایر پرندگان

امکان پرورش همزمان غاز با سایر پرندگان، از دیگر مزایای پرورش غاز و نگهداری از آن است. غاز، اصولاً حیوان بدقلقی نیست و به راحتی می تواند با طیف گسترده ای از ماکیان دیگر مثل اردک و حتی مرغ و خروس، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشد.

نکته مهمی که در خصوص پرورش همزمان غاز با سایر پرندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، رعایت تراکم بهینه در فضای نگهداری آنهاست. حین پرورش و نگهداری همزمان پرندگان مختلف، باید از وجود فضای زیستی کافی و همینطور توزیع عادلانه غذا بین گونه های مختلف اطمینان حاصل کنید. ضمناً شما می توانید علاوه بر پرورش غاز در کنار پرورش اردک، به ایده پرورش همزمان آن با گونه های جانوری دیگر ازجمله ماهی ها نیز فکر کنید. پرورش توأمانِ غاز و ماهی، یک الگوی همزیستی هارمونیک است که در آن، سازوکار زیستیِ طبیعی هر کدام، به تسریع و تسهیل پرورش دیگری کمک می کند.

پرورش غاز با سایر پرندگان

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی