بازدید 6756

بروز علایم قارچ سیاه در بدن انسان چگونه آغاز می‌شود؟

قارچ سیاه فاجعه‌ای است که این روزها سر زبان‌ جمعیت عمومی افتاده است.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰ 06 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بنابر اعلام بیمه دات کام، بیماری‌های قارچی، جدید نیستند و از دیرباز شناخته شده‌اند اما شیوع قارچ سیاه کم است و جزو بیماری‌های نادر محسوب می‌شود. قارچ سیاه می‌تواند شبیه سینوزیت معمولی آغاز شود، درد چشم و صورت، سردرد، احساس پر شدگی و ترشحات بینی را باید جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

این روزها COVID-۱۹ منجر به افزایش موارد عفونت قارچی کشنده به نام موکورمیکوزیس شده است که در بین مردم به عنوان “قارچ سیاه” شناخته می‌شود. این عفونت به همان اندازه خطرناک است که رسانه‌ها آن را به تصویر کشیده‌اند؛ اما روایت‌های متعددی در مورد منابع احتمالی عفونت و درمان بیماری قارچ سیاه در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

این بیماری که به دنبال کرونای منحوس ورد زبان جهانیان شده قارچ سیاه نام دارد. عامل این بیماری کپک موکور است. این کپک معمولا در خاک، گیاهان، کود حیوانی، میوه‌ها و سبزیجات فاسد وجود دارد.

قارچ سیاه کرونا چیست؟

عفونت‌های قارچی، از جمله قارچ سیاه، آسپرژیلوز و کاندیدیاز در بیمارانی گزارش شده است که به کووید ۱۹ مبتلا هستند یا روند بهبودی بیماری کرونا به سپری می‌کنند.

این بیماری بیشتر در افرادی یافت می‌شود که یا بیماری زمینه‌ای دارند یا نقص سیستم ایمنی! البته ممکن است برخی از بیماران با ابتلا به کووید ۱۹، سیستم ایمنی‌شان تا حدی ضعیف شود که به بیماری قارچ سیاه نیز مبتلا شوند.

در واقع، این عفونت قارچی بیشتر مواقع سینوس‌ها، ریه، پوست و مغز و چشم را درگیر می‌کند.

عفونی شدن چشم ها در بیماری قارچ سیاه

این نوع کپک از راه سینوس وارد بدن انسان‌ها شده و در آن‌جا شروع به رسوب کرده و به سر بیمار راه پیدا می‌کند. زمانی‌که سیستم ایمنی افراد نتواند این کپک را کنترل و دفع کند، به پایه مغز حمله کرده و مشکلات خطرآفرینی را به وجود می‌آورند. لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع سیستم ایمنی بدن قادر به دفع این نوع آلودگی قارچی هست و تنها کسانی را به شدت درگیر می‌کند که سیستم ایمنی به شدت ضعیف داشته یا بیماران سرطانی باشند.

علائم بیماری قارچ سیاه

این علایم بستگی به بخشی از بدن که قارچ در آن رشد می‌کند دارد. از جمله علائم این عفونت قارچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تب
سرفه
سینه درد
تنگی نفس
تورم در یک سمت صورت
سردرد
گرفتگی سینوس
ضایعات سیاه رنگ روی پل بینی یا دهان
شکم درد
حالت تهوع و استفراغ
خونریزی گوارشی
خون در مدفوع
اسهال

در صورتی که پوست تحت تاثیر این قارچ قرار گرفته و آلوده شده باشد، آن قسمت ممکن است تاول زده قرمز یا متورم شود! یا حتی امکان دارد دردناک شود.

این عفونت می‌تواند از طریق خون به سایر نقاط بدن گسترش یابد که تحت عنوان موکورمایکوزیس شناخته می‌شود. در زمان وقوع عفونت، قارچ توانایی این را دارد که به اندام‌هایی مانند طحال و قلب گسترش یابد. در موارد شدید بیماری، فرد ممکن است تغییرات روانی را تجربه کرده یا گرفتار کما یا فوت شود.

عوارض قارچ سیاه

از جمله عوارض موکورمایکوزیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نابینایی
لخته‌های خون یا رگ‌های خونی مسدود شده
آسیب عصبی
در صورتی که موکورمایکوزیس درمان نشود می‌توان موجب مرگ شود. اما این که کدام قسمت بدن درگیر این بیماری شده احتمال وقوع مرگ را تعیین می‌کند.

چه افرادی به بیماری قارچ سیاه مبتلا می‌شوند؟

از آن‌جایی‌که موکورمایکوزیس یک بیماری نادر است، بیشتر در بین افرادی که بهداشت فردی و محیطی را رعایت نکرده یا افرادی دیده می‌شود که داروهایشان، سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف کرده است. افرادی که بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند در زیر شرح داده شده است:

۱. افرادی که دیابت دارند
۲. افراد مبتلا به سرطان
۳. افرادی که در آن‌ها پیوند عضو صورت گرفته است
۴. افرادی که در آن‌ها پیوند سلول‌های بنیادی صورت گرفته باشد
۵. افراد مبتلا به نوتروپنی (Neutropenia) یعنی تعداد گلبول‌های سفید خونشان کم است.
۶. افرادی که به صورت طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها استفاده کرده‌اند
۷. افرادی که طولانی مدت داروی تزریقی مصرف کرده‌اند
۸. افراد دارای آهن زیادی در بدن
۹. نارس بودن و وزن کم هنگام تولد

درمان قارچ سیاه

چنانچه این بیماری خطرناک زودتر شناسایی شود، تشخیص و تجویز سریع درمان ضد قارچی مناسب برای بهبود بیماران مبتلا به قارچ سیاه اهمیت دارد.همان طور که اشاره شد موکورمایکوزیس یک عفونت بسیار حاد و جدی‌ست که نیاز مبرم به درمان ضد قارچی دارد. داروهای فعال ضد آسپرژیولس مثل ووریکونازول در برابر موکورمیست‌ها فعال نبوده و نشان می‌دهد درمان با این دارو در مراحل اولیه بیماری نتیجه بخش بوده است.

علاوه براین، از طریق جراحی نیز می‌بایست ناحیه آلوده برداشته شود. برخی از اوقات نمی‌توان این بیماری را کنترل کرد. در این حالت صورت بیمار به شدت درگیر می‌شود که چاره‌ای جز تخلیه صورت بیمار برای متخصصان گوش، حل و بینی باقی نخواهد ماند…. در این هنگام خرید بیمه تکمیلی می‌تواند گره گشای هزینه های سنگین این بیماری شود.

هزینه‌های درمان کرونا ویروس و به دنبال آن قارچ سیاه:

وقتی ویروسی رنگ به رنگ عوض می‌کند و به تبع آن بیماری‌های دیگر نیز به این چرخه ویروسی اضافه می‌شود، آدم نمی‌داند درد را بکشد، هزینه را بپردازد یا غصه بخورد! حداقل اگر میزان هزینه‌های درمانی کاهش یابد، می‌توان با خیالی آسوده‌تر نسبت به درمان این بیماری اقدام کرد. با خرید بیمه تکمیلی یا بیمه کرونا می‌توانید به راحتی از پس هزینه‌های درمانی قارچ سیاه و انواع نسخه‌های کرونا بربیایید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان بیمه دات کام با شماره تماس ۰۲۱۴۳۷۲ در ارتباط باشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار