بازدید 5701
۲

تزریق واکسن به معنی مبتلا نشدن نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در بسیاری از واکسن‌ها، یک دوره زمانی لازم است تا بدن در مقابل آن‌ها ایمنی نشان دهد و آنتی بادی تولید کند، گفت: واکسن‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند، اما این به معنی مبتلا نشدن نیست.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳ 04 September 2021

محمد دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به طور متوسط در خرداد و تیرماه امسال روزانه کمتر از یک نفر و در مرداد ۲.۷ نفر در روز در اثر کرونا جان باختند.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق افتاد، افزود: بیشترین مرگ و میر در آبان ماه ۹۹ در استان با بروز هفتگی ۹.۸ نفر فوت در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روی داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه میزان و مرگ و میر اختصاصی-علیتی در هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ۱۲۵.۵ و در خراسان جنوبی ۱۲۳.۸ بوده است، تصریح کرد: واکسیناسیون نیز در این ماه‌ها سرعت گرفته، اما مردم باید بدانند با تزریق واکسن نیز مصون از بیماری نبوده و همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه حتی تزریق دوز دوم نیز نباید خیال مردم را راحت از رعایت پروتکل‌ها کند، اظهار کرد: ایمنی کامل ناشی از واکسن، دو هفته بعد از تزریق دوز دوم است و مردم باید دقت داشته باشند هرگونه تماس با فرد دارای علائم کرونا، آن‌ها را مبتلا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از واکسن‌ها، یک دوره زمانی لازم است تا بدن در مقابل آن‌ها ایمنی نشان دهد و آنتی بادی تولید کند، افزود: واکسن‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند، اما این به معنی مبتلا نشدن نیست و این در مورد هر واکسنی صادق است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، تمام واکسن‌ها در مقابل نوع شدید بیماری محافظت می‌کنند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری با تزریق واکسن کاهش می‌یابد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: این امر به وضوح دیده شد؛ به گونه‌ای که از شروع واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال، میزان بستری این گروه سنی به شدت کاهش پیدا کرد.

وی با درخواست از مردم برای دوری از شایعات فضای مجازی و لزوم مشورت با پزشکان در مورد هرگونه ابهام، تصریح کرد: عوامل زیادی دخیل هستند تا فرد مبتلا به کرونا شود و در هر صورت رعایت کامل پروتکل‌ها برای هر فرد ضروری است.

در روزهای اخیر مطالبی به سرعت در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که افراد زیادی بلافاصله پس از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند؛ حتی منابعی غیررسمی نام واکسن به خصوصی را نیز در خبرهای خود عنوان می‌کنند که تمام این موارد توسط متخصصان رد می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
کرونا مرزهای علم پزشکی رو جابجا کرده
میشه گفت که هنوز واکسن کرونا کشف نشده است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار