بازدید 4527

کادر درمان دیگر تاب ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان رو به اتمام است، گفت: وضعیت بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری را می‌توان به منطقه جنگی تشبیه کرد، برای گذر از بحران در یک بازه زمانی کوتاه واکسیناسیون باید با سرعت انجام شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰ 02 September 2021

به گزارش «تابناک»، آرش روغنی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت بیماری کرونا در حال حاضر اصلی‌ترین راهکار برای کاهش موارد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، تسریع در روند واکسیناسیون است، اظهار کرد: واکسیناسیون قطره‌چکانی تاثیری ندارد و با جهش‌های ویروس کرونا واکسن‌ها نسبت به این سویه‌ها کم اثر می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد تصریح کرد: واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا بسیار تاثیرگذار است، اما سویه‌های جدید اثر واکسیناسیون را کم می‌کند، بنابراین باید در یک مدت زمان کوتاه واکسیناسیون بخش اعظمی از جمعیت در برابر این بیماری انجام شود تا بتوانیم جلوی انتشار ویروس را بگیریم.

واکسن‌های موجود در جهان در برابر بیماری کرونا موثر هستند

وی با اشاره به اینکه تمامی واکسن‌های موجود در جهان در برابر بیماری کرونا موثر هستند، گفت: برای مثال کشور شیلی با واکسن نوع سینوفارم و در یک مدت زمان کوتاه اکثریت مردم کشورش را واکسینه کرد و اکنون این کشور در بحث مدیریت بیماری کرونا از شرایط خوبی برخوردار است، متاسفانه واکسیناسیون در کشور سرعت لازم را ندارد و باید این روند تسریع شود.

روغنی بیان کرد: نوع مقاومت واکسن کرونا در برابر سویه‌های جدید کرونا متفاوت است، به‌طور مثال واکسن آسترازنکا نسبت به سایر واکسن‌ها ایمنی بالاتری در برابر سویه دلتا در فرد ایجاد می‌کند، اما این میزان تاثیرگذاری اختلاف فاحشی ندارد، بنابراین مردم عادی که در معرض شدید ویروس قرار ندارند، نباید نسبت به نوع واکسن حساسیت داشته باشند، هر نوع واکسنی در برابر بیماری کرونا ایمنی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد ادامه داد: اما در بحث کادر بهداشت و درمان به‌علت قرار گرفتن این قشر در معرض ویروس و بالا بودن بار ویروس در مراکز درمانی بهتر است از واکسن‌ با کارایی بالاتر استفاده شود، در حال حاضر باید واکسن یادآور با واکسن موثر برای کادر درمان تزریق شود، زیرا کادر درمان مجددا در حال ابتلا به کرونا باوجود واکسیناسیون هستند.

وی در خصوص عوارض واکسن‌های کرونا، گفت: بنده عضو کمیسیون عوارض واکسن در چهارمحال و بختیاری هستم، مواردی از مرگ و میر و عوارض شدید واکسن بر روی برخی از افراد به این کمیسیون ارجاع داده شده است، تاکنون هیچ مرگ قطعی به‌علت تزریق واکسن در استان تائید نشده است.

روغنی گفت: پس از بررسی‌ها مشخص شد افرادی که بعد از تزریق واکسن دچار عوارض شدید و یا فوت شده بودند به کرونا مبتلا بوده‌اند و به‌علت نداشتن علامت یا کم علامت بودن اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده‌اند و این مسئله باعث تشدید علائم در فرد شده است.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت کمپین‌های ضد واکسن در کشور، تصریح کرد: متاسفانه اعتماد مردم به مسئولان سیستم بهداشت و درمان به‌علت ضعف در اطلاع‌رسانی در موضوعات بااهمیت و وعده‌های محقق نشده بسیار کم شده است، بنابراین مردم به پیگیری اخبار از رسانه‌های غیرمعتبر روی آورده‌اند، این ضعف اعتماد در مدیریت بیماری کرونا بسیار آسیب‌زا است، باید این اعتماد به جامعه برگردد.

در بحث مدیریت بیماری کرونا شاهد اشتباهات بسیار بودیم

وی با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت بیماری کرونا از شاهد اشتباهات بسیار بودیم، یادآور شد: اگر در ابتدای آغاز پاندمی کرونا کشور به مدت حداقل یک ماه به‌صورت کامل قرنطینه و هزینه‌های معیشت مردم به آن‌ها پرداخت می‌شد، قطعا کشور در این مدت متحمل هزینه‌های گزاف به سیستم بهداشت و درمان، اقتصاد و سلامت مردم نمی‌شد و تا حد زیادی زنجیره انتقال بیماری قطع می‌شد.

روغنی افزود: اما متاسفانه توان مدیریتی و مالی برای انجام قرنطینه کامل کشور در ابتدای شیوع ویروس کرونا وجود نداشت، در ابتدای شیوع کرونا با سویه‌های جهش یافته مواجه نبودیم و قرنطینه می‌توانست در کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی فعلی ناشی از بیماری کرونا به شدت تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا استفاده از ماسک اجباری نشد، همچنین برخی از مسئولان اعتقادی به قرنطینه کامل کشور نداشتند، همچنین با عادی‌انگاری بخشی از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه بوده و هستیم، این مسائل موجب طولانی شدن روند بیماری کرونا در کشور شد.

بازگشایی مدارس در شرایط فعلی و کامل نشدن پوشش واکسیناسیون منطقی نیست

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی که روزانه بیش از ۶۰۰ نفر بر اثر بیماری کرونا در کشور جان خود را از دست می‌دهند، عده‌ای تصمیم بر بازگشایی مدارس دارند، گفت: بازگشایی مدارس در شرایط فعلی و کامل نشدن پوشش واکسیناسیون منطقی نیست، زیرا در حال حاضر واکسنی برای تزریق در گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال در کشور وجود ندارد.

روغنی ابراز عقیده کرد: برخی از تصمیمات ستاد ملی کرونا، ضد کرونا بود، باید از ابتدا مسائل مربوط به بیماری و آمارها به‌صورت شفاف در اختیار همگان قرار می‌گرفت، تا اکنون شاهد بی‌اعتمادی مردم نسبت به برخی مسئولان نباشیم.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان رو به اتمام است، توضیح داد: وضعیت بیمارستان‌های استان را می‌توان به منطقه جنگی تشبیه کرد، در حال حاضر به‌علت حجم بالای مراجعات بیماران کرونایی به مراکز درمانی، خدمات‌دهی به سایر بیماران قلبی، دارای بیماری زمینه‌ای و نیازمند اعمال جراحی مختل شده است.

وی ادامه داد: در پسا کرونا به‌علت حجم بالای استفاده از آنتی بیوتیک برای بیماران کرونایی شاهد مقاوم شدن بدن افراد به درمان‌های عفونی خواهیم بود و همچنین با موج جدیدی از بیماران روانی روبرو می‌شویم.

روغنی با بیان اینکه پزشکان و کادر بهداشت و درمان باتوجه به سوگندی که در هنگام آغاز به‌کار خورده‌اند در هر شرایطی به وظیفه خود عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: اما زمانی‌که این قشر می‌بینند در تصمیمات مرتبط با بیماری کرونا در سطح کلان نظرشان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مردم بدون توجه به شرایط کرونایی در مهمانی، عروسی، مراسم ختم و ... شرکت می‌کنند، قطعا در کیفیت عملکردشان تاثیرگذار است و از لحاظ روحی و روانی دچار آسیب می‌شوند.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: باید ستاد ملی کرونا به استان‌ها برای تصمیم‌گیری در بحث مدیریت بیماری کرونا اختیار عمل بدهد، شرایط استان‌ها از نظر امکانات بهداشتی و درمانی متفاوت است، متاسفانه در حال حاضر در بحث تغییر دولت برخی از مدیران انگیزه لازم برای ادامه کار را ندارند و این مسئله به‌شدت آسیب‌زننده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در وضعیت بدی قرار داریم، تصریح کرد: اگر بار بیماری در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کند، امکان دارد سیستم بهداشت و درمان متلاشی شود، این استان محروم است و باید کمبودهای حوزه بهداشت و درمان از طریق رسانه‌ها به‌عنوان یک مطالبه اصلی بیان شود.

روغنی بیان کرد: باید با افرادی که اقدام به برپایی مراسم عزا و عروسی می‌کنند به‌صورت قانونی برخورد شود، متاسفانه برخورد قانونی با این افراد صورت نمی‌گیرد، قطعا برای این منظور نیازمند تعامل بین بخشی و همکاری نیروی انتطامی هستیم.

تمامی داروهای ضدویروس برای درمان کرونا موثر هستند

رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان شهرکرد در ادامه با اشاره به کمبود مقطعی برخی داروهای ضدویروس مانند رمدسیویر برای درمان کرونا، بیان کرد: قطعا تمامی داروهای ضدویروس برای درمان کرونا موثر هستند، شاید این داروها معجزه نکنند، اما نمی‌توان تاثیر آن‌ها را در بهبود بیماران نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه واژه " با رعایت پروتکل‌های بهداشتی" امروز مجوزی برای برگزاری بسیاری از برنامه‌ها و جلسات شده است، توضیح داد: قطعا در بسیاری از مواقع امکان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد، در سویه دلتا قدرت سرایت‌پذیری بالا رفته و این سویه حتی در فضای باز نیز منتقل می‌شود.

روغنی تاکید کرد: عده‌ای از مافیای دارو از صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص محدودیت واردات واکسن از کشور آمریکا سوءاستفاده کرده و پروژه واکسن هراسی و بی‌اثر بودن واکسن‌های داخلی و وارداتی از سایر کشورها را رقم زدند.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: پرستاران شاغل در ICU باید آموزش‌های تخصصی را دیده باشند تا بتوانند از جان بیمار محافظت کنند، در حال حاضر با کمبود نیروی آموزش دیده در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه هستیم، این مسئله باعث کاهش کیفیت خدمات و افزایش مرگ و میر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی است، گفت: واکسیناسیون به‌ صورت ۱۰۰ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند، بنابراین افراد بهبود یافته و کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، نتایج تسریع سرعت واکسیناسیون در کاهش ابتلا در سیستان و بلوچستان مشهود است، اگر گروه سنی ۶۰ سال به بالا واکسینه نمی‌شد میزان مرگ و میر به سه برابر افزایش پیدا می‌کرد.

روغنی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در جهش‌های کرونا سن ابتلا کاهش پیدا می‌کند و همچنین قدرت سرایت‌پذیری افزایش پیدا خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل