بازدید 3630
۱

برنامه وزیر کار در بخش حقوق و دستمزد اعلام شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح برنامه های وزارتخانه متبوع خود در خصوص حقوق و دستمزد از دو اقدام اساسی برای حمایت از کارگران و کارفرمایان خبر داد و با بیان اینکه دولت رئیسی هماهنگ ترین تیم اقتصادی را دارد، تحقق برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال را ممکن دانست.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 01 September 2021

به گزارش ایسنا، حجت‌اله عبدالملکی با بیان اینکه وزارت کار مسئول تنظیم روابط کار است، اظهار کرد: بر اساس آمارها حدود ۱۳ میلیون کارگر در کشور فعالیت می کنند و تلاش ما بر این است که خط عادلانه ای در حقوق دستمزد در نظر گرفته شود به نحوی که هم ضمن تامین رفاه حداقلی کارگران، کارفرمایان هم متضرر نشوند.

کارگران نگران کارفرمایان و تعطیلی بنگاه
وی افزود: بخشی از هزینه‌های کارفرمایان، حقوق و دستمزدی است که می پردازند. در نشست‌هایی که با تشکل‌های کارگری داشتیم اعلام می کردند که کارگران نگران کارفرمایان و تعطیلی بنگاه‌ها هستند لذا ما در بحث حقوق و دستمزد هم از کارگران و هم از کارفرمایان حمایت خواهیم کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک گفت وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، به نحوه این حمایت پرداخت و اظهار کرد: درصدد هستیم تا با دو اقدام یکی بهبود فضای کسب وکار و دوم مهار تورم، به کمک کارفرمایان بشتابیم، خوشبختانه وزارت صمت و وزارت امور اقتصاد و دارایی برنامه جدی برای مان زدایی از مسیر تولید دارند و در تیم اقتصادی دولت هم موضوع مهار تورم پیگیری خواهد شد.

دو راه برای تقویت دستمزد و حمایت از کارفرمایان
عبدالملکی ادامه داد: وقتی که ۵۰ درصد هزینه های زندگی بالا می رود طبیعی است که روی دستمزد تاثیر می گذارد ولی اگر تورم کنترل شود، فشار بر کارگر و کارفرما کمتر خواهد شد؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد در راستای حمایت از کارگر و کارفرما کنترل و مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار را دنبال کنیم.
وی در ادامه از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارتخانه مردم یاد کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی و در بخش بازنشستگی بیش از ۲ میلیون نفر با این وزارتخانه مرتبط هستند. آموزش های فنی و حرفه ای صدها هزار نفر آموزش مهارتی دیده یا مخاطب این آموزش‌ها هستند بنابراین وزارت کار به حق وزارت مردم است.

برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع اشتغال در کشور درباره برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال اظهار کرد: اینکه گاها عنوان می‌شود که اشتغال در حوزه تولید شکل می گیرد درست است و اشتغال در بخشهای تولید، معدن، کشاورزی، خدمات و آی تی قابلیت ایجاد دارد که متولی آن وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها هستند ولی اشتغال در کشور ما یک ستاد فرماندهی دارد که فرمانده آن رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی اشتغال است و وزیر کار عملا دبیر این قرارگاه فرماندهی است.
به گفته عبدالملکی، وزارت کار درصدد است در راستای تقویت اشتغال، موضوع تعامل با نظام بانکی و دستگاه‌های دیگر را در دستور کار قرار بدهد و با ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور و طراحی نقشه کار، به نظارت و تسهیل گری بپردازد تا برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال را محقق کند.

رئیسی هماهنگ ترین تیم اقتصادی را دارد
این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان این که در شورای عالی اشتغال نیز برنامه تحقق یک میلیون شغل درسال پیگیری خواهد شد، هماهنگ ترین تیم اقتصادی دولت را مربوط به دولت سیزدهم دانست و تصریح کرد: در این دوره تحقق اهداف و برنامه ها از دو جهت حائز اهمیت است اول اینکه وزارت کار به پشتوانه شخص رئیس جمهور با جدیت در این زمینه ورد کرده و دوم اینکه همه اعضای تیم اقتصادی دولت هماهنگ با هم عمل می کنند و می توان گفت هماهنگ ترین تیم اقتصادی در دولتها را دولت سیزدهم دارد لذا انتظار می‌رود تعامل با بانک مرکزی و سایر دستگاه ها حتی وزارت نفت با وزارت کار شکل مطلوبی برقرار و در آینده نزدیک خبرهای خوبی شنیده شود.
وی با بیان اینکه اگر زنجیره ارزش در اقتصاد شکل نگیرد به ایجاد شغل یا اشتغال پایدار منجر نخپاعد شد، اظهار کرد: همه ارکان و اعضای دولت این موضوع را درک کرده‌اند و روش هایی در حال طراحی است که کسب و کارهای کوچک بتوانند راحت‌تر تسهیلات دریافت کنند. وزیر اقتصاد نیز برنامه‌هایی برای حمایت از کسب و کارهای کوچک در دست دارد که انجام پاره ای اصلاحات در بازار سرمایه از جمله آنها است.

بنگاه های بزرگ منابع بانکی را می بلعند!
به گفته عبدالملکی، در تمام دنیا عمده منابع بازار سرمایه به مصرف کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ می رود درحالی که این روش در کشور ما برعکس بوده است. به جای آن که کسب و کارهای کوچک از این تسهیلات بهره‌مند شوند، کارخانه های بزرگ منابع بانکی را بلعیده اند و اکثر کسب و کارهای خرد و کوچک که با مبالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می توانند کار خود را شروع کنند از این منابع بی بهره هستند.

مهارت حلقه مفقوده بازار کار
وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود از فعال کردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت در حال حاضر مهارت یکی از حلقه‌های مفقوده ای است که. وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود از فعال کردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت در حال حاضر مهارت یکی از حلقه‌های مفقوده ای است که در عدم جذب کارجویان به بازار کار موثر است. اگر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را توسعه بدهیم، بخش اعظمی از معضل بیکاری حل می شود.

تاکید بر بازار محور شدن آموزش های مهارتی
به اعتقاد وی، آموزش‌ها باید بازار محور شود و تحول جدی در نظام آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای به وجود آید به همین منظور از ظرفیت  ۳۵۰ مرکز  فنی و حرفه‌ای استفاده و از این طریق به کارآفرینان در کشور کمک خواهد شد.

ثبت ایده ها و طرح ها در وزارت کار
عبدالملکی در عین حال از فعال شدن بخش ثبت ایده ها و طرح ها در سایت وزارت کار از روز پنجشنبه خبر داد و گفت: افراد می توانند با ورود به لینک مذکور، پیشنهادها، ایده‌ها، طرح‌ها و تجربه‌های موفق را در همه حوزه‌ها و بخش‌های مربوط به وزارت کار ثبت کنند و وزارت کار از این ایده ها استفاده خواهد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل کمیته مقررات زدایی و تمرکز زدایی و کمیته مبارزه با مفاسد و رفع تعارض منافع خبر داد و درباره برنامه فسادستیزی در شستا و زیر مجموعه های تابعه آن اعلام کرد که از روز شنبه و در راستای وعده ای که برای مقابله با فساد در مجموعه های وزارتخانه متبوع خود از جمله شستا داده برخی افراد را برکنار کرده است.

مبارزه با فساد خواسته رئیس جمهور است
وی با بیان اینکه رئیس جمهور از او خواسته تا در وزارت کار به مقابله با فساد برخیزد، اظهار کرد: اگر شخص رئیس‌جمهور پای مبارزه با فساد باشد این جریان حتماً اتفاق می افتد. معتقدم این عده مافیا نیستند بلکه قدرت های پوشالی هستند که اهمیتی ندارند. شستا و زیر مجموعه های آن امانت مردم و بیت‌المال هستند و ما با پالایش اساسی که ظرف چند ماه انجام خواهیم داد، افراد کارآمد و پاکدست را ارتقا داده و از افراد کارآمد و سالم در این مجموعه ها استفاده خواهیم کرد.

از ادغام چیزی عاید تعاون نشد!
عبدالملکی در بخش پایانی اظهارات خود، تعاون را بخش مورد علاقه خود ذکر کرد و گفت: متاسفانه وزارت تعاون از قرار گرفتن در کنار وزارتخانه های کار و رفاه نتیجه نگرفته و مظلوم واقع شده است. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در حوزه تعاون با کارهای خاصی که انجام می دهیم سهم و جایگاه آن را بالا ببریم البته ادعا نمی کنم که بتوانیم ظرف چهار سال به سهم ۲۵ درصدی برسیم چون این تکلیف برنامه پنجم توسعه بوده که محقق نشده است اما با برنامه هایی که دنبال می کنیم به ارتقای سهم تعاون کمک خواهیم کرد.

برنامه های وزیر کار در بخش تعاون  
وزیر تعاون، کمک گرفتن از بازار سرمایه، آموزش تعاونی ها، تقویت سرمایه بانک توسعه تعاون، حمایت و توسعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و اجرای سند توسعه تعاون و اصلاح آن در صورت نیاز را از مهمترین اولویتها و برنامه های خود در بخش تعاون عنوان کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
به نظرم در این دولت شاهد برنامه هایی در خصوص اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط خواهیم بود. با توجه به سابقه اعطای این گونه تسهیلات در دنیا و همچنین ایران پیشنهاد میکنم وزیر محترم یا مشاوران ایشان حتما از تجربیات قبلی استفاده کنند. پایان نامه های زیادی در خصوص بررسی نقش اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط تهیه شده که ضمن بررسی وضعیت در کشور های مختلف، نتایج طرح های قبلی اجرا شده در کشورمان را به تصویر کشیده. مطالعه آنها میتواند کمک موثری به تصمیم گیری های آتی بکند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان