بازدید 7413

آسیب‌های تک‌زیستی در انتظار ۶۰ درصد پسران ایرانی

این روز‌ها خبر افزایش آمار جوانان مجرد، برای ما شوکه کننده نیست، تلخ هست، اما چون شرایط جوانان به دلایل مختلف برای تشکیل زندگی‌مشترک مناسب نیست، این اتفاق برای‌مان دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۱۰۷۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴ 01 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، طبق جدیدترین آمار‌های سازمان ثبت احوال کشور، بیش از ۶۰ درصد پسر‌های ۲۰ تا ۳۰ ساله در ایران مجرد هستند؛ این یعنی بیش از ۵ میلیون پسر ۲۰ تا ۳۰ ساله زندگی مجردی دارند، اما در بهترین سن برای ازدواج و انتخاب همسر هستند. (منبع: تسنیم) در ادامه نگاهی روان‌شناسی به این ماجرا خواهیم داشت.

دلایل جوانان برای تک‌زیستی

تک زیستی امروز در جامعه ما به یک پدیده مسری (اپیدمیک) تبدیل شده و در حال سرایت و زیاد شدن است. کاهش انگیزه ازدواج و افزایش شمار دختران و پسران مجرد بیش از هر چیز به دلیل پررنگ شدن ارزش‌های جهان مدرن یعنی فردگرایی و اجتناب از ارزش‌های ریشه‌دار گذشته همچون تعهد و همراهی است. افزایش تجرد یکی از نتایجش تک زیستی است. بیشتر افرادی که به صورت تک‌زیستی زندگی می‌کنند، از قشر‌هایی هستند که باور‌های سنتی و مذهبی در آن‌ها ضعیف است. آن‌ها طرفدار جامعه مدرن و پایبند به ارزش‌ها و اصول حاکم بر آن هستند.

علاوه بر مشکلات اقتصادی که قابل کتمان نیست، تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و محدود شدن آزادی از جمله دلایلی است که امروزه در فکر برخی جوانان نفوذ کرده است و باعث شده آن‌ها تجرد را به ازدواج ترجیح دهند. جوانان در ابتدای جدایی از خانه و خانواده به استقلال فکر می‌کنند و خوشحال‌اند که پس از سالیان سال، طعم شیرین آزادی را چشیده اند، ولی باید دید که این روز‌های خوش تا چه اندازه می‌تواند بر احساس تنهایی دختران و پسرانی که زندگی مجردی را انتخاب کرده اند، سرپوش بگذارد؟ به گفته بسیاری از دخترانی که تنها زندگی می‌کنند، سختی‌های زندگی مجردی بیشتر از خوشی هایش است. با این حال و با تمام این حرف‌ها، هنوز هم دختران و پسرانی هستند که به دلیل رهایی از کنترل خانواده به زندگی مجردی روی می‌آورند و برای رسیدن به استقلال، تمام مشکلات این نوع زندگی را به جان می‌خرند. استقلال و آزادی که تعریف حقیقی اش با این تصور دختر و پسرها، منافات جدی دارد.

نیازی به نام تعلق عاطفی به همسر

همه ما به دلیل تعلق عاطفی، به همسر و خانواده نیاز داریم. بدیهی است هر انتخابی در زندگی پیامد‌های مثبت و منفی دارد. زمانی که شما زندگی مجردی را انتخاب می‌کنید، شاید در ظاهر آزادی عمل بیشتری دارید، اما از دست دادن تعاملات عاطفی با اعضای خانواده، بهایی است که برای این انتخاب می‌پردازید. افزایش توانمندی در سازگاری با دیگران و انعطاف‌پذیری برای بهبود سایر روابط‌مان از جمله روابط شغلی یا روابط زناشویی به ما کمک بزرگی می‌کند. زندگی مجردی ناخواسته سبب می‌شود فرد خودمدار و خودمحور شود چراکه فرصت رویارویی با عقاید مخالف از وی گرفته می‌شود و مجال آن را نمی‌یابد که با وجود مخالفت‌های ظاهری یا تفاوت‌های رفتاری، بتواند به اتحاد و تعلق برسد.

۶ آسیب مهم زندگی مجردی

علاوه بر آن‌چه که بیان شد، آسیب‌های غیرقابل جبرانی متوجه دختر و پسر‌هایی است که زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند: ۱- از دست دادن شور و شوق زندگی، ۲- سخت شدن هماهنگی و همدلی با دیگران، ۳- بالا رفتن توقعات و مشکل پسندی در صورت تمایل به ازدواج در آینده و کم شدن احتمال پیدا کردن همسر مد نظر، ۴- زود رنجی و ضعف اعصاب، ۵- در بعضی موارد اعتیاد و ۶- فراهم شدن زمینه گناه و دور شدن از ارزش‌های انسانی.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۷
ازدواج كنيم كه چي بشه؟ سال ديگه طلاق بگيريم؟ زندگي مجردي اگه خونه و ماشين و كار از خودت داشته باشي هيچ ايرادي نداره كه هيچ خيلي هم خوبه. خودت آقاي خودتي خانوم خودتي. نهايتش يه پارتنر هم داري كه هر وقت نخواستي بدون دادو بيداد و و دادگاه پاسگاه و كتك كاري و حرف فاميل ازش جدا ميشي... ازدواج كني صدتا صاحاب پيدا ميكني. شوهرت شلوارش دوتا شه يا ميخواد خيانت كنه يا سرت هوو بياره. نه ميتوني از مملكت خارج شي و نه اختيار پوشش و رفت وآمدت رو داري. يا بايد جواب خوار شوهر رو بدي يا مادر شوهر آخرشم ميزنن دم دمت ميگن بفرما! قانون هم ازت حمايت نميكنه. اما اگه وضعتون خوب باشه حتي بهتون بچه هم ميدن كه سرپرستي كنين. حالا بگين مجردي بده. متاهلي بد نيست ولي نه با قانون اسلامي! اونم تو ممكلت ما كه براي زن قد نخود ارزش قائل نيستن.
تک زیستی و دنیای مدرن کجا بود؟ پایه حقوق رو نگاه کن بعد با پول یک خونه مقایسه کن میفهمی تک زیستی اختیاری هست یا اجباری؟ نیاز نیست بازم طبق معمول آسمون رو به زمین ببافید که مدرنیته باعث وضعیت موجوده. این حنای کهنه نوم دیگه سالهاست رنگ و رویی نداره.
آنقدر مشکلات جامعه بخاطر مدیریت بد آن سخت شده که کسی دیگه بفکر تشکیل خانواده نیست
آسیب های که یک ازدواج و پرداخت مهریه میزنه خیلی بیشتره
حال مردم خوب نیست و شماها مدام هشدار می دهید ؟؟
فقط هشدار شد کار ؟؟
یک نامه بلند بالا با امضای روانشناسان و جامعه شناسان نامدار کشور خطاب به مسئولان رده بالا بنویسید و محکم و قاطع هشدار دهید
خود را سانسور نکنید
این همه فقر و بیکاری و زورگویی متعصبان دینی و تحمیل عقاید اقلیت به اکثریت جامعه را به عناد و سرکشی در برابر موضوعات بدیهی علمی کشانده و نسل های بعد را نابود می کند
به دختری که توسط قانون عملا نصف انسان دیده می شود نمی توان گفت متشرع و متدین و اخلاق مدار باش چون او تمام مظاهر دینی و اخلاقی را نمی خواهد چون اعتقاد دارد نصف انسان نیست !
به پسری که گیر و گرفتار مهریه می شود نمی توان گفت تو در عوض حق داری همسرت را طلاق دهی و حق داری آزادی های انسانی و اولیه او را محدود کنی چرا که او همسر امروزی و متمدن می خواهد و زنی که برده و بنده شوهر باشد را نمی خواهد
قوانین مهریه و ازدواج زندگی را به میدان جنگ تبدیل می کند
نقش زن در قوانین ما عملا تمکین جنسی و فرزند آوری است در قبال گرفتن مهریه و نفقه !
این نیاز زن و مرد 1400 سال پیش عربستان بوده نه زندگی امروز !
دنیا پرستی گسترش داده اید آن هم با آموزش های آن قطعا این مشکلات هم درست می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
شما اول برو قوانین ازدواج و طلاق را بخوان بعد ببین این قوانین چه سنخیتی با دنیای امروز داره بعد افاضات کن
مزایا: خودتی و خودت. چه نون و پنیر بخوری و چه چلوکباب نگران این نیستی که چجوری شکم زن و بچه رو سیر کنم.
ما که ازدواج کردیم مثل سگ پشیمونیم
شما قیمت مسکن را ببینید که چقدر است؟؟؟
الان یک خانه ساده در شیراز 1.5 میلیارد است، یک جوان که حلال خور است و دنبال مال حرام و دزدی نیست، چگونه این مقدار پول جمع کند؟ خودرو، پوشاک، مسکن و ...
برای پسرها انتخاب همسر به ریسک بزرگی تبدیل شده چون در صورت ازدواج هر آن احتمال به اجرا گذاشتن مهریه توسط همسر وجود دارد چون احتمال زیادی وجود دارد که با ازدواج با دختر از از خانواده ای نابکار عمر جوانی شما نابود میشود . البته برای دختران هم این مورد صادق است.احتمال کمی وجود دارد در دوره و زمانه کنونی زن و مرد و خانواده های آنها انسانهای فهیم و غیر مادی و درستکاری باشند پس ریسک ازدواج در ایران بسیار بالاست!
انشا نوشتی؟ منبع تحقیق کجاست؟ مجردها بیشتر اعتیاد دارند؟؟؟
ایرانی فقیر و مفلس چگونه ازدواج کند
وای به حال همه غاصبان پست که با بی کفایتی این شرایط بغرنج اقتصادی را پدید آوردند و در گناه همه این جوانان مجرد شریک هستند .... وای به حالشون
از آب و برق مجانی رسیدید به تقلا برای معاش تا جاییکه در تامین اصولی ترین نیازهای انسانی مانده ایم و عده ای ..... در حال اختلاس و چاپیدن
ازدواج و فرزند آوری در ایران با این شرایط اقتصادی و قوانین خانواده اشتباه مهلک است که نباید انجام شود
ازدواج سفید برای هر دو طرف بهتر است
تنها دلیل ازدواج یه مرد ، فقط و فقط رفع نیاز جنسیه ..
نه رختشور میخواد و نه جارو کش و یا آشپز ...
نه خونه دار میخواد و نه بچه و فرزند ...
دنیال یه محافظ و بپا هم که مسلما نمیگرده !! خخخخخ
وقتی که دیگه براش ارتباط با زنها و دختر های دیگه راحت باشه و امکاناتش باشه و اون شرم و حیا از بین بره ، دیگه تن به ازدواج نمیده که نمیده !!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل