بازدید 26288
خاندوزی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی مطرح کرد

انتقاد وزیر اقتصاد از بانکی که با بدهکار کردن خود، خلق پول کرده است/ نظام بانکیِ وثیقه محور، ثروتمندان را به فقرا ترجیح می‌دهد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کسب و کار بانکی در حال حاضر برای خود یک منطقه امن را شناسایی کرده است و حاضر نیست به راحتی از آنجا خارج شود. این منطقه امن سه رکن دارد: اعطای تسهیلات، دریافت نرخ بهره و انجام عملیات در بالای خط ترازنامه.
کد خبر: ۱۰۷۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 31 August 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی گفت: خداوند را شاکرم که در سی و یکمین همایش سالانه بانکداری اسلامی در خدمت کارگزاران، سیاستگذاران و پژوهشگران نظام بانکی به ویژه بانکداری اسلامی هستم. از برگزارکنندگان همایش تشکر  و از تلاش کارکنان خدوم شبکه بانکی در دوران بیماری فراگیر کرونا قدردانی و با خانواده‌های شهدای خدمت ابراز همدردی می کنم. 

سید احسان خاندوزی افزود: در این زمان کوتاه، سرفصل‌های گفتگو با شما عزیزان را در پنج محور تقدیم حضور می‌کنم و امیدوارم با دریافت بازخورد‌های صاحب نظران محترم، بتوانیم برنامه تحول در نظام بانکی را نهایی نموده و به اجرا بگذاریم.

وی محور نخست سخنان خود را «بانک ها، خلق پول و پشتیبانی از تولید» اعلام و اضافه کرد: یکی از محور‌های همایش حاضر «نقش و مسئولیت نظام بانکی در پشتیبانی از تولید» است. اینکه بانک‌ها چه کمکی می‌توانند به تولید بکنند بستگی به درک ما از بانک و کارکرد‌های آن دارد.

خاندوزی اعلام کرد: اگر بانک را صرفاً واسطه وجوه تلقی کنیم، قاعدتاً بانک نقش بسیار محدود و منفعلی در پشتیبانی از تولید پیدا می‌کند، ولی اگر بانک را نهادی بدانیم که ۹۷ درصد پول و نقدینگی کشور را منتشر می‌کند و به موارد مصرف آن تخصیص می‌دهد، آنگاه تصویر عوض می‌شود. آنگاه می‌توانیم بپرسیم بانکی که با بدهکار کردن خود پول خلق کرده است، ما به ازای آن کدام دارایی‌ها را اکتساب کرده و ترکیب ترازنامه اش را چگونه تغییر داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آیا اعتبار جدید صرف تأمین مالی بخش‌های مولد، فعالیت‌های کارآفرینانه، و محصولات مورد تقاضای مردم شده است یا صرف اقدامات غیرمولد، سفته‌بازی روی دارایی‌های موجود، تسهیلات رابطه‌ای ناسالم و ... شده و قدرت خود را صرف متلاشی کردن تار و پود اقتصاد کرده است؟

وی خاطرنشان کرد: سؤال این است که بانک از قدرت خلق پول خود برای «ساختن» استفاده کرده است یا برای «تخریب»؟ خدمت پول به تولید و سرمایه‌گذاری یعنی ساختن اقتصاد و انحراف پول از بخش واقعی یعنی تخریب آن. می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که مسأله فقط کمیت پول و نقدینگی نیست و کیفیت خلق پول نیز به اندازه کمیت آن حائز اهمیت است و بانک‌ها باید به نحوی هدایت و اداره شوند که نقش سازنده پول را در کانون توجه قرار دهند.

خاندوزی محور دوم سخنان خود را «حکمرانی شرکتی در بانک‌ها و مسأله نظارت» برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه دو سؤال قابل طرح است: یکی اینکه اگر منافع بانک‌ها اقتضا نکند که وارد تأمین مالی تولید بشوند، چه مسئولیتی متوجه آنهاست؟ و دوم آنکه نهاد ناظر چه زمانی متوجه تصمیمات بانک‌ها در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات می‌شود؟

وی با بیان اینکه سؤال اول، من را به محور دوم صحبتم در خصوص حکمرانی بانک‌ها می‌رساند که محور دیگر همایش امروز است، بیان کرد: ممکن است یک بانک منابع خود را کامل صرف ساختن مجتمع‌های فروشگاهی بزرگ مقیاس کرده و هزاران میلیارد تومان نقدینگی جدید را صرف این کار کند، ممکن است یک بانک پول جدید را برای تأمین واحد مسکونی یا پرداخت حقوق به کارکنان شاغل در نهادی کند که سهامدار بانک است، ممکن است یک بانک منابع خود را صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه کند، ممکن است یک‌بانک پول جدید را برای پرداخت بهره روی سپرده‌هایی کند که ما به ازای آن‌ها در سمت راست ترازنامه بانک ها، دارایی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همه این اقدامات نقدینگی مخرب و خودافزا را در کشور افزایش می‌دهد و سؤال این است که مسئولیت بانک‌ها در قبال آثار سوء چنین تخصیص‌هایی چیست؟ تفاوت بین مدیرانی که نقش مؤثری در تأمین مالی فعالیت‌های مولد بازی کرده اند و مدیرانی که این چنین منابع حیاتی کشور را از بین می‌برند و سفته بازی را به زیان تولید و کارآفرینی سودآور می‌کنند، چیست؟ آیا نظام حکمرانی و تدبیر امور تمایزی بین این نوع بانک‌ها قائل می‌شود یا به سودآوری ناشی از فعالیت‌های سوداگرانه به همان نسبت پاداش می‌دهد که به سودآوری ناشی از پشتیبانی تولید.

خاندوزی افزود: قاعده گذاری و اجرای قواعد حکمرانی شرکتی از برنامه‌های محوری ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و خوشبختانه در حال حاضر لایحه‌ای برای این منظور در وزارتخانه تهیه شده است که با قوت بیشتر پیگیری خواهد شد.

اما سؤال دوم من را به مسأله نظارت می‌رساند، نظارت ابعاد بسیاری دارد که مجال آن نیست در اینجا به آن‌ها بپردازم و صرفاً می‌خواهم به دو نکته اساسی اشاره کنم: یکی اینکه مقام ناظر و سیاستگذار نباید واحد باشد، وگرنه امکان نظارت مؤثر فراهم نمی‌آید.

وی یادآورشد: در این شرایط باید به این سمت پیش برویم که سیاستگذار برای تعقیب اهداف خود سیاست‌هایی را اتخاذ و مقام ناظر، از اجرای درست آن‌ها حصول اطمینان کند، این موضوع را باید در قالب لایحه قانون بانک مرکزی تعقیب کنیم.

خاندوزی اظهار داشت: در دورانی که لایحه قانون بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی حضور داشت، فراخوان موثری برای پیشنهاد‌های ایجابی طرح بانک مرکزی ارسال شد و اکنون از موضع وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنان دست یاری به سمت صاحب نظران بانکداری اسلامی و سیاستگذاری پولی دراز می‌کنم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نکته دوم اینکه فناوری‌های نوین نظیر زنجیره بلوک، قرارداد‌های هوشمند و پول دیجیتال بانک مرکزی، امروز امکانی را فراهم می‌کند که هم مدیران بانک در لحظه متوجه شوند در سراسر نقاط کشور ترازنامه آن‌ها چگونه در حال تغییر است و هم کنترل بانک مرکزی بر جریان وجوه مالی را افزایش می‌دهد و این امکان بی نظیری را برای شفافیت، مبارزه با پولشویی، فرار مالیاتی و نظایر آن ایجاد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که در تعامل با بانک مرکزی و شبکه بانکی بتوانیم این برنامه‌ها را با قوت پیش ببریم.

خاندوزی محور سوم سخنان خود را «مدل کسب و کار بانکی، ارزیابی و آسیب شناسی» اعلام کرد و افزود: سومین محور همایش حاضر ناظر بر ارزیابی و آسیب شناسی مدل کسب و کار بانکی است. در این زمینه می‌خواهم به دو نکته اشاره کنم. گاهی کسب و کار بانکی معطوف می‌شود به تامین مالی و اعطای تسهیلات به یک واحد تولیدی که در مقایسه با تامین مالی فعالیت‌های غیر تولیدی یک گام به جلوست، ولی راه مؤثرتر تأمین مالی زنجیره ارزش (supply chain finance) است؛ آن هم نه از طریق اعطای تسهیلات و اخذ وثیقه، بلکه از طریق اعطای خط اعتباری بر مبنای شایستگی اعتباری.

وی ادامه داد: کسب و کار بانکی در حال حاضر برای خود، منطقه امنی را شناسایی کرده است و حاضر نیست به راحتی از آنجا خارج شود. این منطقه امن سه رکن دارد: اعطای تسهیلات، دریافت نرخ بهره و انجام عملیات در بالای خط ترازنامه؛ اما منطقه فعالیتی که اقتصاد به آن نیاز دارد و تلاش بیشتر شبکه بانکی را می‌طلبد، مستلزم اعطای خط اعتباری، دریافت کارمزد و عملیات در زیر خط ترازنامه است.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم در عملیات بانکی از منطقه ۱ به منطقه ۲ گذار کرده یا لااقل منطقه ۲ را هم در کنار منطقه ۱ تعریف کنیم و این مستلزم آن است که بانک‌ها به این سمت هدایت شوند.

خاندوزی یادآورشد: گاهی مقررات ما بانک‌ها را می‌ترساند که به این سمت بیایند. برای آن‌ها راحت‌تر است که همچنان تسهیلات بدهند و وثیقه بگیرند، در حالی که برای تأمین مالی زنجیره ارزش ما به خط اعتباری نیاز داریم نه به تسهیلات. هزینه خط اعتباری بسیار کمتر از تسهیلات است و پرداخت هزینه زمانی فعال می‌شود که منابع بانکی استفاده شود.

به گفته وی فقط در این مقطع زمانی است که منبع از زیر خط به بالای خط می‌آید. به هر حال این یک تغییر پارادایم بزرگ است که لازم است به سمت آن حرکت کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی محور چهارم سخنانش را «تفکیک نهادی و کارکردی در بانکداری» خواند و اظهار داشت: نکته بعدی که می‌خواهم بر آن تأکید کنم، تفکیک نهادی و کارکردی بانک هاست. در شبکه بانکی ما همه بانک‌ها در پارادایم موجود کارکرد‌های مشابهی دارند و برای آن‌ها کار ویژه مشخص و متمایز تعریف نشده است.

وی افزود: در قانون عملیات بانکی بدون ربا توجه ویژه‌ای به بانکداری سرمایه گذاری شده است و از عملیات بانکی در قالب بانکداری تجاری، توسعه‌ای و تخصصی تفکیک نشده و بلکه نوع اخیر عملیات بانکی نادیده گرفته شده است.

خاندوزی اضافه کرد: آنچه در بازنگری قانون بانکداری نیاز داریم این است که به سایر انواع عملیات بانکی توجه کنیم و بانک‌ها را بر اساس کارکرد‌های آن‌ها تفکیک کنیم. تفکیک کارکردی به ما اجازه می‌دهد در مقام سیاستگذار، متفاوت برخورد کنیم. دلیلی ندارد نرخ سیاستی بانک مرکزی برای بانک تجاری برابر بانک توسعه‌ای باشد. با تنظیم گری و سیاستگذاری تفکیکی می‌توانیم همزمان کارکرد‌های توسعه ای، تجاری و ... را به نحو موفقیت آمیزی ایفا کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش پایانی و محور پنجم سخنان خود در حوزه «فراگیری (یا شمول) مالی» اضافه کرد: نکته آخر من ناظر بر مسأله فراگیری مالی است. نظام بانکیِ وثیقه محور، آن هم نظامی که وثایق در آن تنها «عین معین» تعریف شده است، ثروتمندان را به فقرا ترجیح می‌دهد و منابع مالی را از کسانی سلب می‌کند که بیشترین نیاز را به آن دارند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع، شکل کنونی کسب و کار بانکی، نسبت به نابرابری و فقیر و غنی، نه تنها بی تفاوت نیست بلکه اغنیا را به فقرا ترجیح می‌دهد و نابرابری را تعمیق می‌کند.

خاندوزی ادامه داد: انتقال پارادایم دیگری که لازم داریم «فراگیری یا شمول مالی» است. جالب است که این موضوع در کشور‌های توسعه یافته هم مورد توجه قرار گرفته است و تا کنون حدود ۷۰ کشور جهان، سند ملی شمول مالی خود را پیاده‌سازی کرده‌اند یا در مراحل مختلف تدوین آن قرار دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توسعه «شمول مالی» نه تنها مستلزم آن است که بانک ها، بیمه‌ها و سایر نهاد‌های مالی در سیاست‌ها و برنامه‌های کسب و کار خود بازنگری کنند، بلکه لازم است نهاد‌های سیاستگذار و سایر ذی نفعان یکپارچه و با افراز مشخص وظایف در این مسیر حرکت کنند.

وی بیان کرد: برای این منظور در وزارت امور اقتصادی و دارایی مقدمات تدوین سند ملی فراگیری مالی آماده شده و برای ایجاد اجماع ملی در این خصوص، پیشنهادی برای هیات وزیران ارسال شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۳
آقای وزیردیگر باید بدانند که چه تفاوت های بنیادین بین سمت های اجرایی و آکادمیک وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
دلار در طی یک هفته به 22000 سقوط می کند.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
جواب ۱۳۰۸: ان وقت بورس به رقم ۹۰۰۰۰۰ واحد خواهد رسید خسته نباشید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
مقدمات تدوین سند مالی آماده شده !!! شاید بعد از ترکیدن اقتصاد کشور اجرا بشه
فقط حرفهای قلنبه سلنبه و دیگر هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
ببخشید که دکترای اقتصاد رو گذاشتن وزیر، دفعه بعد شما رو میذارن تا همه بفهمند
مشکل وزیر اقتصاد این هست که مشکلات رو اشاره میکنه اما به ریشه مشکلات اشاره نمیکنه. این حرف که نباید بانک ها وارد ساخت و سازهای تجاری جهت کسب منفعت شوند و باید به جای آن سرمایه گذاری های عمرانی و صنعتی کنند تا اینجا درسته که فکر کنیم فقط مشکل از سیاست بانک ها هست!
اما مشل اصلی اینجاست که در کشوری که شاهد تورم چهل پنجاه درصدی هستیم، اساسا چه کار پر سودی وجود دارد که بانک بتواند هم چهل درصد تورم را جبران کند، هم تورم زمان اتمام پروژه رو جبران کند، بیست درصد هم سود خواب سرمایه بدهد، هزینه سربارش را پرداخت کند، سود خودش را هم بردارد.
برای همین موسسات سرمایه گذاری هل داده میشوند سمت سرمایه گذاری های مخرب؛ شما باید برای این قسمت فکر اساسی کنید. وگرنه آنجه که عیان است چه حاجت به بیان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
بانک ها با ایجاد نقدینگی مخرب خود مولد تورم هستند.
محمدباقر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
و مشکل جنابعالی اینه که نمیگید که اتفاقا همین عملیات سوداگرانه بانکهاست که این تورم سنگین رو ایجاد میکنه
این گوی و این میدان
حرف زدن کافیه
اگه قصد خدمت به مردم بدبخت را داری بسم ا...
"یک راهکار یک خطی" برای "چند معضل" از بدترین معضلات اقتصاد ایران چقدر می ارزد؟
ظاهرا وزیر جوان ملتفت نیستند که بسیاری از مشکلات فعلی بانک های کشور و تبعات تورمی که این مشکلات بر اقتصاد کشور و مردم وارد کرده به دلیل مدیریت های دولتی و مدیران بله قربانگویی هستند که منابع بانک ها رو در جهت حل مشکلات دولت ها و پرداخت وام‌های تکلیفی فنا می کنند.کافی هست نگاهی به صورتهای مالی چند بانک بزرگ بورسی کشور بیاندازید تا متوجه بشید بیشترین منابع بانک ها در حال حاظر دست دولت هست.در جهت بازگشت این منابع هم هیچ انگیزه ای ندارند.یا نهایتا با واگذاری چند بنگاه ورشکسته یا سهام به پرداخت قسمتی از بدهی های خود اقدام می کنند که این خود مشکلات بانک ها رو پیچیده تر کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
عمده وام ها صرف پرداخت به پرسنل شده است و می شود
اینها شعار است !!!!! وقتی نهادهای حکومتی بر همه چیز مسلط باشند و در قبال آنهم هیچ پاسخگوئی ندارند محال است وضع اقتصاد درست شود . مثلا وقتی سپاه که حقوق پرسنلش را از بودجه کشور دریافت میکند ولی رقیب بخش خصوصی در پروژه ها میشود . ضمن اینکه چون یک نهاد حکومتی و بالای دست قانون است و وظیفه الهی و مقدس برای خودش تعریف کرده آنگاه چطور میتوان در ناکارآمدیها و خطاهای جدی در تعهدات قراردادی یقه اش گرفت . خوب واضح است که همه چیز نابود میشود . مسلم است که به محیط زیست هم وقعی نمیگذارد . روشن است که به هیچ حسابرسی پاسخ نمیدهد . ضمنا فقط سپاه نیست خیلی ارگانهای دیگر هم هستند که به همین روش کار میکنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
شرکتهای دولتیم بگو که یه کارت ملی نتونستن تولید کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
بعضی از افراد به توانایی هایی که در این مملکت از لحاظ امکانات تکنولوژی و توانایی علمی و پشتکار و خلاقیت که در این جوان ها هست آشنا نیستند
کم کم در این روزها این قابلیت هاآشکار خواهد شد .وقتی ماهواره می سازند دیگه مابقی مسائل بسیار ساده است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
پرسنل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء حقوقشان را از دولت و سپاه نمی گیرند بلکه از قرارگاه و حاصل از اقدامات خود و در آمد خود دریافت می کنند .
قرارگاه خاتم الانبیاء در پروژه هایی ورود می کند که ریسک بالایی دارد و بخش خصوصی وارد آن نمی شود .
بر عکس این قرارگاه با قبول پروژه های سنگین کار برای شرکت های خصوصی و بخش خصوصی تولید می کند و آن ها را در زیر پروژه ها بکار می گیرد .
اولش همه از این حرفا
زدن بعد اسیر بانکها شدن...
آقای خاندوزی محترم،
چرا باید اصولا بانک ها دارای چنین اختیارات نامحدودی باشند که به آنها نصیحت شود خوب کار کنند. کلیه سخنان شما نصیحت به گربه ایست که شما و قبلی های شما در دیزی را باز گذاشته بوده اند.
چرا نباید کلیه تقسیم وظایف از مرکزیت دولت انجام نگیرد و ادارات اجرایی مختلف و در درجه اول بانک ها به اجرای فرمانهای این مرکزیت موظف و در صورت خطا، نه تنها با دارایی های اندوخته خود بلکه به کار اجباری تربیتی در تولید اجبار نگردند.
هیچ کشوری در جهان نمی یابید که در عصر کنونی بخواهد بیکاری را به صفر برساند!! چرا؟
هیچ کشوری را در جهان نمی یابید که بهره و بهره گیری را بخواهد از بین ببرد.
هیچ کشوری را در جهان نمی یابید که متخلفین از یک رده معین به بالا مانند پاینی ها جریمه شوند.
هیچ کشوری را در جهان نمی یابید که اقتصاد خود را طبق نقشه برای هر سه یا پنج ساله بریزد و مسببین رسیدن و یا نرسیدن به آنرا تشویق و یا مجازات بنماید و مردم هم آنها را نسبت به اجرای نقشه های اعلام شده خود آنها قضاوت و دوباره با آنها بیعت نمایند(انتخاب نمایند).
زیرا ما در دورانی هستیم که پول بر جهان حکومت میکند و پول پیشران «لوکوموتیو» جامعه میباشد
جناب وزیر این اسکالات و خزا هایی را که گفتید همه مردم

میدانند که متاسفانه در سیستم بانکی وجود دارند !!!!!

بفرمایید که برای رفع این مشکلات و اصلاح امور بانکی و

اقتصادی که به مرحله فوق خطرناکی رسیده ، چکار

میخواهید که بکنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
هیچ راه حلی وجود ندارد! نه در ایران، بلکه در سراسر جهان
تنها راه حل بستن بانک ها و ایجاد تعاونی ها و سیستم دیجیتالی مقدار تولید ارزش توسط هر شخص و دریافت الگترونیکی کالا با همان ارزش برای نیازهایش
آنوقت بساط بانک های دلال و محتکر چه محتکر کالا و چه ورشکست کردن کارخانه ها میباشد.
علت اصلی خلق پول بانک ها وام های چند هزار میلیاردی بودند و هستند که بازگشتی نداشتند و ندارند
اگر این بانک خلافی کرده چرا نام ان را افشا نمیکنید
آقای وزیر از همین الان جلو تاسیس بانک زمین مورد نظر وزیر مسکن را بگیر این بانک ها فقط فساد ایجاد می کنند
باز هم سعی در لاپوشانی مشکلات با روش فرسوده "انتقاد از خود". مگر این سیاست گذاری ها رو خود شماها نمیکنید . دیگه این جنگ زرگری مسخره برای چیه
اینایی که گفتی رو همه میدونن، اگه مردشی کار رو درست کن نه اینکه فقط توضیح واضحات بدی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
آقاخیلی حرف میشه زدکه عمل کنی فاجعه بارمیآید
اینکه میگفتند مدیران اقتصادی بایستی باتجربه باشندحرف درستی است واینکه بگویند چرابانکها پولدارهارابه فقراترجبح میدهندشاید تصورمیکنندبانکها بایدفقراراترجیح دهند بایدعرض شودبانکها توسط ثروتمندان ایجادمیشودکه باقرض پول کارمردم راراه بیاندازندوثروت خودراافزون کننداگردراین میان بانکی بخواهدفقط کارفقراراراه بیاندازد بک شبه ورشکست میشود البته بانک اسلامی بسیارخوبست که نه بهره بگیردونه بهره بدهد که فرسنگها ازبانکداری شبه ربوی مافاصله دارد بهتراست مدیرمحترم اقتصادی بیشتردرفکررونق کسب وکاروازهمه مهمتر افزایش ارزش پول ملی برای ارزانترکردن مایحتاج عمومی باشند که بابرداشتن سدهاوموانع همه چیزحل میشودودیگرنه گرسنه ای خواهیم داشت ونه بیکاری ونه یارانه بگیری بهتراست مردم راثروتمندکنیم چون امارات عربستان قطروکویت وامثالهم یعنی کشورهای مثل خودمان نفتخیز والبته نه بیکاروفقر ویارانه بگیر وسرباردولت اگرشماچنین کنیدمعجزه کرده اید بخواهید
میتوانید به امیدخدا
عامل همه گرانی ها بانک ها هستن سکه ارز بورس مسکن پدر مردم در اوردن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
شمامیفهمی چه میگوئی شمانه سکه میخوری نه ارز میخوری ونه مسکن میخوری بلدنیستی بگوئی گرانی تورم پول بدون پشتوانه بی ارزش پدرمردم رادرآورد به گرانی سکه وارز وغیره توجه میکنی که حاصل بی ارزشی پول جیب من وشمااست
آقاي وزير لطفا به داد ما كارمندان بانك ها برسيد
ظلم و بي عدالتي غوغا مي كند
اين فرمايش هاي شما رو ما بايد انجام بديم ولي با اين مديران انگيزه كش اتفاقي نخواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
ظلم به شماها؟؟؟
سیستم اعتبارسنجی بدون تبصره و تبعیض را در این کشور راه بیاندازید، قول میدهم بخش زیادی از فسادهای بانکی از بین برود. شجاعت میخواهد و این شجاعت را اگر در دولت انقلابی نداشته باشند، هیچ جای دیگر نخواهند داشت. تمام مدیرانی که با پیاده سازی سیستم اعتبار سنجی ملی مشکل داشته باشند، بلافاصله عزل و از هرگونه خدمات در سیستم مالی کشور محروم کنید. حرف بس است عمل کنید. تمام قدرت در اختیار شماست.
برو عمل کن بعد بیا گزارش بده. نیازی به تئوری پردازی نیست.
مدیران عامل بانکها را با تعهد کم کردن 10 درصد پست های مدیریتی و هزینه های اداری و مالیشان نصب کنید و هر کدام که عمل نکرد، او را برای همیشه از خدمت در نظام بانکی، بیمه ای و مالی در بخش دولتی و خصوصی محروم کنید. عمل کنید دیگر اینقدر حرف میزنید که چه بشود؟ دل مردم از نظام بانکی خون است.
منظورتان از خلق پول توسط بانکها چیست؟! اگر منظور پرداخت سود توسط بانکهاست که باید گفت پرداخت سود توسط بانکها باید از کسب سودی که در اثر تولید یا کار بدست می آید پرداخت شود و اینکه با دریافت پول اضافی از بانک مرکزی اقدام به پرداخت سود کنند امری است مهمل!
تا وقتی تفکرات اقتصادیتان همان روشها و متدهای رایج مانند حلق پول، افزایش نقدینگی، تورم، افزایش حقوق ها، کسری بودجه و غیره باشد همچنان اقتصاد ایران در این باتلاق خود ساخته بیشتر فرو خواهد رفت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
خودشون پول خلق می کنن....برو آمارهای بانک مرکزی رو بخون......
درود بر آقای خاندوزی عزیز، هم مشکل را دقیق می‌داند و هم برا راهبردهای چندگانه راه حل را ارائه می‌دهد، و البته اندکی اعتماد و زمان درستی اقدامات ایشان را نشان می‌دهد، به جرات میتوانم بگویم یکی از بهترین وزرای اقتصاد تاریخ ایران را داریم.
شما که به بانک وثیقه محور عقیده نداری بفرما الان چرا یک عده از بانکی ها مشغول محاکمه شدن بخاطر کمبود وثیقه افرادی هستند که وام گرفتند و پس ندادند ؟!! چطوری بانک باید پولش را پس بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
چرا مغلطه می کنی ؟ اونایی که وام میلیاردی گرفتند از خودشون هستند و حالا وام ها را پس نمی دن . بابای من که نبوده !
مسئولین شده اند گزارشگر...اینجا این اشکال وجود دارد..آنجا این اشکال وجود دارد...این را همه ی مردم میدانند ...توی وزیر چکار کرده ای؟!...اقدامت کو؟!!
پاسخ ها
محمدباقر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
یه هفته نیست اومده ها.
دنبال عملکردن.
ایشون سیستها رو اعلام میکنن و جهت اقتصاد رو به اینور خواهند برد.
دولتی که ارزش پول ملی را کاهش می دهد نظام بانکی و ثروتمندان را به فقرا ترجیح می دهد.
حل دستوری مسایل اقتصادی و اقتصاد تئوریک بدرد وضع فعلی و برون رفت از این باتلاق عمیق گرانی و تورم نمیخورد ... ارتباطات مالی بین المللی صحیح را جایگزین کنید و راهشو هموار تا از این پیچ در پیچی و انحراف از مسیر درست در آییم.
از امروز هرچی وام هست با سود صفر بدین بدون وثیقه قشر فقیر . بازپرداخت ۹۹ساله
ببینید تو ۴سال اینده چه اتفاقی میوفته.
سلام .جهت اطلاع وزیر و مخاطبین .۲۸ سال در بانک کار میکنیم تمام دولت ها این شعارها را میدهند اما کیسه شون که خالی شد اول دست درجیب بانک ها میکنند تا از این طریق جوابگوی تکالیف قانون بودجه و سایر سفارشات سیاسی و بنگاه های غیر اقتصادی خود و طیف شون باشند ازطرفی وقتی که تورم ۴۵ درصد باشد و بزرگترین بدهکار هم خود دولت به بانکها و بانک مرکزی باشد و دخالت مکرر دولت و مجلس در بانک مرکزی و بانکها وجود داشته باشد و مدیرانی در راس از جنس سیاسی خودشان نه اقتصادی وضع به همین منوال هست ..و اینکه ایا واقعا همه مشکلات کشور فقط از بانک‌ها هست ؟؟نمیتوانیم بگوییم که بانکها فاقد اشکال هستند اما اگر انصاف باشد درحال حاضر تنها موسسات جوابگوی خلق اله به هر قیمتی باز همین بانکها هستند که حالا باهزاز اشکال هم باشد درتامین اندک نیازمندی مردم شریک هستند ..چند صباح دیگر وزیر جدید تغییر رویه خواهند داد ..نمونه اش همین قانون خلق پول تکلیفی ۴۰۰میلیوتی تورم زای نقدینگی آفرین تکلیفی مسکن هست ...خواهید دید ...
بانکها بخصوص بانکهای دولتی همه مشکلات وبی کفایتی مدیران خود را گردن کارمندان صف انداخته و آنها را تنبیه می نمایند، وبجای رقابت سالم ، به کارمندان زحمتکش فشار آورده تا به آمار مورد نظر خود برسند وارتقا شغلی بگیرند . بانکها بیشتر آمار محور شده اند.
روی این بانکها را کم کنید . خریدن خانه ها و ماشین و دپو کردن آن و خرید سکه و دلار کار همین بانکی هاس که باعث افزایش نقدینگی و خلق پول می شود .
خب الان نگرانید! مگر شما مسئول نیستید؟ چرا برخورد نمی کنید؟
مگر قوه قضایی با مقصران بانکی که دست به تاراج اموال و چپاول حقوق مردم زدند چه برخورد جدی و قهری کرد که بازدارنده باشد ؟ چند سال حبس که نشد حکم ؟ چرا با دزدان بیت المال مسامحه می کنید ؟
جناب وزیر وقتی در جامعه ۵۰درصد تورم وجود داره بانک هم مجبوره بره دنبال فعالیت مخرب چون فعالیت عادی سود نداره بنابراین بانکها سوداگر میشن واین چرخه ادامه پیدا میکنه. راهکار اصلی یک اقتصاد ازاد و رقابتی و خصوصیه با یک بانک مرکزی علمی و مستقل تا وقتی اقتصاد در دست دولتی ها و ارگانها باشه چاپ پول بدون پشتوانه هم ادامه داره و مهاره که بتونین بانکداری صحیح رو پیاده کنین
این همه بانک برای چیست آنها را در سه چهار بانک تجمیع کنید و تحت نظارت شدید قرار دهید.
اینارو یه دانشجوی لیسانس هم بلده . ایشون گزارشگر اقتصادین؟هیچ کاری برای کاهش دلار و مسکن گرانی نمیتونن بکنن.
پیوستن به fatf، بازگشت کامل به برجام و رفع تحریم ها، عدم مداخله در امور سایر کشورها، جذب سرمایه گذار خارجی، بهبود روابط سیاسی با همه کشورهای دنیا، برکناری مدیران ناکارامد و فاسد، مبارزه با رانت، اختلاس و فساد باید صورت بگیرد تا همه مشکلات حل شود و الا لقمه را دور دهان پیچیدن است!
اقای وزیر از بانکها شروع کن جابجایی مدیران عامل و بازنشسته کردن بالای 30 ساله ها این همه جوان بیکار داریم
عاجزانه استدعا دارم با بانکهایی که چندر قاز وام میدن ۱۵ درصدش را نگه میدارند برخورد شود . البته برای آشنایانشان این مبلغ بسیار کمتر است.
اولا نظرات تئوریک این وزیر دردی را دوا نمی کند معلومه ایشان کننده کار نیست دوما از بانک و بنکداری چیزی نمی داند سوما ایشان بانک را با کمیته امداد اشتباه گرفته مسلما بانک تسهیلات به کسانی می دهد که قدرت پرداخت داشته باشد چون پول پرداختی باید برگشت بکند چهارم ایشان گفتند هرکه وثیقه درشتر داشته باشد وام بزرکتر میگیرد اصلا وثیقه و سفته عامل دریافت تسهیلات نیست بلکه تضمین کننده تسهیلات هستند توصیه میشود ای وزیر جوان مطالعه کاربردی در مورد عملکرد بانک در دنیا و ایران داشته باشد
خاندوزی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی مطرح کرد
انتقاد وزیر اقتصاد از بانکی که با بدهکار کردن خود، خلق پول کرده است/ نظام بانکیِ وثیقه محور، ثروتمندان را به فقرا ترجیح می‌دهد:
کجاش دیدی. باید بصورت یک فرد عادی به بانک بروی تا تبعیض را ببینی.
متاسفانه ایشان همش دنبال مالیات از مردمه مثل طرح ناعادلانه مالیات خانه خالی
باسلام گرفتاری که درجامعه ی ما وجود دارد اینکه متاسفانه ضمن طرح‌مشکلات ومساثل. بلافاصله و بشکل یکجانبه گرایانه وغالبا احساسی وپوپولیستی راه حل های بی سامان وبی ثمر میدهند خوب سوال ایتجاست بفر مایید در حال حاضروضغیت اقتصادی وبانکداری ما شبیه به کجای این جهان هست ؟ اقایون با اجرای سیاستها وارمانگرایی هاشون چه وضعی را بوجود اورده اند؟بفرماییداساساذر کجای دنیا بانک مرکزی استقلال عمل نداردو قلک دولت بوده وموفق عمل کرده؟ اقای وزیر اصلا خبر از نرخ پایه پولی وقیمت تمام شده نقدینگی را دارند؟ ایا میدانند شاعص قیمت تمام شده پول در ایران با تورم افسارگسیخته بالای بیست وپنج درصده؟ درحال خاضر اگر کسی در بانک سپرده گذاری کند حداکثر ۱۸درصد سود عایدی دارد وبا احتساب تورم چهل درصدی نقطه به نقطه در حقیقت نه تنها حفظ ارزش پول نداشته بلکه شذیذا زیان می بیند حال تصور بفرماییدبانکها با هزار تبلیغ وترفند حجم عظیمی از نقذینگی را جذب ودر ساخت وسازها وامور زیر بنای ونولید بکاربسته اند هزاران جوان مشغول کار شده اند اگر این سپرده ها از بانکها خارج. شوند بعلت نداشت بازار موازی باعث ایجاد گرانی وافزایش
.وحشتناک قیمت‌املاک وخلق ابر تورم خواهد شد اقای وژیر لطفا دست از سر کچل ومظلوم بانکهابردارید اول مشکل ,FITF زا برای بانکها رو حل کنید واینقدر هم فرافکنی تکراری نکنید
سید احسان خاندوزی اصل مشکل را میداند و می‌تواند کارهای ارزشمندی را انجام دهد.مشخص است انسان فرهیخته و با سوادی هستند.
خدا را شکر که یک وزیر با سوادداریم
همسلما بانک تسهیلات به کسانی می دهد که قدرت پرداخت داشته باشد چون پول پرداختی باید برگشت بکند
دوست عزیز در عمل برعکس است وام‌های نجومی بدون‌وثیقه را به من و سما میدهند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان