بازدید 5538
۲

مدیون مردم خوزستان و در فکر حل معضلات آنان هستیم

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو تاکید کرد: ما مدیون رشادت ها و استقامت مردم عزیز و سربلند خوزستان و در فکر حل معضلات این استان هستیم.
کد خبر: ۱۰۷۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳ 29 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، محرابیان شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان "از نظام حکمرانی آب و تامین برق تا توسعه نیروگاه های جدید"، از برنامه های این وزارتخانه در دولت سیزدهم گفت.

وی در آغاز با بیان این که مقام چهاردهم دنیا را در ظرفیت سازی در حوزه برق داریم، افزود: در چند سال گذشته اشتباه استراتژیک اتفاق افتاد و عنوان شد که ما به نیروگاه سازی اعتقاد نداریم به همین دلیل امروز با مزرعه‌ای طرف هستیم که سال قبل آن کشت نشده است درحالی که ما کشوری هستیم که به سرعت رشد کرده و در حوزه هایی مانند مسکن و صنعت سالانه با افزایش متقاضی روبرو هستیم.

او ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف ما این است که آب و برق مردم را به حدی فراهم کنیم که مانع کسب و کار و زندگی خوب آنها نشود و در حالی که امروز مقام چهاردهم را در دنیا داریم اما باید این مقام را به زیر هشت برسانیم تا مردم کشور بتوانند در سایه خدمات زیربنایی، راحت زندگی کنند.

محرابیان در ادامه با بیان این که در مورد برق ۱۳ هزار مگاوات تراز منفی داریم، گفت: یعنی برقی که الان تولید می‌کنیم از ظرفیت ۸۵ هزار تا حدود ۵۳ هزار مگاواتی تولید می‌گیریم، اگر ۱۳ هزار مگاوات دیگر تولید کنیم تقاضا موجود است، یعنی حدود ۲۰ درصد کمتر از تقاضا برق تحویل مردم می دهیم که مناسب نیست.

وزیر نیرو افزود: برنامه‌ای که در نظر داریم یک برنامه کاملاً عملیاتی، اجرایی و زمانبندی شده یعنی توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه است، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه عمدتاً نیروگاه های حرارتی هستند که باید تبدیل به سیکل ترکیبی شوند، ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از این گونه نیروگاه‌ها داریم، ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی داریم که جمعا ۱۰ هزار مگاوات می‌شود.

محرابیان ادامه داد: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با محوریت و سرمایه‌گذاری صنایع انرژی برای کشور در نظر گرفته ایم، تجربه ای در سال۷۷- ۷۸ داشتیم به طوری که محدودیتی در یک سال به وجود آمد، صنایع را ترغیب کردیم تا نیروگاه زدند و اکنون هم راضی هستند.

وی افزود: این محدودیت‌ها کمترین آسیب را به آن واحدها زده است، در این طرح جدید دایره را توسعه داده ایم زیرا تعداد و مصارف صنایع انرژی بر زیاد شده است، در پی این هستیم تا نیروگاه هایی که آنها می سازند به آنها تعهد دهیم تا از محل استفاده از نیروگاه خودشان محدودیتی به آنها نخواهیم داد یعنی با اطمینان سرمایه‌گذاری و تولید می‌کنند و نرخ های برق صنعتی طبق قوانین جاری دائمی می شود که نرخ‌های توجیه پذیر است.

وزیر نیرو گفت: به طور مثال فولاد خوزستان آمادگی خود را اعلام کرد تا ۵۰۰ مگاوات را طی روزهای آینده شروع کند و فولاد خوزستان تا ۱۰۰۰ مگاوات را دنبال خواهد کرد.

محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه خوبی در خصوص خوش حسابی داریم که ظرف روزهای آتی اعلام خواهد شد، افزود: برنامه هایی با نیروگاه های طلبکار دولت داریم تا بتوانیم به روشی تسویه کنیم که دغدغه‌های آنها از بین برود، در مورد صنایع باید گفت آنها برق را برای خودشان تولید می‌کنند و مازاد را به شبکه می دهند یعنی از این جیب خودشان به آن یکی جیب خودشان می‌گذارند.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به این که نیروگاه‌های تجدیدپذیر اگر یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند، سالانه ۵۰۰ میلیون تومان از محل سوخت صرفه جویی می کنند و سود می برند، گفت: بهره وری ۴۰ درصد، بهره وری بالایی در نیروگاه حرارتی است، اشعه خورشید دائمی و ارزان است، در کشورهایی که روزهای تابش اشعه خورشید کمتر از ۱۰۰ روز است این انرژی توجیه پذیر است، چه برسد به کشور ما که متوسط تابش ۳۰۰ روز را داریم و در برخی از نقاط بالای ۳۵۰ روز را هم نیز شاهد هستیم.

محرابیان در ادامه به موضوع آزادسازی نرخ برق اشاره کرد و بیان این که سیاست‌های قیمتی اقدام مشترک بین بخش‌های مختلف دولت است که نیاز به تصویب مجلس دارد و نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد، افزود: موضوع تحقیقات شخصی خودم آزادسازی نرخ برق بود و به نتیجه ای که در آن مدل رسیدم این بود که آزادسازی یکباره قیمت موجب رشد یکباره اقتصاد نمی شود و لذا موجب افزایش رفاه نمی شود، اگر بخواهیم تصمیم معقولی بگیریم تا نرخ رشد و رفاه بالا برود باید مجموعه‌ای از سیاست‌های قیمتی و انگیزشی را به کار بریم.

او ادامه داد: چند اقدام اتفاق افتاده که یکی از آنها سهمیه بندی بنزین بود که در کنار آن یکسری اقدام های توسعه ای برای زندگی مردم صورت گرفت، لذا از سوخت دوم یعنی سی ان جی و یا گاز طبیعی استفاده کردیم . اقدام دیگر خروج خودروهای فرسوده و توسعه حمل ناوگان حمل و نقل عمومی است و اینها سیاست‌هایی بود که یکباره مصرف بنزین را به شدت کاهش داد.

وزیر نیرو افزود: بین سال ۸۶ تا ۹۳ معادل ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف بنزین داشتیم یعنی اگر قانون اجرا نمی شد سال ۹۳ شاهد مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین بودیم.

محرابیان در ادامه با اشاره به این که چهارمین برنامه ما در حوزه برق موضوع مدیریت تقاضا است، گفت: برای مدیریت تقاضا ظرفیت قابل توجهی برای صرفه‌جویی وجود دارد، که در یک چارچوب و سیاست‌گذاری مساله را پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مصرف عمومی ۱۳ درصد است که می‌تواند کاهش پیدا کند، افزود: مصارف عمومی را می‌توانیم کاهش دهیم، در صنعت ظرفیت کاهش قابل توجه است به شرط اینکه صنعتگر انگیزه و امکان استفاده از صرفه‌جویی را به نفع خود ببیند.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در بحث تخصیص، قوانین ما بر مبنای شرایط گذشته ترسیم شده است، گفت: باید در قوانین و مقررات گذشته بازنگری کنیم، در موضوع تخصیص باید به سه اصل عدالت، شفافیت و قانون توجه ویژه کنیم، موضوع رعایت حقوق مناطق محروم در سال‌های گذشته را داریم که به‌ خوبی نتوانستند از حقوق خودشان استفاده کنند.

محرابیان گفت: اکنون لایحه‌ای در دولت مطرح است، ما روی این لایحه در حال بازنگری هستیم زیرا دولت دیدگاه‌های جدیدی دارد، امیدواریم لایحه خوب، سنگین و کارسازی برای شرایط فعلی تقدیم مجلس کنیم که اسم این لایحه آب است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اختیار تخصیص دست ما است ولی در آن شفافیت نیست و عدالت در آن وجود ندارد، افزود: شاخص‌های عدالت درست تعریف نشده است لذا باید تغییراتی صورت بگیرد تا شفافیت را شاهد باشیم، مهمترین حق الناس در مسائل عادی آب است، آب پایه ای برای رشد زندگی افراد و نسل‌های بعدی است.

وی با اشاره به این که در موضوع توزیع باید طرح‌ها و پروژه‌های خودمان را تسریع بخشیم زیرا سرعت اجرای پروژه‌ها کند است، گفت: باید سرعت اجرای پروژه‌ها را افزایش دهیم زمانی که پروژه‌های راکد داشته باشیم محدودیت‌های آب هم تشدید پیدا می کند و لذا کیفیت آب پایین می‌آید و نارضایتی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وزیر نیرو همچنین با تاکید بر این که باید نگاه خودمان را تغییر دهیم، افزود: ما در کشور کمبود نقدینگی نداریم اما موضوع کشور ما مدیریت نقدینگی است، در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم و باید پروژه‌ها را به گونه‌ای تعریف کنیم که بتوانیم از نقدینگی موجود کشور در این پروژه ها استفاده کنیم تا مشکلات حل شود.

او ادامه داد: در همه دنیا پر سودترین پروژه ها، پروژه های آب و انرژی است، اگر مدل‌ها را تغییر دهیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم. صنایع مادر اثر محدودیت برق مشکل برق دارند.

محرابیان در ادامه با اشاره به این که تقریباً بیش از ۹۹ درصد آب‌ها بارشی هستند، افزود: کمتر از یک چهارم بارش خودمان را تبدیل به آب هایی می کنیم که بر روی آن مدیریت می‌شود، در سال های نرمال ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش داریم ولی آبی که مدیریت می‌کنیم حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب است.

وزیر نیرو در ادامه به سفر روز جمعه رئیس جمهوری به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت به خوزستان اشاره کرد و گفت: ما مدیون رشادت ها و استقامت مردم عزیز و سربلند خوزستان هستیم. به همین دلیل این سفر از دو منظر قابل توجه بود و ابتدا اینکه دولت جهت گیری خودش را از بابت کار، تلاش و خدمت صادقانه به مردم با این سفر اعلام کرد.

محرابیان با اشاره به این که مردم خوزستان گلایه‌هایی در طول سال‌های اخیر داشتند که با سفر رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت به این گلایه ها گوش داده شد، افزود: در تدبیر و فکر حل معضلات هستیم.

او ادامه داد: به رغم منابع و مخازن عظیم آب در خوزستان اما مردم خوزستان از بابت تامین آب شرب و کشاورزی و همچنین موضوع فاضلاب گلایه‌هایی دارند. در خوزستان طی سال‌های گذشته سرمایه‌ گذاری‌ های عظیمی در بخش آب در موضوع احداث سدها و شبکه‌های پایین‌ دستی انجام شده است.

محرابیان با اشاره به اینکه اولین برنامه رئیس‌جمهوری بازدید از مجموعه تصفیه خانه و شبکه انتقال فاضلاب شهر اهواز به ارتفاع آب های تحت الارضی در خوزستان است، گفت: امکان جذب فاضلاب در این زمین ها وجود ندارد و در این گونه شهرها که شامل شهرهای شمالی، جنوبی و بخشی از کشور می شود که چنین شرایطی را دارند لذا ایجاد شبکه فاضلاب بسیار امری ضروری است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه برای آبرسانی به تمام نقاط خوزستان ۷ طرح وجود دارد، افزود: طرح آبرسانی غدیر مهم‌ترین و بزرگ‌ترینِ این طرح‌هاست، این طرح از محل سد کرخه تامین آب می‌شود و به ۱۸ شهر آبرسانی شده اما به دلیل کیفیت آب این سد، مردم به کیفیت پایین آب اعتراض دارند. روز جمعه رئیس‌جمهوری دستور داد که هرچه سریع‌تر آب سد دز به شبکه غدیر وصل شود.

محرابیان گفت: اما مشکل فاضلاب مخصوص شهر اهواز نیست و در چند شهر دیگر خوزستان هم پروژه آغاز شده و باید سرعت بگیرد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این که طی سال‌های گذشته در دولت دهم احداث تصفیه‌خانه اهواز کلید خورده که پیشرفت‌های خوبی داشت و در سال‌های بعد به اتمام رسید، افزود: متاسفانه روی شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر اهواز کار نشده بود، در طی ماه‌های اخیر عملیات اجرایی و تکمیل آنها شروع شده به طوری که بر روی شبکه‌های اصلی کار نشده بود.

وی با اشاره به اینکه شهر اهواز از گذشته یک شبکه فاضلاب داشت که این شبکه فاضلاب و اتصالاتش قدیمی است، گفت: قرارداد جدیدی با خاتم الانبیا منعقد شده به طوری که قرارگاه متعهد شده است در ظرف ۳۶ ماه این شبکه را کامل نوسازی، تکمیل و اتصالات را برقرار کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه مقرر شده تا اعتبارات سریع تزریق شود، افزود: رئیس جمهوری گفتند زمان اجرا باید کوتاه شود که زمان ۲۴ ماه را پیشنهاد دادیم اما رئیس‌جمهوری گفتند این زمان حتی باید کمتر شود.

محرابیان همچنین با اشاره به اینکه خوشبختانه از محل اعتبارات هدفمندسازی اعتباراتی ابلاغ شده است، گفت: برای شهرداری اهواز منابعی ابلاغ شده تا بتوانند جمع‌آوری آب‌های سطحی را شروع کنند که با اجرای یک طرح توسط شهرداری اهواز موضوع سیلاب‌های پس از بارش و تجمع آب در اهواز قابل حل است.

وی افزود: اما در مورد موضوع کشاورزی باید گفت در یک سال کم آب و خشک به سر می بریم و حجم مفید مخازن منطقه خوزستان کم است، البته در کل کشور با این موضوع مواجه هستیم.

محرابیان با بیان اینکه موضوع حجم مخازن باید در جای خود مطرح شود، گفت: اما در مورد خوزستان قرار بر این شد تا با یک مدیریت دقیق و کاملا کنترل شده آب کشاورزی را در پاییز تامین کنیم البته مشروط بر رعایت الگوی کشت این امر صورت خواهد گرفت.

وی افزود: هر چقدر آب در خوزستان هست، متعلق به مردم خوزستان می باشد و کل آب پشت سدها، آبی است که متعلق به مردم است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اگر بخواهیم روشی را انتخاب کنیم که مدیریت آب را افزایش دهیم باید همکاری دو جانبه بین دولت و مردم اتفاق بیفتد، ادامه داد: باید از این میزان آبی که داریم بتوانیم بهره کافی را همه مردم خوزستان ببرند و تنها راه آن این است که الگوی کشت را رعایت کنیم.

محرابیان همچنین با اشاره به استفاده از روش های مکانیزه برای آبیاری، افزود: باید میزان بهره وری را در واحد سطح کشت افزایش دهیم، ظرفیت تولید برق در ابتدای انقلاب ۷ هزار مگاوات بود که امروز این ظرفیت به ۸۵ هزار مگاوات رسیده است، یعنی بیش از ۱۲ برابر شده است.

وزیر نیرو در ادامه به موضوع توسعه استفاده از آب دریا اشاره کرد و گفت: آب محدود است، مصارف ما بیشتر از اینهاست و در کنار مدیریت مصرف باید به سبد تامین آب مانند آب دریا تنوع بدهیم.

او ادامه داد: پروژه‌ای را در سال ۸۸ برای تامین آب صنایع در فلات مرکزی شروع کردیم که در دولت یازدهم و دوازدهم ادامه پیدا کرد و فاز اول آن برای تامین آب در دو استان کم‌ آب کشور به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان در وزارت نیرو دوستان و همکارانی بودند که مخالفت می‌کردند ولی استقامت کردیم و با تأمین مالی به روش های مختلف این کار انجام شد، افزود: سود قابل توجهی به صنایع واصل شد، مدل استفاده از آب دریا را باید گسترش دهیم.

محرابیان گفت: برای کشور ما زشت است که شهری در دهانه اقیانوس واقع شده باشد و مردم آن از مصرف آب محروم باشند، در شهر چابهار تامین آب خیلی فاجعه است یعنی هفته‌ای چند ساعت آب وصل می شود. در یک مقصد در آن شرایط آب و هوایی این آب اگر یک هفته در مخزن بماند معنای آن چیست.

وزیر نیرو با تاکید بر این که باید استفاده از آب دریا را توسعه دهیم، افزود: هم در شهرهای ساحلی و هم در شهرهای غیر ساحلی می‌توانیم این کار را انجام دهیم، خیلی از صنایع ما امروز متقاضی انتقال آب هستند.

او گفت: روش دیگر استفاده از آبهای ژرف است، امروز استفاده از آب ژرف در دنیا امر معمولی است، در اعماق دو هزار تا سه هزار متر زمین روان آب‌های گسترده‌ای وجود دارد.

محرابیان افزود: من می خواهم حقوق مردم عزیزمان را رعایت کنم، یکی از مهمترین برنامه‌های محوری ما آبرسانی به روستاها و مناطق محروم است و در همین راستا برنامه‌ریزی کرده ایم تا پوشش آب روستایی از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد برسد یعنی حدود ۸ هزار روستا را طی چهار سال باید آب رسانی کنیم و لذا با همکاری و مشارکت گروه‌های جهادی این کار به ثمر خواهد نشست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شما اگر به فکر مردم خوزستان هستید تونل های انتقال آب کارون به کویر را نابود کنید
حرف نزن عمل کن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار