بازدید 13177
۴
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

زندان اوین و حواشی آن در صدر جست و جو‌های مجازی کاربران / نگرانی کاربران اینترنتی از بیماری قارچ سیاه / واکسن کرونا برای زنان باردار؛ دغدغه بسیاری از شهروندان / هموپرفیوژن ریه؛ روشی برای درمان مبتلایان کرونا

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «ماجرای زندان اوین چیست؟»، «هموپرفیوژن ریه چیست؟»، «علائم قارچ سیاه چیست؟»، «آیا زنان باردار می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 27 August 2021

ترند شدن شورای نگهبان به واسطه یک رقابت علمی/ واکسن فایزر؛ بحث داغ این روزهای فضای مجازی در ایران/ پرسش مکرر کاربران؛ چرا حقوق بازنشستگان و فرهنگیان واریز نشده است؟/ محمدرضا حکیمی؛ استاد بزرگی که پس از فوت ترند شد

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «ماجرای زندان اوین چیست؟»، «هموپرفیوژن ریه چیست؟»، «علائم قارچ سیاه چیست؟»، «آیا زنان باردار می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

ماجرای زندان اوین چیست؟

به تازگی ویدئوهایی از زندان اوین پس از هک دوربین های مدار بسته زندان به شبکه های مجازی درز پیدا کرده که با حواشی فراوانی رو به رو شده است.

انتشار تصاویری از داخل زندان اوین و بازخوانی اصل سی و نهم قانون اساسی

در این ویدئوها دیده می شود که برخی مأمورین و مراقبین زندان با زندانیان رفتار بد و ناشایستی دارند.

پس از انتشار این فیلم ها، بسیاری از مسئولان مثل رئیس قوه قضائیه دستور پیگیری فوری دادند و از سویی نیز رئیس سازمان ها از بروز این حوادث عذرخواهی و دستور پیگیری جدی مساله و برخورد با خاطیان را صادر کرد.

به دنبال انتشار گسترده این کلیپ ها در فضای مجازی، زندان اوین و حواشی جدید آن به یکی از داغ ترین ترندهای گوگل تبدیل شد.

بیشتر بخوانید

هموپرفیوژن ریه چیست؟

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و درگیری بسیاری از بیماران با این ویروس، پزشکان روش های مختلفی را برای درمان این بیماران به کار بستند.

یکی از این روش ها، هموپرفیوژن است که بر اساس برخی گزارش ها، تأثیر مثبتی بر سلامت بیماران مبتلا به ویروس کرونا داشته است.

                                                   پلاسما درمانی بیماران کرونا به کجا رسید؟

به طور مثال ماه گذشته از بیمارستان کوثر سمنان خبر رسید که پزشکان با روش هموپرفیوژن موفق شده اند حال دو بیمار کرونایی با شرایط وخیم را بهبود بخشیده و آنها را با حال خوب از بیمارستان مرخص کنند.

در رابطه با این دو بیمار دکتر معماریان فوق تخصص ریه گفته بود: شرایط ابتدایی دو بیمار مذکور به حدی سخت و طاقت فرسا بود که در ابتدا امیدی به بازگشت آنها نبود اما با کمک و همت پرسنل خدوم بخش کرونا و با استفاده از روش هموپرفیوژن که روشی جدید در بهبود بیماران مبتلا به کروناست، این دو عزیز به تدریج شرایط پایداری پیدا کرده و رفته رفته وضعیت آنها بهبود یافت.

حالا و به واسطه همین اقدامات که در بیمارستان ها مختلف انجام می شود، روش فوق الذکر نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

علائم قارچ سیاه چیست؟

قارچ سیاه بیماری نگران کننده ای است که سابق بر این در کشورهایی چون هند گزارش شده بود و اکنون در کشور ما نیز گزارش هایی مبنی بر مشاهده ابتلا در شهرهای مختلف به آن شنیده می شود.

دو روز پیش بود که خبر رسید این بیماری در تهران نیز شیوع پیدا کرده و به واسطه نایاب بودن داروی آن در این خطر نابینا شدن مبتلایان را تهدید می کند.

قاچ سیاه؛ عفونتی کشنده و تهاجمی در هند

همین سبب شد تا سوال علائم قارچ سیاه چیست؟ به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

در پاسخ به این سوال توضیح آنکه قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک عفونت قارچی جدی، اما نادر است که توسط گروهی از قارچ‌ها به نام موکورمایست ایجاد می‌شود. این قارچ‌ها در سرتاسر محیط زندگی می‌کنند. قارچ سیاه عمدتا افرادی را که دارای مشکلات سلامتی هستند یا از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که توانایی بدن را در مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد، تحت تأثیر قرار می‌دهند. اغلب پس از استنشاق هاگ‌های قارچی از هوا، سینوس‌ها یا ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین ممکن است پس از بریدگی، سوختگی یا سایر انواع آسیب‌های پوستی روی پوست ایجاد شود.

علائم قارچ سیاه (سینوس و مغز) عبارت است از: تورم یک طرفه صورت، سر درد، احتقان بینی یا سینوس ضایعات سیاه روی پل بینی یا بالای دهان که به سرعت تشدید می‌شود و تب.

همچنین علائم قارچ سیاه ریوی عبارتند از: تب، سرفه، درد قفسه سینه، تنگی نفس.

گفته می‌شود قارچ سیاه پوستی می‌تواند شبیه تاول یا زخم باشد و ناحیه آلوده ممکن است سیاه شود. از علائم این بیماری نیز باید به درد، گرمی، قرمزی بیش از حد یا تورم در اطراف زخم اشاره کرد. همچنین علائم قارچ سیاه گوارشی عبارتند از درد شکم، تهوع و استفراغ و خونریزی دستگاه گوارش.

 

آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟

سوالی که این روزها ذهن بسیاری از زوج ها را به خود مشغول کرده، این است که آیا خانم های باردار قادر خواهند در فرایند بارداری نسبت به واکسیناسیون کرونا اقدام کنند؟

در رابطه با اینکه یک مادر باردار و یا یک خانمی که قصد بارداری دارد، آیا می تواند واکسن کرونا بزند یا خیر نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی این موضوع را به صلاح نمی دانند و برخی توصیه می کنند تا در ماه های آغازین بارداری انجام نشود.

آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟

در رابطه با این سوال دکتر محبوبه شیرازی، متخصص زنان و زایمان و پریناتالوژیست در گفت و گو با «تابناک»، گفت: واکسیناسیون کرونا در خانم های باردار بعد از سه ماهه اول ممانعتی ندارد.

دکتر شیرازی همچنین عقیده دارد که در مورد دو واکسن تایید شده آسترازنیکا و سینوفارم فعلاً عوارضی که نشان دهد برای مادر و یا جنین خطرناک باشند، مشاهده نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین رابطه افزود: تزریق واکسن به خصوص با هدف پیشگیری از شدت بیماری مفید است. توجه داشته باشیم که واکسیناسیون از ابتلا به بیماری پیشگیری نمی‌کند بلکه از مرگ و میر و شدت آن می کاهد.

علاوه بر دکتر شیرازی، دکتر پرشنگ ناظمی متخصص بیماری های عفونی نیز در مورد اینکه آیا زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند یا خیر به «تابناک»، گفت: توصیه ما این است که خانم های باردار واکسینه شوند. به این دلیل توصیه می کنیم مادران باردار واکسینه بشوند که ریسک عوارض ناخواسته کووید مثل مرگ و میر و بستری در بیمارستان در مادران باردار بیشتر است.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: نکته مهمی که باید به افراد اطمینان بدهیم به واسطه واکسیناسیون کرونا دچار عارضه نمی شوند، این است که مطالعات نشان داده که تزریق واکسن باعث عوارض ناخواسته بر جنین مثل سقط یا آنومالی نشده است و از همه مهم تر اینکه مطالعات نشان داده است که آنتی بادی تولید شده در بدن مادر می تواند به نوزاد نیز انتقال پیدا کرده و از او نیز محافظت کند.

ناظمی همچنین افزود: مساله بعدی این که خانم هایی که قصد بارداری دارند، لازم نیست واکسیناسیون خود را به تعویق بیندازند و بالعکس، اگر واکسن زدند، نیاز نیست بارداری خود را کنسل کنند. دیگر آنکه اگر در حال دریافت اقدامات ناباوری هستند، واکسیناسیون کرونا تداخلی با آن اقدامات ندارد و این دو به موازات هم قابل انجام است.

دکتر ناظمی در ادامه سخنانش نیز تأکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه اگر یک دوز از واکسن را زدید، نیاز نیست مرحله بعد را به تعویق بیندازید و باید روال را ادامه دهند. همچنین مطالعات نشان داده تمام واکسن های در دسترس هیچ اثر بدی بر جنین نداشته است.

ناظمی در ادامه و در رابطه با بهترین زمان تزریق واکسن کووید برای مادران باردار به تابناک گفت: بهترین زمان تزریق واکسن کووید برای خانم های باردار سه ماهه دوم است، اما مثل واکسن آنفلوآنزا بعد از هفته دوازدهم دیگر منعی وجود ندارد.

این متخصص بیماری های عفونی همچنین افزود، در مورد فاصله بین آمپول رگام و واکسن کووید نظرات مختلفی وجود دارد، مثلا برخی گفتند که وقتی ایمنوگلوبین تزریق می شود، بهتر است که دو هفته بین این دو تزریق فاصله باشد که ما می توانیم این را توصیه بکنیم.

دکتر ناظمی در بخش پایانی سخنانش نیز در پاسخ به این پرسش که اگر خانم باردار دوز اول را قبل از بارداری گرفته باشد، تکلیف واکسیناسیون  این خانم چه می شود نیز گفت: از آنجا که برای واکسن کرونا عوارض خاصی گزارش نشده است و از سویی نیز دریافت آنتی بادی برای مادر باردار و جنین اهمیت بالایی دارد، توصیه می شود که مادران باردار سر موعد دوز دوم را نیز دریافت کنند.

سهیلا خواجه

سهیلا خواجه، یکی از شروه خوانان و مرثیه خوان‌های اهل بیت (ع) است که در شهریور ماه ۱۴۰۰ شایعه درگذشت او در رسانه‌ها منتشر و بلافاصله تکذیب شد و همین موضوع خیلی زود نام او را به یکی از ترند‌های گوگل تبدیل کرد.

از صبح روز چهارشنبه سوم شهریور ماه، خبری مبنی بر اینکه این بانوی شروه خوان صاحب سبک دشتستانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شده است، در فضای مجازی پخش شد که خانواده وی با ارسال کلیپی از ایشان این موضوع را تکذیب کردند.

برخی مدعی بودند شروه خوانی در سریال مختارنامه کار اوست که این موضوع صحت ندارد و خواننده تیتراژ پایانی سریال مختارنامه خانم صدیقه بحرانی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
در تصاویر بیرون آمده از زندان اوین مورد جدیدی دیده نمیشد
و فقط خبر تنبیه مامورین بی تفاوت یکم تعجب بر انگیز بود
معذرت خواهي از پرسنل بايد كرد يا از زنداني اينم از عجايب دنيا گناهكار كتك خورده است ولي از پرسنل زخمت كش كتك زن عذرخواهي ميشود
پاسخ ها
اسدی
| United States of America |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
اگر غیر از این بود باید تعجب میکردی دوست عزیز !!!بی جهت جهان سومی نشدیم
رئيس سازمان زندانها مسئوليتش را پذيرفته و اميدواريم كه اصلاح كند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل