گزارش تابناک از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه

امیرعبداللهیان دیپلماسی عزت‌مند حقوق، منافع و اقتدار ملی را تأمین خواهد کرد/امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز ( یکشنبه ) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹ 22 August 2021

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز ( یکشنبه ) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از استماع نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۹:۰۰

زهرا شیخی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

شیخی گفت: وزیر پیشنهادی سوابق اجرایی بسیاری در حوزه های بهداشتی و آموزشی داشته و ۳ سال سابقه حضور در جبهه دارد، وی تاکید بر مدیریت کرونا داشته و قرار است فعالیت تمام وقتی به همراه معاونان، مدیران و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد و انتخاب این افراد را براساس اصل شایسته سالاری قرار خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید بر محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه بهداشتی و آموزش پزشکی داشته و قصد دارد نیروهای ماهر و متخصص در این مناطق بگمارد همچنین اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی سرلوحه کار وی قرار خواهد داشت، سیاست های کلی جمعیت، یکپارچه سازی بیمه ها، تقویت خانه های بهداشت و تعامل با مجلس در دستورکار عین اللهی قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین قانون مداری و توجه و به کارگیری مدیران شایسته که خود باعث مبارزه با فساد می شود در دستور کار وی است و مردم گرایی، اعتقاد به خرد جمعی و مبارزه با خویشاوند سالاری در ساختار وزارت بهداشت از اهم موارد مورد توجه در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت در پایان بیان کرد: اتخاذ راهبردهای افزایش جمعیت، نهادینه سازی طب سنتی و پوشش همه جانبه بیماران از سوی بیمه ها نیز در برنامه های دکتر بهرام عین اللهی قرار داشت، بر اساس جمع بندی این کمیسیون پس از بررسی سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت، مدارک و سوابق وی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت، همچنین این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.

امیرعبداللهیان: از میز مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۹

حسین امیرعبداللهیان ضمن تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان، از محمدباقر قالیباف تشکر کرد و گفت: در عرضه مناسبات بین المللی منافع و اقتدار ملی همواره در صدر توجهات بوده است. ما سعی خواهیم کرد ضمن پایبندی به ارزش های اسلامی از این مولفه غفلت نکنیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌تواند در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کند. ما سعی خواهیم کرد با توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجه متوازن پویا و هوشمند داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم که با فعلیت بخشیدن به شعار "ما می توانیم" می توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کرد. سیاست متوازن در نظام بین الملل یعنی با در نظر داشتن اولویت های سیاست خارجی که سیاست همسایگی و آسیا محور است، اقداماتی انجام دهیم که منافع ملی را تامین کند. ما اخیرا شاهد قدرت های نوظهور اقتصادی در آسیا هستیم. ما در غرب آسیا به دنبال نهادینه کردن دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم. همچنین در شرق آسیا و شبه قاره و در حوزه تمدنی ایران به دنبال استفاده از قدرت های نوظهور اقتصادی هستیم، تا معیشت مردم و تجارت بین الملل را ارتقاء بخشیم. سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست ما متمرکز بر یک نقطه نباشد بلکه در تمام قاره ها و در تمام حوزه های جهان چند کشور را به عنوان اولویت سیاست خارجی در نظر بگیریم و سپس بر اساس برنامه و زمانبندی در راستای سایر اهداف گام خواهیم برداشت.

امیر عبداللهیان ضمن تاکید بر تقویت رابطه با کشورهای مسلمان، افزود: دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل وجود 40 درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را تشکیل خواهد داد. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم رویکرد غلطی بود که اقتصاد محور نبود. رویکرد وزارت امور خارجه دولت سیزدهم اقتصاد محور است.

وی با اشاره به تمرکز و توجه به بخش خصوصی صادرات غیر نفتی، توجه به توریسم، امنیت غذایی و کمک به ارز آوری، گفت: اینها مجموعه اقدامات ما خواهد بود. در کشور ما برنامه نویسان خوبی وجود دارند اما ما نیازمند تیم و افرادی هستیم که بتوانند برنامه های بزرگ را عملیاتی کنند.

وی ضمن تاکید مجدد به این مسئله که رویکرد اقتصاد محور در چند دهه گذشته بر وزارت امور خارجه حاکم نبوده است، گفت: در دولت قبل معاونت اقتصادی سفارتخانه ها تاسیس شده است، اما همه بخش ها به کمک هم نیامده و با هم هماهنگ نیستند. ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده وزارتخانه هایی که ماموریت تجارت بین الملل دارند بتوانند کارشناسان زبده خودشان را به دستگاه دیپلماسی معرفی کنند و متناسب با هر رویکردی آنها را در سفارتخانه های ما مستقر کنند. ممکن است در سفارتخانه ای به رایزن کشاورزی برای تامین امنیت غذایی نیاز داشته باشیم و در جای دیگر به رایزن بازرگانی.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در مورد برجام گفت: وزارت امور خارجه ما وزارت برجام نخواهد بود. ما مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می دانیم و از میز مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد، اما وزارت امور خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. ما همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم ها بکار خواهیم بست اما با مذاکره ای همراه می شویم که فرسایشی نباشد و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد. این سیاست صریح دولت الکترونیک خواهد بود.

امیر عبداللهیان در ادامه سخنان خود گفت: ما به سایر بخش ها مثل دیپلماسی انرژی، دیپلماسی آب، دیپلماسی گردشگری و ... برنامه داریم. بنده با توجه به تجربیات گذشته ام به ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی پی برده ام. این دیپلماسی همه مجلس اعم از هیات رئیسه، کمیسیون ها و فراکسیون ها را شامل می شود. اگر به بنده اعتماد کنید منتظر نخواهم ماند که نمایندگان مرا به کمیسیون ها دعوت کنند. در هر برنامه ای که ببینم می توان از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کرد از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.

وی گفت: ما کادرسازی خوبی برای شکل گیری سیاست متوازن بین الملل و در تراز انقلاب اسلامی انجام خواهیم داد. همه دولت ها در خصوص ایرانیان خارج از کشور سخنان زیادی گفتند. در گفت وگویی که با رئیس جمهور داشتم ایشان با انگیزه اعلام کردند که علاقه دارند شورای عالی ایرانیان را احیاء خواهد کرد. دبیرخانه این شورا وزارت امور خارجه خواهد بود. نگاه ما حل مشکلات ایرانیان در خارج از کشور است. آقای قالیباف در فروردین 1400 دستوری مبنی بر دفتر ایجاد ارتباط مردمی ایرانیان خارج از کشور با مجلس شورای اسلامی را صادر کردند. به زودی با دستور ایشان گزارشی از عملکرد این مهم ارائه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه فعال سازی بازارچه های مرزی را از جمله برنامه های خود برشمرد و گفت: تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، محور مقاومت متحدان جمهوری اسلامی برای امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود هستند که به طور خودجوش به وجود آمده اند و ظرفیت بزرگی در تامین حداکثری امنیت کشورهای منطقه دارند که مورد توجه ماست.

وی افزود: ما با افتخار از متحدان خود و جبهه مقاومت در کمک به تامین امنیت حداکثری منطقه و همکاری حداکثری در منطقه حمایت می کنیم، جمهوری اسلامی در منطقه ثبات ساز و امنیت آفرین است و هیچ کس در این موضوع تردیدی ندارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به عنوان کسی که با تمام رهبران منطقه دیدار داشتم می گویم اگر مداخلات خارجی از منطقه دور شود، دوستان ما در منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی امنیت آفرین بوده و رویکرد ارتقایی مناسبات ما با همسایگان امری راهبردی و نه تاکتیکی است.

وی افزود: دست دوستی و برادری خود را با همه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یعنی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای پیرامون با قوت فشرده و معتقدیم که می توانیم به منطقه امن تر و توسعه یافته تر برسیم. معتقدیم زمان آن فرا رسیده که همه کشورهای منطقه در راستای همکاری با هم تلاش کنند، سرنوشت دولتهایی که به آمریکا اعتماد کردند را بار دیگر مرور کنیم.

وی با اشاره به تحولات افغانستان گفت: تحولات افغانستان را دنبال می کنیم، ما بر گفت و گوهای بین افغانی تاکید داریم، اعتقاد داریم سرنوشت افغانستان باید به دست مردم و تشکیل دولت همه گیر و به کمک کشورهای همسایه تعیین شود.

وی درباره عربستان گفت: مسلمانان، عربستان را سرزمین نزول وحی می دانند، همکاری دو کشور مسلمان در منطقه ضروری است و در عین حال جنگ علیه یمن که ۷ سال طول کشیده باید با آتش بس فوری و گفت و گوی یمنی_یمنی پایان یابد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به موضوع همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: همکاری ایران را با کشورهای حوزه خلیج فارس پیوند دیرین می دانیم. روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس یک ظرفیت فزاینده پیش روی کشورهای منطقه ایجاد می کند، امنیت منطقه باید توسط کشورهای درون منطقه تامین شود، ما از هر طرح و ابتکاری استقبال می کنیم البته که خود جزو اولین مبتکرین برای پیشگامی در این عرصه بودیم.

امیرعبداللهیان افزود: مذاکره را ابزار دیپلماسی می دانیم، اما نه زیر سایه تهدید و معطل سازی و مذاکره برای مذاکره بلکه از موضع منطق حکیمانه و با نگاه به تامین منافع حداکثری و حقوق ملت ایران.

وی گفت: در وزارت خارجه تمرکز بر اصلاح ساختار، استفاده از تمام ظرفیت نیروی انسانی، جذب نیروهای جدید، احیای دانشکده روابط بین المللی و توجه به آموزش و ابعاد مختلف سیاست خارجی را مدنظر داریم.

امیرعبداللهیان در پایان یاد و خاطره سردار مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی را گرامی داشت.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۸

علیزاده: امیرعبداللهیان قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست

علی علیزاده در جلسه علنی امروز بعد از ظهر مجلس و به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: امروز وزارت خارجه علاوه بر تنظیم روابط خارجی در ایجاد امنیت کشور و برقراری ارتباط اقتصادی و حتی اشتغالزایی نقش آفرین است. فلذا لازم است که دقت کنیم چه کسی بر مسند این وزارت خواهد نشست.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه فردی خوش نام، عالم، با سواد و دارای تجربه ارزنده است و به نوعی فراحوزه ای انتخاب شده است. از جمله نقاط مثبت ایشان برنامه منسجم و نوآورانه ایشان است. با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی یکی از مشکلات اصلی سیاست خارجه برقراری ارتباط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی و همسایه هایمان است. حضور فردی مانند ایشان که دارای ارتباط گسترده با بسیاری از رهبران و نخبگان سیاسی منطقه می باشد می تواند در برقراری ارتباط با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی در ظرف چند ماه بسیار موثر باشد.

نماینده مردم مراغه در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر ایشان مسلط به زبان عربی هستند و شخصی با تجربه در این حوزه می باشند، کلیپی که در چند هفته گذشته از مکالمه انگلیسی ایشان پخش شد تقطیع شده و مربوط به گذشته است. ایشان بخشی از برنامه های خود را در کمیسیون مجلس با زبان انگلیسی ارائه کرد و اکنون کاملا بر این زبان مسلط است. مهمترین دلیل برای دفاع از ایشان کارنامه اش است. ایشان در پیوست جبهه مقاومت در منطقه تلاش زیادی کرد و حتی برخی از رسانه های منطقه لقب حاج قاسم دیپلماسی را به ایشان دادند و الحق ایشان رنگ و بوی حاج قاسم هم دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: موضع ایشان در خصوص برجام مشخص است و قطعا سال ها به انتظار نتایج مذاکره نخواهند نشست و حتی تکلیف مذاکرات با غرب را مشخص خواهند کرد و اجازه نمی دهند تا سیاست و اقتصاد کشور به مذاکره شرطی شود. هویت ایشان برای غرب و حاکمیت مشخص است و اینطور نیست که به مجلس یک چیز بگوید و به شورای امنیت یک چیز و به خبرنگاران چیز دیگر و به غربی ها مطلبی متفاوت. ایشان ثابت کردند قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیستند و همیشه این دو را مکمل هم می دانند و از نظر ایشان میدان پشتوانه دیپلماسی است.

علیزاده در پایان بیان کرد: وزیر پیشنهاد امور خارجه تحصیلکرده دانشکده علوم سیاسی است و چندین استاد دانشگاه نیز در این مدت از ایشان حمایت کردند. تاسیس بانک منطقه ای و کشت فراسرزمینی از دیگر مواردی است که در برنامه منسجم و قابل سنجش ایشان دیده شد.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۷

عنابستانی: وزیر امور خارجه درباره سیاست متوازن بیشتر توضیح دهند

علی اصغر عنابستانی در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: مطرح شد که به دلیل مسئولیت رهبری معظم در حوزه امنیت و سیاست خارجی به صورت عمومی و در همه دولت‌ها وزرای این حوزه برای معرفی به مجلس با رهبری عزیز هماهنگ می‌شوند که حرفی درستی است. اما یک جمله اضافه می‌کنم اینکه این هماهنگی و مشورت کاشف از عدم مخالفت رهبری با گزینه مورد نظر هست و به معنی تعیین گزینه و یا تعیّن گزینه در یک شخص خاص نیست و این هماهنگی با رهبری قطعا نافی مسئولیت رئیس جمهور در انتخاب یک وزیر مناسب و کارآمد و معرفی به مجلس نیست و نافی مسئولیت مجلس هم در بررسی دقیق گزینه پیشنهادی و رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی نیست و نافی مسئولیت آن وزیر در اجرای دقیق سیاست های کلی نظام، پاسخگویی به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

وی در رابطه با امیر عبداللهیان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات مجرب، کارآزموده و انقلابی است و به جبهه انقلاب نزدیک و وابسته است. دلیل مخالفتم به دلیل اهمیتی است که اجرای سیاستهای کلی نظام در امور خارجی دارد و اشکالات شدیدی که در دوره قبل در این حوزه دیدیم و به این دلیل به شدت نگرانم.

وی افزود: همچنین سابقه همکاری آقای امیرعبداللهیان با ظریف ما را نگران می‌کند و سختی اداره کشور و بازگشت از عزت ایران باعث می شود که با توجه به شناخت کمی هم که از ایشان دارم نگرانیم را بسیار می‌کند و برای رفع این نگرانی برنامه های ایشان را چند بار مطالعه و با همکارانشان مشورت کردم که ماحصل این شد که بخش زیادی از نگرانی‌ها رفع شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه چند سوال از وزیر پیشنهادی خارجه دارم، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما در طول تاریخ متاسفانه همیشه به شکلی معطوف به غرب بوده و در بسیاری از برهه‌ها مرعوب غرب بوده است و این غرب گرایی در سیاست خارجی ما باعث شده است که یک بی اعتمادی مفرط و همیشگی در شرق به ما ایجاد شود. آقای امیرعبداللهیان در برنامه‌شان سیاست خارجی متوازن را برای اصلاح این وضعیت عنوان کردند، ایشان دقیقا مشخص کنند که چه کار و برنامه عملیاتی می‌خواهند انجام دهند که شرق اعتماد بیشتری به ما کند و رابطه با شرق منجر ایجاد و بهبود ساختارهای داخلی شود و از سوی دیگر مذاکره با غرب و استفاده از ظرفیت‌های موجود در غرب از دست ما نرود.

عنابستانی بیان کرد: در موضوع کشورهای همسایه به خوبی مشخص است که در سال های گذشته این فرصت‌ها را از دست دادیم. استفاده از فرصت بزرگ ارتباط با همسایگان و خنثی سازی و شکستن تحریم‌ها اصل مهم بود که آن را فراموش کردیم. در حوزه کشورهای اسلامی هم در شرایط خوبی نیستیم و ارتباطمان با بخش عمده‌ای از کشورهای اسلامی در طول سال‌های اخیر دچار مشکل شد. همینطور برگ برنده خود در آمریکای جنوبی را هم به سیاست غربگرایی واگذار کردیم و با آفریقا هم رابطه پر فراز و نشیبی و کم بهره برای کشور داریم.

وی گفت: آقای امیرعبداللهیان دقیقا توضیح دهند که سیاست متوازن یعنی با هر کدام از این بخش‌ها در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه‌ای دارند و چه کاری خواهند کرد که به بهره برداری مناسب برسیم.

عنابستانی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: ظرفیت دستگاه دیپلماسی باید در خدمت توسعه کشور باشد که متأسفانه در این سال‌ها شاهد نبودیم. سیاست خارجه لاجرم باید موجب بهبود وضعیت اقتصادی مردم شود از این رو به آقای رئیسی نیز پیشنهاد کردم که برای وزارت امور خارجه فردی اقتصاددان مجرب و آشنا به ساختار دیپلماتیک استفاده کند تا دیپلماسی اقتصادی خودمان را به بهترین شکل ممکن فعال کنیم که موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مردم شود.

وی گفت: در ۸ سال گذشته علیرغم ادعای مسئولان برای بلد بودن زبان دنیا در این حوزه ضعف داشتیم و دیپلماسی کشور منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم نشد، حال آقای عبداللهیان باید برنامه‌های خودشان را برای احیای دیپلماسی اقتصادی و فعال کردن رایزنی‌های اقتصادی و به خدمت درآوردن دیپلماسی اقتصادی تشریح کند.

نماینده مردم سبزوار افزود: ترانزیت می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد کشور را به خودش اختصاص دهد که هماهنگی آن بر عهده وزارت امور خارجه است، اما متأسفانه طی سال‌های اخیر این مهم به فراموشی سپرده شده است لذا برنامه‌های وزیر پیشنهادی در رابطه با ترانزیت کالا، مسافر و انرژی در حوزه‌های مختلف به ویژه خزر باید تشریح شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت مرز، گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی تصریح کرد: در این حوزه استفاده از مرزها رها شده و عدم استفاده از این امر مهم موجب شده چهره بدی از نظام جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد شود و همچنین فرصت‌های اقتصادی بسیاری از دست رفته است. به عنوان مثال بخشی از بازارچه‌های مرزی در استان خراسان تعطیل و غیرفعال شده است.

نماینده مردم سبزوار تاکید کرد: اکثر کشورهای دنیا بخش عمده‌ای از گفتمان خودشان را به وسیله دیپلماسی عمومی به ملت‌های دنیا اعلام می‌کنند. این موضوع در برنامه‌های آقای عبداللهیان اشاره شده اما عملیاتی شدن آن و چگونگی استفاده از ظرفیت شهرهای بزرگ و دیپلماسی شهری و بهره‌مندی از سمن‌ها برای تقویت دیپلماسی عمومی به وضوح بیان نشده است لذا باید ابعاد آن به صورت کامل مطرح شود.

عنابستانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین آقای امیرعبداللهیان در رابطه با چگونگی استفاده از وضعیت شهرداری‌ها و سمن‌ها تشریح کنند و باید از رابطه با همه کشورهای اروپایی استفاده کنیم.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۵

گلرو: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد

عباس گلرو نماینده مردم سمنان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در خصوص گزارش کمیسیون نسبت به آقای امیرعبداللهیان عرض می‌کنم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متشکل از حوزه های مختلف امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی کشور می‌باشد، حضور آقای امیرعبداللهیان و پاسخ ایشان به سوالات در کمیسیون نشان از تسلط ایشان به این حوزه ها می باشد، جمع بندی کمیسیون هم این بود که ایشان صلاحیت تصدی این وزارتخانه امور خارجه را دارد.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان دارای تحصیلات و تخصص اجرایی این حوزه می‌باشد، برای تحلیل این مهم نگاه به موضوع بازیگران خارجی، چالش های موجود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی و ابرچالش های این حوزه، ضرورت ها و الزامات فعلی سیاست خارجی و برنامه های ایشان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

نماینده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: به تحلیل ها و نگرانی های رسانه های ضدانقلاب نگاهی بیندازید که ایشان را به عنوان تهدیدی جدی علیه رژیم صهیونیستی عنوان کردند و علیه ایشان به میزان زیادی رپرتاژ خبری کار کردند، محور مقاومت و فعالین منطقه ای و همسایگان ما از معرفی ایشان استقبال قابل توجهی داشتند.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان دیپلماتیک توانمد، کارآزموده، انقلابی است. در این مدت که با ایشان از نزدیک همکاری کردم شاهد بودم ایشان در بسیاری از مذاکرات بین المللی و منطقه ای حاضر بودند و شاهد هنر دیپلماتیک ایشان بودم، مشاور امین حاج قاسم سلیمانی بودند و مورد اعتماد ایشان، در حوزه منطقه ای هم بر ضرورت تقویت همکاری ها تاکید داشتند و بنده شهادت می‌دهم در این مدت تحرک و پویایی ایشان در این حوزه شاهد بوده ام.

گلرو گفت: برای اینکه بدانیم از وزیر خارجه چه انتظاراتی داریم باید به وضعیت روابط خارجی خود و چالش های منطقه نگاهی داشته باشیم، آنچه در کشور ما مورد تاکید همه ما است این است که ما در حوزه خارجی چالش هایی داریم، ضرورت دارد وزیر در تراز حل این چالش ها تلاش کند، مهم ترین چالش ما در جهان، چالش گفتمانی و روایتی می‌باشد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب تاثیرگذار در جهان پرچم دار ابر جنگ گفتمانی با آمریکا است و چالش ما هم در گفتمان با امریکا منطقه غرب آسیا و منطقه ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ابرچالش دوم در خصوص موضوع فلسطین و موجودیت خطرناک رژیم صهیونیستی می‌باشد که منافع ملی ما را تهدید می‌کند و موجب بی‌ثباتی در منطقه و حوزه ها فرامنطقه ای شده است، رژیم صهیونیستی مخرب ترین عامل در منطقه علیه منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت ما می‌باشد و استراتژی ایران هم در این حوزه مشخص است، اول حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت، دوم ابتکار سیاسی در قالب طرح رفراندوم که وزیر پیشنهادی در هر دو حوزه به خوبی خوب درخشیدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در منطقه ریز چالش هایی هم وجود دارد، غرب تلاش دارد مسئله هسته ای را به مسائل منطقه گره بزند، از سوی دیگر تنش با برخی همسایگان و برخی مداخلات خارجی و حضور نظامی آمریکا در منطقه و ...از جمله این چالش ها می‌باشد، مجموع این موارد در حوزه منطقه ای ما متمرکز می‌شود که حوزه اصلی وزیر معرفی شده می‌باشد، سکاندار وزارت امور خارجه در درجه اول باید مرد میدان باشد و به حقانیت گفتمان و روایت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته باشد.

وی در پایان خطاب به وزیر معرفی شده بیان کرد: وزیر ملتی می‌شوید که صاحب تمدنی غنی است و پرچم دار گفتمان و روایت تمدنی است و چشم ملتی به شما می‌باشد که منافع آن ها را در منطقه و در عرصه های بین المللی تامین کنید.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۴

علیزاده: وعده امیرعبداللهیان تبدیل وزارت خارجه ای در تراز انقلاب اسلامی است

محسن علیزاده در جلسه علنی عصر امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه به عنوان موافق، گفت: وزیر پیشنهادی خارجه دیپلمات برجسته انقلابی و مدیر شایسته موفقی است که از رده های پایین در وزارت خارجه شروع کرده و با تلاش و سعی مجدانه و مخلصانه در عرصه های مختلف روابط خارجی به یک مدیر برجسته تبدیل شده است. سوابق اجرایی امیر عبداللهیان نشان می دهد که او مدیری پلکانی و نه آسانسوری است که طی مدت حضورش در مجلس نیز توانسته دیپلماسی پارلمانی را در تراز انقلاب اسلامی فعال نگه دارد. او مایه مباهات مجلس است.

وی با بیان اینکه امیر عبداللهیان رویکرد تحول خواهانه انقلابی و فعال را سرلوحه کار دارد، گفت: روح کلی عزت خواهی در برنامه ایشان وجود دارد. آقای امیر عبداللهیان این اطمینان را داده که از افرادی در وزارت خارجه استفاده کند که برنامه ها را دنبال می کند. انتخاب دستیاران ویژه در حوزه اقتصادی از نوآوری های او است.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار می رود وزیر پیشنهادی در چینش نیروها به موضوع انقلابی گری توجه کند. ایجاد توازن در سیاست خارجی با محوریت همسایگان آسیایی و بسط دیپلماسی فرهنگی و ارتباط با حوزه های مربوطه و تعامل ویژه با جهان و غرب آسیا به ویژه محور مقاومت از نکات اصلی برنامه امیر عبداللهیان است.

علیزاده ادامه داد: ایشان اعلام کرده در روز اول حضورش در وزارت خارجه ستاد ویژه مقابله با کرونا را تشکیل داده تا ظرفیت های سیاست خارجی در خدمت بهداشت قرار گیرد که مشکل واردات واکسن و اقلام پزشکی در سریعترین زمان حل شود.

به گفته وی رساندن وزارت خارجه به یک وزارت خارجه در تراز انقلاب اسلامی از وعده های امیر عبداللهیان است لذا رای قاطع و بالا به او می تواند به تبیین و اجرای دیپلماسی در سطح منطقه و بین الملل کمک کند.

علیزاده خاطرنشان کرد: کشور نیاز دارد که وزارت خارجه از وزارت برجام نافرجام به وزارت خارجه در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود. طبیعتا کسی که در راس وزارتخانه قرار می گیرد باید شرایط مدیر انقلابی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برجستگی های امیر عبداللهیان اقتدار او در مذاکرات است که این را در مذاکرات بغداد نشان داد.

وی گفت که امروز اتاق های فکر بسیاری توسط سرویس های جاسوسی، صهیونیستی و منافقین تشکیل شده که هدفشان تحت تاثیر قرار دادن رای بالا به امیر عبداللهیان است.

علیزاده در پایان گفت: درخواست ما از آقای امیر عبداللهیان این است که اقتدار و عزت ایران در سطوح بین المللی را برگرداند، همچنین دیپلماسی ذلت به عزت تبدیل شود. مجلس انقلابی خونخواه حاج قاسم سلیمانی است که می خواهیم با تمام توان در مجامع بین المللی این موضوع دنبال شده که آمران و عاملان شهادت حاج قاسم سلیمانی مجازات شوند.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۳

نماینده تالش:امیرعبداللهیان باید درباره اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم اعلام موضع کند

حسن محمدیاری در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: وزارت خارجه محل سهم خواهی و کم کاری نیست، اگر قرار است ما در دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را انتخاب کنیم که رای حداکثری مجلس را به دنبال داشته باشد. با توجه به شخصیتی که از ایشان سراغ داریم و می دانیم که پله های ترقی را دانه دانه طی کرده است من در ایشان هیچ ایرادی نمی بینیم ایشان در تراز ملی فرهیخته هستند. اما باید به ابهامات و سوالاتی پاسخ دهند.

نماینده مردم تالش و رضوانشهر گفت: ایشان باید صراحتا موضعشان در خصوص سیاستهای دوگانه دولت گذشته را اعلام کنند. ایشان باید توضیح دهند نظرشان در مورد تفکیک دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت چیست. آقای عبداللهیان باید توضیح دهند آیا در خصوص ناتوانی وزارت امور خارجه و پرداخت هزینه در دولت گذشته برنامه ای دارند یا خیر؟ ایشان باید در مورد اقتدار و توان لازم در خصوص برنامه هایشان به ما اطمینان بدهند.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری است، گفت: بنده معتقدم زمانی که وزیر امور خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می شود باید فردی با سابقه انقلابی و اطلاعات و دانش کافی و امکان ارتباط عالی با مقامات و مسوولان کشور به خصوص رهبری را داشته باشند. ایشان فرد اول بین المللی کشور محسوب می شوند و باید پاسخگوی ملت و مجلس باشند.

محمدیاری خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و خرد جمعی و تفکرات انقلابی را طلب می کند، این مهم می تواند از حیثیت نظام دفاع کند و متقابلا جلوی تفکرات ظالمانه و تروریست پرور استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل را بگیرد. امیدواریم ایشان هیچگاه به دنبال سیاستهای منفعلانه نباشند.

این نماینده مجلس از وزیر پیشنهادی امور خارجه خواست تا برنامه خودش را در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی های مستقر در استانها مخصوصا استانهای مرزی اعلام کند.

وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان هم رزم حاج قاسم سلیمانی بوده است، گفت: انتظار است در حوادثی مثل حادثه منا و اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، اعلام موضع کنید و اقدامات دیپلماتیک مورد نیاز را انجام دهید.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۱

ذاکر: چرا امیرعبداللهیان در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی گام برنداشته است؟

سید سلمان ذاکر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: براساس ماده ۱۰۵ قانون برنامه ششم توسعه وظایف ذاتی وزارت امور خارجه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود بازارهای جهانی جهت صادرات کالا و جذب سرمایه گذار خارجی و ایجاد زمینه‌ی لازم برای حضور بخش غیردولتی در سایر کشورهای منطقه یا برعکس می‌باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه که در مسئولیت‌های مهمی نظیر معاون وزیر خارجه سابق، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل نقش داشته است، چرا نسبت به اجرای مفاد قانونی برنامه ششم توسعه گام برنداشته است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی چه برنامه‌ای دارد؟ ایشان در کمیسیون امنیت ملی قول دادند تا دیپلماسی اقتصادی را تقویت کنند و به همسایه‌ها توجه داشته و از ظرفیت آنها استفاده کنند. حال سوال من این است که چرا ایشان در دوران مسئولیت‌شان نسبت به اجرای مفاد قانون برنامه ششم توسعه پیشقدم نشدند؟

وی در ادامه تاکید کرد: آیا ایشان می‌توانند از برنامه خود در برابر عملکرد گذشته‌شان دفاع کند؟ چرا در طول این سال‌ها به مناطق مرزی توجه نداشته‌اند؟ چرا انجمن‌های پارلمانی را با کشورهای همسایه تقویت نکرده‌ و از دولت این مطالبه را به طور جدی دنبال نکرده است؟

موافقت کمیسیون امنیت ملی با امیرعبداللهیان
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۴۰

محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی‌نوبت عصر امروز ( یکشنبه) در توضیح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی ضمن معرفی خود در جلسه ای و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه هایش را تشریح کرد. او دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران بوده و در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می کند همچنین استاد راهنمای رساله های دکتری دانشجویان زیادی است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده که از جمله آن معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورهای دیگر است، همچنین در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند تاکید دارد.

عباس زاده مشکینی افزود: طبق برنامه ارائه شده باید وزیر پیشنهادی براساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشورهای دنیا داشته باشد و کشورهایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد دارند نیز در اولویت قرار بگیرند.

به گفته وی تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشورهای همسایه به خصوص مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است. ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال از دیگر نکاتی مورد تاکید امیرعبداللهیان است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: امیرعبداللهیان از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده که در این مدت اقدامات خلاقانه ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند علاوه بر این فعال سازی بازارچه های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت های اعلامی وزیر پیشنهادی است.

وی افزود: امیرعبداللهیان وعده داده پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت های خارجی برای واردات واکسن، از یافته های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت های داخلی در مهار کرونا و برای واکسینه کردن استفاده کند. برنامه های او بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه های ایشان قرار دارد.

عباس زاده در پایان گفت که کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت های محوله موفقیت کسب کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۵
در قد و قواره وزیر نیست...ولی بهتر از امثال سعید جلیلی و متکی هست..چاره چیه دیگه تو ایران قحط الرجاله....بعد این باید باخودش مترجم ببره... خیلی هم نمیتونه مذاکره درست و حسابی بکنه...چون زبان بلد نیست....
خدا کنه اوضاع خوب بشه چقدر بدبختی
ظریف از لحاظ روابط بین الملل در حد استاد ایشون است
بی تجربه ترین وزیر خارجه

منوچهر متکی ۲
ایشون میتونه به انگلیسی خودشو معرفی کنه؟؟
هرچه سریعتر برجام باید دوباره احیا شود و تحریم ها برداشته شود وگرنه اقتصادی دیگر باقی نخواهد ماند
عزت رو خوب اومدی!
کمتر شعار بده عاقبت تو را هم خواهیم دید
اسمش را بگذارید ملت با دنیا تعامل میخواهد منطقی وعزت مندانه
مگه میشه دکتری روابط بین الملل داشت در دانشگاه تدریس کرد سفیر بود ولی سطح سواد انگلیسیت متوسط به پایین باشه؟
نکنه ایشون هم دکتراشون ازین کیلویی ها بوده!
بابا پسر من دوازده سالشه،از وزیر پیشنهادی امورخارجه،بهتر انگلیسی صحبت میکنه،خودم چون تا شش کلاس بیشتردرس نخوندم انگلیسی اصلا بلد نیستم.
این آدم حتی نمیتونه درست انگلیسی حرف بزنه ! آخه چجور وزیر خارجه ای بشه! ءبروی مملکت را خواهد برد. غیر از این بیشتر نگران جاهای دیگه دنیاست تا کشور ایران!
آخه مگه آدم‌ قحطی است!؟
اینها که همه شعار آرزو و رویا هاتون بود

بفرمایید که چطور با این میزان از تجربه کم و نداشتن تخصص و ارتباط کافی با سیاستمداران دنیا

چطور میخواهید به این مردم و کشور گرفتار کمک کنید ؟
اقاى عبدالاهيان

تا زمانىًكه زير يناى اقتصاد داخلى با ارائه محصولات قابل عرضه خوب درست نشود ايران اباد نخواهد شد
اين منوط بدين است كه تبعيظ نباشد
شايسته سالارى باشد
مردم در سرنوشتشان شريك و مسئول باشند
عدالت باشد
انحصار طلبى نباشد
مال و جان مردم در امنيت باشد
اگر مسايل ومشكلات داخلى درست شود غرب وشرق نگاه ديگرى به شما خواهند داشت
با اعمالتان كسب احترام ميكنيد
وزیری که نمیتونه 2 تا جمله روان انگلیسی صحبت کنه و جالب اینکه 25 سال در وزارت خارجه پشت و مقام های مهم هم داشته
تابناک جان خودت میبری و خودت می دوزی...!
ظریف پدر و موسس دیپلماسی لبخند رفت دانشگاه تهران تجارب موفقیت های کسب نکرده در دیپلماسی اقتصادی و برجام با لبخند به دانشجویان منتقل کنه . بیچاره اون دانشجوها
تو وزیرای معرفی شده دولت جدید خوب خوبشون همین نامزد وزارت خارجه است که انگشت کوچیکه ظریف هم نیس دیگه خودتون بخونید تا ته قصه دولت بعدی رو!!!
تا رابطه با عربستان و امریکا درست نشه همین اش و همین کاسه هست شما که اخرش کوتاه میاید پس زودتر اینکارو بکنید خلاص
شعارهای پو.چ بی محتوی و پوپولیستی !!!!!
در ضمن مگه قبلا اعلام نشد وزارت خارجه فقط مجری است پس فرقش چیه امیر عبدالهیان وزیر باشه یا عبدا.. امیریان؟؟؟؟؟
ایشون خیلی در نقش جلیلی فرو رفته . امیدی بهش نیست .
یک ساعت طول میکشه تایک جمله انگلیسی راتاآخربگه وآنقدرموقع گفتن مکث و مِن مِن میکنه که مفهوم گفته هایش معلوم نیست!
سلام معلوم نیست اقای امیرعبداللهیان چطور میتونه هم جبهه مقاومت را تقویت کنه هم رابطه با کشورهایی که مقاومت را معظلی برای منطقه میدونن، معلوم ایشان چطور به دنبال دیپلماسی اقتصادی می گرده در حالی که راهی برای گفتگو هموار نشده. خداوندا حالا دیگه مارا از حرف و صحبت و کلام و نطق و بیان و ابراز علم و دانش از سوداگران ارزشهای این ملت نجات دهد.
دلیل برکناری شان چه بود؟
ظریف به انگلیسی مسلط بود و در حد یک مترجم مفید بود . وزیر خارجه که خارج از وزارت خارجه است .
وزیر جدید ظاهرا مترجم هم لازم دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل