بازدید 9659

نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از برگزاری نشست افغانستان توسط سران سازمان پیمان امنیت جمعی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲ 21 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز شنبه در دیدار با قاسیم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان در مسکو گفت: سران سازمان پیمان امنیت جمعی روز دوشنبه بطور مجازی درباره وضعیت افغانستان گفتگو می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در نشست مجازی روز دوشنبه، طرف‌های شرکت کننده مواضع خود را درباره مساله افغانستان هماهنگ می‌کنند، اظهار کرد: پس از آن گفتگو‌ها در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگ‌های ادامه خواهد یافت و نشست بعدی برای اواسط ماه سپتامبر برنامه ریزی شده است.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه دیدار امروز با همتای قزاقستانی خود خاطرنشان کرد: تماس‌های دو کشور قطع نمی‌شود و روابط دوجانبه در همه عرصه‌ها در سطح بسیار عالی قرار دارد.

پوتین از رئیس جمهوری قزاقستان برای شرکت در همایش اقتصادی شرقی که در ماه سپتامبر در بندر ولادی واستوک در شرق روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان نیز گفت که مسکو و نورسلطان متحد هستند و روابط دو کشور باموفقیت گسترش می‌یابد.

وی این را نیز گفت که قزاقستان و روسیه دائما سیاست‌های خود را در عرصه امنیتی هماهنگ می‌کنند و این رویکرد بویژه در رابطه با وضعیت افغانستان اهمیت دارد.

«سازمان پیمان امنیت جمعی» گروهی امنیتی منطقه‌ای شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اول بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه‌ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می‌شود، به عضویت خود پایان داد.

کشور‌های روسیه، ازبکستان و تاجیکستان از ۵ تا ۱۰ ماه اوت جاری در مرز تاجیکستان و افغانستان رزمایشی را با هدف مقابله با تروریست‌ها در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار کردند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهر‌های مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار